Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 272
Offentligt
2564798_0001.png
Danske Bank A/S
Att.: direktionen og bestyrelsen
Sendt digitalt til Danske Bank A/S via sikker post
25. april 2022
Ref. KASA
J.nr. 21-016580
Påbud om registrering af korrekt restgæld hos
kunder omfattet af Danske Banks gældsinddri-
velsessag.
Påbud
Finanstilsynet påbyder Danske Bank A/S, at:
- Træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at kunder, som har
fået kompensation efter genberegning for fejl for de fire hovedårsager
i deres gældsinddrivelsessag, får korrekte data om deres forhold ind-
berettet til Skatteforvaltningen. Dette gælder også for kunder, som
fremadrettet får udbetalt kompensation, og derfor ikke har restgæld
til banken. Derudover skal banken kommunikere individuelt til disse
kunder herom.
- Kommunikere til de øvrige kunder, som forventelig får en forkert ind-
berettet gæld til Skatteforvaltningen i 2022 og fremadrettet.
- træffe de rette foranstaltninger til at kunne beregne et estimat for kun-
dens restgæld indenfor rimelig tid, hvis kunden retter henvendelse og
anmoder herom.
- Tydeliggøre den information, som fremgår af bankens hjemmeside
vedrørende status for arbejdet med hovedårsag 1-4.
FINANSTILSYNET
Århusgade 110
2100 København Ø
Tlf.
33 55 82 82
Fax
33 55 82 00
CVR-nr. 10 59 81 84
[email protected]
www.finanstilsynet.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Baggrund
Finanstilsynet bad ved brev af 31. august 2020 Danske Bank A/S (Danske
Bank eller banken) om en redegørelse for forløbet med fejl i Danske Banks
gældinddrivelsessystem. Danske Bank fremsendte en redegørelse til Finans-
tilsynet af 10. september 2020, hvoraf det bl.a. fremgår, at banken havde
identificeret fire hovedårsager til fejlagtig gældsinddrivelse og en række yder-
ligere problemstillinger, samt at banken forpligtede sig til så hurtig som muligt
at gennemgå og korrigere alle de sager, der er påvirket af datafejlene, samt
sikre at bankens kunder modtager fuld kompensation for de beløb, kunderne
har betalt for meget, eller for andre relaterede tab som følge af bankens fejl.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
2
Danske Bank fik i Finanstilsynets afgørelse af 21. september 2020 fire påbud
for sin håndtering af fejlene i bankens gældsinddrivelse. Banken skulle
standse fejlagtig inddrivning af beløb, som banken ikke var berettiget til, og
rette op på alvorlige fejl i bankens gældinddrivelse. Endvidere påbød Finans-
tilsynet banken at sørge for, at berørte kunder blev orienteret om fejlene, så
snart banken havde afdækket kundernes identitet.
Banken fulgte op på Finanstilsynets påbud ved en redegørelse af 20. oktober
2020.
I forlængelse heraf traf Finanstilsynet afgørelsen af 26. november 2020, hvor
Danske Bank blev påbudt at lade foretage og afholde udgifterne til en uvildig
undersøgelse af bankens efterlevelse af de fire påbud vedrørende bl.a. de
fire hovedårsager samt de yderligere problemstillinger, som banken havde
konstateret i forbindelse med bankens redegørelse til Finanstilsynet af 10.
september eller efterfølgende ville konstatere. Af påbuddet fremgik det, at de
uvildige undersøgere skulle undersøge og vurdere om de foranstaltninger,
som Danske Bank havde truffet og vil træffe for at rette op på fejlene i ban-
kens gældsinddrivelse, ville være tilstrækkelige til at tage hånd om årsagerne
til fejlene og de afledte konsekvenser.
Finanstilsynet modtog den 31. oktober 2021 første delrapport fra de uvildige
undersøgere vedrørende Danske Banks håndtering af gældsinddrivelsessa-
gen. Den uvildige undersøger har bl.a. undersøgt Danske Banks processer
omkring kompensation af kunderne, som banken har identificeret til at være
berørt at de fire hovedårsager, herunder bankens kommunikation til disse
kunder.
Det fremgår af første delrapport, at banken i første omgang har koncentreret
sig om at udsøge og kompensere kunder, der kan være berørt af en eller flere
af de fire hovedårsager. Banken har i første omgang fokuseret på at opgøre
de tilbagebetalingsløb, der isoleret set kan tilskrives overbetaling som følge
af de fire hovedårsager, dvs. de kunder, der har krav på at modtage penge
retur fra banken.
I rapporten peger de uvildige undersøgere på, at bankens genberegning af
sager og vurdering af kundens krav på tilbagebetaling og kompensation sker
via datamodeller eller ved manuelle processer ved siden af bankens inddri-
velsessystemer, og at der i beregningsmodellerne tages højde for en even-
tuel restgæld på kontoen. Den registrerede restgæld bliver derimod ikke kor-
rigeret efter genberegningen. Det betyder, at der efter bankens genberegning
af kompensation i forhold til de fire hovedårsager vil være konti, der fortsat
fremstår med en restgæld i systemet, selvom banken har truffet beslutning
om at gældsforholdet er afsluttet, og sagen kan lukkes.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
2564798_0003.png
3
Den uvildige undersøger bemærker, at dette kan medføre fejl i bankens ind-
beretninger til bl.a. Skatteforvaltningen.
Det samme gør sig gældende for de øvrige inkassosager, som banken ikke
har genberegnet, men hvor kunden er berørt af de fire hovedårsager, og for-
venteligt skal have foretaget en nedskrivning af gælden, også som følge af
de supplerende problemstillinger. Disse kunder vil således forventeligt også
have en forkert restgæld registreret, og forkert indberetning til Skatteforvalt-
ningen.
De kunder, som har modtaget brev om, at de skal modtage kompensation, er
ikke blevet informeret om, at de fortsat er og vil være registeret i bankens
systemer med en gæld, der ikke tager højde for den kompensation, som kun-
den har fået besked om, at den pågældende har ret til.
For de øvrige kunder har Danske Bank oplyst, at banken i perioden juli-okto-
ber 2021 har sendt breve til de kunder, som var i risiko for at være blevet
overopkrævet som følge af de fire hovedårsager og/eller de yderligere pro-
blemstillinger. Heraf fremgår det, at kundens resterende gæld muligvis skal
nedjusteres, og banken først kan oplyse kunden den endelige gæld, når ban-
ken har gennemført undersøgelser af samtlige identificerede problemstillin-
ger og rettet datafejl i gældssystemerne.
I forbindelse med offentliggørelsen af de uvildige undersøgeres første delrap-
port, offentliggjorde Danske Bank via pressemeddelelse den 3. november
2021 en status for bankens arbejde med de fire hovedårsager. Det fremgår
bl.a. heraf (vores understregning):
”Danske Bank har nu gennemgået alle sager vedrørende de fire oprindelige
hovedårsager til fejl i vores inkassosystemer og kompenserer de heraf be-
rørte inkassokunder…
… arbejdet med at klarlægge de fire oprindelige hovedårsager til fejl i vores
inkassosystemer er nu i mål…
… Konklusionen er, at 7.800 inkassokunder er berettiget til at få i alt omkring
28 mio. kr. tilbage på grund af overopkrævning og hertil omkring 23 mio. kr. i
kompensation for den tid, de kunne have haft pengene til rådighed. Derud-
over vil en lang række inkassokunder få nedskrevet deres gæld, når de tilba-
geværende problemstillinger er løst.”
Retligt grundlag
Finansielle virksomheder skal drives i overensstemmelse med redelig forret-
ningsskik og god praksis indenfor virksomhedsområdet. Det fremgår af § 43
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
2564798_0004.png
4
Der er fastsat nærmere regler i bekendtgørelse om god skik for finansielle
virksomheder, herunder kravet om, at finansielle virksomheder skal handle
redeligt og loyalt overfor sine kunder, jf. § 3 i god skik bekendtgørelsen.
Reglerne om god skik er begrundet i hensynene til forbrugerne, konkurren-
terne og andre erhvervsdrivende samt almene samfundsinteresser
1
. Reg-
lerne skal sikre, at kunder i finansielle virksomheder kan have tillid til marke-
det og de finansielle virksomheder, og bidrager således til et velfungerende
finansielt marked. Der er tale om en retlig standard, som skal fortolkes i over-
ensstemmelse med de til enhver tid gældende samfundsnormer.
Høring
Danske bank har haft første udkast til påbud i høring. Danske Bank har i den
forbindelse tilkendegivet, at banken accepterer indholdet af påbuddet, men
har spurgt nærmere til forståelsen af forpligtelsen i påbuddet om at indberette
til Skatteforvaltningen løbende. Dette har givet anledning til præciseringer i
påbuddet om, at det også vedrører de kunder, som løbende bliver genbereg-
net til ikke at have restgæld hos banken.
Danske Bank har under høringen endvidere oplyst, at banken på nuværende
tidspunkt ikke har den nødvendige data, så at der kan udsendes et estimat
over aktuel gæld til alle kunder. Dette gør sig også gældende for de fire ho-
vedårsager i forhold til de kunder, som ikke skal modtage en kompensation,
men hvis samlede gæld skal nedskrives til et mindre beløb end den restgæld,
der pt. fremgår af bankens systemer. Dette har givet anledning til gennemgå-
ende konsekvensrettelser af påbuddet.
Det fremgår af bankens høringssvar, at Danske Bank i perioden fra juli til
oktober 2021 har fremsendt breve til de kunder, som var i risiko for at være
blevet overopkrævet som følge af de fire hovedårsager og/eller de yderligere
problemstillinger. Af brevene fremgår det, at kundens resterende gæld mulig-
vis skal nedjusteres, og banken først kan oplyse kunden den endelige gæld,
når banken har gennemført undersøgelser og rettet datafejl i gældssyste-
merne. Finanstilsynet lægger til grund, at banken således har informeret alle
kunder om, at de muligvis har en forkert restgæld stående dels som følge af
hovedårsag 1-4 dels de supplerende problemstillinger.
Danske Bank har efterfølgende haft et opdateret udkast til påbud i høring.
Banken har på den baggrund afgivet høringssvar til Finanstilsynet, hvilket har
givet anledning til enkelte præciseringer af påbuddet.
1
Forarbejderne til § 43 L 176 2002
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
5
Finanstilsynets vurdering
Forpligtelsen til at handle i overensstemmelse med god skik tilsiger, at en
finansiel virksomhed skal informere og kommunikere korrekt og fyldestgø-
rende til deres kunder og til andre myndigheder. Derudover bør en virksom-
hed sikre sig, at kunderne ikke bliver påført unødige omkostninger og nega-
tive konsekvenser som følge af virksomhedens dispositioner og fejl. Derud-
over vurderer Finanstilsynet, at god skik reglerne tilsiger, at et pengeinstitut,
som har suspenderet inddrivelse af gæld, indenfor rimelig tid skal kunne frem-
lægge et estimat over restgælden for kunden, dette gælder ikke mindst i den
situation, hvor kunden selv henvender sig til banken herom.
Finanstilsynet kan konstatere, at i de sager, hvor banken har vurderet, at kun-
den er berettiget til kompensation, er bankens genberegning af sager og vur-
dering af kundens krav på tilbagebetaling og kompensation sket ved manu-
elle processer udenfor bankens inddrivelsessystemer.
Dette medfører, at kunder, der har fået deres gæld genberegnet og modtager
kompensation, fortsat er registreret i bankens systemer med en forkert rest-
gæld, og at disse kunder efter bankens planer først vil kunne få registreret
den korrekte restgæld i bankens system, når banken er færdige med analy-
sen af samtlige problemstillinger relateret til gældsinddrivelsessagen.
I forhold til kommunikation til de kunder, som har modtaget kompensation
som følge af de fire hovedårsager, har banken ikke oplyst, at de fortsat er
registreret med en forkert restgæld i bankens systemer i de informations-
breve, som banken hidtil har sendt til kunderne om, at de er berettiget til til-
bagebetaling og kompensation. Derudover fremgår det af de uvildige under-
søgers rapport, at banken på tidspunktet for afgivelsen af 1. delrapport heller
ikke har taget initiativ til at korrigere oplysningerne inden indberetning til Skat-
teforvaltningen.
Finanstilsynet vurderer, at det kan have væsentlige uhensigtsmæssige og
økonomiske konsekvenser for kunderne fortsat at stå registeret med forkert
restgæld i bankens systemer, bl.a. med den følgevirkning at den forkerte
gæld også indberettes til Skatteforvaltningen. Kunderne kan f.eks. i forbin-
delse med lånoptagelse eller andre processer have vanskeligt ved at doku-
mentere deres økonomiske forhold, når de ikke kan dokumentere, hvilke
gældsforpligtelser de har overfor banken.
Finanstilsynet finder, at Danske Bank er forpligtet til at sikre, at kunderne ikke
får unødige negative konsekvenser som følge af bankens fejl i gældsinddri-
velsessagen. Banken må derfor i forhold til de kunder, hvor banken har kend-
skab til, at kunden ikke vil have restgæld til banken efter genberegning, sikre
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
6
sig, at kunden ikke fortsat får indberettet en forkert restgæld til Skatteforvalt-
ningen, jf. § 3 i bekendtgørelsen om god skik, jf. lov om finansiel virksomheds
§ 43.
For disse kunder påbyder Finanstilsynet Danske Bank, at
- Træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at kunder, som har
fået kompensation efter genberegning for fejl for de fire hovedårsager
i deres gældsinddrivelsessag, får korrekte data om deres forhold ind-
berettet til Skatteforvaltningen. Dette gælder også for kunder, som
fremadrettet får udbetalt kompensation, og derfor ikke har restgæld
til banken. Derudover skal banken kommunikere individuelt til disse
kunder herom.
Dette er en vedvarende forpligtelse, dvs. at banken er forpligtet til at ændre
registeringen af restgælden hos Skatteforvaltningen, når banken kan konsta-
tere, at kunden ikke længere har gæld til banken, eller når banken har endelig
opgjort kundens sag og dermed har et tilstrækkeligt grundlag for at korrigere
den tilbageværende restgæld.
Finanstilsynet finder ligeledes, at banken bedst muligt bør understøtte de
kunder, som banken vurderer vil skulle have nedsat deres restgæld. Finans-
tilsynet påbyder derfor Danske Bank, at sikre at de kunder, som måtte være
berørt af hovedårsag 1-4, men som endnu ikke har fået besked om, hvad
deres gæld skal justeres med, skal kunne få et estimat herfor oplyst ved hen-
vendelse til banken. Banken må i disse tilfælde foretage en individuelt bereg-
ning af den forventede påvirkning på den pågældende kundes gæld, og op-
lyse kunden et estimat for restgælden med forbehold for at de yderligere pro-
blemstillinger eventuelt kan føre til en yderligere justering af gælden. Banken
skal kunne oplyse kunden om det genberegnede estimat for restgælden in-
denfor rimelig tid. Finanstilsynet vurderer, at rimelig tid vil være indenfor 14
dage, medmindre der er tale om særlige komplekse sager eller banken mod-
tager et så stort antal henvendelser, at det ikke vil være muligt at besvare alle
indenfor denne tidsramme.
Herudover skal banken til denne kundegruppe – dvs. dem der afventer gen-
beregning – klart kommunikere, at deres registrerede restgæld hos Skatte-
forvaltningen i 2022 ikke er retvisende. Dette er en vedvarende forpligtelse.
På den baggrund påbyder Finanstilsynet endvidere Danske Bank, for disse
kunder at:
- Kommunikere til de øvrige kunder, at de har en forkert restgæld ind-
berettet til Skatteforvaltningen i 2022.
- træffe de rette foranstaltninger til at kunne beregne et estimat for kun-
dens restgæld indenfor rimelig tid, hvis kunden retter henvendelse og
anmoder herom.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
7
Finanstilsynet har inden modtagelsen af bankens første høringssvar været af
den opfattelse, at banken havde genberegnet samtlige sager for hovedårsag
1-4, men at det var ikke muligt for banken at ændre den registrerede restgæld
i systemet. Dette stemmer også overens med bankens offentliggjorte oplys-
ninger om, at alle sager har været gennemgået, og at banken er i mål dem
denne del af opgaven.
I lyset af de oplysninger, der er kommet frem under høringen om bankens
genberegning i relation til de fire hovedårsager, herunder at banken alene har
foretaget genberegninger i de sager, hvor banken har vurderet, at kunden
forventeligt skulle have kompensation, finder Finanstilsynet, at bankens kom-
munikation herom til både Finanstilsynet og offentligheden ikke har givet et
fuldt ud dækkende billede af situationen.
Finanstilsynet påbyder på den baggrund, at Danske Bank i overensstem-
melse med lov om finansiel virksomheds § 43, herunder kravet om, at en
virksomhed skal drives i overensstemmelse med redelig forretningspraksis
og god skik, at tydeliggøre den information, som fremgår af bankens hjem-
meside vedrørende status for arbejdet med hovedårsag 1-4, således at det
klart fremgår, at det ikke kun er et spørgsmål om, at gælden først bliver ned-
skrevet, når de yderligere problemstillinger er klarlagt, men at banken slet
ikke har foretaget beregningerne for denne kundegruppe, og der således fort-
sat udestår et større arbejde hermed.
For dette forhold påbyder Finanstilsynet således banken, at:
- Tydeliggøre den information, som fremgår af bankens hjemmeside
vedrørende status for arbejdet med hovedårsag 1-4.
Danske Bank skal senest en måned fra dags dato orientere Finanstilsynet
om påbuddets efterlevelse.
Offentliggørelse
Det fremgår af § 354 b i lov om finansiel virksomhed, at Finanstilsynet skal
orientere offentligheden om sager, som er behandlet af Finanstilsynet, og
som er af almen interesse. Finanstilsynet finder, at denne sag er af almen
interesse, og påbuddet vil derfor blive offentliggjort på Finanstilsynets hjem-
meside.
Klagevejledning
Finanstilsynets afgørelse kan, senest 4 uger efter at afgørelsen er modtaget,
jf. § 372, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, indbringes for Erhvervsanke-
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 272: Orientering vedr. afgørelse i Danske Banks gældsinddrivelsessag, fra erhvervsministeren
8
nævnet pr. e-mail til adressen [email protected] eller pr. post til Er-
hvervsankenævnet, Toldbolden 2, 8800 Viborg, tlf. 72 40 56 00. Det følger af
§ 7 i bekendtgørelse om Erhvervsministeriets Erhvervsankenævn, at det er
forbundet med et gebyr på 4.000 kr. at klage til Erhvervsankenævnet. Ved
klager over forhold, der ikke vedrører klagerens aktuelle eller fremtidige er-
hvervsforhold, er gebyret dog 2.000 kr. Efter § 15, stk. 4, i nævnte bekendt-
gørelse, kan nævnet eller formanden på dets vegne træffe bestemmelse om
hel eller delvis tilbagebetaling af det indbetalte gebyr, hvis der gives klageren
helt eller delvist medhold. Gebyret tilbagebetales, hvis klagen afvises.
Med venlig hilsen
Katrine Sauer
Chefkonsulent