GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. marts 2022
2022 - 4027
bisahj
Kommissionens forslag til ændring af direktiv 2003/25/EF for så vidt
angår medtagelsen af forbedrede stabilitetskrav og tilpasning til stabi-
litetskrav defineret af Den Internationale Søfartsorganisation
KOM (2022) 53
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 18. februar 2022 forslag til ændring af Eu-
ropa-Parlamentet og Rådets direktiv om særlige stabilitetskrav til "ro-ro"-
passagerskibe. Det vil sige skibe, som har en konstruktion, hvor last kan kø-
res fra kajen og direkte ombord og ud af skibet igen fx bilfærger. Med forsla-
get skabes der sammenhæng med de nyligt ajourførte standarder i FN's
søfartsorganisation (IMO) for passagerskibes stabilitet i tilfælde af læk
(lækstabilitet). Forslaget forenkler og strømliner reglerne for passager-
skibssikkerhed samtidig med, at det nuværende sikkerhedsniveau for ro-ro-
passagerskibe som minimum fastholdes.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af anbefalinger fra Kommissionens
REFIT-program,
der har evalueret EU’s lovgivning for sikkerhed på pas-
sagerskibe.
Forslaget vurderes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser eller at
have væsentlige lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen stiller sig
positiv over for Kommissionens forslag om at ændre og modernisere direk-
tiv 2003/25/EF. Regeringen støtter regulering af passagersejlads, som bi-
drager til fastholdelsen af et højt sikkerhedsniveau.
2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2022) 53 af 18. februar 2022 fremsat
forslag om ændring af direktiv 2003/25/EF om særlige stabilitetskrav til ro-
ro-passagerskibe for så vidt angår medtagelsen af forbedrede stabilitetskrav
og tilpasning til stabilitetskrav defineret af Den Internationale Søfartsorga-
nisation (IMO). Dansk sprogversion blev modtaget den18. februar 2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, om transport