Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2552215_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Eu-
ropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om an-
stændigt arbejde på verdensplan for en global retfærdig omstilling og
en bæredygtig genopretning, COM (2022) 66 final
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 23. februar 2022 en meddelelse om an-
stændigt arbejde i hele verden.
Meddelelsen opsummerer EU’s
nuværende tilgang til effektivt at fremme
anstændigt arbejde på verdensplan. Tilgangen kører i 4 spor: EU-politik-
ker og -initiativer,
der rækker ud over EU, EU’s bilaterale og regionale
forbindelser, EU i internationale og multinationale fora og inddragelse af
interessenter og globale partnerskaber.
Regeringen hilser meddelelsen om anstændigt arbejde velkomment, og
støtter det overordnede formål om at fremme anstændigt arbejde i hele
verden. Regeringen ser endvidere frem til at deltage i arbejdet med det
kommende juridiske initiativ om et forbud mod at markedsføre produkter,
der er fremstillet ved brug af tvangsarbejde i EU.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 23. februar 2022 en meddelelse om an-
stændigt arbejde i hele verden (COM (2022) 66 final). Dansk sprogversion
blev modtaget den 4. marts 2022. Meddelelsen kommer på samme tids-
punkt som Kommissionens forslag til direktiv om virksomheders due dili-
gence for bæredygtighed (2022/0051).
Af Kommissionens meddelelse fremgår det, at der ifølge de seneste globale
estimater er 160 mio. børn underlagt børnearbejde, hvilket svarer til et ud
af ti børn på globalt plan, og halvdelen af disse udfører farligt arbejde
1
. På
1
UNICEF Child Labour Report, juni 2021 (https://data.unicef.org/resources/child-la-
bour-2020-global-estimates-trendsand-the-road-forward/).
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 254: Grund- og nærhedsnotat om anstændigt arbejde i hele verden, fra erhvervsministeren
2552215_0002.png
samme tid befinder 25 mio. mennesker sig i en situation med tvangsar-
bejde
2
. Som følge af covid-19-pandemien og dermed forbundne økonomi-
ske chok og skolelukninger er yderligere 9 millioner børn i fare for at blive
tvunget ud i børnearbejde inden udgangen af 2022. Disse tal viser, at an-
stændigt arbejde på trods af det internationale samfunds
tilslutning til FN’s
Verdensmål ikke er en realitet for millioner af mennesker verden over.
Sideløbende hermed forandrer de globale megatendenser hastigt arbejds-
markedet. Teknologiske fremskridt, miljø- og klimakrisen, demografiske
ændringer og globalisering er drivkræfterne bag denne udvikling. Disse
forandringer har potentiale til at skabe økonomisk vækst og nye jobmulig-
heder, men i nogle tilfælde kan de også bidrage til en forringelse af arbejds-
standarderne.
I sin meddelelse redegør Kommissionen for, hvordan man vil reagere på
disse forandringer ved at fremme anstændigt arbejde i hele verden som ud-
gangspunkt for en retfærdig omstilling og en inklusiv, bæredygtig og mod-
standsdygtig genopretning efter pandemien.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen opsummerer
EU’s
nuværende tilgang til effektivt at fremme
anstændigt arbejde på verdensplan. Opsummeringen består af eksisterende
initiativer og allerede kendte initiativer i pipeline. Hertil kommer en vars-
ling af, at Kommissionen arbejder på et nyt lovgivningsinitiativ om et for-
bud mod markedsføring på EU-markedet af produkter fremstillet ved brug
af tvangsarbejde, herunder tvunget børnearbejde. Hertil kommer et særligt
fokus på udryddelse af børnearbejde og tvangsarbejde. Tilgangen kører i 4
spor:
1.
2.
3.
4.
EU-politikker og -initiativer der rækker ud over EU
EU’s bilaterale og regionale forbindelser
EU i internationale og multinationale fora
Inddragelse af interessenter og globale partnerskaber
EU-politikker og -initiativer, der rækker ud over EU
Med viden om,
at EU’s interne indsats også har konsekvenser for arbejds-
tageres velfærd verden over, fastlægger EU’s politiske standarder, der går
forrest på globalt plan med hensyn til virksomheders ansvar og gennem-
sigtighed.
Kommissionen vil fremme virksomheders due diligence i forbindelse med
menneskerettigheder og miljø, herunder gennem lovgivning jf. forslag til
direktiv om virksomheders due diligence for bæredygtighed. Formålet med
2
https://www.ilo.org/global/topics/forced-labour/lang--en/index.htm
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 254: Grund- og nærhedsnotat om anstændigt arbejde i hele verden, fra erhvervsministeren
direktivforslaget er at sikre identifikation, forebyggelse, afbødning og an-
svarlighed for faktiske og potentielle negative indvirkninger på menneske-
rettighederne, herunder arbejdstagerrettigheder, og miljøet i de globale for-
syningskæder. Direktivforslaget om virksomheders due diligence for bæ-
redygtighed vil omfatte virksomheder med en omsætning over en vis
grænse og for visse andre virksomheder i særligt følsomme sektorer. Yder-
mere vil virksomheder etableret udenfor EU, men som har en vis omsæt-
ning på EU’s indre marked, være omfattet af direktivet.
Kommissionen vil
endvidere styrke virksomhedernes offentliggørelse af oplysninger om bæ-
redygtighedsaspekter, herunder om anstændigt arbejde i globale forsy-
ningskæder, for at fremme bæredygtige investeringer og gennemsigtighed
for andre interessenter. Hertil kommer endvidere direktiverne om offent-
lige udbud samt detaljerede rapporteringskrav om arbejdstagerrettigheder
såsom afskaffelse af børnearbejde og tvangsarbejde i Kommissionens for-
slag til direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering.
I tillæg til ovenstående horisontale initiativer findes også en række sektor-
specifikke initiativer, der skal fremme anstændigt arbejde samt retfærdig
og/eller bæredygtig produktion. Initiativerne vedrører en bred vifte af sek-
torer, herunder: metaller og mineraler, batterier, beklædning, tekstiler, luft-
transport, international vejtransport, søtransport, havforvaltning og fiskeri.
Kommissionen vurderer samtidig, at der er brug for yderligere indsatser
for effektivt at bekæmpe tvangsarbejde. Kommissionen er derfor i færd
med at udarbejde et nyt lovgivningsinitiativ, som effektivt vil forbyde mar-
kedsføring af produkter på EU-markedet, der er fremstillet ved tvangsar-
bejde, herunder tvunget børnearbejde. Initiativet vil omfatte både inden-
landske og importerede produkter og kombinere et forbud med en solid og
risikobaseret håndhævelsesramme.
EU’s bilaterale og regionale forbindelser
I sin handelspolitik forventer EU, at dens handelspartnere overholder in-
ternationale arbejdsstandarder. Frihandels- og investeringsaftaler spiller en
afgørende rolle i denne henseende, idet de omfatter forpligtelser til at over-
holde internationale arbejdsstandarder og fremme anstændigt arbejde gen-
nem national lovgivning og praksis, herunder effektivt arbejdstilsyn.
Sikring af anstændigt arbejde for alle vil desuden være en af hovedpriori-
teterne i EU's udviklingspolitik, samtidig med at der vil ske yderligere fi-
nansiering af foranstaltninger til fremme af anstændigt arbejde, herunder i
forbindelse med Team Europe-initiativer.
EU vil gennem sin udvidelsespolitik, økonomiske reformprogrammer og
støtte til reformer fremme gennemførelsen af den europæiske søjle for so-
ciale rettigheder. EU vil desuden fremme respekten for arbejdstagerret-
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 254: Grund- og nærhedsnotat om anstændigt arbejde i hele verden, fra erhvervsministeren
2552215_0004.png
tigheder i tredjelande som en væsentlig del af EU’s menneskerettigheds-
principper. Det sker bl.a. gennem den europæiske naboskabspolitik, hvor
EU vil udveksle bedste praksis inden for menneskerettigheder og grund-
læggende arbejdstagerrettigheder, og give politisk støtte i Det Østlige Part-
nerskab gennem investering i mennesker og udvikling af menneskelig ka-
pital
3
.
Dertil kommer, at EU vil fremme inddragelsen af anstændigt arbejde, her-
under arbejdstagerrettigheder, i alle relevante fremtidige eller ajourførte
bilaterale og regionale aftaler og dialoger på forskellige niveauer.
EU i internationale og multinationale fora
EU vil gennem støtte og deltagelse i en bred vifte af internationale og mul-
tinationale fora fremme arbejdet for at sikre anstændigt arbejde på globalt
plan.
EU vil yde støtte til gennemførelsen af FN's instrumenter vedrørende an-
stændigt arbejde og fremme af diskussioner om anstændigt arbejde i FN-
fora, navnlig i forbindelse med gennemførelsen af FN's 2030-dagsorden
for bæredygtig udvikling. EU har eksempelvis styrket sit engagement i
FN's menneskerettighedsfora og med partnerlande for aktivt at fremme og
støtte den globale gennemførelse af FN's retningslinjer om menneskeret-
tigheder og erhvervsliv.
EU støtter reformen af WTO for yderligere at bidrage til bæredygtig ud-
vikling, integrere globaliseringens sociale dimension og fremme drøftel-
serne i WTO om, hvordan handel kan støtte anstændigt arbejde og social
retfærdighed. EU vil i sit samarbejde med OECD støtte fremme og gen-
nemførelse af internationale standarder for ansvarlig virksomhedsadfærd
for at fremme virksomhedernes bidrag til anstændigt arbejde, mens EU i
sit samarbejde med G7- og G20-partnerne vil bestræbe sig på at sikre, at
anstændigt arbejde og social beskyttelse spiller en væsentlig rolle i G7's og
G20's drøftelser.
Dertil kommer, at EU ugentligt samarbejder med Europarådet om at ga-
rantere grundlæggende sociale og økonomiske rettigheder i overensstem-
melse med internationale forpligtelser.
Inddragelse af interessenter og globale partnerskaber
EU vil fremme inddragelsen af interessenter samt bidrage og støtte globale
partnerskaber. Det vil bl.a. ske ved, at Kommissionen efter anmodning vil
yde støtte til arbejdsmarkedets parter i EU's sektordialogudvalg med hen-
blik på at iværksætte aktiviteter vedrørende overholdelse af arbejdstager-
rettigheder i forsyningskæder. EU vil derudover fortsætte med at styrke
3
Rådets konklusioner om politikken for Det Østlige Partnerskab efter 2020, 11. maj 2020.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 254: Grund- og nærhedsnotat om anstændigt arbejde i hele verden, fra erhvervsministeren
2552215_0005.png
dialogen med civilsamfundsaktører og fremme et sikkert og gunstigt miljø
for civilsamfundet. Slutteligt vil EU yde støtte til globale partnerskaber på
forskellige områder vedrørende anstændigt arbejde, herunder ved at blive
partner i Alliance 8.7.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. Det
fremgår dog af meddelelsen, at Kommissionen forbereder et nyt juridisk
initiativ, der skal forbyde markedsføring af produkter, der er fremstillet ved
brug af tvangsarbejde på det indre marked.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen er ikke en retsakt og har ikke i sig selv statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Meddelelsen
beskriver dog adskillige initiativer fra Kommissionen for at sikre anstæn-
dige arbejdsforhold på globalt plan, såsom eksempelvis et forslag til kom-
mende direktiv om virksomheders due diligence for bæredygtighed
(2022/0051). Der vil i forbindelse med behandlingen af de konkrete initia-
tiver blive foretaget en vurdering af de økonomiske konsekvenser.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter af-
holdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme,
jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 17.
marts 2022. Der er ikke modtaget indholdsmæssige høringssvar.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 254: Grund- og nærhedsnotat om anstændigt arbejde i hele verden, fra erhvervsministeren
2552215_0006.png
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen. Der forventes dog overordnet op-
bakning blandt medlemslandene til formålet om at fremme anstændigt ar-
bejde.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen om anstændigt arbejde velkomment, og
støtter det overordnede formål om at fremme anstændigt arbejde i hele ver-
den.
Regeringen ser endvidere frem til at deltage i arbejdet med det kommende
juridiske initiativ om et forbud mod at markedsføre varer, der er produceret
ved brug af tvangsarbejde.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6