Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2544360_0001.png
NOTAT
14. marts 2022
tuobac
Orienteringsnotat til Folketingets Erhvervsudvalg vedr. dansk hø-
ringssvar til Kommissionens udkast til midlertidige kriserammebe-
stemmelser for statsstøtte ifm. Ruslands invasion af Ukraine
Den 8. marts 2022 offentliggjorde Europa-Kommissionen
(herefter ”Kom-
missionen”)
sin meddelelse
”REPowerEU:
En fælles europæisk indsats for
mere sikker og bæredygtige energi til overkommelige priser”
(COM(2022)
108 final).
1
I denne meddelelse løftede Kommissionen bl.a. sløret for, at den
ud over
de eksisterende støttemuligheder
ville høre medlemsstaterne om behovet
og anvendelsesområdet for nye, midlertidige rammebestemmelser for stats-
støtte i krisetider for at yde støtte til virksomheder, der er hårdest ramt af
situationen i Ukraine.
Herefter sendte Kommissionen den 10. marts 2022 et udkast til nye, mid-
lertidige kriserammebestemmelser for statsstøtte ifm. Ruslands invasion af
Ukraine i høring i medlemsstaterne.
2
Kommissionens udkast angiver ram-
merne for, hvornår Kommissionen kan godkende støtte efter TEUF
3
artikel
107, stk. 3, litra b.
Forslaget har været i lyn-høring hos medlemsstaterne, og der er givet en
frist på 2,5 hverdage til at afgive høringssvar mandag den 14. marts, kl.
12:00.
Med udkastet til de nye, midlertidige kriserammebestemmelser anerkender
Kommissionen, at der eksisterer følgende støttemuligheder:
Støtte efter TEUF artikel 107, stk. 3, litra b. Midlertidig likviditets-
støtte i form af garantier og subsidierede lån (punkt 2.1-2.2 i kri-
serammebestemmelserne),
Støtte efter TEUF artikel 107, stk. 3, litra b. Støtte til ekstraom-
kostninger på grund af usædvanligt høje el- og gaspriser (punkt 2.3
i kriserammebestemmelserne), samt
1
2
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:52022DC0108
Statsstøtte: Erklæring fra Kommissionen om høring af medlemsstaterne (europa.eu)
3
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 234: Orientering samt høringssvar vedr. midlertidige kriserammebestemmelser for statsstøtte ifm. Ruslands invasion af Ukraine
2/2
Støtte med hjemmel i TEUF artikel 107, stk. 2, litra b (for at afbøde
skader, der er direkte forårsaget af Ruslands invasion af Ukraine, her-
under visse direkte virkninger af de økonomiske sanktioner eller andre
restriktive foranstaltninger, der træffes som reaktion herpå).
Støtte til meromkostninger som følge af usædvanligt høje gas- og elpriser
ydet i henhold til punkt 2.3 i kriserammebestemmelserne kan tage enhver
form, herunder som begrænsede tilskud for delvist at kompensere virksom-
heder, navnlig intensive energiforbrugere, for energiprisstigninger. Kom-
missionen lægger endvidere op til et støtteloft på 2 mio. EUR (og en støt-
teintensitet på 30% af de støtteberettigede omkostninger) som et udgangs-
punkt. Hvis der er tale om virksomheder, som er intensive energiforbru-
gere, er støtteloftet derimod 25 mio. EUR (og en støtteintensitet på maks.
50% af de støtteberettigede omkostninger).
Af det danske høringssvar fremgår, at regeringen er positiv stemt over for
en samlet EU-tilgang til at etablere en ramme inden for hvilken det vil være
muligt at yde støtte til de hårdest ramte virksomheder med Kommissionens
udkast til nye kriserammebestemmelser for statsstøtte.
Regeringens tekstnære bemærkninger til kriserammebestemmelser går
overordnet på, at Kommissionen i punkt 2.3 vedr. støtte til meromkostnin-
ger pga. forhøjede el-
og gaspriser sondrer mellem ”virksomheder” og
”energi-intensive virksomheder”. Denne sondring er
derimod ikke afspejlet
i bestemmelserne vedr. likviditetsstøtte i form af lån og garantier (punkt
2.1 og 2.2). Regeringen anmoder derfor høfligt Kommissionen om at gen-
nemgå og gennemskrive alle afsnit i kriserammebestemmelserne med
denne sondring in mente.
Endelig bemærker regeringen, at Kommissionen i forbindelse med hørin-
gen har stillet alle medlemsstater en række overordnede spørgsmål via EU-
Survey-funktionen, herunder f.eks. med hensyn til støtteintensiteter og lof-
ter, definitionen af energiintensive brugere, om der bør knyttes grønne be-
tingelser til støtte til sådanne brugere, om andre inputomkostninger, der er
underlagt tilsvarende prisstigninger som gas og elektricitet, bør overvejes,
og om visse sektorer, f.eks. landbruget, vil kræve andre foranstaltninger.
Regeringen har hørt de relevante ressortmyndigheder i forbindelse med
denne besvarelse.
Såfremt man fra national side ønsker at gøre brug af kriserammebestem-
melserne, når de findes i endelig form, vil støtteordninger med afsæt heri
som tidligere skulle godkendes af Kommissionen.