Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2540329_0001.png
Marts 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Erhvervsministeriets
forvaltning af hjælpe-
pakker under COVID-19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Rigsrevisionens notat om beretning om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
2540329_0002.png
2.. 3.
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 6/2021 om Erhvervs-
ministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
Erhvervsministerens redegørelse af 25. januar 2022
23. februar 2022
RN 302/22
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som erhvervsministeren har
iværksat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beret-
ningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Konklusion
Erhvervsministeren tilkendegiver i sin redegørelse, at ministeren tager beretningen til
efterretning, og at Erhvervsministeriet vil søge at indarbejde Statsrevisorernes kritik og
anbefalinger i ministeriets administration. Ministeren oplyser også, at ministeriet i for-
bindelse med efterkontrollen har særligt fokus på særligt risikable sager. Herunder har
Erhvervsstyrelsen etableret et overblik over de straksudbetalte sager og vil have et sær-
ligt fokus på henvendelser fra Hvidvasksekretariatet, ophørte virksomheder og øvrige
virksomheder, der vurderes særligt risikable ud fra en betragtning om risiko- og væsent-
lighed. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del af
sagen kan afsluttes. Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Erhvervsministeriets fokus på at nedbringe fejl i forbindelse med slutafregningen,
så virksomhederne får den kompensation, de er berettiget til.
Erhvervsministeriets særlige fokus på særligt risikable sager, herunder henvendel-
ser fra Hvidvasksekretariatet, straksudbetalte sager og ophørte virksomheder.
Erhvervsministeriets sagsbehandlingstider er generelt set tilfredsstillende.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Erhvervsministeren oplyser, at 97 % af de virksomheder, der modtog kompensation fra
de 3 største kompensationsordninger i den undersøgte periode (marts-august 2020),
har indrapporteret deres oplysninger til slutafregningen, og at Erhvervsministeriet nu
har igangsat efterkontrollen.
Rigsrevisionen vil fortsat orientere Statsrevisorerne om:
Erhvervsministeriets gennemførelse af efterkontrollen for den første fase af hjælpe-
pakkerne (marts-august 2020) for de 3 største kompensationsordninger.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Rigsrevisionens notat om beretning om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2021 en beretning om Erhvervsministeriets forvalt-
ning af hjælpepakker under COVID-19. Beretningen handlede om, hvorvidt ministeri-
et har sikret en tilfredsstillende forvaltning af de 3 største kompensationsordninger
lønkompensation, kompensation til selvstændige og kompensation for faste omkost-
ninger
i perioden marts-august 2020, hvor der blev udbetalt ca. 26 mia. kr. i kompen-
sation til ca. 94.000 virksomheder.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det tilfredsstillende, at Er-
hvervsministeriet på kort tid og under vanskelige forhold havde implementeret hjæl-
pepakkerne og havde levet op til Folketingets målsætning om hurtig udbetaling til er-
hvervslivet. Statsrevisorerne fandt dog, at ministeriets indsats for at minimere risiko-
en for fejludbetalinger og svig med de 3 største kompensationsordninger ikke havde
været helt tilfredsstillende. Kontrollen med ordningerne var i høj grad baseret på en
efterkontrol, der endnu ikke er gennemført, og som er udskudt flere gange.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministerens redegørelse
Erhvervsministeriets design og gennemførelse af kontroller
5. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet generelt har designet et robust
og sammenhængende kontrolsetup, hvor automatiske kontroller muliggør, at ikke-risi-
kable ansøgninger kan udbetales hurtigt, og mere risikable ansøgninger udtages til ma-
nuel kontrol. Kontrollerne suppleres af henvendelser fra Hvidvasksekretariatet om mu-
lig svig, som ministeriets kontroller ikke kan fange.
Slutafregning
Virksomhederne skal efter
kompensationsperiodens af-
slutning bl.a. indberette deres
realiserede økonomiske resul-
tater og det faktiske antal
hjemsendte medarbejdere til
Erhvervsstyrelsen. Disse op-
lysninger sammenholdes med
de forventede resultater, der
lå til grund for udbetalingen af
kompensation. På den bag-
grund foretages en slutafreg-
ning, hvor virksomhederne får
udbetalt tilgodehavender eller
skal tilbagebetale overskyden-
de kompensation. Erhvervs-
styrelsen foretager også en
egentlig efterkontrol af nogle
virksomheder baseret på en
risiko- og væsentlighedstil-
gang.
6. Statsrevisorerne bemærkede også, at Erhvervsministeriet for 86 % af de manuelt
behandlede ansøgninger i førkontrollen har afdækket, om virksomhederne lever op
til tildelingskriterierne. For 5 % af ansøgningerne er der begået fejl i sagsbehandlingen,
og for 8 % af ansøgningerne er det kun delvist afdækket, om virksomhederne lever op
til tildelingskriterierne.
7. Erhvervsministeren oplyser, at Erhvervsministeriet selvsagt skal søge så vidt muligt
at nedbringe fejl i sagsbehandlingen, og at det naturligvis skal sikres, at virksomheder-
ne får den kompensation, de er berettiget til, hverken mere eller mindre. Ministeren op-
lyser videre, at kompensationsordningerne er baseret på, at virksomhederne i en ræk-
ke tilfælde ansøger på grundlag af deres forventede omsætningsnedgang, som selv-
sagt kan afvige fra den efterfølgende konstaterede omsætningsnedgang, som slutaf-
regningen skal basere sig på. Det er således først i forbindelse med den endelige slut-
afregning, at det faktiske kompensationsbeløb kendes.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet har fokus på at ned-
bringe fejl i forbindelse med slutafregningen, så virksomhederne får den kompensa-
tion, de er berettiget til. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Rigsrevisionens notat om beretning om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
3
Erhvervsministeriets gennemførelse af efterkontrollen
8. Statsrevisorerne bemærkede, at Erhvervsministeriet har udskudt efterkontrollen
af ansøgninger med ca. 11 måneder, og dermed ligger efterkontrollen op til 1�½ år efter
udbetalingen af kompensation.
9. Erhvervsministeren oplyser, at Danmark i efteråret 2020 og hen over vinteren
2020/2021 var præget af varierende grader af nedlukning med høje smittetal og re-
striktioner, og at det på den baggrund blev besluttet af udskyde efterkontrollen. Mini-
steren oplyser, at det ikke ville være en holdbar situation, at staten med den ene hånd
udbetalte kompensation til virksomhederne og samtidigt med den anden hånd poten-
tielt opkrævede for meget udbetalt kompensation på et tidspunkt, hvor mange virk-
somheders likviditet var presset. Ministeren oplyser også, at et andet væsentligt for-
hold af praktisk og resursemæssig karakter er, at efterkontrollen i udgangspunktet
håndteres af de samme medarbejdere i Erhvervsstyrelsen, der gennem behandling
af ansøgninger har oparbejdet erfaring og kendskab til ordningerne. Endelig oplyser
ministeren, at siden beretningen blev offentliggjort i november 2021, har 97 % af virk-
somhederne indberettet deres oplysninger for de første kompensationsperioder, og
Erhvervsministeriet har nu påbegyndt sagsbehandlingen.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at størstedelen af de virksomheder, der har
modtaget kompensation i den undersøgte periode, har indberettet deres oplysninger
til en slutafregning, og at Erhvervsministeriet har påbegyndt efterkontrollen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Erhvervsministeriets gennemførelse af efterkontrollen
for den første fase af hjælpepakker (marts - august 2020) for de 3 største kompensa-
tionsordninger.
Erhvervsministeriets håndtering af særligt risikable sager
henvendel-
ser fra Hvidvasksekretariatet og straksudbetalte sager
10. Statsrevisorerne konstaterede, at udskydelsen af efterkontrollen
ikke mindst ef-
terkontrollen af de særligt risikable sager
indebærer risiko for, at nogle virksomhe-
der kan have modtaget uberettiget kompensation, som det ikke vil være muligt at få
tilbagebetalt. Statsrevisorerne bemærkede, at selv om 76 % af henvendelserne fra
Hvidvasksekretariatet anses for relevante, er opfølgningen på henvendelserne ud-
skudt uden en klar begrundelse. Statsrevisorerne bemærkede også, at Erhvervsmini-
steriet kun i få tilfælde har straksudbetalt ansøgninger, som var undtaget for straksud-
betaling, men at Erhvervsstyrelsen ikke har etableret et fuldt overblik over målgrup-
pen for straksudbetaling.
Det fremgik også af beretningen, at Rigsrevisionen fandt, at Erhvervsministeriet
set
i lyset af den udskudte efterkontrol
burde have afdækket behovet for en tidligere
efterkontrol af disse særligt risikable sager, herunder både
”relevante”
henvendelser
fra Hvidvasksekretariatet og straksudbetalte sager.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Rigsrevisionens notat om beretning om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
4
11. Erhvervsministeren bemærker, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen betoner vig-
tigheden af efterkontrol for så vidt angår særligt risikable sager, og at det har givet mi-
nisteren anledning til en særlig indsats fra Erhvervsministeriets side. Ministeriet har i
en målrettet indsats fokus på de virksomheder, der er ophørt undervejs, herunder virk-
somheder, der er gået konkurs. Ministeren oplyser, at Erhvervsstyrelsen har fremryk-
ket slutafregningen (efterkontrollen) for denne gruppe som følge af beretningen. Ef-
terkontrollen for virksomheder, der er gået konkurs, er igangsat i januar 2022. På til-
svarende vis har ministeriet fokus på virksomheder, der vurderes særligt risikable ud
fra en række kriterier om risiko og væsentlighed. Disse virksomheder bliver pålagt krav
om revisorbistand, og Erhvervsstyrelsen foretager en udvidet kontrol af sagerne.
Erhvervsministeren oplyser videre, at Erhvervsstyrelsen er i gang med opfølgningen
på hvidvaskefterretninger. Ministeren bemærker, at virksomheder, der har modtaget
mindst 25.000 kr. i kompensation via lønkompensationsordningen og ordningen for
selvstændige mv., og hvor Erhvervsstyrelsen har modtaget en hvidvaskefterretning,
der efter en gennemgang vurderes relevant, bliver pålagt krav om revisorbistand, når
de slutafregner. Samtidig vil der i den generelle sagsbehandling i efterkontrollen blive
fulgt op på henvendelser fra Hvidvasksekretariatet, og Erhvervsstyrelsen kan fx også
bede virksomheder om yderligere dokumentation eller partshøre virksomheden om
relevante forhold i hvidvaskefterretningen. Såfremt der er indikationer på og tilstræk-
keligt grundlag for, at virksomheden forsætligt har afgivet forkerte oplysninger for at
modtage uberettiget kompensation, vil Erhvervsstyrelsen politianmelde virksomhe-
den.
Erhvervsministeren bemærker, at Folketingets Finansudvalg i april 2020 besluttede,
at der først skulle foretages en fuld sagsbehandling af de straksudbetalte ansøgnin-
ger i forbindelse med slutafregningen. Ministeren oplyser, at Erhvervsstyrelsen nu har
etableret et overblik over de straksudbetalte sager og har igangsat sagsbehandlingen
af sagerne i forbindelse med slutafregningen.
12. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Erhvervsministeriet har igangsat en
grundig efterkontrol af de særligt risikable sager, herunder henvendelser fra Hvidvask-
sekretariatet, straksudbetalte sager og ophørte virksomheder. Disse sager indgår i
den efterkontrol, som Rigsrevisionen vil følge, jf. pkt. 9.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan lukkes.
Erhvervsministeriets sagsbehandlingstid
13. Statsrevisorerne bemærkede, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøg-
ninger om lønkompensation, kompensation til selvstændige og straksudbetalinger
samlet set har været tilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede samtidig, at det
ikke er helt tilfredsstillende, at 7 % af virksomhederne, der har søgt om kompensation
for faste omkostninger, har måttet vente mere end 60 dage på en afgørelse.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 224: Rigsrevisionens notat om beretning om Erhvervsministeriets forvaltning af hjælpepakker under COVID-19
5
14. Erhvervsministeren oplyser, at ministeren er enig i, at det ikke er helt tilfredsstillen-
de, at nogle virksomheder har måttet vente i mere end 60 dage, men bemærker sam-
tidig, at Erhvervsstyrelsen sendte et brev til de virksomheder, der havde ventet mere
end 30 dage på at få deres ansøgning behandlet og informerede virksomhederne om
baggrunden for forsinkelsen. Erhvervsstyrelsen meddelte desuden på sin hjemmeside,
at der kunne forventes længere sagsbehandlingstider på grund af et stort antal ansøg-
ninger til ordningen.
Rigsrevisionen finder i beretningen generelt Erhvervsministeriets sagsbehandlingsti-
der tilfredsstillende og anerkender, at ministeriet i perioder har skullet håndtere et
særligt stort antal ansøgninger. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne
del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm