Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 221
Offentligt
2540058_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
Kommissionens henstilling om en fælles EU-værktøjskasse til afhjælp-
ning af manglen på halvledere og en EU-mekanisme til overvågning af
økosystemet for halvledere
1.
Resumé
Kommissionen vedtog den 8. februar 2022 en henstilling om en fælles EU-
værktøjskasse til afhjælpning af manglen på halvledere og en EU-mekanisme
til overvågning af økosystemet for halvledere. Henstillingen skal muliggøre
en hurtig, effektiv og koordineret reaktion på EU-plan på den nuværende
mangel på halvledere og på lignende situationer i fremtiden. Til det formål
har Kommission nedsat en europæisk ekspertgruppe om halvledere med del-
tagelse af alle medlemslande.
Regeringen hilser Kommissionens henstilling velkommen og støtter formå-
let om at etablere en koordineringsmekanisme for fælles overvågning samt
drøftelse af eventuelle kriseforanstaltninger inden for halvledere. Regerin-
gen er enig med Kommissionen i, at der lige nu er store forsyningsudfor-
dringer inden for halvledere, hvilket også danske virksomheder oplever.
Regeringen ser frem til at deltage i ekspertgruppen og vil i den forbindelse
vurdere behovet for at følge op på Kommissionens konkrete henstillinger
til medlemslandene.
2.
Baggrund
Kommissionen vedtog den 8. februar 2022 henstillingen
”En
fælles EU-
værktøjskasse til afhjælpning af manglen på halvledere og en EU-mekanisme
til overvågning af økosystemet for halvledere”
(C (2022) 782). Henstillingen
har til formål at muliggøre en hurtig, effektiv og koordineret reaktion på
EU-plan på den nuværende mangel på halvledere og på lignende situatio-
ner i fremtiden. Henstillingen blev modtaget i dansk sprogversion den 8.
februar 2022.
Henstillingen indgår i en pakke af initiativer (Chips Act-pakken), der har til
formål at styrke EU's forsyningssikkerhed, robusthed og teknologiske le-
derskab inden for halvledere. Pakken består af fire initiativer, der udover
henstillingen tæller meddelelsen
”En
lovpakke om europæiske mikro-
chips”
(KOM (2022) 45), forslag til en forordning om halvledere
”En
ramme for foranstaltninger til styrkelse af det europæiske økosystem for
halvledere (mikrochipforordningen)”
(KOM (2022) 46) samt forslag til
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
2540058_0002.png
ændring af forordningen om fællesforetagenderne under Horisont Europa
Ӯndring
af forordning (EU) 2021/2085 om oprettelse af fællesforetagen-
derne under Horisont Europa for så vidt angår fællesforetagendet for mik-
rochips”
(KOM (2022) 47).
Chips Act-pakken kommer som opfølgning på, at Kommissionsformand
Ursula von der Leyen i sin årlige tale om Unionens tilstand i september
2021 annoncerede, at Kommissionen ville lancere en retsakt for halvledere.
Kommissionen lægger op til, at henstillingen kan ophæves når og såfremt
forordningen om halvledere træder i kraft. Dette skyldes, at der i forslaget
til forordningen lægges op til en permanent og bindende mekanisme for de
foranstaltninger, der foreslås i henstillingen.
3.
Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at muliggøre en hurtig, effektiv og koordi-
neret reaktion på EU-plan på den nuværende mangel på halvledere og på
lignende situationer i fremtiden. Kommissionen ønsker med henstillingen
at etablere en koordineringsmekanisme for drøftelse af eventuelle krisefor-
anstaltninger og for fælles overvågning inden for halvledere. Til det formål
har Kommission nedsat en europæisk ekspertgruppe om halvledere med del-
tagelse af alle medlemslande.
Akut krisehåndering
Med henvisning til den nuværende halvlederkrise opfordrer Kommissio-
nen medlemslandene til hurtigst muligt at træde sammen i den europæiske
ekspertgruppe om halvledere. Formålet hermed er for det første at udveksle
oplysninger om situationen. Konkret opfordrer Kommissionen medlems-
lande til at anmode repræsentative virksomhedsorganisationer eller om
nødvendigt individuelle producenter af halvledere og halvlederudstyr om
oplysninger vedrørende deres forsyningskapacitet. Kommissionen frem-
hæver, at enhver indsamling eller udveksling af oplysninger bør ske i over-
ensstemmelse med gældende regler om datadeling og fortroligheden af op-
lysninger og data.
På grundlag af de indsamlede oplysninger opfordres medlemslandene til at
vurdere om kriseforanstaltninger er hensigtsmæssige, effektive og propor-
tionale på nationalt og EU-plan. Kommissionen fremhæver, at der på
grundlag af denne vurdering kan initieres et eller flere af følgende foran-
staltninger:
a) dialog med producenterne med anmodning om, at de prioriterer
produktionen af kriserelevante produkter, så kritiske sektorer fort-
sat kan fungere.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
b) overvejelse om, hvis relevant, at give Kommissionen mandat til at
foretage offentlige indkøb af kriserelevante produkter til visse kri-
tiske sektorer på vegne af to eller flere medlemsstater.
c) vurdering af, om EU bør kontrollere eksporten af kriserelevante
produkter, og om Kommissionens bør vurdere, hvorvidt betingel-
serne for beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til eksport er op-
fyldt i henhold til forordning (EU) 2015/479.
d) indledning af samarbejde med relevante tredjelande med henblik på
at finde fælles løsninger til håndtering af forstyrrelser i forsynings-
kæden i overensstemmelse med internationale forpligtelser.
Endeligt fremhæver Kommissionen, at medlemslande bør underrette Kom-
missionen rettidigt om alle nationale foranstaltninger, der træffes med hen-
syn til forsyningskæden for halvledere for at sikre en koordineret tilgang.
Overvågning
Kommissionen opfordrer medlemslande til regelmæssigt at overvåge vær-
dikæden for halvledere med fokus på risici, der kan skabe afbrydelser af
forsyningen, påvirke den negativt eller bringe den i fare. I den forbindelse
opfordres medlemslande til at udpege såkaldte tidlige advarselsindikatorer,
der er relevante i forhold til kunne foregribe fremtidige forstyrrelser.
Med henblik på kortlægning af faktorer, tendenser og begivenheder, der
kan føre til betydelige forstyrrelser i den globale værdikæde for halvledere,
opfordres medlemslandene til at tage en række relevante faktorer i betragt-
ning, når de giver oplysninger til Kommissionen. Disse relevante faktorer
kunne være:
a) tilgængeligheden og integriteten af tjenester eller varer, der udby-
des af virksomheder i halvledersektoren i Unionen, og hvis funk-
tion er afgørende for forsyningskæden for halvledere
b) den hastighed, hvormed efterspørgslen efter forskellige typer halv-
ledere svinger, også i forhold til den aktuelle produktionskapacitet
c) mangler og flaskehalse inden for fremstilling, emballering og logi-
stik, herunder mangel på råstoffer og kvalificeret arbejdskraft
d) ulykker, angreb, naturkatastrofer og andre alvorlige hændelser, der
potentielt kan påvirke forsyningskæden for halvledere
e) tekniske, lovgivningsmæssige eller miljømæssige ændringer, der
reducerer produktionen
f) koncentration af udbuddet i geografiske områder og virksomheder
under hensyntagen til netværks- og fastlåsningseffekter
g) virkninger af handelspolitikker, toldsatser, handelshindringer og
andre handelsrelaterede foranstaltninger
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
2540058_0004.png
h) halvledernes ægthed og integritet samt mulige konsekvenser af ef-
terligninger
i) krænkelse eller tyveri af immateriel ejendom eller forretningshem-
meligheder.
Kommissionen opfordrer også medlemslandene til at kortlægge de vigtig-
ste kategorier af aftagere af halvledere, særligt inden for kritiske sektorer,
og bede disse om at give oplysninger om atypiske stigninger i efterspørgs-
len og kendte forstyrrelser i deres forsyningskæder, bl.a. mangel på kritiske
halvledere eller råmaterialer, længere gennemløbstid end gennemsnitligt,
leveringsforsinkelser og usædvanlige prisstigninger.
Endeligt opfordres medlemslandene til omgående at underrette Kommissi-
onen, hvis de får kendskab til en potentiel forstyrrelse i forsyningen, en
atypisk stigning i efterspørgslen eller har konkrete og pålidelige oplysnin-
ger om enhver anden risikofaktor eller hændelse, der viser sig.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til henstillingen.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en hen-
stilling fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, da der er tale om en henstilling,
som ikke direkte berører dansk lovgivning.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet der er tale om en henstilling, som ikke er retligt bindende, vil henstil-
lingen ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Idet der er tale om en henstilling, som ikke er retligt bindende, vil henstil-
lingen ikke umiddelbart have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Henstillingen vil ikke direkte have hverken erhvervsøkonomiske eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Selvom der er tale om henstilling, som
ikke er retligt bindende, kan henstillingen potentielt medføre administra-
tive byrder for dansk erhvervsliv i form af indrapportering om forsynings-
kapacitet og forstyrrelser i forsyningskæder inden for halvledere.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
2540058_0005.png
Såfremt der bliver enighed om flere af de tiltag, som skal indgå i værktøjs-
kassen til afhjælpning af manglen på halvledere, kan det komme erhvervsli-
vet og samfundet generelt til gavn.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurren-
ceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for bemærkninger den 23.
februar 2022. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Danske Maritime og Dansk Metal.
Dansk Erhverv (DE)
er opmærksomme på den aktuelle udfordring med
at skaffe de nødvendige halvledere i en række sektorer. Den digitale om-
stilling har også betydning for efterspørgslen på visse komponenter og her
er halvledere en væsentlig del af langt flere produkter i dag, end tilfældet
har været tidligere. Det har medført en efterspørgsel, der ikke kan imøde-
kommes af markedet, hvilket er blevet forstærket pga. en reduceret pro-
duktion som reaktion på en forventet nedgang i efterspørgslen ifm. corona-
pandemien. Det forventes imidlertid at være et forbigående problem
dog
med relativt lang tidshorisont
indtil produktionskapaciteten for halvle-
dere udbygges til at matche den globale efterspørgsel. Netop fordi proble-
met er midlertidigt og altså ikke skyldes en decideret markedsfejl, mener
DE, det vil være ufornuftigt at ty til radikale løsninger, vi ikke normalt ville
benytte som handelsunion.
DE er af den holdning, at EU bør være en åben økonomi, som håndterer
potentielle udfordringer med resten af verden under hensyn til beskyttelse
af samhandel på frie markedsvilkår. DE ser derfor med stor skepsis på en-
hver form for industripolitik, som bygger på protektionistiske principper
og mener, det vil være løsninger, som ikke er proportionelle ift. de konkrete
udfordringer. Dermed kan der være god ræson i at overvåge markedet for
vigtige komponenter og samarbejde både medlemslandene imellem og
med tredjelande for at undgå kommende flaskehalse og mismatch mellem
udbud og efterspørgsel, men indgreb i markedet kan ikke forsvares ud fra
den nuværende situation.
Formålet med henstillingen
DE bemærker, at henstillingen omtaler en overvågningsmekanisme, hvil-
ket som udgangspunkt kan være et fornuftigt redskab til at få bedre indsigt
i udviklingen på markedet. Det bør dog understreges, at selvom der kan
være gode grunde til at sætte ind overfor den aktuelle situation, bør reakti-
onen være proportionel med det reelle omfang af problemet, og der bør
udvises påpasselighed ift. at indføre nye regulatoriske greb, som risikerer
at blive brugt til unødvendigt at gribe ind i markedet.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
Akut krisehåndtering
DE støtter
koordination og videndeling mellem EU’s medlemslande, som
kan bidrage til at kortlægge problemets omfang, og til dette kan indhent-
ning af oplysninger fra erhvervsorganisationer og producenter bidrage po-
sitivt. DE er dog betænkelige ved nogle af de værktøjer, som kan indgå i
en såkaldt kriseværktøjskasse.
En dialog med producenter og anmodning om prioritering bør kun ske i
særligt alvorlige tilfælde og skal altid ske på en måde, så det står klart for
virksomhederne, at det netop blot er en anmodning. At bruge EU Kommis-
sionen som indkøbscentral for produkter til kritiske sektorer kan i visse
tilfælde være et fornuftigt tiltag
det kan give EU mulighed for at bruge
sin samlede købekraft strategisk og sikre forsyning af halvledere til kritiske
sektorer. Kontrol med udførsel af produkter frarådes på det kraftigste. Det
vil effektivt være en begrænsning af Europas åbne økonomi og kan kun
retfærdiggøres, hvis der kan påvises en konkret og alvorlig sikkerhedspo-
litisk begrundelse. Samarbejde med tredjelande forekommer umiddelbart
at være den bedste løsning, men det kræver naturligvis, at det er muligt at
finde et tredjeland, som har kapacitet til at levere de efterspurgte produkter.
Overvågning
DE bakker op om en bedre markedsovervågning og udpegning af advar-
selsindikatorer. Det kan dog overvejes, om disse indikatorer bør udpeges
af hvert enkelt medlemsland, eller det giver mening at lave et fælles sæt af
indikatorer
ligesom risikovurderingen også laves på EU-niveau. Henstil-
lingen fokuserer meget på brug af halvledere i kritiske sektorer. For at sikre
proportionalitet mellem det foreslåede indgreb og de faktiske udfordringer
er netop en kortlægning af de vigtigste kategorier af brugere et godt ud-
gangspunkt. Derfor mener Dansk Erhverv, at denne kortlægning bør være
første skridt, da den kan bruges til at få overblik over, hvor udbredt efter-
spørgslen på halvledere er i de kritiske sektorer og dermed de potentielle
konsekvenser ved fremtidige mismatch mellem udbud og efterspørgsel.
Dansk Industri (DI)
konstaterer, at der fortsat er en betydelig midlertidig
forsyningskrise i forhold til at få leveringer af mikrochips. DI kunne alle-
rede i juni sidste år konstatere, at problemet var udtalt idet 65 pct. af de
virksomheder, der anvender mikrochips i deres produktion sagde, at de
manglede dem. Da DI spurgte igen i september var det tal steget til 75 pct.
DI får løbende meldinger fra medlemskredsen omkring problemets alvor,
og derfor frygter DI desværre, at problemet er endnu mere udtalt, når DI
får nye tal fra medlemskredsen primo marts. Derfor har DI også i noget tid
efterspurgt politisk handling på både nationalt og europæisk niveau.
DI er derfor positive overfor, at man fra EU-Kommissionens side gør en
indsats for at løse denne midlertidige krise. Den øvrige del af pakken om
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
mikrochips er primært rettet mod det lange sigte, mens nærværende hen-
stilling er møntet på det korte sigte.
DI kan derfor støtte, at der henstilles til at træde sammen i en ekspert-
gruppe, indsamle oplysninger, prioritere forsyningsproblemer i kritiske
sektorer, koordinere indkøb som vi så under coronakrisen, samarbejde med
tredjelande samt underrette EU-Kommissionen. Delen omkring at etablere
eksportkontrol er DI dog uenige i. Som ovenfor nævnt handler det lange
sigte i pakken om mikrochips om at tiltrække investeringer til EU, og her
bliver investorer mødt af et modsatrettet signal i form af mulige eksport-
kontrolforanstaltninger, som kan ramme deres produktion. Det betyder, at
EU’s indsats på kort sigt i form af henstillingen kan underminere indsatsen
på det lange sigte. Hertil kommer, at eksportkontrol kan risikere at blive
mødt af eksportkontrolforanstaltninger fra 3. lande. Det vil være uhensigts-
mæssigt, alt den stund langt hovedparten af mikrochips fortsat vil blive
produceret uden for EU.
DI fremhæver, at de yderligere bestemmelser i henstillingen om overvåg-
ning kan give god mening i nuværende situation. Det er dog værd at nævne,
at man skal sikre, at indhentelse af oplysninger fra virksomhederne bør fo-
retages så administrativt enkelt som muligt.
Danske Maritime
støtter henstillingen på baggrund af, at også den mari-
time udstyrsindustri oplever forsinkelser eller andre udfordringer hvad an-
går levering af halvledere, der indgår som komponenter i mange typer ud-
styr til skibe. Danske Maritime finder det vigtigt, at EU bidrager til at øge
forsyningssikkerheden for halvledere, hvilket bl.a. kan ske gennem de i
henstillingen nævnte tiltag.
Dansk Metal
er meget optaget af den kritiske mangel på mikrochips, som
har ramt mange produktioner i hele EU og nationalt i Danmark. Dansk
Metal deler derfor EU-Kommissionens bekymring for manglende mikro-
chips samt behovet for at udarbejde en plan, som skal være med til, at nu-
værende og fremtidige behov og mangler på mikrochips sikres. Den glo-
bale efterspørgsel efter mikrochips har på det seneste vist, at det er afgø-
rende, at Europa i den nuværende mangelsituation på avancerede chips op-
prioriterer området gennem etablering af deciderede produktionsfaciliteter
for at understøtte forsyningssikkerhed og uafhængig produktion af hard-
ware inden for mikro og nanoteknologiske chips.
Dansk Metal kan derfor tilslutte sig ambitionen om, at der etableres er-
hvervspolitiske instrumenter og støttemuligheder mhp. produktion af mik-
rochips og avancerede sensorer i EU-regi. Ligeså kan Dansk Metal tilslutte
sig ambitionen om, at europæisk mikrochip produktion skal fordobles fra
de nuværende 10 procent til 20 procent i 2030. Dette vil bidrage positivt til
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
dansk beskæftigelse og erhvervsudviklingen med fokus på digitalisering
og teknologiudvikling, som er afgørende for fremtidens industri.
Det er Dansk Metals vurdering, at der et stort behov for at vi både i EU og
i Danmark træffer strategisk vigtige valg i forhold til at etablere produktion
af både mikrochips til industriproduktionen i storskala, men i særlig grad
også etablerer produktion af højteknologiske avancerede mikrochips, som
i særlig grad anvendes til forsknings- og udviklingsformål. Højteknologisk
produktion af eksempelvis avancerede sensorer er primært centreret i USA
og Asien, og den nuværende forsyningskrise har vist, at det ikke er tilstræk-
keligt til at dække den globale efterspørgsel. Det har været til skade for den
europæiske industriproduktion og klarlagt en stor svaghed i vores forsy-
ningskæder. I en tid med geopolitiske spændinger og i særlig grad et mere
anstrengt sikkerhedspolitisk forhold til bl.a. Kina er det vigtigt, at EU sik-
rer egne forsyninger til udvikling af ny teknologi, så vi ikke bliver af-
hængig af import fra bl.a. Fjernøsten.
Endvidere fremhæver Dansk Metal, at der i dansk erhvervsliv eksisterer en
række højteknologiske nichevirksomheder, der samarbejder tæt med dan-
ske universiteter, så som DTU. For disse SMV’er er uafhængig og sikker
forsyning af avancerede mikrochips livsvigtigt og afgørende for udviklin-
gen af ny teknologi til brug i industrien. En række af disse virksomheder
er udløbere fra universiteterne med et betydeligt ekspansionspotentiale
økonomisk og beskæftigelsesmæssigt til gavn for det danske samfund.
En stor del af dette samarbejde foregår i et offentligt-privat samspil mellem
virksomheder og universitetssystemet. Der er derfor behov for, at såvel EU
som den danske stat går understøtter udbygningen af erhvervsområdet. Det
kan f.eks. ske ved, at det offentlige bidrager med avancerede renrumsfaci-
liteter, og den private sektor lejer sig ind i denne forskningsinfrastruktur
og bidrager med avanceret udstyr og maskiner. Det er f.eks. tilfældet på
DTU, hvor der er opbygget en avanceret renrumsfacilitet, som gennem de
seneste 30-40 år har bidraget til dette frugtbare offentlig-private samspil til
gavn for dansk beskæftigelse og erhvervsudvikling.
Dansk Metal fremhæver, at det på det seneste imidlertid ikke har været
muligt med de nuværende renrumsfaciliteter at dække det stigende danske
behov for nicheproduktion af mikro- og nanoteknologiske chips. Der er
derfor behov for at vurdere, hvordan en udvidelse af disse faciliteter kan
indgå som Danmarks bidrag til ’EU's Chip Act’.
Endelig fremhæver Dansk Metal, at det er værd at bemærke, at mikro- og
nanoteknologisk fremstilling er kendetegnet ved, at man går direkte fra
forskning og innovation til industriel produktion og at processen er sam-
menhængende. Derfor bør Erhvervsministeriet i samarbejde med andre re-
levante ministerier overveje, hvordan nærværende henstillings initiativer
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
2540058_0009.png
kobles
til ’EU’s rammeprogram for forskning og innovation’ til gavn for
dansk erhvervsliv og forskning.
Med EU-Kommissionens henstilling er det Dansk Metals håb, at det giver
den danske regering mulighed for at udarbejde en strategi for, hvordan
Danmark i fremtiden kan bidrage til værdikæden af mikrochips og den fort-
satte digitalisering af det danske samfund.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om an-
dre landes holdninger til henstillingen. Det forventes, at der vil være ge-
nerel opbakning fra medlemslandene til at deltage i ekspertgruppen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens henstilling velkommen og støtter formålet
om at etablere en koordineringsmekanisme for fælles overvågning samt drøf-
telse af eventuelle kriseforanstaltninger inden for halvledere. Regeringen er
enig med Kommissionen i, at der lige nu er store forsyningsudfordringer in-
den for halvledere, hvilket også danske virksomheder oplever. Regeringen
ser frem til at deltage i ekspertgruppen og vil i den forbindelse vurdere beho-
vet for at følge op på Kommissionens konkrete henstillinger til medlemslan-
dene. Regeringen mener, at ekspertgruppen særligt bør fokusere på halvle-
dere anvendt inden for kritiske sektorer.
Regeringen ser grundlæggende positivt på, at medlemslandene i ekspertgrup-
pen kan drøfte relevante kriseforanstaltninger. Regeringen ser ligeledes
gerne, at ekspertgruppen har karakter af en Kommissionsekspertgruppe uden
formelle beføjelser, og at eventuelle drøftelser om kriseforanstaltninger ikke
foregriber øvrige almindelige procedure for indførelse af sådanne foranstalt-
ninger.
Regeringen noterer sig Kommissionens forslag til, hvilke eventuelle rele-
vante kriseforanstaltninger, der kan drøftes i ekspertgruppen. I den forbin-
delse ser regeringen positivt på muligheden for at gå i dialog med producenter
om prioritering af halvledere til kritiske sektorer, samt muligheden for, at en
gruppe af medlemslande kan give Kommissionen mandat til at foretage of-
fentlige indkøb af halvledere til kritiske sektorer på vegne af disse medlems-
lande. Dertil ser regeringen meget positivt på muligheden for at drøfte samar-
bejdsløsninger med relevante tredjelande med henblik på håndtering af for-
syningsudfordringer.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen opfordrer medlemslandene til at
vurdere behovet for kontrol med eksport af kriserelevante produkter samt
hvorvidt betingelserne for beskyttelsesforanstaltninger med hensyn til ek-
sport er opfyldt. Eventuelle drøftelser heraf bør tage højde for vigtigheden af
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat om EU-værktøjskasse og EU-mekanisme
2540058_0010.png
et åbent og velfungerende globalt marked for halvledere for danske virksom-
heder, herunder i forhold til risikoen for modforanstaltninger fra tredjelande.
Regeringen ser positivt på, at man i ekspertgruppen vil have fokus på regel-
mæssig overvågning af værdikæden for halvledere med fokus på risici, der
kan skabe afbrydelser af forsyningen, påvirke den negativt eller bringe den i
fare. Regeringen hilser de relevante faktorer for overvågningen velkommen,
men vurderer dog, at der kan være behov for en prioritering i, hvad der foku-
seres på.
Samtidig bør overvågningen følge en evidensbaseret tilgang med klare pro-
cesser og klart definerede begreber, og at man i videst muligt omfang anven-
der tilgængelige og standardiserede data, hvilket også kan bidrage til at sikre
kvaliteten i overvågningen. Endvidere er det vigtigt, at man indretter over-
vågningen så lidt byrdefuldt som muligt for medlemslande og virksomheder,
samt at indsamling af oplysninger sker i overensstemmelse med gældende
regler om datadeling og fortroligheden af oplysninger og data.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10