Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 215
Offentligt
2538571_0001.png
Marts 2022
Notat om sidestilling af fiskeopdræt med anden animalsk husdyrproduktion i planloven
Planloven (1157 af 1.7.2020) skal sikre en sammenhængende planlægning, der både medvirker til at værne
om landets natur, miljø og landskab og skabe gode rammer for vækst og udvikling i hele landet.
§ 36 indeholder undtagelser fra krav om landzonetilladelse. Stk. 1 nr. 3 undtager erhvervsmæssigt
nødvendigt byggeri for landbrug, skovbrug og fiskeri, men denne undtagelse omfatter ikke fiskeopdræt
1
.
Stk. 1 nr. 4 undtager erhvervsmæssigt nødvendigt mindre byggeri for dambrug
2
, men det fremgår af
vejledningen
3
, at undtagelsen ikke omfatter halbyggeri til overdækning af bassiner, lysmaster, støjende
renseforanstaltninger, høje fodersiloer, nødiltbeholdere m.v., da det kan medvirke til, at dambruget får en
industriel karakter. Det gør det svært dels at modernisere eksisterende traditionelle anlæg til
recirkuleringsteknologi og dels at etablere nye anlæg ved eksisterende landbrugsejendomme.
Fiskeopdræt bør sidestilles med anden animalsk husdyrproduktion i planloven, da anlæg til landbaseret
fiskeopdræt planmæssigt ikke adskiller sig væsentligt fra anden husdyrproduktion, og da der er et politisk
ønske om, at Danmark skal være grønt foregangsland for fiskeopdræt. Der er således krav om, at dambrug
med over 100 tons foder senest i 2026 skal overgå til emissionsbaseret regulering og overholde BAT-
standardkrav. Det kræver ombygninger og investeringer i recirkuleringsteknologi.
Dansk Akvakultur støtter, at etablering af store haller til anlæg med høj recirkulation kræver
landzonetilladelse eller måske endda en landzonelokalplan; men ombygning og modernisering af
eksisterende dambrug samt etablering af miljø- og ressourceeffektive akvakulturanlæg på eksisterende
landbrugsejendomme bør fritages fra krav om landzonetilladelse.
Der er et stort potentiale i opdrættede fisk som en miljøeffektiv proteinkilde med et lavt klimaaftryk, og
sektoren kan spille en væsentlig rolle i den grønne omstilling af fødevareproduktionen. Det kræver, at
fremtidens planlov skaber bedre rammer for udvikling af landbaseret fiskeopdræt.
Dansk Akvakultur ønsker, at undtagelsesbestemmelsen i stk. 1 nr. 3 ændres til også at omfatte
dambrug.
Ændringen vil ikke medføre forøget påvirkning af miljø og natur, idet både ændringer af et bestående an‐
læg og etablering af nye anlæg fortsat vil kræve miljøgodkendelse og vurdering efter reglerne om habitat,
VVM og vandområdeplaner mm.
Ændringen følger EU Kommissionens retningslinjer om, at medlemsstaterne fremmer adgang til arealer til
akvakultur og reducerer unødvendige administrative byrder for tilladelser til nye anlæg.
1
§36 stk. 1 nr. 3: Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af den pågældende landbrugsejendom,
landbrugsbedrift, bortset fra husdyranlæg, eller skovbrugsejendom eller for udøvelse af fiskerierhvervet, jf. dog stk. 2.
2
§ 36 stk. 1 nr. 4: Mindre byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af eksisterende
dambrug på en landbrugsejendom.
3
Vejledning om landzoneadministration, planlovens 34
38, juli 2018 (opdateret november 2019)