Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2538347_0001.png
NOTAT
3. marts 2022
2022
1995
Notat til Erhvervsudvalget om 12 ændringsforslag til FN’s Internationale
Arbejdsorganisations konvention om søfarendes arbejdsforhold (MLC)
1.
Indledning og baggrund
Der er fremsat 12 ændringsforslag til
FN’s Internationale Arbejdsorganisations kon-
vention om søfarendes arbejdsforhold (MLC). Forslagene skal behandles på møde i
Den Særlige Trepartskomité (STC) under MLC, som er planlagt til 4.-13. maj 2022.
Der er frist for indsendelse af bemærkninger til forslagene den 28. februar 2022.
Forslag nr. 1-5 er fremsat af de søfarendes og redernes organisationer i fællesskab.
Forslag 6-10 har de søfarendes organisationer fremsat alene. Forslag 11 er fremsat
af 6 medlemsstater og forslag 12 er fremsat af EU-medlemsstaterne, dvs. at Dan-
mark er medforslagsstiller.
Forslagene vedrører:
1. Krav om personlige værnemidler tilpasset alle kropstyper.
2. Krav om sundere mad og forplejning, særligt adgang til gratis vand.
3. Hjemsendelse
ansættelse af erstatningspersonale.
4. Medicinsk behandling i land og hjemsendelse af døde søfarende.
5. Finansiel sikkerhed ifm. efterladelse - den registrerede ejers navn skal fremgå
af erklæring om rederens finansielle ansvar.
6. Kommunikation - adgang til internet.
7. Den søfarendes ansættelseskontrakt
rederens pligter skal fremgå, når arbejds-
giveren er en anden end rederen, og arbejdsgiveren ikke opfylder sine forplig-
telser.
8. Hjemsendelse
tydeliggøres, at rederen skal betale for udgifterne, samt æn-
dring af sted, hvortil der kan hjemsendes.
9. Forhyring og formidling - oplysning om rettigheder ift. finansiel beskyttelse.
10. Finansiel sikkerhed - øgning af det maksimale lønbeløb/periode fra 4 til 8 må-
neder.
11. Obligatorisk indberetning af søfarendes dødsfald til søs.
12. Klarificering af den maksimale udmønstringsperiode.
Forslagenes indhold, lovgivningsmæssige og økonomiske/administrative konse-
kvenser samt vurdering af forslagene er beskrevet i de følgende afsnit.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
2/9
MLC er blevet til på baggrund af trepartsdrøftelser, der tog udgangspunkt i ILO-
konventioner om søfarendes arbejdsforhold. Indholdet i MLC er, hvad de sociale
parter i forhandling med regeringsparterne kunne opnå enighed om at videreføre i
en samlet konvention. Konventionen består af et sæt overordnede artikler med til-
hørende forskrifter, som indeholder de søfarendes grundrettigheder. Disse udbygges
med et kodeks, som består af en bindende og en vejledende del.
Forslag til ændringer af MLC behandles på møder i Den Særlige Tre-partskomité
(STC) under MLC, som har til opgave at medvirke til at opdatere og udvikle MLC.
Trepartskomitéen består af regeringsrepræsentanter, repræsentanter fra de søfaren-
des organisationer og redernes organisationer. Eventuelle ændringsforslag til MLC
undergives trepartsforhandling og skal vedtages af STC, hvorefter de skal behandles
og vedtages på ILO's Arbejdskonference (ILC). MLCs medlemsstater skal herefter
ratificere ændringerne for at være forpligtet af dem. Ratificerede ændringer skal
gennemføres nationalt.
Den gældende konventionstekst er udtryk for det, som parterne kunne opnå enighed
om, da MLC blev forhandlet i starten af 00’erne samt ved ændringer, som blev ved-
taget i 2014.
2.
Formål og indhold
Krav om personlige værnemidler tilpasset alle kropstyper (forslag 1)
Forslaget forpligter arbejdsgiverne til at sikre, at alle nødvendige personlige værne-
midler af passende størrelse tilvejebringes, herunder til kvinder. Forslaget begrundes
med, at værnemidlerne skal passe til forskellige kropsrammer, for at bidrage til et
sikrere arbejdsmiljø samt til at udvide jobmulighederne til et bredere spektrum af
mulige kandidater, der søger arbejde i det maritime erhverv.
Krav om sundere mad og forplejning, særligt adgang til gratis vand (forslag 2).
Ifølge den gældende MLC skal søfarende have adgang til drikkevand, og det skal
være muligt at tilbyde de søfarende passende, varierede og nærende måltider tilbe-
redt og serveret under hygiejniske forhold. Med forslaget forpligtes medlemssta-
ter/arbejdsgiverne til at sikre, at der også er mulighed for sunde måltider, og at drik-
kevandet er gratis. Endvidere kvalificeres forpligtigelserne i forbindelse med in-
spektioner af mad og drikkevand, så mængden, næringsværdien og kvaliteten indgår
som parametre i inspektionen. Forslaget begrundes med, at sunde måltider og gratis
drikkevand er vigtige og veldokumenterede forudsætninger for velvære og sundhed.
Hjemsendelse
ansættelse af erstatningspersonale (forslag 3)
Ifølge den gældende MLC må en medlemsstat ikke nægte søfarende retten til at blive
hjemsendt på grund af en reders økonomiske forhold eller på grund af rederens
manglende evne eller vilje til at erstatte en søfarende med en anden. Bestemmelsen
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
3/9
foreslås udvidet med en bestemmelse om, at hvor der ifølge lovgivningen af sikker-
hedsmæssige grunde kræves, at der er søfarende ombord på et forladt skib, skal der
ansættes nationale søfarende, og hvis det ikke er muligt, skal ikke-nationale søfa-
rende ansættes til at overholde forpligtelserne. Forslaget begrundes med, at selvom
de nuværende bestemmelser sikrer retten til hjemsendelse f.eks. i tilfælde af rede-
rens konkurs, har der været adskillige tilfælde, hvor lokale myndigheder har krævet,
at mandskabet blev ombord på skibet.
Medicinsk behandling i land og hjemsendelse af døde søfarende (forslag 4)
Med forslaget præciseres det, at medlemsstaterne skal sikre søfarende, der har behov
for øjeblikkelig adgang til sundhedsbehandling. I den vejledende del foreslås det, at
der indsættes under hvilke omstændigheder den søfarende bør anses for at have be-
hov for øjeblikkelig lægebehandling, f.eks. ved livstruende skader eller sygdom.
Derudover indsættes der med forslaget et krav om, at medlemsstaterne, skal facili-
tere hjemtransporten af en afdød søfarende, hvis et skib, hvorpå der er en afdød
søfarende, anløber en havn i medlemsstaten. Forslaget begrundes med, at der har
været situationer, hvor søfarende er blevet nægtet adgang til at gå i land for at få
nødvendig medicinsk behandling, og sådanne situationer er øget under Covid-19
pandemien.
Finansiel sikkerhed ifm. efterladelse - den registrerede ejers navn skal fremgå af
erklæring om rederens finansielle ansvar (forslag 5)
Ifølge den gældende bestemmelse skal erklæringen om rederens finansielle ansvar
kun angive navnet på skibets ejer. Det foreslås, at bestemmelsen udvides til, at der
skal angives ”navnet på skibets ejer eller den registrerede ejer”.
Forslaget begrundes
med, at der i nogle medlemsstater er vanskeligheder med, at der ikke på den lovplig-
tige erklæring om rederens finansielle ansvar, kan eller skal angives navnet på den
registrerede ejer, hvor denne er en anden end ejeren.
Kommunikation - adgang til internet (forslag 6)
Der foreslås indsat krav om, at den søfarende skal have adgang til gratis skib-til-
land kommunikation, og at medlemsstaterne forpligtiges til at stille gratis internet-
forbindelse til rådighed i havne og på ankerpladser. Endvidere foreslås det, at de
kompetente myndigheder i samarbejde med det maritime erhvervs sociale parter ud-
steder retningslinjer om, hvor megen tid den enkelte søfarende bør have adgang til
internettet under hensyn til den søfarendes hvileperioder og for at undgå social iso-
lation. Forslaget begrundes med, at gratis adgang til internet og social kommunika-
tion er strategisk vigtig for at kunne tiltrække fremtidig arbejdskraft til søfartser-
hvervet.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
4/9
Den søfarendes ansættelseskontrakt
rederens pligter skal fremgå, når arbejdsgi-
veren er en anden end rederen, og arbejdsgiveren ikke opfylder sine forpligtelser
(forslag 7)
Med forslaget skal det fremgå af den søfarendes ansættelseskontrakt, at en reder, der
ikke er arbejdsgiver for den søfarende, skal holde den søfarende skadesløs, hvis ar-
bejdsgiveren ikke opfylder sine forpligtigelser over for den søfarende iht. den søfa-
rendes ansættelseskontrakt. Forslaget begrundes med, at i nogle tilfælde, hvor ar-
bejdsgiveren er en anden end rederen, f.eks. forhyringsvirksomheder, opleves det,
at rederen ikke tager ansvar, når arbejdsgiveren ikke opfylder sine forpligtigelser
over for de søfarende. Rederens forpligtelse til at opfylde ansættelseskontrakten, når
arbejdsgiveren ikke opfylder dem, bør derfor fremgå af ansættelseskontrakten, så
forpligtelsen er synlig for alle. Problemstillingen, som forsøges håndteret med for-
slaget, er ikke en dansk problemstilling.
Hjemsendelse - tydeliggøres, at rederen skal betale for af udgifterne, samt ændring
af sted, hvortil der kan hjemsendes (forslag 8)
Der foreslås indsat en ny bestemmelse, hvorefter medlemsstaterne skal sikre, at a)
den søfarende er berettiget til løn, tillæg, mad og overnatning og nødvendig medi-
cinsk behandling fra de forlader skibet, indtil de når helt frem til deres hjem (og ikke
kun til f.eks. til en havn i hjemlandet), og b) at rederen afholder udgifter til hjem-
sendelsen, indtil den søfarende er ankommet til sit hjemsted eller andet gensidigt
aftalt sted. Forslagene begrundes med, at en del redere og forhyringsvirksomheder
praktiserer, at deres ansvar ophører ved ankomst til havnen i destinationslandet og
ikke ved ankomst til den søfarendes bopæl.
Forhyring og formidling - oplysning om rettigheder ift. finansiel beskyttelse (forslag
9)
Det gældende kodeks indeholder en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal sikre
et der oprettes et beskyttelsessystem, der kan kompensere søfarende for pengetab,
hvis en forhyrings- og formidlingstjeneste eller rederen ikke opfylder sine økono-
miske forpligtigelser iht. den søfarendes ansættelsesaftale. Det foreslås, at bestem-
melsen tilføjes en pligt til at sikre, at de søfarende får tilstrækkelig information om
beskyttelsessystemet, herunder detaljer om, hvordan man fremsætter et krav. For-
slaget begrundes med, at det under Covid-19 pandemien har vist sig vanskeligt for
den søfarende at få klarhed over sine rettigheder.
Finansiel sikkerhed - øgning af den maksimale lønbeløb/periode fra 4 til 8 måneder
(forslag 10)
Ifølge det gældende kodeks skal den forsikring eller anden tilsvarende finansiel sik-
kerhed, som rederen er forpligtiget til at tegne, dække fire måneders udestående løn
og andet vederlag m.v., som den pågældende er berettiget til som følge af ansættel-
sesforholdet. Med forslaget ændres den maksimale periode fra fire til otte måneder.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
5/9
Forslaget begrundes med et ønske om give forladte besætningsmedlemmer større
økonomisk sikkerhed i sager, der ikke kan løses hurtigt.
Obligatorisk indberetning af søfarendes dødsfald til søs (forslag 11)
Forslaget forpligter den kompetente myndighed i medlemsstaterne til at sikre, at alle
søfarendes dødsfald årligt bliver tilstrækkeligt registreret og klassificeret og rappor-
teret til ILOs globale register over dødsulykker til søs. Forslaget begrundes med
behovet for at kunne tilvejebringe internationale data, der korrekt fanger og katego-
riserer dødsfald, der sker på havet, blandt søfarende, og som kan danne grundlag for
analyser.
Klarificering af den maksimale udmønstringsperiode (forslag 12)
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at sikre en maksimal udmønstringsperiode,
som ikke må overstige 11 måneder, og søfarende vil få eksplicit ret til at blive repa-
trieret (hjemsendt uden omkostninger) ved afslutningen af den maksimale udmøn-
stringsperiode. Endvidere foreslås en ny forpligtelse for de søfarende til at afholde
minimumsferien foreskrevet af MLC og i tilknytning hertil at indskrænke medlems-
staternes mulighed for at tillade aftaler om, at søfarende kan give afkald på mini-
mumsferien, medmindre helt særlige forhold taler herfor. Derudover foreslås det
tydeliggjort, at den søfarende har ret til den hyre, som følger af ansættelsesaftalen,
hvis den søfarendes tjeneste ombord forlænges ud over den maksimale udmøn-
stringsperiode. Konventionens vejledende tekster og annekser foreslås tilrettet i
overensstemmelse med forslagene, herunder om medlemsstaternes inspektionsfor-
pligtelser og indholdet af skibenes MLC-certifikat.
Forslaget vil kræve justering af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. og be-
kendtgørelse om søfarendes ret til fri rejse med underhold for at gennemføre æn-
dringen i dansk ret. Forslaget begrundes med et behov for at sikre, at søfarende ikke
bliver på skibe ud over den maksimale udmønstringsperiode, at der afholdes ferie,
og at de nugældende regler ikke i tilstrækkelig grad sikrer dette. Danmark er sam-
men med de andre EU-medlemsstater medforslagsstiller, hvorfor forslaget kan støt-
tes.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslag 3 om ansættelse af erstatningspersonale vil kræve en juste-
ring af lov om sikkerhed til søs, og at forslag 8 om hjemsendelsessted, forslag 10
om øget lønperiode samt forslag 12 om maksimal udmønstringsperiode vil kræve
en ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold. Derudover vurderes det, at for-
slag 6 om gratis adgang til internet vil kræve en ændring af lov om havne og lov om
sikkerhed til søs, idet der skal skaffes hjemler til at pålægge forpligtelserne. Det
vurderes desuden, at forslag 2 vil kræve en mindre ændring af bekendtgørelse om
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
6/9
kost og drikkevand m.v. i handelsskibe, forslag 9 vil kræve en ændring af bekendt-
gørelse om private hyrings- og formidlingstjenesters virksomhed og at forslag 11 vil
kræve en justering af bekendtgørelsen om indberetning af søulykker, dødsfald samt
hændelser til søs.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslag 9 og forslag 11 vil medføre uvæsentlige administrative byr-
der for dansk erhvervsliv.
Statsfinansielle og administrative konsekvenser for staten
Det vurderes, at hvis det med forslag 3 er staten, der skal ansætte erstatningsperso-
nale til et skib, der ikke længere har personale om bord, vil forslaget kunne få stats-
finansielle konsekvenser i form af udgifter til at skulle ansætte søfarende, der skal
sikre skibet, der ikke længere har en besætning ombord. Endvidere skønnes det, at
staten vil kunne få udgifter til at administrere et skib, der ikke længere har en besæt-
ning ombord. Alt efter antallet af skibe, der bliver efterladt vil konsekvenserne
kunne være væsentlige. Det vurderes desuden, at en nye indberetningspligt for en
kompetent myndighed om dødsårsager (forslag 11) vil medføre økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser for staten. Da der er tale om få indberetninger årligt, vur-
deres konsekvenserne at være ikke væsentlige.
Høring
Udkast til ændringsforslag er blevet forelagt skriftlig for CO-Søfart, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Maskinmestrenes Forening og Lederne Søfart på arbejdstagersiden
og Danske Rederier på arbejdsgiversiden.
CO-Søfart og Danske Rederier støtter op om forslag 1-5, som er fremsat af de søfa-
rendes og redernes organisationer i fællesskab. Danske Rederier bemærker dog til
forslag 4, at det er lidt uklart, hvem det er, der kan/skal ansætte erstatningspersonale.
CO-Søfart støtter op om forslag 6-10, som de søfarendes organisationer har fremsat.
Danske Rederier kan ikke støtte forslag 6, 7, 8 og 10 og bemærker, at selv om de
kan være enige i mange af de gode intentioner, der ligger til grund for forslagene,
finder de forslagene for vidtgående i relation til at påføre de ansvarlige redere yder-
ligere byrder for at komme problemer med dårlige redere til livs.
CO-Søfart har forbehold over for forslag 11, som man ikke helt forstår nødvendig-
heden af. Overordnet stiller Danske Rederier sig positivt til forslaget.
CO-Søfart støtter op om forslag 12, mens Danske Rederier ikke støtter, da den fo-
reslåede adgang til at fravige er for usmidig og ikke ville have afhjulpet de proble-
mer, som man oplevede under pandemien, og som har givet anledning til forslaget.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
7/9
EU-forhandlingerne
Der har været drøftelse på EU-niveau om forslagene, hvor forslag 1-6 blev drøftet.
Et mindre antal medlemsstater har foreløbigt meddelt, at de ikke kan støtte forslag
3 om ansættelse af erstatningspersonale. En del medlemsstater har anførte, at forslag
4 for så vidt angår hjemsendelse af døde søfarende er for upræcis. Et mindre antal
medlemsstater kan ikke støtte forslag 6 om, at medlemsstaterne skal stille gratis in-
ternet til rådighed, idet de mener, at dette er op til arbejdsmarkedets parter at aftale.
ILO-forhandlingerne
Forslag til ændringer af MLC behandles på møder i Den Særlige Trepartskomité
(STC) under MLC, som har til opgave at medvirke til at opdatere og udvikle MLC.
Trepartskomitéen består af regeringsrepræsentanter og repræsentanter fra de søfa-
rendes organisationer og redernes organisationer. Eventuelle ændringsforslag til
MLC undergives trepartsforhandling og skal vedtages af STC, hvorefter det skal
behandles og vedtages på ILO's Arbejdskonference (ILC). MLCs medlemsstater
skal herefter ratificere ændringerne for at være forpligtet af dem. Ratificerede æn-
dringer skal gennemføres nationalt. Det er på nuværende tidspunkt usikkert, i hvilket
omfang der kan opnås enighed i ILO om forslagene. Det bemærkes, at Danmark skal
ratificere eventuelle vedtagne ændringer af MLC for at være bundet heraf.
Regeringens generelle holdning
Forslag som foreslås støttet
Krav om personlige værnemidler tilpasset alle kropstyper (forslag 1)
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes, da forslaget bringer de internationale
regler op på niveau med de danske regler på området og vil sikre, at personlige vær-
nemidlers tilpasning og beskyttelse forbedres, og understøtter ambitionen om, at er-
hvervet skal tiltrække flere kvinder.
Krav om sundere mad og forplejning, særligt adgang til gratis vand (forslag 2).
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes, da forslaget vil fremme søfarendes
sundhed, og store dele af forslaget allerede følger af søfartslovgivningen.
Medicinsk behandling i land (forslag 4, 1 del)
Det er regeringens vurdering, at søfarende allerede efter de gældende regler i Dan-
mark har adgang til akut sygehusbehandling i Danmark.
Finansiel sikkerhed ifm. efterladelse - den registrerede ejers navn skal fremgå af
erklæring om rederens finansielle ansvar (forslag 5) samt den søfarendes ansættel-
seskontrakt
rederens pligter skal fremgå, når arbejdsgiveren er en anden end re-
deren, og arbejdsgiveren ikke opfylder sine forpligtelser (forslag 7)
Regeringen vurderer, at forslagene kan støttes, da gældende dansk lovgivning vur-
deres at rumme ændringsforslagets intention og indhold.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
8/9
Forhyring og formidling - oplysning om rettigheder ift. finansiel beskyttelse (forslag
9)
Det er regeringens vurdering, at forslaget kan støttes, idet der er tale om, at den
søfarende bliver bedre oplyst om sine rettigheder.
Obligatorisk indberetning af søfarendes dødsfald til søs (forslag 11)
Regeringen vurderer, at forslaget kan støttes, da det vil kunne bidrage til at skaffe
bedre analysegrundlag med henblik på at kunne formindske de psykosociale risici
og forbedre den mentale sundhed og velvære til søs.
Klarificering af den maksimale udmønstringsperiode (forslag 12)
Danmark er sammen med de andre EU-medlemsstater medforslagsstiller, hvorfor
forslaget kan støttes.
Forslag som foreslås støttet betinget
Det er regeringens vurdering at følgende forslag har gode intentioner, men er i deres
nuværende formulering uklare ift. hvilke forpligtelser, der pålægges. Det foreslås
derfor, at forslagne støttes, hvis der skabes mere klarhed om dette.
Hjemsendelse
ansættelse af erstatningspersonale (forslag 3)
Regeringen vurderer, at det som udgangspunkt bør anses som et nationalt anliggende
og ikke en del af MLC, hvordan det håndteres, at et skib efterlades eller en reder går
konkurs. Det er endvidere regeringens vurdering, at forslaget vil indebære udgifter
for staten til at skulle ansætte søfarende, der skal sikre skib, der ikke længere har en
besætning ombord. På baggrund heraf vurderes det, at forslaget kan støttes, under
forudsætning af, at det bliver klargjort, at forpligtigelserne ifølge forslaget påhviler
rederen.
Medicinsk behandling i land og hjemsendelse af døde søfarende (forslag 4, 2. del)
Det er regeringens vurdering, at forslaget om hjemtransport af afdøde er for upræcist
til, at der kan foretages en vurdering af forslagets indhold og dermed konsekvenser,
samt at forslaget vil kunne påføre staten udgifter, der i dag dækkes af rederen og
flagstaten. Det følger af gældende regler, at rederen betaler udgifterne ved en søfa-
rendes begravelse eller ved ligbrænding samt hjemsendelse og gravsætning af asken.
Regeringen vurderer, at forslaget vedr. hjemtransport af afdøde ikke umiddelbart
kan støttes, med mindre det præciseres hvilke krav og forpligtigelser, der pålægges
havnestaten, herunder om forslaget vil medføre udgifter for staten.
Forslag som foreslås ikke støttet
Det er regeringens vurdering, at selvom intentionerne bag følgende forslag er posi-
tive, så regulerer de forhold, hvor det normalt er op til arbejdsmarkedets parter at
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Notat vedr. EU-ændringsforslag til ILO-konvention om søfarendes arbejdsforhold, fra erhvervsministeren
9/9
regulere, og er således indirekte en undergravning af den danske arbejdsmarkeds-
model. Endvidere vedrører dele af forslagene rettigheder, som de søfarende allerede
har iht. den gældende MLC. Det vurderes derfor, at forslagene ikke kan støttes.
Kommunikation - adgang til internet (forslag 6)
Regeringen vurderer, at man ikke kan støtte forslaget, da den gældende MLC alle-
rede indeholder bestemmelse om, at den søfarende skal have rimelig adgang til skib-
til-land kommunikation og e-mail- og internetfaciliteter til rådighed for en rimelig
udgift, og da gratis internetforbindelse allerede er til stede i flere og flere havne i
Danmark. Problemstillingen, som forsøges håndteret med forslaget, er ikke dansk,
idet udviklingen viser, at flere og flere danske havne af konkurrencemæssige hensyn
stiller gratis internetforbindelse til rådighed for deres kunder (skibe). Desuden må
det på globalt plan forventes, at det især i mange udviklingslande vil være proble-
matisk at efterleve en forpligtigelse om at levere gratis internet forbindelse til de
søfarende.
Hjemsendelse - tydeliggøres, at rederen skal betale for af udgifterne, samt ændring
af sted, hvortil der kan hjemsendes (forslag 8)
Regeringen vurderer at de forhold, som forslagene omhandler, ikke bør støttes, da
de nævnte forhold i første omgang bør aftales mellem arbejdsmarkedets parter, hvil-
ket også er udgangspunktet i konventionen. Endvidere bør det ikke støttes, at stedet
for indgåelse af ansættelseskontrakten slettes som et sted, hvor der er ret til hjem-
sendelse til. Dette vil indskrænke de steder, som den søfarende har ret til at blive
hjemsendt til.
Finansiel sikkerhed - øgning af den maksimale lønbeløb/periode fra 4 til 8 måneder
(forslag 10)
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke kan støttes, da der allerede er en be-
skyttelse, og det kan medføre, at søfarende bliver bedre stillet end andre danske løn-
modtagere ift. Lønmodtagernes Garantifond.