Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 205
Offentligt
2532222_0001.png
FINANSIERING AF CONNECT 2023+
Non-profit foreningen CONNECT Denmark har siden forenklingsreformen
i 2018’s
vedtagelse set en mangel
på calls der matcher foreningens tilbud om strategisk sparring, pitch-træning, kapital matching og
bestyrelses søgninger i et landsdækkende og tværindustrielt setup. Dertil kommer, at foreningen har fået
40% mindre bevilling fra 2019 (6 mio.) til 2022 (3,6 mio.) samt en nedgang i private indtægter på grund af
Covid på 45% i samme periode.
Den manglende opbakning fra Erhvervsfremmebestyrelsen til basisfinansiering fremadrettet har været den
direkte årsag til foreningens konkursbegæring i slutningen af 2021. Siden da har vi arbejdet hårdt på at skaffe
finansiering til at genetablere foreningen
hvilket er lykkedes og foreningen er i gang med den reelle
etablering.
KORT OM FORENINGEN (2021)
1. Otte fuldtidsansatte. Fire forretningsudviklere fordelt i Jylland, Sjælland og København og et
sekretariat på fire
2. 21 års historik med 3.500 virksomheder, der har fået hjælp og 1.800 der har fået sparring
3. Data på 3.500 virksomheder fra hele landet i alle SMV udviklingsniveau
4. 550 medlemmer fordelt over hele landet i alle tænkelige brancher og industrier
5. 55 partnere. EY, DI, Vækstfonden, DE, Beierholm, UM, Erhvervshusene, SDU og mange flere
6. 48% cases på Jylland og Fyn og 52% på Sjælland
7. 150 sparringer per år med nuværende bemanding samt bestyrelsessøgninger og pitch-træninger
8. Leverer per 30.11.2021 følgende indekstal på effektmål på bevilling:
a. Øget omsætning:
114%
b. Øget antal ansatte:
124%
c. Ekstern kapital:
161%
d. Professionel bestyrelse:
129%
9. Tilfredsheden for sparringsvirksomheder er 9,25/10 i rating og panelerne 4,1/5 rating
10. Driftsfinansieringen er på 7,5 mio. DKK for 2021 med nuværende bemanding og leverance
METODEN SPRINGBOARD
Foreningen giver sparring til virksomheder og iværksættere gennem unikt sammensatte paneler ud fra
specifikke problemstillinger i et faciliteret de facto bestyrelsesmøde med betalende medlemmer.
Metoden er blevet raffineret gennem årtierne men essensen er den samme. Skabe et sikkert møderum for
ejerledere og iværksættere samt danske erhvervsledere hvori både ejerledere og erhvervsledere for øget
deres netværk, kompetencer og dermed sikrer en højere vækst.
Der er 5-10 deltagere på hvert SPRINGBOARD og det sker i tæt samarbejde med andre aktører som sidder i
panelerne som dermed får en reel og direkte henvisning samtidig med at virksomhederne får en direkte
adgang til eksperter der selv har valgt at være til stede.
Metoden er tilrettet andre aktører således at vi er en naturlig del af deres programmer. Dette gøres ved at vi
målretter vores paneler mod f.eks. SDG, TECH, FOOD, Universiteter eller lign. som dermed understøttes af
foreningen. Vores rolle som leverandør til de andre aktører gør at vi kan skalere og målrette vores tilbud til
netop deres behov da vi via den brede medlemsskare kan sikre at der er sparring tilgængelig i alle dele af
landet, for alle industrier og tilrettet modenheden.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 205: Materiale fra CONNECT Denmark til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
2532222_0002.png
FINANSIERING AF CONNECT
CONNECT Denmark er en non-profit forening med 8-16 medarbejdere, afhængig af efterspørgslen. Som
leverandør af sparring i et landsdækkende setup er det nødvendigt med en fysisk tilstedeværelse lokalt og
dermed sikre sparring hvor det er nødvendigt uden at det nødvendigvis er rentabelt for foreningen, men for
Danmark.
År
2000-2021
Fordelingsnøgle
Tidsforbrug fra medlemmer
Private sponsorater
95.534.034
59,9%
61.740.000
Offentlige midler
63.935.841
40,1%
Sparringen til virksomhederne gives af vores medlemmer der både betaler for at give sparring men også
bruger deres dyrebare tid til at give tilbage til virksomhederne. Hver sparring har i gennemsnit 7
paneldeltagere som bruger 7 timer per gang á 700 kr.
I tid og penge har dansk erhvervsliv dermed investeret tid og penge for 157 mio. og dansk erhvervsfremme
64 mio. som dermed har skabt en markant vækst for danske iværksættere og ejerledere. Foreningen har
direkte bidraget til at skabe 4,58 flere arbejdspladser per virksomhed der modtager sparring og det er dansk
erhvervsliv der betaler 71% af omkostningen i tid og penge.
EFFEKTEN AF SPARRING
Foreningen hjælper vederlagsfrit virksomheder i hele landet, indenfor alle industrier og op til 100 ansatte. På
baggrund af foreningens 21 års virke er det muligt at sammenligne landsdækkende effekt af virksomheder
der har fået sparring mod landsdækkende analyser.
I analysen nedenfor (fig. 1) ses væksten i den samlede mængde virksomheder i Danmark fra perioden 2009-
2016 og hvis vi fokuserer på virksomheder op til 50 fuldtidsansatte, er den samlede vækst på 56.029 i
perioden fordelt på 110.500 virksomheder.
Via analyse af offentligt tilgængelige data gennem virk.dk
har CONNECT Denmark kunne benchmarke effekten af
sparring for virksomhederne i perioden 2009-2016
baseret på vækst i ansatte.
- 779 virksomheder er blevet analyseret
- 1.557 ansatte ved sparringstidspunktet
- 5.440 ansatte ultimo 2021
- 3.883 vækst i antal fuldtidsansatte i perioden
- 4,58 flere arbejdspladser per sparring end gennemsnit
Fig. 1. Data fra Danmark Statistik for vækst i ansatte ud fra virksomhedsstørrelse
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 205: Materiale fra CONNECT Denmark til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
2532222_0003.png
EFTERSPØRGSEL
Mikrovirksomheder har typisk ikke den fornødne kapital til at betale for konsulenter, bestyrelser og rådgivere
- dette gælder også tilbud fra erhvervsfremmeaktører. Når der kommer en fødevareproducent ud af Fonden
For Entreprenørskab, en kreativ grøn designvirksomhed ud af Danmarks Design Skole eller er tidlig Fintech
virksomhed er det vigtigt at der er adgang til en gennemtestet og kvalitetssikret sparring og rådgivning.
Fonde, operatører, klynger, erhvervsfremmeaktører og program operatører har alle brug for stærke og
tillidsskabende leverandører til deres programmer og investeringer. En til en rådgivning, jury og
panelvurderinger gives af alle mens skræddersyede de facto bestyrelser fra erhvervslivet er koncentreret om
få spillere. Siden september har foreningen været i færd med at sammensætte en reel forventning til
efterspørgslen og i nedenstående tabel ses den samlede efterspørgsel. I 2021 er efterspørgslen på 150-200
cases.
Ramme for fælles cases
DanBAN
COOP
Vækstfonden
2022
80-100
45-60
90-110
2023
80-100
60-80
110-140
2024
80-100
60-80
130-160
2025
80-100
60-80
150-180
Samlet
320-400
225-300
480-590
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 205: Materiale fra CONNECT Denmark til brug ved foretræde for udvalget torsdag den 24. februar 2022
2532222_0004.png
KONKLUSION
Tværindustrielle og landsdækkende erhvervsfremme leverandører rettet mod mikrovirksomheder (1-10
ansatte) er nu en mangelvare på trods af beviselige resultater. Copenhagen Capacity, Venture Cup, Symbion,
DTU og CONNECT Denmark er nogle af dem som i stigende grad er blevet glemt i reformen eller indirekte er
ramt da det er driftsmidler der sikrer produktet og ikke en projektfinansiering. Forenklingsreformen har
skabt er forenkling i forhold til antallet af aktører der gives direkte bevillinger til, men det reelle antal har ikke
ændret sig da det nu sker gennem konsortier. Bevillingerne går nu ydermere til projekter med 2-4 årige
tidshorisonter og hvor overhead er øget fra 18% til 40% da der er mere projektledelse og rapportering
grundet konsortiesammensætninger.
Foreningen har bevist at der er kvalitet, lønsomhed og vilje til at levere sparring til vækstvirksomheder for
Danmark i samarbejde med dansk erhvervsliv som betaler størstedelen af byrden. Effekten overstiger
kontinuerligt rammerne for alle målepunkter og ratings fra såvel medlemmer og virksomheder er yderst
tilfredsstillende. Efterspørgslen er stigende, fra såvel offentlige, som private aktører grundet et mærkbar
forbedring af samarbejdet som led i en strategi om netop denne rolle fra foreningens side.
Virksomheder, der får sparring hos CONNECT Denmark, lever beviseligt længere, omsætter beviseligt mere
og ansætter beviseligt flere end landsgennemsnittet og dermed går Danmark glip af såvel; innovation,
skatteindtægter og arbejdspladser, hvis foreningen ikke sikres en stabilt finansieret fremtid. Paradoksalt er
den øgede efterspørgsel og effekten af ydelserne ikke nok til at Dansk Erhvervsfremme kan finde midlerne til
at sikre foreningen en fremtid.
Foreningen vil i det nye setup optimere vores flow yderligere til at understøtte klyngerne,
erhvervsfremmeaktører, universiteter og fonde således at vi kan indgå i konsortier på tværs af aktørfladen.
Det er dog vigtigt at understrege at en landsdækkende og tværindustriel tilstedeværelse kræver ressourcer
som ikke udelukkende kan finansieres med private midler og det er ikke hensigtsmæssigt at indføre betaling
fra virksomhederne da dette vil afskære dem for den vitale sparring der er en vigtig del af deres vækstrejse.
At være en dygtig underleverandør i et landsdækkende og tværindustrielt setup kræver en tilsvarende
basisfinansiering som vil skaber grundlaget for tilstedeværelsen. Partnerne vil gerne betale for at være
medlem i foreningen hvis der er sikkerhed for overlevelse og hvis der er relevante cases som er klar til at
bidrage til Danmark.
Vi beder om støtte fra Erhvervsudvalget til understøttelse af en ny finansiering der gør det muligt at
videreføre foreningens virke efter 2022. Det er ønskeligt at finansieringen sker landsdækkende og
tværindustrielt således at vi kan hjælpe den bredest mulige målgruppe af såvel virksomheder som aktører og
partnere.
København februar 2022
CONNECT Denmark, Palle Riismøller