FINANSIERING AF CONNECT 2023+
Non-profit foreningen CONNECT Denmark har siden forenklingsreformen
i 2018’s
vedtagelse set en mangel
på calls der matcher foreningens tilbud om strategisk sparring, pitch-træning, kapital matching og
bestyrelses søgninger i et landsdækkende og tværindustrielt setup. Dertil kommer, at foreningen har fået
40% mindre bevilling fra 2019 (6 mio.) til 2022 (3,6 mio.) samt en nedgang i private indtægter på grund af
Covid på 45% i samme periode.
Den manglende opbakning fra Erhvervsfremmebestyrelsen til basisfinansiering fremadrettet har været den
direkte årsag til foreningens konkursbegæring i slutningen af 2021. Siden da har vi arbejdet hårdt på at skaffe
finansiering til at genetablere foreningen
–
hvilket er lykkedes og foreningen er i gang med den reelle
etablering.
KORT OM FORENINGEN (2021)
1. Otte fuldtidsansatte. Fire forretningsudviklere fordelt i Jylland, Sjælland og København og et
sekretariat på fire
2. 21 års historik med 3.500 virksomheder, der har fået hjælp og 1.800 der har fået sparring
3. Data på 3.500 virksomheder fra hele landet i alle SMV udviklingsniveau
4. 550 medlemmer fordelt over hele landet i alle tænkelige brancher og industrier
5. 55 partnere. EY, DI, Vækstfonden, DE, Beierholm, UM, Erhvervshusene, SDU og mange flere
6. 48% cases på Jylland og Fyn og 52% på Sjælland
7. 150 sparringer per år med nuværende bemanding samt bestyrelsessøgninger og pitch-træninger
8. Leverer per 30.11.2021 følgende indekstal på effektmål på bevilling:
a. Øget omsætning:
114%
b. Øget antal ansatte:
124%
c. Ekstern kapital:
161%
d. Professionel bestyrelse:
129%
9. Tilfredsheden for sparringsvirksomheder er 9,25/10 i rating og panelerne 4,1/5 rating
10. Driftsfinansieringen er på 7,5 mio. DKK for 2021 med nuværende bemanding og leverance
METODEN SPRINGBOARD
Foreningen giver sparring til virksomheder og iværksættere gennem unikt sammensatte paneler ud fra
specifikke problemstillinger i et faciliteret de facto bestyrelsesmøde med betalende medlemmer.
Metoden er blevet raffineret gennem årtierne men essensen er den samme. Skabe et sikkert møderum for
ejerledere og iværksættere samt danske erhvervsledere hvori både ejerledere og erhvervsledere for øget
deres netværk, kompetencer og dermed sikrer en højere vækst.
Der er 5-10 deltagere på hvert SPRINGBOARD og det sker i tæt samarbejde med andre aktører som sidder i
panelerne som dermed får en reel og direkte henvisning samtidig med at virksomhederne får en direkte
adgang til eksperter der selv har valgt at være til stede.
Metoden er tilrettet andre aktører således at vi er en naturlig del af deres programmer. Dette gøres ved at vi
målretter vores paneler mod f.eks. SDG, TECH, FOOD, Universiteter eller lign. som dermed understøttes af
foreningen. Vores rolle som leverandør til de andre aktører gør at vi kan skalere og målrette vores tilbud til
netop deres behov da vi via den brede medlemsskare kan sikre at der er sparring tilgængelig i alle dele af
landet, for alle industrier og tilrettet modenheden.