Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - folketingsåret 2021/2022
Tirsdag den 5. oktober 2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2021-22
Forord – Danmark kan mere
Danmark er kommet stærkt igennem coronakrisen. Langt de fleste danskere er nu vaccineret. Og vores
økonomi har for længst genvundet det tabte. Rekordmange danskere er i arbejde. Eksporten vokser. Vi
har i år udsigt til den højeste vækst i 15 år.
Vi står et godt sted. Det skyldes en enestående indsats fra alle i det danske samfund. Borgere, erhvervsliv,
organisationer, institutioner, myndigheder og civilsamfund. Sammen beviste vi, at vi kan, hvad vi sætter
os for.
Og Danmark kan mere.
Vi ønsker at styrke den grønne omstilling i Danmark
og inspirere resten af verden til at følge med. Den
seneste rapport fra FN’s klimapanel, IPCC, understreger behovet på skræmmende vis. Med klimaloven
stadfæstede vi målet om 70 procent reduktion i 2030. Og tidligere i år blev vi enige om et nyt indikativt
klimamål for 2025. Samtidig vil vi anlægge verdens første energiø, der skal være fremtidens knudepunkt
for grøn energi. Og vi vil stoppe al efterforskning og indvinding af fossile brændstoffer i Nordsøen i
2050.
Vi vil have et Danmark, der hænger bedre sammen på tværs af land og by. Vi vil bl.a. gøre det lettere at
låne penge til at købe bolig i landdistrikter. Og vi ønsker en mere blandet elevfordeling i gymnasierne i
hele landet.
Også når det gælder vores velfærd, vil vi sætte barren højere. Velfærdsloven skal sikre, at pengene følger
med, når vi bliver flere børn og ældre. Og med en ny barnets lov vil vi give udsatte børn og unge bedre
hjælp og støtte tidligere i livet.
Samtidig fortsætter vi indsatsen for et tryggere Danmark. Vi vil slå hårdt ned på social kontrol og på
utryghedsskabende adfærd i boligområder.
Årets lovprogram er slankere, end det plejer at være. Formålet er at give ministerier og Folketinget bedre
mulighed for at sætte tempoet ned og grundigheden op. Så vi får bedre og mere gennemarbejdede love
og mere fokus på implementeringen. Som det har været tilfældet tidligere år, vil der dog uundgåeligt
komme nye lovforslag til i løbet af folketingsåret, herunder på baggrund af politiske forhandlinger, bl.a.
om regeringens udspil Danmark kan mere.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
Mette Frederiksen
Statsminister
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2021-22
Erhvervsministeren
Ændring af lov om markedsføring (Øget gennemsigtighed i onlinetransaktioner) (Okt
I)
Lovforslaget følger op på regeringsudspillene om sociale mediers ansvar og om tech-giganter begge fra
august 2021 samt regeringens hvidbog ”Mod
et bedre samfund med tech-giganter”
fra juni 2021,
hvor
bl.a. arbejdsgruppen om bødeniveau for overtrædelser af markedsføringslovens anbefalinger udmøntes.
Lovforslaget gennemfører endvidere dele af direktiv 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering
af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse. Lovforslaget skal skabe større gennemsigtighed for forbrugerne
på bl.a. onlinemarkedspladser. Lovforslaget indeholder bestemmelser om anvendelse af børn til
markedsføring på sociale medier samt bestemmelser om markedsføring rettet mod børn og unge.
Ændring af lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den
Europæiske Socialfond og lov om erhvervsfremme (Tilpasning af reglerne om
administration af EU-forordninger vedrørende Regionalfonden, Socialfonden Plus og
Fonden for Retfærdig Omstilling m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at fastlægge administrationen af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og
Den Europæiske Socialfond Plus og etablere grundlaget for forvaltningen af Fonden for Retfærdig
Omstilling samt andre fonde som gennemføres efter reglerne om delt forvaltning mellem Europa-
Kommissionen og de enkelte medlemslande herunder brexittilpasningsreserven. Lovforslaget skal skabe
rammerne om en effektiv udmøntning af EU’s strukturfondsmidler i Danmark med henblik på at
understøtte og fremme gode vilkår for at udvikle og drive virksomhed i hele Danmark. I lovforslaget
fastsættes bl.a. indstillingsretten til midlerne, herunder Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses fortsatte
udmøntning af midler fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond Plus inden for
strategien af den decentrale erhvervsfremmeindsats. Lovforslaget giver indstillingsret for regionsrådene
til midler fra Socialfonden Plus i programperioden for 2021-2027.
Ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om
økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Ophævelse af forbud mod teknisk
bistand
og
indførelse
af
straffebestemmelse
for
ny
kontrol
med
cyberovervågningsudstyr) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer af bemyndigelsesloven foranlediget af en
ny EU-forordning (dual-use forordningen). Lovforslaget introducerer en ny straffebestemmelse for
overtrædelse af ny kontrol med eksport af cyberovervågningsudstyr (dual-use eksportkontrol) samt
ophævelse af forbud mod teknisk bistand.
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde og forskellige andre love (Samlelov) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer af den finansielle regulering, herunder
ændringer foranlediget af nye EU-retsakter, der har til hensigt at lette byrder for finansielle virksomheder
som svar på covid-19 krisen, og fastsætte krav til informationer om forsikringsbaserede
investeringsprodukter, der udbydes til detailkunder. Desuden gennemføres ændringerne som følge af
Taksonomiforordningen, der vil fremme udviklingen inden for bæredygtig finansiering.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2021-22
Ændring af lov om stormflod og stormfald (Indførelse af tørkeskader som nyt
dækningsområde) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny kollektiv erstatningsordning, der giver erstatningsmulighed
for skader på fast ejendom som følge af omfattende tørke, der kan betragtes som en katastrofelignende
begivenhed. Lovforslaget er en opfølgning på en forståelse mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti fra 2018.
Ændring af lov om finansiel virksomhed m.fl. (Ansvarsudvalgets og Fagudvalgets
anbefalinger) (Jan I)
Lovforslaget har til formål at gennemføre
en række initiativer vedrørende governance i finansielle
virksomheder.
Forslaget indeholder bl.a. nye strafbelagte regler om ledelsessvigt, og der foreslås skærpede
regler i forbindelse med ledelsens erstatningsansvar for beslutninger med et element af
interessekonflikter. Endvidere indebærer forslaget et nyt regelsæt for tildeling af fratrædelsesgodtgørelse
til direktører i finansielle virksomheder. Lovforslaget
indeholder herudover en bemyndigelse til at fastsætte
regler om procedurer ved gennemførelse af fit and proper-godkendelser af direktører og nøglepersoner i
kreditinstitutter, betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter. Lovforslaget følger dermed op på henholdsvis
betænkningen fra Udvalget om skærpet ansvarsvurdering af ledelse af finansielle virksomheder
(Ansvarsudvalget) og rapporten fra
Udvalget om kompetence- og erfaringskrav samt ansvarsområder for
direktionsmedlemmer og nøglepersoner i visse finansielle virksomheder (Fagudvalget).
Ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven m.fl. (Skærpede krav til måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn m.v.) (Jan I)
Lovforslaget indbefatter skærpede krav til måltal og politikker for det underrepræsenterede køn samt øget
transparens i de største danske virksomheder. Lovforslaget har til formål, at de største danske
virksomheder skal arbejde hen imod en ligelig kønsfordeling på minimum 40/60 af kvinder og mænd.
Derudover sker der en række mindre ændringer af selskabsloven samt søloven f.s.v.a. idriftsættelse af
digitalt skibsregister.
Ændring af udbudsloven og lov om Klagenævnet for Udbud (Opfølgning på initiativer
om et styrket offentligt-privat samarbejde og udbud, herunder evalueringen af
udbudsloven) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at sikre effektiv konkurrence om de offentlige opgaver, at understøtte små og
mellemstore virksomheders muligheder for at deltage i udbud og at fremme innovation. Endelig vil
lovforslaget bidrage til at gøre reglerne mere klare og øge fleksibiliteten med det formål at mindske
transaktionsomkostninger hos såvel ordregivere som leverandører. Lovforslaget er en opfølgning på
initiativer om et styrket offentligt-privat samarbejde og udbud, herunder evalueringen af udbudsloven fra
maj 2021.
Lov om regulering af sociale medier (Feb I)
Lovforslaget har til formål at indføre en national lov, der regulerer sociale medier, og som etablerer klarere
krav i forhold til sociale mediers ansvar for ulovligt indhold på deres platforme. Det indebærer bl.a. krav
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2021-22
om etablering af anmeldelsesprocedurer, krav om begrundede afgørelser om fjernelse eller blokering samt
tidfrister for nedtagning af ulovligt indhold på platformene. Herudover får brugerne adgang til at få
efterprøvet det sociale medies beslutning om at beholde, blokere eller fjerne anmeldt indhold. Endelig
forpligtes tjenesteudbyderne af sociale medier til at udarbejde og offentliggøre
gennemsigtighedsrapporter om deres indholdsmoderation m.v. Manglende efterkommelse af
forpligtelserne i lovforslaget foreslås straffet med bøde. Lovforslaget er en opfølgning på
regeringsudspillet om sociale mediers ansvar fra august 2021.
Lov om bogføring og ændring af årsregnskabsloven m.v. (Øget digitalisering af
virksomhedernes bogføringsprocesser og øget revisorinddragelse) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at udnytte potentialet ved øget digitalisering af virksomhedernes
bogføringsprocesser, herunder gøre det lettere for den enkelte virksomhed at overholde
bogføringspligten. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om det fremadrettede behov for revision
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Nye Borgerlige og Alternativet fra juni 2021, der følger af Erhvervsstyrelsens undersøgelse af det
fremadrettede behov for revisionspligt fra december 2018. Initiativerne i den politiske aftale vil styrke
regnskabskvaliteten og regelefterlevelse på regnskabs- og bogføringsområdet og skatte- og momsområdet
samt styrke Erhvervsstyrelsens kontrolfunktion, så styrelsen bl.a. hurtigere vil kunne gribe ind over for
virksomheder, hvor der er forøget risiko for, at regler ikke overholdes.
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester (Feb I)
Lovforslaget har til formål at forbedre adgangen til produkter og tjenester for personer med handicap.
Ligeledes skal lovforslaget fremme vilkårene for erhvervsdrivendes mulighed for at udnytte det indre
markeds potentiale vedrørende tilgængelighedskrav. Med lovforslaget sikres det, at Danmark lever op til
sine internationale forpligtelser, henholdsvis EU-retlige
forpligtelser og forpligtelser i medfør af FN’s
konvention om rettigheder for personer med handicap, i relation til tilgængeligheden af produkter og
tjenester. Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/882 fra
april 2019 om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester.
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om
investeringsforeninger m.v. og flere andre love (Udpegelse af afviklingsmyndigheder
for nødlidende centrale modparter og særlige regler for livsforsikringsvirksomheder
der udbyder syge- og ulykkesforsikringer (Feb I)
Lovforslaget har bl.a. til formål at sikre stabiliteten af de finansielle markeder, ved at fastsætte en
afviklingsmyndighed for nødlidende centrale modparter i medfør af forordningen om et regelsæt for
genopretning og afvikling af centrale modparter (CCP R&R forordningen). Lovforslaget har endvidere
til formål at præcisere forpligtelser til at adskille livs- og skadesforsikringsvirksomhed i selskaber, der
udbyder både livforsikringer og syge- og ulykkesforsikringer. Herudover foreslås en undtagelse til
risikospredningsreglerne for danske UCITS, der skal forbedre mulighederne for at sikre et højt afkast på
nyopstartede UCITS.
Redegørelser til Folketinget:
Turismepolitisk redegørelse 2021 (Nov II)
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 2: Erhvervsministerens lovprogram 2021-22
Redegørelse om Erhvervslivet og Reguleringen 2021 (Mar II)
Redegørelse for Danmarks digitale vækst 2022 (Apr II)