Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2529315_0001.png
Klimapartnerskab
for luftfart
Sektorkøreplan
Oktober 2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0002.png
BAGGRUND OM KLIMAPARTNERSKABER
OG SEKTORKØREPLANER
Regeringen og erhvervslivet har efter etable-
ringen af klimapartnerskabet på forsvarsområ-
det i foråret 2021 nu i alt 14 klimapartnerska-
ber inden for erhvervslivets sektorer, som skal
styrke dansk erhvervslivs grønne omstilling og
understøtte opfyldelsen af Danmarks klimamål
om 70 pct. reduktion af drivhusgasudlednin-
gen i 2030.
I foråret 2020 afleverede de første 13 af
klimapartnerskaberne hver en rapport med
deres ambitioner for den grønne omstilling og
anbefalinger til politiske tiltag, der kan under-
støtte virksomhedernes indsats. Efterfølgende
er der indgået en række politiske aftaler, som
følger op på mange af klimapartnerskabernes
anbefalinger.
Med sektorkøreplaner for de enkelte klima-
partnerskaber samles regeringens og udvalgte
af erhvervslivets tiltag i én fælles plan, der gi-
ver overblik over de igangsatte indsatser, som
der vil blive arbejdet med at implementere de
kommende år.
I sektorkøreplanerne beskriver erhvervslivet
først sine målsætninger og indsatser, hvorefter
regeringens tiltag for at understøtte sektorens
grønne omstilling beskrives.
De første seks sektorkøreplaner blev færdig-
gjort i foråret 2021. De næste seks sektorkø-
replaner er nu klar.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0003.png
Indhold
Side 4
Forord
Side 6
Erhvervslivets målsætninger
og tiltag for CO
2
-reduktioner
Status og perspektiver for virksomhedernes
arbejde med CO
2
-reduktioner
Klimapartnerskabets målsætninger
og initiativer
Centrale anbefalinger og status
Status på klimapartnerskabets indsatsområder
Klimapartnerskabets afsluttende
bemærkninger og forslag til det videre forløb
Regeringens tiltag for at understøtte
sektorens CO
2
-reduktioner
Introduktion til regeringens tiltag for at
understøtte sektorens CO
2
-reduktioner
Nationale politiske tiltag
Det internationale sigte
På vej mod 70 pct. reduktion i 2030
Side 7
Side 13
Side 15
Side 19
Side 23
Side 24
Side 25
Side 26
Side 27
Side 29
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Forord
Vi er i et afgørende årti for klimaet, og der er
behov for markant handling i alle dele af sam-
fundet for at begrænse klimaforandringerne.
Danmark går forrest i kampen mod klimafor-
andringerne, og danske virksomheder har en
vigtig rolle i at sikre en grøn omstilling, som un-
derstøtter job, velfærd, eksport og konkurren-
ceevne. Derfor har regeringen og erhvervsli-
vet etableret 14 klimapartnerskaber inden for
erhvervslivets sektorer, som skal styrke dansk
erhvervslivs grønne omstilling og understøtte
opfyldelsen af målet om 70 pct. reduktion af
drivhusgasudledningen i 2030.
Klimapartnerskaberne leverede i marts 2020
deres anbefalinger. Baseret på grundige analy-
ser viser de en række tiltag, som kan bidrage til
og understøtte, at vi når Danmarks ambitiøse
målsætning i 2030, hvor erhvervslivet og rege-
ringen samarbejder om at løse udfordringerne.
Klimapartnerskabsmodellen har vist sig stærk i
forhold til at anvise en konkret vej fremad i den
grønne omstilling.
Det seneste år har formet sig ganske an-
derledes end ventet. Danmark og verden er
udfordret af en global pandemi. Dette har dog
ikke hindret erhvervslivet eller regeringen
og partier i Folketinget i at foretage konkrete
CO
2
-reducerende tiltag og indgå politiske af-
taler for at bringe Danmark i en grønnere ret-
ning. Derfor er der også allerede sket meget
siden afleveringen af klimapartnerskabernes
anbefalinger i marts 2020.
For Danmark er det vigtigt, at vi også i fremti-
den har gode forbindelser til omverdenen. Her
er luftfarten en særlig vigtig sektor. Direkte
flyforbindelser ud i verden understøtter gode
erhvervsrelationer, vidensdeling og turisme til
gavn for andre brancher og den økonomiske
vækst, mens indenrigsflytrafikken bidrager til
sammenhængskraften på tværs af Danmark.
Danmark skal derfor også i fremtiden være
et land med en stærk luftfartssektor, som vi
kender den i dag. Disse ambitioner er vi i Dan-
mark ikke alene om. Der er i Europa en stadig
skarpere konkurrence om flyforbindelser, og
vi skal derfor sikre os, at vi i fremtiden kan
tiltrække forbindelser til Danmark. Det skal vi
blandt andet gøre ved at tilvejebringe grønne
løsninger for luftfarten.
Regeringen har derfor, som også anbefalet af
klimapartnerskabet for luftfart, arbejdet for
internationale løsninger, der kan fremme den
grønne omstilling af luftfartssektoren både i
EU og globalt. Regeringen har blandt andet
opfordret Europa-Kommissionen til at se på
mulighederne for et europæisk iblandingskrav
og en fælleseuropæisk tilgang til prissætning
af luftfartens udledninger. Siden den 1. januar
2021 har Danmark også deltaget i den frivil-
lige fase af den internationale luftfartsorgani-
sations (ICAO) klimakompensationsprogram
CORSIA.
Vi kan ikke komme uden om, at luftfartsbran-
chen har fået en hård start på sine grønne
ambitioner. Luftfarten har om nogen været
særligt hårdt ramt af COVID-19-krisen. I 2020
faldt antallet af flyoperationer og passagerer
med omkring hhv. 60 pct. og 75 pct. med stor
økonomisk nedgang til følge. Til trods for den
svære situation har klimapartnerskabet for
luftfart fastholdt sin plan for den grønne om-
stilling af luftfarten.
Regeringen, erhvervslivet og resten af Dan-
mark har fået en fælles opgave, der skal løses
på ti år. Nemlig at nedbringe Danmarks driv-
husgasudledninger med 70 pct. ift. 1990 inden
Side 4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2030. Status er, at vi cirka to år inde i den
periode har truffet beslutninger, der bringer os
godt halvdelen af vejen.
Den grønne omstilling og vækst og beskæf-
tigelse kan gå hånd i hånd, og for at komme
videre med den grønne omstilling og fortsat
forene klima, vækst og bæredygtighed skal vi
kontinuerligt forbedre os, træffe nye beslut-
ninger og finde nye veje, der sikrer reelle
klimaforbedringer. Det ligger der i at ville være
et foregangsland. Derfor ser vi sammen frem
til at fortsætte det stærke samarbejde mellem
regeringen og erhvervslivet om grøn omstilling
i luftfartssektoren.
Formandskabet for klima-
partnerskab for luftfart
Formand Simon Pauck Hansen,
Koncerndirektør, SAS
Næstformand Thomas Woldbye,
Adm. dir. Københavns Lufthavne A/S
Erhvervsminister
Simon Kollerup
Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Transportminister
Benny Engelbrecht
Side 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0006.png
Erhvervslivets målsætninger
og tiltag for CO
2
-reduktioner
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0007.png
Status og perspektiver for
virksomhedernes arbejde
med CO
2
-reduktioner
Klimapartnerskabet for luftfart var klar til
aflevering af sine anbefalinger til regeringen,
da verden omkring os i marts 2020 lukkede
ned. Det stod hurtigt klart, at pandemien ville
få dramatisk betydning for luftfartsbranchen,
hvor flyflåden stod parkeret på jorden.
Selv om pandemien har bragt branchen i en
særdeles vanskelig situation, er klimaud-
fordringerne stadig til stede og den grønne
omstilling er fortsat af afgørende vigtighed for
samfundet såvel som for luftfartsbranchen.
Klimapartnerskabet har derfor holdt fast i am-
bitionerne i de anbefalinger, der i foråret 2020
blev overleveret til regeringen.
Partnerskabet har sat sig mål for bæredygtig
omstilling af hele sektoren, dvs. både de nati-
onale (indenrigs) og internationale (udenrigs)
udledninger. Klimapartnerskabet er bevidst
om, at langt hovedparten af dansk luftfarts
emissioner stammer fra internationale flyv-
ninger, og finder det derfor vigtigt, at disse
udledninger adresseres i partnerskabets mål
og anbefalinger.
Luftfartens Klimapartnerskab leverede en
samlet og konkret plan, der før COVID-19
kunne opfylde målsætningerne, såfremt de
nødvendige forudsætninger blev tilvejebragt.
Det er klimapartnerskabets vurdering, at så-
dan er det fortsat til trods for COVID-19.
Der er to forhold, der har ændret sig markant
siden klimapartnerskabet afleverede sine an-
befalinger i foråret 2020. For det første er luft-
BOKS 1: LUFTFARTENS KLIMAPARTNERSKABS REDUKTIONSMÅL
Indenrigsluftfarten: Min. 70 pct. reduktion i 2030 i forhold til 1990
Udenrigsluftfarten: Min. 30 pct. reduktion i 2030 i forhold til 2017*.
Samlet: Klimaneutral (netto-nul) luftfart senest 2050
Anm.: * I praksis vil det eliminere væksten siden 1990.
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskab
Side 7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0008.png
fartens vilkår dramatisk forandret som følge af
COVID-19. I forhold til 2019 har de seneste
18 måneder vist en dramatisk nedgang i antal
flyoperationer og passagerer, og det er endnu
for tidligt at forudsige, hvor hurtigt dansk
luftfart kan vende tilbage til normale tider. For
det andet offentliggjorde Europa-Kommissio-
nen i juli 2021 Fit for 55-pakken, der på mange
flere områder kan påvirke klimapartnerska-
bets anbefalinger. De potentielle effekter af
Kommissionens udspil er markante, og det
er derfor nødvendigt, at vi som partnerskab
forholder os til samspillet med vores anbefalin-
ger og forudsætninger. Klimapartnerskabet vil
derfor genbesøge mål og plan, når det endelige
resultat af Fit for 55-pakken er kendt.
Indfasning af bæredygtigt flybrændstof er
helt afgørende for klimapartnerskabets plan.
Teknologierne eksisterer. Udfordringen er
primært at få dem bundet sammen, integreret
i tilgængelige sektorkoblinger, skaleret op og
effektiviseret løbende. En national strategi
skal skabe et grundlag for en robust og effektiv
forsyningskæde af
bæredygtigt
brændstof,
og føre til de nødvendige investeringer
.
Dertil skal især en udfordring adresseres; det
forhold, at bæredygtigt flybrændstof
for
en
længere overgangsperiode vil være minimum
2 – 3 gange dyrere end det fossile brændstof.
Brændstof udgør i gennemsnit 20 pct. af et
luftfartsselskabs
samlede
omkostning
er
, hvil-
ket betyder, at man
hurtigt taber markedet,
hvis man står
alene
om at bære den
store
ekstraomkostning.
Klimapartnerskabet har derfor foreslået, at
der introduceres et klimabidrag og etableres
en klimafond for at
accelerere
indfasningen af
bæredygtigt flybrændstof. Det er partnerska-
bets vurdering, at luftfartssektoren med klima-
fonden kan blive trækkraft for flere sektorer
(f.eks. grøn nafta til produktion af bæredygtig
plastik som sideprodukt
)
, fordi sektoren – gen-
nem
klima
fondens konstruktion – effektivt får
adresseret finansieringen af flybrændstoffets
merpris indtil der er opnået ligevægt i forhold
til det fossile flybrændstof. Det vil bidrage til
at reducere risiko for investorerne, der skal
investere i den tekniske forsyningskæde, fordi
fonden kan levere et langsigtet perspektiv for
store investeringer. Grundstenen kan såle-
des lægges til en forsyningskæde som andre
sektorer også kan få gavn af. Klimafonden er
et helt centralt element for klimapartnerska-
bet, og allokeringen af midler til fonden er
grundforudsætningen for at nå partnerskabets
reduktionsmål.
COVID-19 har pådraget branchen enorme
tab og mange virksomheder er efterladt i en
svag finansiel position, og luftfarten er langt
fra ude af krisen endnu. Det har været nød-
vendigt at omprioritere fokus og ressourcer
for en periode. Og krisehåndteringen gælder
naturligvis både for regeringen, Folketinget
samt virksomhederne, der har måttet kæmpe
for deres overlevelse. Derfor er den grønne
proces bagud i forhold til klimapartnerskabets
oprindelige køreplan, men klimaudfordringer-
ne eksisterer fortsat, og der skal handles.
Tabel 1
Luftfartens
Klimapartnerskabs
anbefalinger og
forudsætninger
Hovedanbefalinger
1 Globalt fungerende CO2-afgift
2 Klimabidrag og etablering af Luftfartens Klimafond
3  Iblandingskrav af bæredygtigt flybrændstof
4 Nationale masterplaner for grøn strøm og
CO
2
-fangst
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskab
Forudsætninger
1 Tilbageføring af provenu til branchens omstilling
(Klimafonden)
2  Ingen nationale, fiskale afgifter på flyrejser
3   Maks. prisfaktor 2x på bæredygtigt flybrændstof
4   Forsyningskæden for bæredygtigt flybrændstof 
følger klimapartnerskabets indfasningsplan
Side 8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0009.png
Perspektiverne i lyset
af COVID-19
COVID-19 har påvirket aktiviteterne i luft-
fartssektoren markant de seneste 18 måneder
jf. figur 1 og 2,
og forventes fortsat at påvirke
de næste par år. I klimapartnerskabets oprin-
delige fremskrivninger til 2030, på baggrund
af baseline 2017, blev der indarbejdet en årlig
passagervækst på 0 pct. for indenrigstrafikken
og 2,5 pct. for udenrigstrafikken. Det betyder,
at der i klimapartnerskabets bagvedliggende
fremskrivninger er indregnet en underliggen-
de vækst, der dels forsinkes af COVID-19-ef-
fekterne og dertil reduceres som følgende af
de foreslåede tiltag.
Effekten af COVID-19 har to betydninger for
luftfartens omstilling. På den ene side bliver
der behov for at anvende mindre bæredygtigt
flybrændstof for at nå partnerskabets mål
i 2030. På den anden side vil der som følge
af mindre aktivitet (færre passagerer) blive
mindre kapabilitet til at finansiere omstillingen
til bæredygtigt flybrændstof via en klima-
fond. Efterfølgende har gennemregninger af
Figur 1
Udvikling i fossilt
brændstofforbrug i
indenrigsluftfarten,
1990 - 2030
Figur 1: indenrigs-prognoser
Indenrigs - historik, baseline og COVID19-relateret
baseline og COVID19-relateret prognose med /
klimapartnerskabets forslag til initiativer
Indenrigs - historik,
prognose med / uden
uden klimapartnerskabets forslag til initiativer
250000
200000
150000
100000
50000
0
19
90
19
91
19
92
19
93
19
94
19
95
19
96
19
97
19
98
19
99
20
00
20
01
20
02
20
03
20
04
20
05
20
06
20
07
20
08
20
09
20
10
20
11
20
12
20
13
20
14
20
15
20
16
20
17
20
18
20
19
20
20
20
21
20
22
20
23
20
24
20
25
20
26
20
27
20
28
20
29
20
30
Indenrigs CO2e - COVID19-prognose uden initiativer
Indenrigs CO2e - baseline uden initiativer
Indenrigs CO2e - COVID19-prognose med indregning af initiativer
Anm.: Fra 2020/2021 er der i figur 1 og 2 indlagt tre udviklinger: 1) grundvæksten uden klimapartnerskabets foreslåede tiltag og før
COVID-19, 2) udviklingen uden klimapartnerskabets foreslåede tiltag og efter COVID-19 samt 3) udviklingen med klimapartnerskabets
foreslåede tiltag og efter COVID-19.
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskab
Figur 2
Udvikling i
brændstofforbrug
og CO2-udledning i
udenrigsluftfarten,
1990-2030
Figur 2: udenrigs-prognoser
Udenrigs - historik, baseline og COVID19-relateret prognose med / uden klimapartnerskabets forslag til initiativer
Udenrigs - historik, baseline og COVID19-relateret prognose med /
uden klimapartnerskabets forslag til initiativer
4500000
4000000
3500000
3000000
2500000
2000000
1500000
1000000
500000
0
19
90
19
91
19
92
19
93
19
94
19
95
19
96
19
97
19
98
19
99
20
00
20
01
20
02
20
03
20
04
20
05
20
06
20
07
20
08
20
09
20
10
20
11
20
12
20
13
20
14
20
15
20
16
20
17
20
18
20
19
20
20
20
21
20
22
20
23
20
24
20
25
20
26
20
27
20
28
20
29
20
30
Udenrigs tons CO2e - COVID19-prognose uden initiativer
Udenrigs tons CO2e - baseline uden initiativer
Udenrigs tons CO2 - COVID19-prognose med indregning af initiativer
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskab
Side 9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
forskellige COVID-19-udviklingsscenarier til
2030 vist, at der også under disse forhold kan
skabes ligevægt mellem indtægter og udgifter.
Den aktuelle udvikling som følge af COVID-19
har således ikke formindsket behovet for en
klimafond.
Indfasningen af bæredygtigt brændstof er
som nævnt helt centralt for målopfyldelsen,
men omstillingen bæres tilsvarende af andre
indsatser, herunder energieffektivisering, ope-
rationel optimering, og ikke mindst, flådefor-
nyelser. Trods COVID-19 fastholder centrale
aktører at gennemføre store investeringer,
eksempelvis SAS’ igangværende flådeforny-
elsesprogram på ca. 5,1 mia. USD med inve-
stering i nye effektive flytyper, der reducerer
brændstofforbruget med 15 - 30 pct. i forhold
til de flytyper der udfases. Tilsvarende investe-
rer Københavns Lufthavne frem mod 2030 et
trecifret millionbeløb for at omstille lufthavnen
til nulemissions-drift.
som en central mekanisme til at understøtte
omstillingen uden konkurrenceforvridning.
De foreslåede ændringer i såvel kvotehandels-
direktivet (ETS) for så vidt angår luftfarten og
Energibeskatningsdirektivet (ETD) prissætter
direkte eller indirekte luftfartens CO
2
-emis-
sioner for flyvninger i EU-/EØS-territoriet.
Den foreslåede ændring i Energibeskatnings-
direktivet er i praksis en minimumsafgift
pålagt fossilt flybrændstof. Iblandingsforslaget
(ReFuelEU Aviation) har principielt samme
mission som klimapartnerskabets plan, dog
med et lavere ambitionsniveau, idet Kommis-
sionen foreslår 5 pct. iblanding i 2030, mens
klimapartnerskabets plan på nationalt hold kan
resultere i en iblanding på omkring 30 pct.
Såfremt Kommissionens udspil gennemføres
som foreslået, vil det have markant effekt
på europæisk luftfarts afgiftstryk og om-
kostninger. En foreløbig beregning lavet af
Brancheforeningen Dansk Luftfart over de
afgiftsmæssige effekter af forslagene til æn-
dringer i hhv. kvotesystemet (ETS) og Energi-
beskatningsdirektivet (ETD),
jf. tabel 2,
viser,
at de fossile brændstoffer vil blive dyrere. Hvis
disse tal realiseres taler vi om et tilkommende
afgiftstryk, der næsten udgør en fordobling
af brændstofprisen. Det er en afgiftsbyrde på
godt 4. mia. kr. for dansk luftfart om året.
Dertil skal lægges den omkostningsmæssige
påvirkning fra ReFuelEU Aviation-forslaget og
de relativt omfattende administrative omkost-
ninger, som der ifølge partnerskabet, påføres
luftfartserhvervet som konsekvens af de fore-
slåede instrumenter.
Europa-Kommissionens forslag som ovenfor
skitseret, vil få stor betydning for den europæ-
iske luftfartssektor, og dermed også den plan,
som Luftfartens Klimapartnerskab har frem-
lagt. Helt overordnet kan der synes at være
konvergens i udspillene, men hvis EU-forsla-
gene politisk anskues som kilder til fiskale pen-
gestrømme,
kan
det potentielt reducere det
danske luftfartserhvervs omstillingskapacitet.
Princippet om tilbageførsel af fiskale afgifter
målrettet til omstilling af luftfarten, herunder
til finansiering af merprisen på bæredygtige
brændstoffer
,
er yderst central for at øge både
tempo og omfang i omstillingen. Her kan dansk
Perspektiverne i lyset af Europa-
Kommissionens Fit for 55-pakke
Europa-Kommissionens Fit for 55-pakke skal
bidrage til, at EU som helhed opfylder målet
om 55 pct. reduktion af netto-emissioner-
ne i 2030 og bliver klimaneutral i 2050. For
luftfarten vil det, såfremt det gennemføres
som foreslået af Europa-Kommissionen, på
mange måder forandre spillepladen i forhold til
klimapartnerskabets plan.
De for luftfarten helt centrale forslag i Fit for
55-pakken er forslaget til ændring i kvote-
handelsdirektivet (ETS) for så vidt angår
luftfarten, forslaget til ophævelse af afgifts-
undtagelse for flybrændstof i Energibeskat-
ningsdirektivet (ETD) og forslaget om stigende
iblanding af bæredygtigt flybrændstof (ReFu-
elEU Aviation).
Det er klimapartnerskabets opfattelse, at Fit
for 55-pakken indeholder centrale elementer,
der er i tråd med en af klimapartnerskabets
overordnede anbefalinger, fordi de nævnte
forslag direkte eller indirekte søger at etablere
en EU-baseret fungerende CO
2
-afgift. Klima-
partnerskabet har netop anbefalet en inter-
national afgift med tilbageføring af provenu
Side 10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0011.png
luftfart tage en frontløberposition gennem
etablering af en sådan mekanisme i form af den
foreslåede klimafond.
FASTHOLDELSE AF INCITAMENT TIL AT
VÆRE MERE AMBITIØS END EU’S PLANER
Det må forudses, at især
iblandingskravet
vil
øge efterspørgslen på bæredygtigt brændstof
til fly. Det
medfører
en risiko for en markant
forøgelse af prissætningen på det bæredygtige
brændstof, fordi det bliver ”sælgers marked”.
Prissætningen
vil formentlig også blive
påvirket af øget efterspørgsel i andre sektorer.
Klimapartnerskabet har i sin plan indregnet
den forudsætning, at prisen på bæredygtigt
brændstof ikke bør overstige to gange prisen
på det fossile brændstof. Såfremt det medfører
markant højere priser på bæredygtigt brænd-
stof kan det ikke undgå at få indflydelse på
klimapartnerskabets plan.
Løber prisudviklingen løbsk, vil det påvirke
luftfartsbranchens mulighed og incitament til
at iblande mere bæredygtigt brændstof end
det er påkrævet af Europa-Kommissionens
forslag. Ganske enkelt fordi det vil være for
dyrt. Prisudviklingen vil således have betyd-
ning for i hvor stort omfang klimapartnerska-
bets målsætninger kan opfyldes.
Klimapartnerskabet foreslår derfor, at Euro-
pa-Kommissionens ReFuelEU Aviation-forslag
kombineres med en mekanisme, der udjævner
prisforskellen mellem bæredygtigt og fossilt
brændstof.
DE KLIMAMÆSSIGE EFFEKTER AF
FIT FOR 55-PAKKEN OG SAMSPILLET
MED KLIMAPARTNERSKABETS MÅL
Hvor klimapartnerskabets plan har til hensigt
at adressere de markante meromkostninger på
brændstof, der er forbundet med indfasningen
af bæredygtigt flybrændstof, tager Euro-
pa-Kommissionen en anden vej.
Det er branchens opfattelse, at Europa-Kom-
missionen med deres forslag forventer, at et
øget afgiftstryk i sig selv vil lede til en accele-
reret omstillingshastighed. Der er behov for
mere indgående analyser og vurderinger af de
klimamæssige effekter, som Kommissionen
forventer at opnå med udspillet, og efterføl-
gende af de effekter, der måtte blive resultatet
af trilogen.
Med Kommissionens udspil er der tilkommet
initiativer, der – i et endnu ukendt omfang og
tidsperspektiv – vil levere en del af de reduk-
tioner, der ligger i klimapartnerskabets mål.
Derfor er de ovenfor nævnte analyser og vur-
deringer nødvendige for at vurdere implikatio-
nerne for klimapartnerskabets målsætninger.
Det er i denne sammenhæng ligeledes af vig-
tighed, at den længe ventede gennemførelse af
det fælleseuropæiske luftrum (SESII-pakken)
sker. EU og medlemsstaterne må levere på
SES. Det har trukket ud alt for længe, og der-
med bliver de relativt store klimagevinster, der
er indeholdt i effektivisering af luftrummet,
ikke høstet.
Tabel 2
Anslåede
afgiftsmæssige
effekter af Fit for 55
ETS*
ETD**
I alt***
Kr./l fossilt JP1
~1,0
~2,9
~3,9
Kr./kg. fossilt JP1
1,2
3,6
4,8
Kr./tons CO2e
380
1.100
1.480
Anm.: *Fuldt udfasede gratiskvoter og ved en anslået kvotepris på 50 EUR/ton. Energistyrelsens 2021-fremskrivning anslår ca. 44 EUR/
ton i 2030. Denne er imidlertid udarbejdet før offentliggørelse af Fit for 55-pakken. Andre aktører estimerer, at 2030-kvotepriser på
mellem 80 og 100 EUR. En kvotepris på 80 EUR isf de anvendte 50 EUR betyder, at afgiftsbelastningen øges med 60 pct. (+ 0,60 kr./liter)
** Beregnet på 2021-afgiften på 10,75 EUR og fuldt indfaset
*** Lufthavnspriserne på fossilt jetfuel A-1 varierer med konjunkturerne, men er typisk i niveauet 6-8 DKK per liter
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskabets beregninger.
Side 11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Det er klimapartnerskabets ønske, at Danmark
kan indtage en frontløberposition i omstillin-
gen, og der er behov for en mekanisme, der
kan medvirke til at accelerere indfasningen af
bæredygtigt brændstof. Klimafonden vil såle-
des fortsat kunne spille den afgørende rolle,
først som national løsning med klimabidrag og
senere til opsamling af energiafgiftsprovenuer
og kvoteindtægter til at nå længere end EU’s
målsætninger.
Klimapartnerskabet opfordrer derfor regerin-
gen til, sammen med klimapartnerskabet, at få
iværksat en proces, der kan realisere klimafon-
dens etablering og samtidig vurderer integra-
tionen med de kommende fælleseuropæiske
beslutninger.
Side 12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0013.png
Klimapartnerskabets
målsætninger og initiativer
Klimapartnerskabets mål fremgår af boks 1,
som tidligere vist. De oprindelige reduktions-
Figur 3
potentialer og kilder til reduktion fremgår af
figurerne nedenfor.
Figur 3
Reduktionspotentiale
og reduktionskilder for
indenrigsluftfarten
Indenrigs: Reduktionskilder til opfyldelse af 70 % ambitionsmål*
Emissioner, 1.000 tons CO2e
Emissioner, 1.000 tons CO2e
218
Teknologisk modent og
rentabelt
66 %
Indenrigs:
Reduktionskilder til opfyldelse af 70 % ambitionsmål*
Teknologisk
muligt – endnu
ikke rentabelt
77 %
131
87
Effekt af højere
billetpriser
-77 %
7
1
5
21
2
50
Ambition:
65
1990-baseline
Reduktion
1990-2018
2018
baseline
Operationel Ruteoptimering Flådefornyelse
effektivisering
Effektivitet
Drivmidler Efterspørgselseffekt
**
2030-
forventning
Drivmidler
Efterspørgsel
*
** Efterspørgselseffekt er den afledte effekt af højere billetpriser under antagelse af, at en højere brændstofpris videregives til passagererne i form af Klimabidrag
Figuren bygger på klimapartnerskabets præ-COVID19 forudsætninger
Kilde: Partnerskabets analyse
* Figuren bygger på klimapartnerskabets præ-COVID19 forudsætninger
** Efterspørgselseffekt er den afledte effekt af højere billetpriser under antagelse af, at en højere brændstofpris videregives til passage-
rerne i form af Klimabidrag
Kilde: Partnerskabets analyse
4
Figur 4
Reduktionspotentiale
og reduktionskilder
for udenrigsluftfarten
Udenrigs: Reduktionskilder til opnåelse af 30 % reduktion af udenrigsemissioner i 2030 vs. 2017*
Emissioner, 1.000 tons CO2e
Udenrigs:
Reduktionskilder til opnåelse af 30 % reduktion af
udenrigsemissioner i 2030 vs. 2017 *
Målsætning
baseret på
2017
Figur 4
Emissioner, 1.000 tons CO2e
Teknologisk modent og
rentabelt
-2 %
Teknologisk
muligt – endnu
ikke rentabelt
30 %
Effekt af
højere
billetpriser
2.980
1.766
1.214
112
3.092
1.066
571
165
367
892
83
2.081
-30 %
1990-baseline
Stigning
1990-2017
2017-baseline
Stigning
2017-2018
2018
baseline
Passagervækst Operationel Ruteoptimering Flådefornyelse
effektivisering
Drivmidler
Efterspørgsels-
2030
effekt
**
forventning
Effektivitet
* Figuren bygger på klimapartnerskabets præ-COVID19 forudsætninger
** Efterspørgselseffekt er den afledte effekt af højere
effekt
under antagelse af, at en højere brændstofpris videregives
at en højere brændstofpris
** Efterspørgselseffekt er den afledte
billetpriser
af højere billetpriser under antagelse af,
til passagererne i form af Klimabidrag
videregives til passage-
Kilde: Partnerskabets analyse
rerne i form af Klimabidrag
* Figuren bygger på klimapartnerskabets præ-COVID19 forudsætninger
5
Kilde: Partnerskabets analyse
Side 13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Klimapartnerskabets oprindelige beregninger
viste, at det er muligt at opnå en reduktion af
indenrigsemissionerne på ca. 77 pct. i for-
hold til 1990. Det gjaldt før COVID-19 og vil
formentlig fortsat være gældende, hvis de
nødvendige forudsætninger tilvejebringes. At
så væsentlig en CO
2
-reduktion kan lade sig
gøre skyldes, at indenrigsluftfartens CO
2
-af-
tryk allerede i dag er reduceret, som følge af
branchens løbende effektiviseringer, men især
at færre passagerer anvender indenrigsflyv-
ningen efter etableringen af Storebæltsbroen.
Koblingen til udenrigsmålsætningen på 30 pct.
reduktion i 2030 er vigtig i denne sammen-
hæng, fordi udenrigsmålsætningen kræver en
iblanding af bæredygtigt brændstof på ca. 30
pct. Da en stor del af indenrigsreduktionen
siden 1990 allerede er realiseret, vil en iblan-
ding på 30 pct. rent matematisk resultere i en
indenrigsreduktion på ca. 77 pct.
Side 14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Centrale anbefalinger
og status
Partnerskabet anførte fire centrale anbefa-
linger, der på hver sin vis har betydning for
målopfyldelsen. Nedenfor gennemgås status
og fremdrift for disse fire anbefalinger. Under-
vejs inddrages relevante referencer til enkelte
af rapportens mere detaljerede tiltag.
afgift. Her er Europa-Kommissionens Fit for
55-pakke, især forslaget til revision af Energi-
beskatningsdirektivet, især af betydning.
Selv om Europa-Kommissionens forslag på
mange måder er positive, er de set i et rent
dansk perspektiv ikke så ambitiøse som
klimapartnerskabets målsætninger
1
. De skal
forhandles, og det tager erfaringsmæssigt tid
og ambitionerne neddrosles muligvis også på
vejen. Klimapartnerskabets vurdering er, at
Danmark og dansk luftfart kan miste mulig-
heden for at opnå en frontløber-position, hvis
vi fra dansk side udelukkende afventer dette
forløb.
Anbefaling #1: En globalt
fungerende CO
2
-afgift med
tilbageføring af provenu
For et internationalt konkurrenceudsat er-
hverv er ensartede byrder klart at foretrække,
fordi det stiller alle lige. Det betyder også, at
en globalt fungerende CO
2
- eller brændstofaf-
gift vil være det mest effektive instrument,
givet at provenuer for en periode tilbageføres
til erhvervet med henblik på at finansiere den
grønne omstilling og det bæredygtige brænd-
stofs merpris frem til det tidspunkt, hvor
produktionsomkostninger og prisdannelse når
et konkurrencedygtigt niveau eller det bedst
opnåelige effektivitetsstadie.
Imidlertid er det partnerskabets vurdering,
at det har vide udsigter at opnå enighed om
et globalt fungerende instrument. Den meget
langstrakte proces med ICAO’s markedsba-
serede klimakompensationsprogram CORSIA
understreger denne pointe. Det tog tid, og
undervejs blev ambitionerne radikalt neddro-
slet. Dertil kommer, at CORSIA frem til 2027
er en frivillig ordning.
Effektive globale løsninger vurderes således
urealistisk på denne side af 2030. Et næst-
bedste alternativ er en EU- eller EØS-baseret
Anbefaling #2: Etablering
af Luftfartens Klimafond
Luftfartens Klimapartnerskab har anbefalet
regeringen at sikre lovhjemmel til etablering
af Luftfartens Klimafond. Fondens midler
påtænkes opbygget via et mindre fondsopbyg-
gende bidrag (ca. 30 kr.) per lokalt afrejsende
passager fra danske lufthavne. De skal pri-
mært anvendes til at udjævne hovedparten af
prisforskellen mellem bæredygtigt og fossilt
flybrændstof. Fonden skal således stimulere
efterspørgsel på det markant dyrere bæredyg-
tige flybrændstof, og derigennem understøtte
etablering af en robust dansk forsyningskæde
for nye brændstoffer.
Fonds-tanken tager således udgangspunkt
i at håndtere den store finansieringsudfor-
dring, der ligger i at få etableret en robust
forsyningskæde og indfasning af bæredygtigt
På EU-plan vil den samlede effekt af EU’s udspil naturligvis langt overstige effekten af klimapartnerskabets
målsætninger i rent dansk kontekst.
1
Side 15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
flybrændstof. Bæredygtigt flybrændstof er,
indtil teknologierne er konkurrencedygti-
ge, minimum 2 – 3 gange dyrere end fossilt
flybrændstof. I og med at brændstof typisk
udgør omkring 20 pct. af et luftfartsselskabs
omkostninger, er prisdifferencen i sig selv en
stærkt begrænsende faktor for at være i front
på nationalt plan, fordi international luftfart er
stærkt konkurrenceudsat. Den problemstilling
adresserer klimafonden aktivt og konkret sam-
tidig med, at det formueopbyggende bidrag
per afrejsende passager vurderes at have
begrænset efterspørgselseffekt. Hensigten er
ikke, at fonden skal fortsætte til evig tid. Den
skal facilitere udviklingen så længe, det er nød-
vendigt for en dansk frontløberposition, og så
afvikles, når den ikke længere har en mission.
Det er klimapartnerskabets vurdering, at en
dansk klimafond, senere vil kunne integreres
med Europa-Kommissionens Fit for 55-pakke,
såfremt kommende provenuer fra EU-initiati-
verne tilbageføres til fonden. Derfor opfordrer
Klimapartnerskabet til, at der snarest træffes
en politisk beslutning om klimafondens etable-
ring og virke.
dette spørgsmål vurderes og afklares i den
videre proces om Fit for 55-pakken.
Anbefaling #4: Nationale
masterplaner for grøn
strøm og CO
2
-fangst
Luftfartens mål er at fremme tilgængelig-
heden af bæredygtigt flybrændstof baseret
på PtX-teknologier. Først med biogas som
kulstofkilde, hvor processens CO
2
-biprodukt
også kan syntetiseres med VE-strøm til metan.
Dernæst, hen mod 2030, baseret på fossil
kulstof-fangst fra store punktkilder eller atmo-
sfæren under hensyntagen til udbygningen af
VE-strøm.
Mange aktører har interesse i de samme
ressourcer. Det betyder, at der – alt andet lige
– er behov for overordnede masterplaner og
strategiske allokeringsbeslutninger.
Klimapartnerskabet noterer sig de politiske
beslutninger og aktiviteter, der er undervejs
på dette område (se blandt andet regeringens
efterfølgende kapitel). Klimapartnerskabet
opfordrer dog samtidig regeringen og Folke-
tinget til at indtænke luftfartens rolle langt
mere eksplicit i disse aktiviteter. Ikke mindst
fordi luftfarten kan spille en central rolle som
drivkraft for PtX-udvikling og i sektorkoblinger.
Anbefaling #3: Understøttende
iblandingskrav for
bæredygtigt flybrændstof
Klimapartnerskabet anbefalede, at indfasnin-
gen af bæredygtigt flybrændstof med fordel
kan styrkes med et understøttende og gradvist
stigende ”iblandingskrav” på nationalt hold. Kli-
mapartnerskabets anbefaler, at klimafondens
bestyrelse anbefaler niveauerne til Trans-
portministeren på baggrund af fondskassens
finansieringsmuligheder.
Europa-Kommissionens Fit for 55-pakke
rejser dog et principielt spørgsmål i denne
henseende. Nemlig spørgsmålet om, hvor vidt
det er muligt og meningsgivende, at stille hø-
jere nationale iblandingskrav end de niveauer,
der følger af EU’s forslag om iblandingskrav.
Klimapartnerskabet opfordrer derfor til, at
Non-CO2-effekter
(kondensstriber)
For både luftfarten og øvrige sektorer cen-
treres indsatser og opgørelser på reduktion
af fossilt CO
2
e. Imidlertid er der også diskus-
sioner om håndtering af luftfartens såkaldte
non-CO
2
-klimaeffekter. Disse klimaeffekter
opstår mest almindeligt ved forbrænding af
flybrændstof i stor højde. Klimapåvirknin-
gen fra non-CO
2
-klimaeffekter afhænger
af en række situationsbestemte forhold og
er omdiskuteret. En nylig rapport fra Euro-
pa-Kommissionen
2
kommer frem til, at disse
2
https://ec.europa.eu/clima/news/updated-analysis-non-co2-effects-aviation_en
Side 16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
non-CO
2
-effekter har en påvirkning på klimaet
der er omkring tre gange effekten af CO
2
-ud-
ledningen.
Selvom man endnu ikke har en fuld forståelse
af mekanismerne, peger alt på, at effekterne
afhænger af iskrystaldannelse i stor højde.
Iskrystaldannelsen påvirkes især af brænd-
stoffets indhold af aromatiske forbindelser, og
deraf forbrændingens udslip af sod og NOx,
flyvehøjde og om flyveruterne går gennem
såkaldte ”ice-supersaturated areas”
3
.
Den seneste viden og forskning tyder på, at
disse klimaeffekter kan reduceres betragteligt
ved brug af bæredygtigt flybrændstof (low
aromatic fuels) og ved at undgå flyvninger i de
områder, der er ”ice-supersaturated
4
. NASA’s
seneste studie (in vivo) viser en reduktion af
sod og iskrystaller mv. på mellem 50 pct. og
70 pct.ved iblanding af 50 pct. bæredygtigt
flybrændstof. Det forventes, at PtX-baseret
brændstof vil reducere dette yderligere.
Klimapartnerskabet vurderer, at flere af
partnerskabets anbefalinger og tiltag kan have
en positiv effekt på reduktion af non-CO
2
-ef-
fekterne. Det understreger især behovet for
den hurtigst mulige indfasning af bæredygtigt
brændstof. Reelt set har hele indsatsområde
5 (alternative drivmidler) i Luftfartens Klima-
partnerskabs rapport direkte og substantiel
betydning for problematikken. Derudover har
tiltagene 2.4 (grønne starter og landinger), 2.5
(taxiing), 3.2 (flådefornyelser), 4.1 (SES), 4.2
(SES-relateret) og 4.4 (vejrdata) betydning.
ELEKTRISKE FLY
I tillæg til branchens vigtige satsning på bæ-
redygtigt flybrændstof og PtX-brændstof vil
udvikling af elektriske fly, som batteri-, hybrid-
og brintfly, skride frem. På verdensplan er flere
selskaber på vej med mindre eldrevne fly til
introduktion og godkendelser.
En lang række selskaber arbejder hårdt for at
fremme og understøtte udviklingen af elektri-
ske fly. En af verdens største investeringsban-
ker, UBS Investment Bank, estimerer, at 25
pct. af luftfarten vil være elektrisk eller hybrid
i 2035. Inden for den kommende årrække er
flere selskaber på vej med el-fly beregnet til
kommerciel luftfart.
Flyproducenter undersøger også diverse hy-
bridløsninger. Overlap mellem drone- og pas-
sagerfly vil aktualiseres. Det omfatter herun-
der også teknologier som Vertical Take-Off and
Landing (VTOL), der er under kraftig udvikling,
og især må forventes, at kunne anvendes ved
bynære destinationer, hvor flyet kan operere
uden egentlige start/landingsbaner, som vi
kender det fra landingsbanerne i lufthavnene.
Dansk indenrigsflyvning egner sig fint til flyv-
ning med el-fly. Når el-fly med tilstrækkeligt
stort antal sæder er tilgængelige på markedet,
vil danske indenrigsflyvninger kunne elektrifice-
res fuldt ud. El, brint og hybrid vil betyde, at en
række forudsætninger i lufthavnene skal opbyg-
ges for at kunne håndtere el, hybrid og måske
brintfly. Opladningskapaciteter, energilagring,
tilstrækkelig strømforsyning fra energiprodu-
center og de infrastrukturelle fysiske rammer er
konkrete forudsætninger, der skal forberedes.
Ved introduktion af brintfly skal afklares om der
skal etableres centrale eller decentrale anlæg
og el-/hybrid-fly indebærer analyser af statio-
nære eller mobile ladestationer.
Nye teknologier, 2030
og tiden derefter
For særligt kortere rejser har klimapartner-
skabet store forventninger til den teknologi-
ske udvikling og indfasning af eldrevne fly og
droneteknologi. Fælles for disse er, at der er en
rivende udvikling i gang, men at teknologierne
ikke kan forventes at få større betydning for
transportarbejdet (og dermed klimareduktio-
ner) på denne side 2030. Men det er centralt
også at se på de mere langsigtede perspektiver.
3
4
Se note 2, samt nyt NASA / DLR-studie: NASA-DLR Study Finds Sustainable Aviation Fuel Can Reduce Contrails | NASA
Se note 2 og 3 ovenfor
Side 17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
DRONETEKNOLOGI OG
PASSAGERBEFORDRING
Droneteknologien udvikler sig hastigt og
mulighederne for at anvende droner breder
sig til mange områder i samfundet. Alene over
Paris forventer Airbus, at der gennemsnitligt
i 2035 vil være 19.000 droner i luften hver
time. Samtidig skønner EU
5
, at droneindustri-
en allerede i 2028 vil stå for 10 pct. (svarende
til 15 mia. Euro) af den samlede årlige euro-
pæiske omsætning inden for passager- og den
nære fragtflyvning.
Med dronerne åbner der sig blandt andet helt
nye muligheder og perspektiver for mobilite-
ten i Danmark. Inden for få år vil droner være
udviklet til et niveau, hvor de kan anvendes
effektivt, billigt og bæredygtigt til både gods-
og persontransport. Flere steder i udlandet
er der allerede konkrete planer for brug af
droner til gods- og persontransport. En første
analyse som Naviair har gennemført med ud-
gangspunkt i Landstrafikmodellen viser, at der
er et trafikalt grundlag for at anvende droner i
fremtidens persontrafik. Det kan gennemføres
både bæredygtigt og til en rimelig pris i forhold
til andre eksisterende transportformer. Analy-
sen viser, at en årlig besparelse på 27.500 tons
CO
2
(primært fra landtransport), er potentielt
mulig i 2035 ved indførelse af et drone-net-
værk i Danmark.
5 SESAR Joint Undertaking: European drones outlook study: https://ec.europa.eu/defence-industry-space/eu-aeronautics-industry/
unmanned-aircraft_en
Side 18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0019.png
Status på
klimapartnerskabets
indsatsområder
Klimapartnerskabets forslag til indsatser og
tiltag blev i rapporten beskrevet under tre
hovedoverskrifter og seks indsatsområder:
Efterspørgsel
(1. Passagervækst),
Effektivitet
(2. Operationelle effektiviseringer, 3. Flådefor-
nyelse og 4. Ruteoptimering) og
Drivmidler
(5. Alternative drivmidler og 6. Elektrificering
af fly). En opdateret tidsplan for indsatser
fremgår af figur 5. Partnerskabet har tidlige-
re redegjort for de mest centrale indsatser,
men neden for følger en kort status på de tre
hovedindsatsområder og de vigtigste underlig-
gende indsatser og tiltag.
skabets arbejde, men betyder, at der nu er en
ny og lavere baseline, der skal arbejdes ud fra.
Det betyder på den ene side, at der må gås
frem med endnu større forsigtighed i forhold
til at påvirke efterspørgslen og erhvervets gen-
opretning, mens vi på den anden side ikke kan
forvente, at klimaspørgsmålet er blevet mindre
aktuelt. Tværtimod.
For klimapartnerskabet har det været afgø-
rende at finde en model, der kan rumme am-
bitiøse indsatser, som dog også er fordyrende,
samtidig med, at sektorens konkurrenceevne
og vækstpotentiale fastholdes. For et erhverv i
hård international konkurrence kan ambitiøse
planer om indfasning af bæredygtigt flybrænd-
stof eller aggressive flådeudskiftninger på
nationalt hold nemt føre til, at erhvervet taber
konkurrencekraft. Det ville være til skade for
erhvervet selv, men også for samfundsøko-
nomien som følge af tab af arbejdspladser og
Efterspørgsel (passagervækst
og klimabidrag)
COVID-19-pandemien har haft og har fortsat
dramatisk påvirkning på efterspørgslen på
flyrejser. Det var ikke forudset i klimapartner-
Figur 5
Opdateret tidslinje marts 2020 vs. september 2021
Figur 5
Opdateret
tidsplan for
klimapartnerskabets
initiativer
Mar 2020
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
1. Passagervækst*
2. Operationelle
effektiviseringer
3. Flådefornyelse
4. Ruteoptimering
5. Alternative drivmidler**
6. Elektrificering af
flymotorer
Sep 2021
Mar 2020
Sep 2021
Mar 2020
Sep 2021
Mar 2020
Sep 2021
Mar 2020
Sep 2021
Red. 75 %
ift 2019
Red. 70 % ift Red. 55% ift
2019
2019
Red. 35-40
% ift 2019
Oprindelig forudsætning: Fortsat passagervækst er gennemgående
godt 2 % pa
Prognose:
2019-niveau
Fra 2025 og frem anslås + 2 % pa.
Operationelle effektiviseringer vil løbende implementeres
Løbende flådefornyelse
Fastholdes generelt, men afstemt med det reducerede aktivitetsniveau sfa COVID19
Ruteoptimeringer vil have løbende effekt
Senerelagt sfa COVID19 – ingen udvikling på SES
Planlægning og anlægsarbejde
Planlægning og anlægsarbejde
Gradvis indfasning og skalering af nye teknologier
Gradvis indfasning og skalering af nye teknologier
Mar 2020/
Sep 2021
Løbende monitorering af teknologisk udvikling (uændret)
Forberedelse
Implementering
Start på effekt
Fuld effekt
Test af elektrificerede fly
* Sep 2021 angiver estimat / prognose for reduktion i passagertal i forhold til 2019 (COVID19-effekt). 2021 er realiserede tal.
** Forudsætter beslutning vedrørende klimabidrag og klimafond
* Sep 2021 angiver estimat / prognose for reduktion i passagertal i forhold til 2019 (COVID19-effekt). 2021 er realiserede tal.
** Forudsætter beslutning vedrørende klimabidrag og klimafond
1
Side 19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
international tilgængelighed. Tilsvarende vil
introduktionen af en national fiskal passageraf-
gift være prohibitivt i forhold til fordyrende
omstillingsindsatser. Fraværet af en national
fiskal passagerafgift er derfor en af klimapart-
nerskabets grundforudsætninger.
Klimafonden er for klimapartnerskabet den
centrale mekanisme til at håndtere den ud-
fordring, netop fordi dens funktion vil være,
at fondsmidler kan opspares nogle år forud
for træk på fondens midler. Dermed kan
klimabidraget holdes på et niveau, der kun i
begrænset omfang påvirker efterspørgslen.
Derudover er der i hovedindsatsområdets
enkelte tiltag
6
lagt vægt på, at de fælles inter-
nationale løsninger også i denne henseende er
at foretrække.
STATUS PÅ DE VIGTIGSTE
UNDERLIGGENDE TILTAG
Anbefalingerne om at gennemføre effektanaly-
ser af kvotehandelssystemet for så vidt angår
luftfart og dansk politisk prioritering af den
internationale vej (tiltag 1.1 og 1.5) kan siges
at være overtaget af Europa-Kommissionens
Fit for 55-pakke. Herefter følger så Danmarks
forhandlingsmæssige indsats.
Klimabidrag og klimafond er ikke indført. Om-
vendt er en dansk fiskal passagerafgift heller
ikke indført (tiltag 1.2 og 1.3). For nærværende
køreplan og målopfyldelse er det afgørende,
at der snarest træffes politisk beslutning om
klimafonden og som fremhævet i relation til
Europa-Kommissionens Fit for 55-pakke med
øremærkning af afgiftsprovenu direkte til
omstilling af luftfarten.
Effektivitet (investeringer
og optimeringer)
Der er i klimapartnerskabets rapport 12 spe-
cifikke tiltag under denne hovedindsats. Flere
af tiltagene handler om energieffektivisering
med et primært fokus på at sikre en mere
brændstofeffektiv flyflåde. Det gælder blandt
andet ved forbedring af investeringsmulighe-
derne, og afskaffelse af promilleafgift ved regi-
strering af fly på dansk register. Men der er et
klart behov for en nærmere analyse af mulige
instrumenter, der kan bidrage til at accelerere
flådeudskiftninger. Som nævnt tidligere, har
blandt andet SAS fastholdt sit ambitiøse flåde-
fornyelsesprogram, mens andre aktører pt. er
sat lidt bagud på grund af COVID-19.
Flere tiltag adresserer effektivisering gennem
mere effektiv trafikafvikling. På dette punkt
skal implementeringen af Single European
Sky (SES) igen fremhæves. Der er i SES-initi-
ativet store effektiviseringspotentialer, som
det påhviler medlemsstaterne at få åbnet for.
Der er i Klimapartnerskabets mål indregnet et
bidrag fra realiseringen af SES, der således ikke
høstes så længe, der ikke handles. De tiltag
vedrørende trafikafvikling, der relaterer sig til
danske lufthavne og lufttrafikstyring, arbejdes
der løbende med. Naviair er langt fremme med
udviklingen og brugen af nye trafikkoncep-
ter, og det arbejde fortsætter som en positiv
faktor i at nedbringe emissioner fra luftfarten.
Det gælder både inden for fri planlægning af
flyvevej, der giver de korteste ruter, hurtig
opstigning til marchhøjde i brændstoføkono-
miske flyvehøjder (Continuous Climb Opera-
tions), brændstofbesparende indflyvninger til
lufthavnene (Continuous Descent Operations)
6
Se oversigt p. 57 i Klimapartnerskabets rapport
Side 20
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
og minimal ventetid på jorden med motorer i
drift gennem effektiv trafikafvikling på lufthav-
nene.
Fri planlægning af flyvevej i det danske luftrum
medvirker indirekte til at reducere luftfartens
udledning af CO
2
. Beregninger fra Eurocontrol
viser, at fri planlægning af flyvevej i det nord-
europæiske område samlet set har potentiale
til at reducere luftfartsselskabernes CO
2
-ud-
ledning med 47.000 ton pr. år og 210.000 ton
NO
X
-udledning pr. år. Samtidig vil luftfartssel-
skaberne samlet set kunne spare 15.000 ton
brændstof pr. år. Hvis selskaberne vælger at
benytte sig af frie flyveveje, bidrager det med
en betydelig reduktion af CO
2
-udledningen.
Et af tiltagene omhandler en nærmere analyse
vedrørende brugen af avancerede vejrdata-
værktøjer. Det foreslås, at Transportministeri-
et i samarbejde med luftfartserhvervet snarest
får fastlagt mulighederne for etablering af et
grundlag for den foreslåede detailanalyse.
gennemført en juridisk vurdering af eventuelle
fondsmæssige, konkurrence- og statsstøtte-
retlige forhold. Håbet var på daværende tids-
punkt, at klimapartnerskabet havde etableret
et grundlag for, at der hurtigt kunne træffes
politisk beslutning, med henblik på fondens
etablering i 2021. Klimapartnerskabet har
efterfølgende også gennemført en stor del
opklarende og uddybende arbejde vedrørende
klimafonden, herunder især om effekterne af
COVID-19 og de afledte scenarier.
Men umiddelbart efter stod alle midt i CO-
VID-19-krisen, der helt naturligt har beslaglagt
ressourcer og fokus gennem en længere perio-
de. Status ved sensommeren 2021 er således,
at der endnu ikke er truffet politisk beslutning
om klimafondens etablering. I forhold til den
oprindelige plan, er processen således forsin-
ket med mindst et år. Dertil kommer Euro-
pa-Kommissionens Fit for 55-pakke, der som
nævnt tidligere, skal indgå i det videre arbejde.
I relation til Fit for 55-pakken er det værd at
bemærke, at såfremt effekten af 5 pct. iblan-
ding i 2030, som foreslået af Europa-Kommis-
sionen med ReFuelEU Aviation, udelukkende
tilskrives indenrigsluftfarten vil det, her base-
ret på data fra før COVID-19, fordre udfasning
af ca. 8 mio. tons fossilt jetbrændstof for at
nå 70 pct.-målet. 100 pct. reduktion vil fordre
udfasning af ca. 29 mio. tons fossilt brændstof.
5 pct. iblanding udgør, igen baseret på data
fra før COVID-19, ca. 48 mio. tons brændstof.
Hvor vidt en tilskrivning af 5 pct. iblanding er
muligt i forhold til kommende EU-bestemmel-
ser er ikke undersøgt.
Flere tiltag under ”Drivmidler” har direkte
relation til klimafonden, og er i sagens natur
påvirket af, at der ikke politisk er truffet beslut-
ning om fonden. Et forslag bestod i, at det of-
Drivmidler (bæredygtigt
brændstof)
Opkrævning af et klimabidrag til Luftfartens
Klimafond er det helt centrale tiltag under
hovedindsatspunktet ”Drivmidler”. De øvrige
14 tiltag under ”Drivmidler” er i hovedsagen
enten støtte-, forudsætnings- eller forsknings-
initiativer eller initiativer, der retter sig mod
helt nye teknologier, der på sigt kan afløse
forbrændingsmotoren helt eller delvist.
Klimapartnerskabet udarbejdede i forbindelse
med rapporten i foråret 2020 en nærmere
beskrivelse af fondens natur og indretning,
udkast til ændring af luftfartsloven samt
udkast til fondsvedtægter. Dertil blev der også
Side 21
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
fentlige ved indkøb af flyrejser, skulle tilgodese
de mest energieffektive selskaber (tiltag 5.3).
Her har staten valgt, at gå en anden vej ved at
klimakompensere flyrejser i klimaskovfonden.
Klimapartnerskabet opfordrer til, at forslaget i
5.3 også tages i anvendelse, således at staten i
sin indkøbspolitik ”belønner” de bedst præste-
rende luftfartsselskaber.
Klimapartnerskabet angav også en foreløbig
trepunkts plan for indfasningen af forskellige
teknologier, i form af ”grønt brint” som ifølge
partnerskabets indfasningsplan vil være en
”forsigtig” starter frem til og med 2023, fulgt
af overgang til nye biobrændstoffer (Gas-to-
Liquid) fra 2024 – 2027 og endelig indfasning
af elektrobrændstof (PtX) fra ca. 2028 og frem.
Med ”grøn brint” er der tale om at erstatte
”sort” brint med grøn brint i eksisterende fly-
brændstofproduktion. De seneste meldinger
er, at raffinaderierne pt. anvender det tilgæn-
gelige grønne brint til andre brændstoffer,
f.eks. diesel. Men det forventes at blive muligt
at udnytte dette teknologispor, når rammerne,
fx klimafonden, er på plads.
Med Gas-to-Liquid er der som udgangspunkt
tale om at anvende biogas som metankilde i
produktionen af flybrændstof. Denne teknolo-
givej er fuldt ud mulig, og der er flere projekter
i støbeskeen, fx i Sønderborg. Teknologivejen
bliver ekstra interessant, hvis man kan metani-
sere de ca. 40 pct. CO
2
, der i dag er et uudnyt-
tet biprodukt i biogas-processen. Derfor er
det yderst interessant, at Nature Energy har
planer om at kunne metanisere på alle biogas-
anlæg inden 2025. Dermed går Gas-to-Liquid
reelt set fra at være biobrændstof til at være
et PtX-produkt.
Elektrobrændstof med kulstoffangst fra fossile
punktkilder er også på vej. I hovedstadsom-
rådet er et partnerskab bestående af Ørsted,
Maersk, SAS, Københavns Lufthavn mfl. ved
at planlægge brint og PtX-produktion i hoved-
stadsområdet.
Et vigtigt punkt vedrørende drivmidler er tiltag
5.7 om forskning i non-CO
2
-effekter (kon-
densstriber). På det punkt har Kommissionens
(EASA’s) nylige review samt nye internationale
projekter bidraget til dybere viden om årsager
og ikke mindst mulige afhjælpningsmekanis-
mer
7
. Det er som nævnt foran helt i tråd med
klimapartnerskabets anbefalinger.
7
Se fodnote 2 og 3
Side 22
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0023.png
Klimapartnerskabets
afsluttende bemærkninger og
forslag til det videre forløb
Som det fremgår af den foranstående redegø-
relse har COVID-19 haft betydelig påvirkning
på perspektiver og fremdrift i forhold til klima-
partnerskabets anbefalinger og realiseringen
af samme. Dertil kommer Europa-Kommissio-
nens Fit for 55-pakke, der i det omfang og den
form, det måtte gennemføres, vurderes at kun-
ne få en betydelig påvirkning på mål, strategier
og flere af de underliggende tiltag. I dette lys,
er det derfor nødvendigt, at klimapartnerska-
bets genbesøger mål og plan når det endelige
resultat af Fit for 55 er kendt.
Med forudsætningen om tilbageløb af fremti-
dige afgiftsprovenuer til Luftfartens Klimafond
med henblik på at reducere omstillingens mer-
omkostninger, er klimapartnerskabet fortsat af
den opfattelse, at realisering af de oprindelige
målsætninger er mulig. Som nævnt dog med
det forbehold, at de endelige konsekvenser af
Fit for 55-pakken ikke kendes endnu. Så når
trilogen om Fit for 55-pakken er tilendebragt,
og påvirkningerne afdækket, vil klimapartner-
skabet igen samles med henblik på at analyse-
re og drøfte mulighederne i forhold til klima-
partnerskabets oprindelige plan.
BOKS 2: LUFTFARTENS KLIMAPARTNERSKABS HOVEDANBEFALINGER FOR
DET VIDERE FORLØB
At det videre forløb håndteres ud fra et fælles mål om hurtig og effektiv omstilling
under hensynet til sunde konkurrenceforhold.
At klimapartnerskabet genbesøger mål og plan, når det endelige resultat af Fit for 55
er kendt.
At regeringen snarest muligt træffer beslutning om klimafondens etablering.
At der i forbindelse med klimafonden er tilbageløb af afgiftsprovenuer, der eventuelt
helt eller delvis kan udfase et passagerbetalt klimabidrag.
At der igangsættes en fælles proces med henblik på at klarlægge de forventede
klimamæssige og økonomiske effekter af Europa-Kommissionens udspil, således at
disse kan indgå i beslutninger om realiserbare danske målsætninger.
At regeringen i EU arbejder for, at prisdannelsen på bæredygtigt brændstof holdes i
kontrol, således at ”overnormale” priser ikke hæmmer udviklingen.
At regeringen i EU arbejder for accept af princippet om tilbageløb af relevante pro-
venuer som følge af Fit for 55 til omstilling af luftfarten.
At der ikke indføres en dansk fiskal afgift på flyrejser.
Kilde: Luftfartens Klimapartnerskab
Side 23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529315_0024.png
Regeringens tiltag for
at understøtte sektorens
CO
2
-reduktion
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Introduktion
Det er en stor og vigtig opgave at omstille
luftfarten. Størstedelen af luftfartens udled-
ninger sker uden for Danmark. Luftfarten vil
forventeligt, såfremt der ikke gøres noget,
udlede samlet omkring 3,4 mio. ton CO
2
e i
2030,
jf. klimastatus og –fremskrivninger 2021,
hvoraf langt størstedelen kommer fra uden-
rigsflyvninger. Kun udledninger fra indenrigs-
flyvninger (inklusiv flyvninger til Grønland og
Færøerne) på 0,2 mio. ton CO
2
e tæller med
i Danmarks nationale CO
2
-opgørelser
8
, og
luftfarten kan derfor kun i begrænset omfang
bidrage til regeringen og Folketingets ambi-
tiøse målsætning om at reducere Danmarks
samlede CO
2
e-udledning med 70 pct. i 2030.
Regeringens indsats er dog ikke alene fokuse-
ret på de nationale CO
2
-udledninger. Rege-
ringen arbejder for internationale aftaler og
løsninger i regi af EU og FN, som kan fremme
den grønne omstilling og sikre reduktion i de
globale emissioner.
Luftfartssektoren har været hårdt ramt under
COVID-19-krisen. Antallet af flyoperationer
og rejsende faldt markant i 2020, og i 2021 er
aktiviteten fortsat lav. Vi ved endnu ikke hvor-
når og om aktiviteten vender tilbage til niveau-
et før COVID-19-krisen. COVID-19-krisen
har naturligvis betydning for luftfartssekto-
rens muligheder for at presse på i den grønne
omstilling, når man det seneste år har været
afhængig af hjælpepakkerne. Regeringen har
taget højde for luftfartssektorens situation,
men er glade for, at Luftfartens Klimapartner-
skab fastholder deres anbefalinger, til trods for
COVID-19-krisen.
8 Flyvninger til Grønland og Færøerne indgår i Klimapartnerskabets arbejde i udenrigsudledningerne. Indenrigsudledningerne er
således 0,1 mio. tons.
Side 25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Nationale politiske tiltag
Luftfartssektorens virkelighed ændrede sig
fra den ene dag til anden, da Danmark og flere
andre lande i foråret 2020 måtte tage helt
nye værktøjer i brug for at holde smittespred-
ningen med COVID-19 under kontrol. Flyene
stod parkeret på landingsbaner og i værk-
steder, og der står flere af dem endnu. Rejse-
aktiviteten er faldet med mere end 75 pct. i
2020 i forhold til 2019, og som følge heraf gik
luftfartsbranchen ind i en svær økonomisk tid.
Vi kan ikke adskille den grønne dagsorden fra
denne situation. Luftfartssektoren befinder sig
i en særlig svær situation, der blandt andet har
medført at investeringer i nye, grønne løsnin-
ger må sættes på standby.
Regeringen er fuldt bevidst om, at det er en
bunden opgave at reducere CO
2
-udledningen
fra luftfarten, og at der er flere forskellige
muligheder og instrumenter der kan fremme
en bæredygtig luftfart. Luftfarten befinder
sig i dag i en svær situation, og vi ved endnu
ikke, hvornår der igen kommer luft under
vingerne. Det har betydning for, hvordan vi
må gribe sektorens omstilling an, når vi på en
og samme tid skal fremme den grønne omstil-
ling og holde hånden under en udsat sektor.
Regeringen er positive overfor, at Luftfartens
Klimapartnerskab fastholder den grønne linje
i deres anbefalinger, og regeringen vil natur-
ligvis sætte skub under den grønne omstilling
af luftfarten, når tiden er den rette. Derfor har
regeringen igangsat et internt analysearbejde
af de initiativer og virkemidler, som klimapart-
nerskabet har præsenteret i deres rapport,
både i lyset af COVID-19 og med de seneste
grønne forslag i Europa-Kommissionens Fit
for 55-pakke. Regeringen vil på den baggrund
i 2022 præsentere et udspil til grøn omstilling
af luftfarten.
POWER-TO-X
Luftfartens Klimapartnerskab peger på, at der
frem mod 2030 vil være behov for øget brug
og produktion af bæredygtige flybrændstoffer,
hvor Power-to-X-brændstoffer anses som den
ultimative brændstofressource på grund af sin
høje CO
2
-fortrængning. Luftfartens Klimapart-
nerskab har som en central anbefaling frem-
hævet, at der skal laves en national masterplan
for CO
2
-fangst og grøn strøm til brug for
fremstilling af bæredygtige flybrændstoffer
som fx Power-to-X (PtX). Regeringen har ind-
gået en bred klimaaftale for energi og industri
mv. i juni 2020. Aftalen indeholder blandt
andet et markant udviklingsspor med særligt
fokus på CCS (Carbon Capture & Storage) og
PtX. Som en del af aftalen skal der udarbejdes
en samlet strategi for CO
2
-fangst, lagring og
anvendelse og PtX i Danmark. Strategien skal
understøtte udbredelsen af fremtidens grønne
løsninger, og herved skabe bedre rammevilkår
for industrien.
GRØN DRONEINFRASTRUKTUR
Klimapartnerskabet peger på, at dronetekno-
logien har et grønt potentiale, og at der skal
ses på de infrastrukturelle forhold for brug af
droneteknologien. Med aftale om luftfarts-
pakke er derfor afsat og udmøntet 25 mio. kr.
til at styrke droneinfrastrukturen i Danmark,
som kan fremme droneteknologiens grønne
potentialer til blandt andet fragt og miljøover-
vågning. Droneområdet kan samtidigt være et
godt testmiljø for fremme af elektrificering af
andre luftfartstøjer.
KLIMAKOMPENSATION FOR
STATSLIGE FLYREJSER
Med regeringens strategi for grønne offent-
lige indkøb i oktober 2020 har regeringen
besluttet at indføre klimakompensation for alle
statslige flyrejser i forbindelse med tjeneste-
rejser ved at indbetale et bidrag til Klima-skov-
fonden.
Side 26
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Det internationale sigte
Luftfart er en tværnational transportform, der
mest effektivt reguleres med internationale
mekanismer til at fremme den grønne omstil-
ling. Luftfartens Klimapartnerskab påpeger
således også, at rammerne for luftfartens
klimatiltag udvikles bedst internationalt, fordi
luftfarten opererer i international konkurrence.
Regeringen arbejder derfor fortsat for grønne
tiltag for den internationale luftfart både i EU
og den internationale civile luftfartsorganisa-
tion (ICAO), og det er ambitionen, at Danmark
vil være et grønt foregangsland på transport-
området, ligesom på en række andre områder.
INTERNATIONAL CO
2
-
REGULERINGSMEKANISME
Danmark deltager i den første og frivillige fase
af den internationale CO
2
-reguleringsmeka-
nisme CORSIA (Carbon Offsetting and Reduc-
tion Scheme for Internationale Aviation) under
ICAO, som er påbegyndt den 1. januar 2021.
Med CORSIA forpligtes luftfartsselskaberne
fra de deltagende stater til at kompensere for
stigninger i de samlede CO
2
-emissioner fra i
forhold til 2019-niveauet. Kompensationen
sker gennem køb af internationale kreditter,
som fx medføre reduktioner i udledninger i
andre sektorer end luftfarten. Ifølge Kom-
missionen vurderes CORSIA på nuværende
tidspunkt at dække 35-38 pct. af de samlede
CO
2
-udledninger fra luftfarten globalt.
POLITISKE TILTAG
Luftfartens Klimapartnerskab påpeger blandt
andet, at Danmark bør intensivere sin indsats i
internationale fora for at lægge maksimalt pres
på blandt andet en koordineret udvikling af
tilgængeligheden af bæredygtigt flybrændstof.
Regeringen har i november 2019 underskre-
vet en politisk erklæring sammen med otte
lande, som opfordrer Europa-Kommissionen
til en fælles EU-tilgang til prissætning af luft-
fartens klima- og miljøudledninger, og i februar
2021 underskrevet en politisk erklæring
sammen med syv andre lande, som opfordrer
Europa-Kommissionen til at fremme brug og
udvikling af bæredygtige flybrændstoffer.
Luftfartens Klimapartnerskab peger på, at
Europa-Kommissionen og medlemsstarterne
skal skabe rammerne for den nødvendige ka-
pacitet i det europæiske luftrummet via Single
European Sky (SES) for at optimere trafikafvik-
lingen, så flyene kan reducere brændstoffor-
bruget. Regeringen har i forhandlingerne om
Single European Sky II plus-forslaget (SES II+)
støttet Europa-Kommissionens overordnede
målsætning med forslaget om blandt andet at
fastholde og øge ambitionsniveauet for SES
med henblik på at opnå miljømæssige, kapaci-
tetsmæssige og omkostningsmæssige fordele
ved effektivisering af det europæiske luftrum
og give mulighed for at overflyvningsafgiften
fremtidigt kan differentieres efter flyenes
CO
2
-udledning.
FREMTIDIG EU-REGULERING
AF LUFTFARTEN
Europa-Kommissionen har i juli 2021 med den
såkaldte Fit for 55-pakke præsenteret en ræk-
ke forslag, der skal realisere EU’s mål om at
reducere CO
2
e-udledningen i EU med 55 pct.
inden 2030 ift. 1990-niveauet.. Med Kommis-
sionens forslagspakke er der foreslået en ræk-
ke tiltag, der kan styrke de grønne løsninger
for luftfarten. Regeringen hilser Europa-Kom-
missionens Fit for 55-pakke velkommen.
Med
ReFuelEU Aviation-initiativet
foreslår
Europa-Kommissionen, at der fra 2025
indføres et europæisk krav om iblanding af
bæredygtige flybrændstoffer på 2 pct. Kravet
skal stige løbende op til 63 pct. i 2050. Kom-
Side 27
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
missionen foreslår desuden, at der indføres et
underkrav om brug af syntetiske brændstoffer
fra 2030, som skal fremme brugen af fx Pow-
er-to-X.
Med
Revision af Energibeskatningsdirekti-
vet
foreslår Europa-Kommissionen, at den
nuværende obligatoriske afgiftsfritagelse for
flybrændstof ophæves, således at medlems-
stater fremadrettet kan indføre brændstof-
beskatning af konventionelle flybrændstoffer
på flyvninger i EU. Luftfartens Klimapartner-
skab peger ligeledes på, at der er behov for
at ophæve afgiftsfritagelsen for flybrændstof
i Energibeskatningsdirektivet for på sigt, at
kunne arbejde hen imod en globalt fungerende
CO
2
-afgift, som er en af klimapartnerskabets
overordnede målsætninger. Ophævelse af den
obligatoriske afgiftsfritagelse for flybrændstof
i EU er således et første skridt på vejen.
Luftfarten internt i EU er i dag omfattet af
EU’s kvotehandelssystem. Luftfartsselskaber
modtager en høj andel gratis kvoter til opfyl-
delse af deres forpligtelser, men med
forslag
om ændring af kvotehandelssystem for så vidt
angår luftfart
foreslår Europa-Kommissionen,
at de nuværende andel af gratiskvoter, som
luftfarten modtager, løbende reduceres og
overgår til fuld auktionering frem mod 2027.
Der foreslås desuden en generel justering af
kvotehandelssystemet, som kan medføre en
højere pris per udledt ton CO
2
. Europa-Kom-
missionen foreslår desuden, at kvotehandels-
systemet fremover fortsat skal dække flyvnin-
ger inden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde (EØS) (inkl. flyvninger til
Storbritannien og Schweiz), mens CORSIA skal
dække flyvninger mellem EØS og tredjelande.
Side 28
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
På vej mod 70 pct.
reduktion i 2030
Klimapartnerskabet for luftfarten viste i sin
rapport i maj 2020, at luftfartssektoren kan bi-
drage til at opfylde regeringens mål om 70 pct.
drivhusgasreduktion i 2030, holdt op i mod
niveauet i 1990. Luftfartsbranchen kan levere
op imod 80 pct. CO
2
-reduktion på indenrigs-
flyvninger ved at øge brugen af bæredygtige
flybrændstoffer. Yderligere kan luftfartssek-
toren levere omkring 30 pct. CO
2
-reduktion i
udenrigsflytrafikken inden 2030.
Regeringen er enige med klimapartnerskabet
i, at den grønne omstilling af luftfarten skal gå
hånd i hånd med mobiliteten. Det gavner hver-
ken klimaet, luftfartssektoren eller Danmark
at implementere tiltag der risikere at betyde,
at luftfartsselskaber vælger at flyve uden om
Danmark. Det kan medføre karbonlækage og
i værste fald øget CO
2
-udledning fra længere
og indirekte flyvninger. Vi skal udvikle vores
luftfartssektor, samtidig med at vi presser på
for den grønne omstilling og understøtter den
effektive transport.
Luftfarten skal i fremtiden reducere sin klima-
belastning. Det er uundgåeligt, da vi samtidig
må forvente endnu flere rejsende med fly frem
mod 2050. Realiseringen af en grøn luftfart
kræver et fortsat tæt og styrket samarbejde
mellem klimapartnerskabet for luftfart og
regeringen. Vejen dertil kræve store beslutnin-
ger og investeringer.
Klimapartnerskabet for luftfart har lagt en
grøn linje i deres plan for den grønne omstilling
af luftfarten, som indeholder nogle interessan-
te anbefalinger om blandt andet en Luftfartens
Klimafond. Regeringen anerkender branchens
tilgang til partnerskabet, og ser derfor også på
klimapartnerskabets anbefalinger og de øvrige
muligheder for politiske tiltag, der kan styrke
og understøtte luftfartens grønne ambitioner.
Regeringen har dog også øje for, at luftfarten
i dag befinder sig i en meget svær situation
på baggrund af COVID-19, og at luftfartens
fremtidige aktivitetsniveau derfor også er
usikre. Det har betydning for hvordan både
regeringen og luftfartssektoren må gribe den
grønne omstilling an, når man på en og samme
tid skal fremme den grønne omstilling og sikre
den danske luftfartssektors position. Det har
derfor også betydning for klimapartnerskabets
anbefalinger, da nogle af forudsætningerne har
ændret sig radikalt. Branchen skal have ros for
at fastholde den grønne linje i denne svære tid.
Side 29