Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 197
Offentligt
2529313_0001.png
Klimapartnerskab
for finanssektoren
Sektorkøreplan
Oktober 2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0002.png
BAGGRUND OM KLIMAPARTNERSKABER
OG SEKTORKØREPLANER
Regeringen og erhvervslivet har efter etable-
ringen af klimapartnerskabet på forsvarsområ-
det i foråret 2021 nu i alt 14 klimapartnerska-
ber inden for erhvervslivets sektorer, som skal
styrke dansk erhvervslivs grønne omstilling og
understøtte opfyldelsen af Danmarks klimamål
om 70 pct. reduktion af drivhusgasudlednin-
gen i 2030.
I foråret 2020 afleverede de første 13 af
klimapartnerskaberne hver en rapport med
deres ambitioner for den grønne omstilling og
anbefalinger til politiske tiltag, der kan under-
støtte virksomhedernes indsats. Efterfølgende
er der indgået en række politiske aftaler, som
følger op på mange af klimapartnerskabernes
anbefalinger.
Med sektorkøreplaner for de enkelte klima-
partnerskaber samles regeringens og udvalgte
af erhvervslivets tiltag i én fælles plan, der gi-
ver overblik over de igangsatte indsatser, som
der vil blive arbejdet med at implementere de
kommende år.
I sektorkøreplanerne beskriver erhvervslivet
først sine målsætninger og indsatser, hvorefter
regeringens tiltag for at understøtte sektorens
grønne omstilling beskrives.
De første seks sektorkøreplaner blev færdig-
gjort i foråret 2021. De næste seks sektorkø-
replaner er nu klar.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0003.png
Indhold
Side 4
Forord
Side 7
Erhvervslivets målsætninger og
tiltag for CO
2
-reduktioner
Status og perspektiver for virksomheders
arbejde med CO
2
-reduktioner
Klimapartnerskabets målsætninger
og initiativer
Regeringens tiltag for at understøtte
sektorens CO
2
-reduktion
Finanssektorens rolle i at nå
70 pct. målet i 2030
Politiske aftaler med relevans for anbefalinger
fra Finanssektorens klimapartnerskab
Bilag
Side 8
Side 9
Side 15
Side 16
Side 17
Side 20
Side 20
Oversigt over Finanssektorens
indsats på fem initiativområder
Oversigt over opfølgning på
klimapartnerskabets anbefalinger
Side 25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Forord
Vi er i et afgørende årti for klimaet, og der er
behov for markant handling i alle dele af sam-
fundet for at begrænse klimaforandringerne.
Danmark går forrest i kampen mod klimafor-
andringerne, og danske virksomheder har en
vigtig rolle i at sikre en grøn omstilling, som un-
derstøtter job, velfærd, eksport og konkurren-
ceevne. Derfor har regeringen og erhvervsli-
vet etableret 13 klimapartnerskaber inden for
erhvervslivets sektorer, som skal styrke dansk
erhvervslivs grønne omstilling og understøtte
opfyldelsen af målet om 70 pct. reduktion af
drivhusgasudledningen i 2030.
Klimapartnerskaberne leverede i marts 2020
deres anbefalinger. Baseret på grundige analy-
ser viser de en række tiltag, som kan bidrage til
og understøtte, at vi når Danmarks ambitiøse
målsætning i 2030, hvor erhvervslivet og rege-
ringen samarbejder om at løse udfordringerne.
Klimapartnerskabsmodellen har vist sig stærk i
forhold til at anvise en konkret vej fremad i den
grønne omstilling.
Det seneste halvandet år har formet sig
ganske anderledes end ventet. Danmark og
verden er udfordret af en pandemi. Dette har
dog ikke hindret erhvervslivet eller regeringen
og partier i Folketinget i at foretage konkrete
CO
2
e-reducerende tiltag og indgå politiske
aftaler for at bringe Danmark i en grønnere
retning. Derfor er der også allerede sket me-
get siden afleveringen af klimapartnerskaber-
nes anbefalinger i marts 2020.
Investeringssamarbejder mellem den offent-
lige sektor, virksomheder og den finansielle
sektor er vigtige for at nå klimamålene på den
bedste måde, samtidig med at der skabes gro-
bund for grøn vækst og beskæftigelse. Det er
der ikke noget nyt i for os danskerne, hvor bl.a.
udvikling af vindmølleindustrien er baseret
på en massiv investeringsindsats fra både den
offentlige sektor, fra virksomheder og fra den
finansielle sektor.
En væsentlig fælles opgave fremadrettet bliver
at fastholde gode rammevilkår, så offentlige og
private aktører fortsat kan arbejde sammen
og sikre en fortsættelse af det nuværende
momentum for grønne investeringer.
For at understøtte den grønne omstilling har
regeringen indgået en række politiske aftaler.
Blandt andet en grøn skattereform, der tager
første skridt i retningen mod en ensartet
beskatning af CO
2
e-udledning, udbygning af
vedvarende energi med bl.a. etablering af to
energiøer, elektrificering igennem bl.a. flere
elbiler og udvikling af grønne brændstoffer
(power-to-X). Derudover har regeringen
styrket adgangen til bæredygtig, risikovillig
kapital med etablering af Danmarks Grønne
Fremtidsfond og en række tiltag, der styrker
Danmark Eksportkredits (EKF) muligheder
Side 4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0005.png
for at lave bl.a. grøn eksportfinansiering til
gavn for danske virksomheder, der bidrager
til global reduktion af CO
2
med deres grønne
løsninger.
Med etableringen af Danmarks Investerings-
fond ønsker regeringen at styrke den udvik-
ling, der blev igangsat med Danmarks Grønne
Fremtidsfond, så vi sikrer et endnu stærkere,
mere sammenhængende finansieringstilbud til
de virksomheder, der skal skabe de nye grønne
og bæredygtige erhvervssucceser.
Desuden har regeringen besluttet et stop for
muligheden for dansk eksportfinansiering
af projekter relateret til termisk kul som led
i bestræbelserne på at skubbe på for mere
finansiering til den grønne omstilling internati-
onalt og mindre til fossil energi.
Nogle af de indgåede aftaler betyder, at der
her og nu er bedre muligheder for, at den
finansielle sektor kan investere sammen med
offentlige aktører, fx i grønne vækst- og iværk-
sættervirksomheder, mens andre politiske
aftaler på længere sigt skaber muligheder for,
at bl.a. institutionelle investorer investerer
sammen med staten.
Helt centralt i regeringens plan for at nå kli-
mamålene er modning og skalering af en række
centrale teknologier, herunder særligt pow-
er-to-X samt fangst og lagring af CO
2
. Regerin-
gen har selv afsat store beløb hertil, men det
er en forudsætning for modning og skalering i
det nødvendige omfang, at der også investeres
private midler.
Der udestår fortsat et betydeligt arbejde i at
opbygge viden om de nye forretningsmodeller,
fx inden for power-to-X og fangst og lagring
af CO
2
for at forstå, hvordan den finansiel-
le sektor kan bidrage med investeringer og
finansiering til markedsmodning og skalering
af teknologier og virksomheder.
Med en meget lav CO
2
-udledning fra sektoren
selv, ligger sektorens muligheder for at påvirke
den grønne omstilling særligt i rollen som
långiver, investor, aktiv ejer og rådgiver.
Siden marts 2020 har sektoren investeret i
bl.a. at energieffektivisere boliger og tilken-
degivet investeringsinteresser i både vind-
mølleparker, energiøer og power-to-X-anlæg.
De grønne udlån fra bank- og realkredit steg
med 60 mia. kr. i 2020 til 460 mia. kr., og de
grønne investeringer fra pensions- og forsik-
ringssektoren er steget med 72 mia. kr. på et
år til 248 mia. kr. opgjort ved sommeren 2021.
Med disse investeringer understøtter sekto-
ren altså den fortsatte udvikling af det grønne
økosystem.
For at få flere af sektorens penge ud at arbejde
effektivt i den grønne omstilling er det helt
afgørende, at klima- og bæredygtighedsdata
bliver stillet til rådighed i en langt større skala
end tilfældet er i dag. Her har det finansielle
partnerskab først udviklet en CO
2
-model,
der giver rammerne for, hvordan det enkelte
medlem kan indsamle og sammenregne de
bedst tilgængelige oplysninger om CO
2
-aftryk-
ket på udlån og investeringer. Derudover har
partnerskabet stået i spidsen for at udvikle en
fælles metode for opgørelse af CO
2
-udledning
for hele erhvervslivet og det offentlige (se
her)
Det er desuden positivt, at EU nu har udviklet
en såkaldt taksonomi for bæredygtige økono-
miske aktiviteter, der skal hjælpe investorer
med at bestemme, i hvilken grad en investering
er bæredygtig, samt at der politisk fra EU’s
og den danske regerings side er lagt op til en
Side 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
ambitiøs bæredygtighedsrapportering for
virksomhederne. Data om klimaforhold er
nemlig helt afgørende for, at finanssektoren
kan investere i og udlåne målrettet til de virk-
somheder, der ønsker at prioritere den grønne
omstilling og dermed hjælpe virksomhederne i
en mere bæredygtig retning. Samtidigt er sek-
toren selv forpligtiget til at oplyse forbrugere
med opsparings- og investeringsprodukter om
deres bæredygtighedsaftryk. Det er derfor
centralt, at ambitionsniveauet fastholdes i de
endelige rapporteringskrav, men at det sker
under hensyntagen til proportionalitet for
såvel ikke-finansielle som finansielle SMV’er.
De politiske beslutninger om boligjobordning,
grøn skattereform og grønt elnet understøtter
også indirekte sektorens muligheder for at
investere rentabelt i grønne aktiviteter.
Regeringen, erhvervslivet og resten af Dan-
mark har fået en fælles opgave, der skal løses
på 10 år. Nemlig at nedbringe Danmarks
drivhusgasudledninger med 70 ift. 1990 pct. i
2030. Status er, at vi cirka halvandet år inde i
den periode har truffet beslutninger, der brin-
ger os godt halvdelen af vejen.
Den grønne omstilling og vækst og beskæf-
tigelse kan gå hånd i hånd, og for at komme
videre med den grønne omstilling og fortsat
forene klima, vækst og bæredygtighed skal vi
kontinuerligt forbedre os, træffe nye beslut-
ninger og finde nye veje, der sikrer reelle
klimaforbedringer. Derfor ser vi sammen frem
til at fortsætte det stærke samarbejde mellem
regeringen og erhvervslivet om grøn omstilling
i finanssektoren og i virksomhederne.
Formand for Finanssektorens
klimapartnerskab
Torben Möger Pedersen, administrerende
direktør i Pension Danmark
Ressourcepersoner
Allan Polack, PFA
Lasse Nyby, SparNord
Christian Frigast, Aktive Ejere
Erhvervsminister
Simon Kollerup
Klima-, energi- og forsyningsminister
Dan Jørgensen
Side 6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0007.png
Erhvervslivets målsætninger og
tiltag for CO
2
-reduktioner
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Status og perspektiver for
virksomheders arbejde
med CO
2
-reduktioner
Reduceret udledning fra
finanssektoren selv og
målsætninger for CO
2
-aftryk
på udlån og investeringer
Finanssektorens klimapartnerskab omfatter
de centrale private aktører i den finansielle
sektor, som har forskellige roller i finansierin-
gen af den grønne omstilling. Finanssektoren
bidrager gennem investeringer, udlån, ga-
rantier, projektfinansiering, offentlig-private
partnerskaber mv. Copenhagen Economics
skønner, at det kræver op imod 600 mia. kr.
frem mod 2030 for at realisere 70%-målsæt-
ningen. Det er en krævende opgave, som sek-
toren gerne vil være med til løse i samspil med
det øvrige erhvervsliv og den offentlige sektor.
Finanssektorens udledning udgør kun en
meget lille andel af de samlede danske udled-
ninger – under 0,1 pct. Alligevel vil finanssek-
toren reducere egne udledninger med 70 pct.
frem mod 2030. Finanssektoren har i 2020
haft fokus på energieffektiviseringer, der kan
nedbringe elforbruget.
Finanssektorens udledninger faldt i 2020. En
del skyldes, at man i nedlukningsperioderne
lukkede filialer og hovedsæder og arbejdede
hjemmefra, men finanssektoren og datacentra-
ler har også benyttet sig af de særlige omstæn-
digheder til at gennemføre energibesparende
tiltag som installering af LED-lys, forbedrede
ventilationssystemer i udvalgte bygninger
samt opsætning af vindmøller til dækning af
eget strømforbrug.
Det finansielle partnerskabs organisationer
har opfordret deres medlemmer til at fastlæg-
ge handlingsplaner for reduktion af CO
2
-ud-
ledning på deres finansierede emissioner (dvs.
på udlån og investeringer) med fokus på 2030,
se mere i bilag 1.
Sektorens mulighed for at påvirke den grønne
omstilling, ligger i rollen som långiver, investor,
aktiv ejer og rådgiver. Derfor har sektoren mål
om at øge de grønne investeringer og udlån i
de kommende år.
Eksempelvis har pensions- og forsikringssel-
skaberne givet tilsagn om ekstra 350 mia. kr. til
grønne investeringer i Danmark og i udlandet
hen mod 2030, mens banker og realkreditin-
stitutter har som ambition at øge de grønne
lån frem mod 2030 og bringe de samlede
grønne udlån op på 700 mia. kr. Derudover har
de danske investeringsfonde sat et mål om at
reducere CO
2
-aftrykket for alle danske detail
aktiefonde med 75 pct. frem mod 2030 målt
ift. verdensaktieindekset i 2020.
I det seneste år steg pensions- og forsikrings-
selskabernes grønne investeringer med 72
mia. kr. til 248 mia. kr. Investeringer sker i fx
vindmølle- og solparker, grønne obligationer
og grønne energiteknologi-virksomheder. I
2020 rundede bankernes og realkreditinsti-
tutternes bidrag til den grønne omstilling 460
mia. kr. og er dermed godt på vej mod de 700
mia. kr. Af de 460 mia. kr. kommer det største
bidrag fra finansiering af danskernes boliger og
erhvervsejendomme med energimærke A eller
B. Herudover giver pengeinstitutterne også lån
til f.eks. solceller, vindmøller og grønne biler.
Side 8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Klimapartnerskabets
målsætninger og initiativer
Klimadata er centrale, når lån
og investeringer skal bidrage
til den grønne omstilling
Der er behov for, at klimarapporteringen fra
virksomhederne styrkes og standardiseres.
Det kræver en ambitiøs tilgang til bæredyg-
tighedsrapportering dog under hensyntagen
til proportionalitet. For finanssektoren er det
vigtigt, at mulighederne for at inddrage virk-
somheders bæredygtighedsrisici i beslutnin-
ger om lån/investering forbedres. Ligesom det
også er vigtigt med transparens
om bæredyg-
tighed for at gøre det nemmere at sammenlig-
ne virksomheder. Finansklimapartnerskabet
bakker derfor op om de ambitiøse linjer, som
EU-kommissionen i april 2021 har lagt for den
kommende bæredygtighedsrapportering for
de større virksomheder
1
. Klimapartnerskabet
noterer sig, at den danske regering bakker
EU-linjen op.
Det vil være fordelagtigt, at disse data får
første prioritet i udviklingen og etableringen
af European Single Access Point (ESAP), som
Kommissionen forventer at fremsætte forslag
om inden længe.
Der udestår en meget vigtig opgave i at sikre
sammenhæng mellem bæredygtigheds-
rapporteringen og så kravene til finanssek-
toren gennem de såkaldte taksonomi- og
disclosure-forordninger. Disse skal følges ad
både tidsmæssigt og indholdsmæssigt.
Data kan tillige gøre det nemmere for fx ban-
ker og skadesforsikringsselskaber at rådgive
den enkelte privat- eller erhvervskunde om
grøn forebyggelse mere effektivt. For skades-
forsikringsselskaber kan det være om alt fra
fx brand til oversvømmelser, mens banker og
realkredit kan rådgive om fx reduktion af kli-
mabelastningen i en virksomheds produktion.
Vigtigt med gode rammevilkår
for grøn omstilling
Langsigtede, klare og attraktive rammevilkår
i Danmark og i EU spiller en stor rolle for, at
finanssektoren kan investere i den grønne dan-
ske omstilling. Hverken Danmark eller EU kan
nå i mål med hhv. 70 pct. og 55 pct. reduktion
alene ved offentlige midler. Europa-kommissi-
onen har i juli 2021 fremlagt centrale politiske
udspil2 på klima- og bæredygtighedsområdet
1 Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
2 Strategy for Financing the Transition to a Sustainable Economy, 6. juli 2021 og European Green Deal: Commission proposes transfor-
mation of EU economy and society to meet climate ambitions, 14. Juli 2021
Side 9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
og sat barren meget højt for klimamålsætnin-
gerne. Det afspejler sig også i de finansierings-
mæssige behov. Således vurderer EU-kom-
missionen, at der skal bruges 350 milliarder
EURO i EU-landene hvert eneste år det næste
årti for at opnå den nødvendige CO
2
-redukti-
on. Det vil sige 3.500 mia. EURO. På EU-niveau
er der af offentlige midler foreløbigt kun afsat
605 mia. EURO via Multiannual Financial Fra-
mework (MFF). Den øvrige finansiering skal
komme fra andre kilder, herunder ikke mindst
fra private aktører. Et eksempel på finans-
sektorens bidrag er, at den skal være med til
at finansiere en del af de ca. 225 mia. EURO
i gældsfinansiering via EU-låneprogrammet
Next-Generation-EU (NGEU), hvor der er krav
om, at nationalstaterne bruger mindst 30 pct.
dedikeret til grøn omstilling. Dette vil blive
finansieret via grønne obligationer.
EU-kommissionen har samtidigt sat et mål for,
at 40 pct. af vores energiforbrug i 2030 skal
dækkes af vedvarende energi. Det kan kun
nås ved at investere målrettet i teknologiud-
vikling. Det understreger vigtigheden af, at
nationalstaterne, herunder Danmark og EU,
skal arbejde for at forbedre deres respektive
rammevilkår for at kunne tiltrække tilstrække-
lig finansiering til den grønne omstilling.
For at kunne investere fx pensionsopsparernes
penge i Danmark såvel som i udlandet, skal der
være en forventning om, at investeringerne
giver et rimeligt afkast. Nye grønne teknologi-
er skal kunne udvikles i en overgangsfase med
hjælp udefra, indtil produkterne er økonomisk
bæredygtige. Samtidigt kan grøn energi gøres
billigere for den enkelte forbruger end energi-
kilder, der baserer sig på fossile brændstoffer.
Det gælder både, hvor private aktører kan
bidrage med yderligere kapital til finansiering
af store grønne bygningsprojekter, og hvor
forebyggelse af klimaskader kræver erfarings-
udveksling og samarbejde på tværs af sektorer.
Det gælder fx anlægsinvesteringer, der direkte
relaterer sig til den grønne omstilling (ener-
giforsyning, power-to-X- eller andre grønne
infrastrukturprojekter). Men det gælder også
anlægsinvesteringer, hvor der tages særlige
hensyn til klimaforhold fx transportinfrastruk-
tur og sundhedsinfrastruktur.
Et vigtigt element i gode rammevilkår er også
samspillet mellem offentlige og private aktø-
rer. En fælles målsætning kan være afgørende
for, at offentlige og private aktører kan drage
mest mulig nytte af hinanden i bestræbelserne
på at bidrage til den grønne omstilling. Derfor
peger Finanssektorens klimapartnerskab på, at
OPP-tankegangen bliver en del af den samlede
strategiske indsats for den grønne omstilling i
Danmark.
Bygninger er vigtige i den
grønne omstilling
Cirka 40 pct. af Danmarks energiforbrug kom-
mer fra ejendomme. Mere end hver fjerde er
i energimæssig dårlig stand, og langt de fleste
boliger er renoveringsparate. Derfor er energi-
renoveringer af bygninger en vigtig nøgle til at
nedbringe det samlede energiforbrug. Her kan
finanssektoren spille en vigtig rolle. Eksempel-
vis bruger penge- og realkreditinstitutter de
naturlige kontaktpunkter med kunderne, for
eksempel i forbindelse med låneomlægninger
til at have en dialog om mulige energiforbed-
ringer. Tilsvarende har skadesforsikringssel-
skaber også naturlige kontaktpunkter med
kunderne i forbindelse med nytegning og ska-
desbehandling. Medarbejderne i selskaberne
har især stor byggeteknisk viden, herunder om
forebyggelse af skader og klimavenlig skades-
udbedring.
Skadesselskaberne er også i færd med at
udvikle nye grønne produkter med fokus på
CO
2
-reduktion ift. byggeri. Derfor arbejder
sektoren også på, at der etableres et opslags-
værk for forsikringsskaders CO
2
-aftryk, fx på
en given bygningsskade. Mange kreditinstitut-
ter har samtidig indført særlige grønne og bæ-
redygtige lån til at finansiere energirenoverin-
ger i boliger, som gør det nemt og attraktivt at
få finansieringen på plads og dermed bidrager
til, at flere danskere kommer i gang med i at
energirenovere deres boliger.
Derfor er det også positivt, at Energistyrelsens
BedreBolig-ordning skal styrkes, så energi-
renoveringsprocessen bliver nemmere for
boligejerne. Men der er fortsat også et behov
for udvikling af energimærkningsordningen,
så flere ejendomme får et opdateret energi-
mærke, og at der også indarbejdes oplysninger,
som kan bruges til dokumentation af krav i
Side 10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0011.png
EU-taksonomien. Finanssektoren ser frem til
en hurtig etablering af en bygningshub, hvor
data om bygninger og deres energimæssige
stand er nemt tilgængelige i standardiserede
formater. Finanssektorens Klimapartnerskab
ser muligheder for, at yderligere en række
instrumenter bliver taget i brug fra regerin-
gens side som kan bidrage til en mere bære-
dygtige bygninger. Det kan ske ved at Bolig-
Jobordningen udvides, så man kan få fradrag
i forbindelse med nedrivning af bygninger
med meget dårlig energiklasse. Det bør også
være muligt at ”opspare” håndværkerfradrag
over flere år, da det kan støtte større og mere
omkostningskrævende energirenoveringspro-
jekter. Derudover kunne en mulighed være, at
en del af Vækstfondens midler øremærkes til
virksomheder, der tilbyder boligejerne grønne
løsninger. Der er desuden også behov for et
større fokus på energirenovering i landdistrik-
terne. Derfor har Finans Danmark sammen
med Landdistrikternes Fællesråd foreslået en
række tiltag, som skal bidrage til den grønne
omstilling, herunder et forslag om at øremær-
ke midler i Danmarks Grønne Investeringsfond
til energirenoveringer i landdistrikterne, se
mere i ”Seks veje til grønnere landdistrikter”
her.
Foruden bedre data og måleværktøjer ser Fi-
nanssektorens Klimapartnerskab også, at der
i klimaaftalen for landbruget etableres en ord-
ning med nye supplerende finansieringsmeto-
der. Sådanne ordninger kan være relevante i
de tilfælde, hvor den grønne investering isole-
ret set er fornuftig og nødvendig i forhold til at
gøre landbrugsbedriften levedygtig, men hvor
landbrugerens samlede økonomiske forhold
ikke er tilstrækkelige til at kunne løfte finan-
sieringen i de almindelige kreditinstitutter.
Derfor ser vi gerne, at rammerne for Vækst-
fondens virke bliver ændret, så Vækstfondens
muligheder for at understøtte landmandens
finansiering af grønne tiltag af mindre størrel-
se, som gør den enkelte landbrugsbedrift mere
bæredygtig, bliver styrket yderligere.
Endelig ser partnerskabet store perspektiver i
de fremlagte planer fra et konsortium beståen-
de af ledende virksomheder inden for land-
brug, transport og finanssektoren om etable-
ring af et anlæg til fremstilling af grøn brint i
Esbjerg, som bl.a. kan facilitere produktion af
klimaneutral gødning.
Hjælp til SMV´ers
grønne omstilling
Det er vigtigt, at virksomhederne i en travl
hverdag bliver opmærksomme på de store mu-
ligheder, der ligger i at investere i mere grønne
løsninger. Her har bankerne en central rolle
som den aktør, virksomhederne har løben-
de dialog med om deres investeringstanker.
Bankerne bør, i dialogen med virksomhederne,
sætte fokus på klima og energieffektivitet og
henvise dem til en uafhængig energi- og klima-
rådgiver (evt. med offentligt tilskud), når det er
relevant. Også de regionale Erhvervshuse, som
ligeledes er i tæt dialog med mange virksom-
heder, kan hjælpe dem ved at henvise dem til
relevant rådgivning.
Der bliver et stort behov for uafhængige
energi- og klimarådgivere, som kan rådgive om
og udarbejde konsekvensberegninger (tilbage-
betalingstid osv.) af konkrete projekter for den
enkelte virksomhed. Det bør ske med afsæt
i en vis standardisering af energirådgivernes
afrapporteringer og dokumentation. Det finan-
sielle klimapartnerskab ser derfor behov for
at styrke certificeringen for energirådgivere
og fastlægge standarder for afrapportering og
dokumentation – fx i regi af Energistyrelsen.
På baggrund af mere standardiserede rappor-
Den grønne omstilling
af landbruget
Fødevare- og landbrugssektoren ligger i top-
pen blandt de mest klimabelastende sekto-
rer. Derfor er den bæredygtige omstilling af
landbruget en vigtig indsats, hvis den samlede
drivhusgas-udledning fra hele Danmark skal
reduceres. Her skal finanssektoren spille en
vigtig rolle. Derfor har finanssektoren udvik-
let produkter, som blandt andet er målrettet
klimainvesteringer, der nedbringer landbrugs-
bedriftens klimaaftryk eller lån til maskiner og
udstyr, som fremmer den grønne omstilling.
Finanssektorens Klimapartnerskab ser også
nye muligheder, som kan fremme den bære-
dygtige omstilling af landbruget endnu mere.
De kan tænkes ind i den kommende klimaftale
for landbruget. Den grønne omstilling kræver
bedre og tilgængelige data samt nye metoder
til måling af bæredygtighed i landbrugsproduk-
tionen (f.eks. CO
2
e-udledning). Måleværktøjer
og handlingsplaner kan blandt andet bruges i
dialogen mellem landbrugeren og penge- og
realkreditinstitutter om investeringsplaner og
finansiering af bæredygtige tiltag.
Side 11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
ter og nøgletal kan banker og andre aktører
som eksempelvis Vækstfonden på et mere ob-
jektivt grundlag stille finansiering til rådighed.
En CO
2
-model for den
finansielle sektor
For at den finansielle sektor kan løfte sit
ansvar effektivt, er det vigtigt at have en
velfungerende model til at udregne, hvor stort
et CO
2
-aftryk sektoren er med til at finan-
siere gennem udlån og investeringer. Finans
Danmark og Forsikring & Pension har i 2020
udviklet en model, som indeholder principper
og metoder for, hvordan vores medlemmer kan
udregne, hvor stort et CO
2
-aftryk de er med til
at finansiere gennem udlån og investeringer.
Den giver dermed rammerne for, hvordan det
enkelte medlem kan indsamle og sammen-
regne de bedst tilgængelige oplysninger om
CO
2
-aftrykket på udlån og investeringer.
Modellen giver mulighed for, at den enkelte
finansielle virksomhed på sigt kan sætte mål
for reduktion af det CO
2
-aftryk, som deres
udlån og investeringer genererer. Desuden
er det hensigten, at modellen kommer til at
understøtte dialogen med kunderne (borgere
og virksomheder) om, hvordan de hver især
kan gøre deres fodspor mere grønne.
job herhjemme. Men konkurrencen er hård,
Danmark kæmper mod mange andre og langt
større lande, og det er altid forbundet med
risiko og usikkerhed, når virksomhederne
bevæger sig ud på fremmede markeder. Det
finansielle klimapartnerskab ser derfor positivt
på, at fx Danmarks Eksportkredits (EKF) rolle
er blevet styrket i det seneste år - både som
eksporthjælper, men også at der er skabt mere
fleksible rammer for at fonden kan udbygge
sine garantier på grønne løsninger i udlandet.
Fokus på aktivt ejerskab
For pensionsselskaber, investeringsfonde
og kapitalforvaltere er udøvelsen af aktivt
ejerskab et centralt element i bidraget til en
bæredygtig udvikling.
I det finansielle klimapartnerskab er der derfor
fokus på at øge indsatsen yderligere. Det sker
bl.a. gennem rapporteringsstandarder med
udvalgte KPI’er for aktivt engagement og
brancheanbefalinger til medlemmerne. Eksem-
pelvis anbefales det at udøve aktivt ejerskab i
samarbejde med andre investorer for at opnå
mest mulig indflydelse på selskaberne bl.a. i
regi af Climate Action 100+. Et andet tiltag er
at oplyse om omfanget af dialoger med porte-
føljevirksomheder om håndtering af klimare-
laterede udfordringer samt om ejendomsinve-
steringers bæredygtighed.
Øget skalering/eksport af
danske grønne løsninger
Danmark har et stærkt økosystem inden for
grøn energi og klimaløsninger. Havvind er
et eksempel på en dansk styrkeposition. De
løsninger og nye grønne teknologier skal vi
være endnu bedre til at få ud i verden, bl.a. ved
at fokusere på at dansk finansiering kan være
med til at skubbe danske grønne løsninger ud
over landegrænserne. Vi kan derigennem både
hjælpe med den grønne omstilling og samtidig
skabe arbejdspladser og vækst i Danmark.
USA har med præsident Biden fastsat helt nye
ambitioner for USA’s grønne investeringer
med meget store milliardbeløb (Build Back
Better). Danmark er i en stærk position til at
kunne drage fordel af de grønne vinde, der
i øjeblikket blæser over eksportmarkeder-
ne til at sikre gode afkast og skabe grønne
Anbefalinger fra de 13
klimapartnerskaber til Grønt
Erhvervsform om en fælles
metode til opgørelse af CO
2
En række af regeringens klimapartnerskaber
pegede i køreplanerne fra foråret 2020 på
behovet for en fælles metode til at opgøre
CO
2
-udledning og for en styrket og digitalise-
ret adgang til data. Det skyldes bl.a., at der i de
kommende år vil være stigende efterspørg-
sel efter oplysninger om virksomhedernes
CO
2
-aftryk fra både myndigheder og marke-
det.
Data er væsentlige, fordi der er brug for
et kompas at styre efter. Et fælles sprog og
en fælles målestok. For vi får, hvad vi måler.
Side 12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0013.png
Det er nødvendigt at vide, hvor meget CO
2
virksomhederne og det offentlige udleder, så
der kan sættes reduktionsmål, og der kan blive
investeret yderligere i grønne projekter. Det
handler om at kunne træffe grønnere valg.
Finanssektoren lancerede i 2020 en model
for måling af CO
2
-udledning af finanssek-
torens finansierede aktiviteter. Med afsæt
heri udpegede regeringen i september 2020
finanssektorens klimapartnerskab med Finans
Danmark i spidsen til at lede et projekt på
tværs af alle 13 klimapartnerskaber med fokus
på CO
2
-måling. Samarbejdsprojektet havde
repræsentanter fra de 13 klimapartnerskaber
samt Dansk Industri, Dansk Erhverv, Dansk
Energi, Landbrug & Fødevarer samt FSR – dan-
ske revisorer.
På baggrund af møder i samarbejdsprojektet,
interviews med virksomheder, dialog med inte-
ressenter og workshops blev der identificeret
tre barrierer for, at virksomhederne kommer i
gang med at klimarapportere:
Der mangler ens metoder til at opgøre CO
2
Der er behov for standardiseret og digitalise-
ret adgang til klimadata
Der er brug for værktøjer, støtte og vejledning
Der blev på tværs af alle klimapartnerskaber-
ne formuleret en fælles mission om at etablere
en sammenhængende model for alle offentlige
og private aktører, som gør det gennemsigtigt,
nemt og standardiseret at opgøre, hente, bru-
ge og udveksle data om CO
2
-udledning.
Forbrugere
Myndigheder
Investorer
og banker
Udveksling, opgørelse
og o entliggørelse
Små danske
virksomheder
Udenlandske
virksomheder
Store danske
virksomheder
Side 13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0014.png
De 13 klimapartnerskaber afleverede i slutnin-
gen af marts 2021 11 anbefalinger til Grønt
Erhvervsform jf. boks nedenfor.
Regeringen har præsenteret en række initia-
tiver med handlingsplan for FN’s verdensmål
fra juni 2021, jf. bilag 2, som følger op på nogle
af anbefalingerne. Det finansielle partnerskab
hilser disse initiativer velkommen, og ser frem
til udmøntningen heraf.
Anbefalinger
Standarder og metoder
1.1 Anvend GHG-protokol til klimarapportering og brug finansiel
afgrænsning
1.2 Opgør klimaaftryk på produktniveau efter ensartede europæiske
motoder
1.3 Støtte til virksomheders brug af ensartede europæiske motoder for
miljøaftryk på produkter
1.4 De offentlige indkøbere bør bruge standardiserede kriterier og
værktøjer til at efterspørge grønne produkter
Adgang til data
2.1 Opret en portal for data til opgørelse af CO
2
samt virksomhedernes
CO
2
-udledning
2.2 Mere synlig information om CO
2
-udledning på forbrug af el, fyringsolie,
fjernvarme og naturgas
Værktøj og vejledning
3.1 Udbyg værktøjer og vejledning
3.2 Udvikling af sektorspecifikke værktøjer
3.3 Inddrag nutidens og fremtidens medarbejdere i arbejdet med CO
2
EU
4.1 Danmark bør støtte en styrkelse af klimarapportering i EU
4.2 Danmark bør framme ESG-data i EU´s fælles digitale European Single
Access Point
Side 14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0015.png
Regeringens tiltag for
at understøtte sektorens
CO
2
-reduktion
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Finanssektorens rolle i at
nå 70 pct. målet i 2030
Et væsentligt element i den grønne omstilling
af økonomien er at omdirigere investeringer
fra sort til grøn. Den grønne omstilling repræ-
senterer nye forretningsmuligheder og udgør
en afgørende drivkraft for at skabe innovati-
on, vækst og beskæftigelse. Regeringen har
nedsat Finanssektorens Klimapartnerskab ud
fra betragtningen om, at hvis vi i Danmark skal
opnå en reel grøn omstilling af økonomien og
nå i mål med klimaindsatsen, hvor der skabes
job, og hvor vi opretholder konkurrenceevne,
er vi nødt til i fællesskab at forstå disse nye
forretningsmuligheder, der kræver omfatten-
de investeringer.
Den finansielle sektor spiller således en af-
gørende rolle ift. at opbygge viden, indsigt og
erfaring med de grønne forretningsmodeller.
Det skaber rammerne for at finansieringen af
investeringerne i den grønne omstilling sker på
de rette vilkår og at markedspotentialer bliver
udviklet med et kommercielt sigte. Det er cen-
tralt for, at den grønne omstilling kommer til at
ske hurtigere og billigere. Derfor bliver grønne
finansielle kompetencer – både hos venture-
og kapitalfonde, hos banker og realkredit og
hos pensionsselskaberne som institutionelle
investorer – afgørende for, at den grønne om-
stilling også kommer til at skabe vækst og nye
erhvervsfyrtårne i Danmark.
Der er i de seneste år set en stigende inte-
resse fra den danske finansielle sektor for
at øge investeringerne i og finansieringen til
grøn omstilling. De danske pensionsselskaber
har i dag bl.a. betydelige investeringer i grøn
infrastruktur som vindmølleparker. De danske
banker og realkreditinstitutter yder i stigende
grad finansiering og lån til grønne projekter,
ligesom udbuddet af grønne og bæredygtige
investeringsprodukter er øget betragteligt.
Årsagen til den stigende interesse i den
finansielle sektor er bl.a., at teknologi- og
markedsudviklingen gør eksempelvis ved-
varende energi til et stadigt mere konkur-
rencedygtigt alternativ til fossil energi. Det
medfører en stigende opmærksomhed på
forretningspotentialerne i grøn omstilling.
Derudover knytter der sig en række fysiske
risici til klimaforandringerne, som investorer
og finansielle aktører skal være opmærksom-
me på ift. om deres traditionelle aktiver mister
værdi.
Det er ikke bare i Danmark at den finansielle
sektor spiller en afgørende rolle ift. den grønne
omstilling. EU har med en række initiativer
med
European Green Deal
gjort den finansielle
sektor til en central spiller i den grønne omstil-
ling ved at sætte fokus på bæredygtig finan-
siering. EU’s taksonomi forventes eksempelvis
at komme til at sætte standarden for hvilke
investeringer, der kan betegnes som bæredyg-
tige, og som bidrager til den grønne omstilling.
Det vil gøre det nemmere for investorerne at
identificere og kanalisere investeringerne i en
bæredygtig retning. Men der er stadig meget
arbejde at gøre for at definere grønne investe-
ringer i både den finansielle og ikke-finansielle
sektor.
Side 16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Politiske aftaler med relevans
for anbefalinger fra Finans-
sektorens klimapartnerskab
SIKRING AF LANGSIGTEDE OG
FORUDSIGELIGE RAMMEVILKÅR
Omkostningen ved udledning af CO
2
er et
centralt rammevilkår i den grønne omstilling af
økonomien. Med aftale om grøn skattereform
gennemføres en skattereform i to faser. Første
fase fra 2020-2022 omfatter de første skridt i
retningen af en højere og mere ensartet afgift
på CO
2
e-udledninger med udgangspunkt i det
eksisterende energiafgiftssystem. I anden fase
fastlægges rammerne for en ensartet CO
2
e-af-
gift under hensyntagen til klimaloven, fx læka-
ge mv. Som en del af arbejdet er der nedsat en
ekspertgruppe, som skal udarbejde forslag til
udformning af en ensartet CO
2
e-regulering,
herunder se på en mere ensartet CO
2
e-afgift.
Ekspertgruppen delrapporterer senest ultimo
2021 og skal færdiggøre sit arbejde i efteråret
2022.
MERE EFFEKTIVE BYGNINGER OG
PRODUKTIONSPROCESSER
Lovgrundlaget for Danmarks Grønne Inve-
steringsfond er i juni 2021 justeret, så fonden
kan yde lån og garantier til virksomheder,
som tilbyder eller faciliterer finansiering af
energi- og miljømæssig renovering, herunder
eksempelvis i form af energirenovering af pri-
vate boliger. For at styrke bl.a. den finansielle
sektors adgang til viden om bygninger, er der
med Klimaaftale for energi og industri fra juni
2020 igangsat et arbejde med at samle, udstil-
le og evt. fritstille data om bygninger, herunder
deres energiforbrug, energimæssige tilstand,
BBR-oplysninger mv. gennem udviklingen af en
samlet digital platform kaldet Bygningshub.
MASSIV UDBYGNING AF
VEDVAREDE ENERGI
Som første led i Regeringens klimahandlings-
plan er der indgået en bred klimaaftale for
energi og industri mv. i juni 2020, hvor det
bl.a. er aftalt at der skal etableres to energiøer.
Den ene energiø placeres i Nordsøen med
en kapacitet på 3 GW i første fase og med
plads til 10 GW på sigt. Den anden energiø
placeres ved Bornholm med en kapacitet på 2
GW. Energiøerne bliver verdens første og skal
fremtidssikre dansk havvindudbygning. Ener-
giøerne skal sikre, at Danmark i de kommende
år kan elektrificere flere dele af samfundet og
samtidig bidrage til, at alle danske husstandes
og virksomheders strømforbrug er dækket af
grøn strøm.
ELEKTRIFICERING AF EN LANGT
STØRRE DEL AF ØKONOMIEN
Udbygningen af produktion af vedvarende
energi skal danne grundlag for en yderligere
elektrificering af økonomien og samfundet.
Det gælder bl.a. i forhold til biler, hvor regerin-
gen i december 2020 lavede en aftale om en
grøn omstilling af vejtransporten i Danmark.
Aftalen indeholder initiativer, der skønnes at
reducere udledningen af drivhusgasser med
2,1 mio. ton i 2030 og skønnes at medføre
775.000 grønne biler på vejene i 2030.
Regeringen har ligeledes fokus på grøn omstil-
ling af dele af bl.a. transportsektoren, som ikke
umiddelbart kan elektrificeres, herunder am-
bitioner om at omdanne grøn strøm til grønne
brændstoffer (gennem såkaldt ”Power-to-X”
eller PtX). Danmark deltager i EU’s ”Impor-
tant Project of Common European Interest”
(IPCEI) på brintområdet, hvor der er afsat 850
mio. kr til danske projekter. Der er ligeledes
afsat minimum 750 mio. kr. til en tilskudsord-
ning gennem statsligt udbud til PtX-projekter.
Udbuddet har til formål at bidrage til en hurtig
skalering af PtX i Danmark, der kan bidrage til
at styrke den danske konkurrenceevne.
Side 17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
Ydermere er der afsat 16 mia. kr. til en 20-
årig teknologineutral, markedsbaseret pulje
til fangst og lagring eller anvendelse af CO
2
(CCUS). Puljen indfases fra 2024 og forven-
tes, allerede fra 2025 at kunne levere en CO
2
reduktion på 0,4 mio. ton/år. Når puljen er
fuldt indfaset i 2030 forventes den at bidrage
med en reduktion på 0,9 mio. tons CO
2
. Puljen
skal ud over at levere drivhusgasreduktioner
på den kortere bane også bidrage til at fremme
CCUS teknologier. I forlængelse heraf er det
i aftalen om fremtiden for Nordsøen af 3. de-
cember 2020 afsat 100 mio. kr. årligt i 2021 og
i 2022 til støtte af udviklings- og demonstrati-
onsprojekter for CO
2
-lagring i Nordsøen.
RISIKOVILLIG FINANSIERING AF
INNOVATION, UDVIKLING OG EKSPORT
AF LAVEMISSIONSLØSNINGER
Regeringen har indgået en aftale om at etable-
re Danmarks Grønne Fremtidsfond, der med
en samlet kapacitet på 25 mia. kr., bl.a. skal
hjælpe grønne virksomheder med risikovillig
kapital og hjælp til at nå eksportmarkeder.
Fremtidsfondens indsatser udmøntes i hhv.
Vækstfonden (4 mia. kr.), EKF-Danmarks Eks-
portkredit (14 mia. kr.), Danmark Grønne Inve-
steringsfond (6 mia. kr.) og Investeringsfonden
for udviklingslande (1 mia. kr.). Danmarks
Grønne Fremtidsfond skal bidrage til grøn
omstilling igennem fx udvikling og udbredelse
af nye teknologier, omlægning af energisyste-
mer til vedvarende energi, lagring og effektiv
anvendelse af energi mv. og fremme af global
eksport af grøn teknologi.
For at sikre bedre finansieringsløsninger og
modning af flere grønne projekter til danske
eksportører har regeringen yderligere afsat
745 mio. kr. til et kapitalindskud i EKF. Det
forventes at kunne understøtte finansiering i
mere risikable lande og teknologier med høje-
re risikoprofiler for ca. 4-4,5 mia. kr.
STYRKELSE AF GRØN FORSKNING
OG INNOVATION
Regeringen har øget de øremærkede midler
til grøn forskning på det statslige forsknings-
budget markant ifm. finanslovene for 2020 og
2021.
Herudover lancerede regeringen i 2020 en ny
samlet national forskningsstrategi, Fremtidens
grønne løsninger – Strategi for investeringer
i grøn forskning, teknologi og innovation, der
skal sikre en målrettet og styrket dansk forsk-
ningsindsats på det grønne område. Strategi-
en kortlægger de centrale forskningsbehov
og –potentialer ift. den grønne omstilling, og
udpeger blandt andet fire grønne missioner
på områder, hvor der særligt er behov for at
accelerere udviklingen af konkrete løsninger.
Missionerne har fokus på CO
2
-fangst-, lag-
ring- og anvendelse, grønne brændstoffer til
transport og industri (Power-to-X mv.), land-
brug og fødevareproduktion samt cirkulær
økonomi med fokus på plast og tekstiler. Som
led i forskningsreserveaftalen for 2021 blev
der med afsæt i den grønne forskningsstrategi
bl.a. afsat 700 mio. kr. i 2021 til de fire forsk-
ningsmissioner
I regeringens oplæg til grøn omstilling af land-
bruget lægges op til at videreudvikle Dansk
Landbrugskapital, så der skabes en ny finansie-
ringsløsning for landbruget, der understøtter
generationsskifte og grøn omstilling. Konkret
foreslår regeringen at indskyde 150 mio. kr. i
en matchordning kaldet Grøn Landbrugskapi-
tal med minimum 1:1 medfinansiering fra busi-
ness angels med erfaring fra landbrugserhver-
vet. Regeringen lægger op til, at finansiering
fra Grøn Landbrugskapital vil være betinget af
et krav om en grøn forretningsplan, som inde-
holder en handlingsplan for en række konkrete
grønne mål. Samtidig vil regeringen etablere et
partnerskab med landbrugets aktører og den
finansielle sektor for at afsøge og konkretisere
initiativer, der kan adressere de strukturelle og
økonomiske udfordringer i landbrugssektoren.
STANDARDISERING, DIGITALISERING
OG ADGANG TIL DATA
Standardiserings- og dataarbejdet er i høj
grad forankret på europæisk og globalt plan.
Regeringen har på en række områder igangsat
tidlig interessevaretagelse ift. den udvikling,
som foregår i EU ift. udvikling af standarder,
dataindsamling, rapportering mv. Det gælder
fx taksonomiforordningen, som blev vedtaget
i 2021, og hvor der løbende arbejdes med
konkretisering. Dette gælder også EU-Kom-
missionens forslag til direktiv om rapportering
om virksomhedernes bæredygtighed (CSRD),
og det forventede forslag om en fælles euro-
pæisk indgang til bl.a. regnskabs- og ESG-data
– det såkaldte European Single Access Point
(ESAP). I regi af Grønt Erhvervsforum har re-
Side 18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
geringen i samarbejde med Klimapartnerska-
berne færdiggjort et nationalt arbejde om en
fælles metode til opgørelse af CO
2
, hvor dan-
ske interesseorganisationer og virksomheder
er kommet med 11 anbefalinger til indsatser
inden for bl.a. standardisering, jf. ovenfor.
Ud over EU’s initiativer for at fremme rappor-
tering om bæredygtighed blandt de europæ-
iske virksomheder, bl.a. CSRD, kan nævnes
det internationale initiativ Task Force on
Climate-related Financial Disclosures (TCFD),
som har til hensigt at styrke virksomheders
rapportering på og forståelse af klimarelatere-
de risici og muligheder i forbindelse med deres
forretning og investeringer. En række større
danske virksomheder og finansielle aktører
har tilsluttet sig initiativet. Regeringen beslut-
tede i 2020 at bakke op om anbefalingerne for
yderligere at fremme interessen for klima-
rapportering blandt danske virksomheder og
investorer.
Et godt og klart datagrundlag er første skridt
på vej mod at kunne give danske virksomheder
et styringsværktøj. Der er således også stigen-
de efterspørgsel efter data på virksomheder-
nes CO
2
-udledning bl.a. fra myndigheder, den
finansielle sektor og andre virksomheder.
Datagrundlaget kan således danne baggrun-
den for, at fx pensionsselskaber kan investere
i grønne virksomheder og rapportere om
CO
2
e-reduktioner til deres kunder. Data er så-
ledes nødvendige for at kunne designe grønne
investeringsprodukter. Data er også nødven-
dige for, at banker kan måle og rapportere
om reduktioner i CO
2
e-udledningen på deres
udlånsportefølje. Selvom et godt datagrundlag
ikke i sig selv skaber reduktioner, så er det i høj
grad afgørende for, at der kan tiltrækkes de
nødvendige investeringer for, at vi kan komme
helt i mål med den grønne omstilling.
Opgørelse af klimaaftryk kan samtidig moti-
vere virksomhederne til at arbejde strategisk
med at nedbringe deres klimapåvirkning.
STOP FOR EKSPORTFINANSIERING
TIL TERMISK KUL
Som led i regeringens arbejde for at fremme
global kuludfasning og bidrage til at vende de
finansielle strømme fra sort til grønt har re-
geringen, i 2020 eksplicit, besluttet at stoppe
for muligheden for offentlig dansk eksportfi-
nansiering gennem Eksportkreditfonden til
kulfyrede kraftværker, termisk kuludvinding
og termisk kullogistik, samt at arbejde for et
tilsvarende stop internationalt. Beslutningen
skal endvidere ses i sammenhæng med be-
stræbelserne på at øge finansieringen til grøn
omstilling internationalt, herunder gennem
styrket grøn eksportfinansiering.
DEN OFFENTLIGE SEKTORS EGEN
ROLLE I DEN GRØNNE OMSTILLING
Regeringen lancerede i oktober 2020 en
samlet strategi for at øge den grønne andel
af offentlige indkøb, som udgør ca. 350 mia.
kr. om året. Med strategien sættes bl.a. tal på
CO
2
-udledningen som følge af den offentlige
sektors indkøb og dermed, hvor meget de
grønne indkøb skal bidrage med til at ned-
bringe Danmarks udledninger. Når et større
analysearbejde er færdigt, skal der fastsættes
et konkret reduktionsmål for den offentlige
sektors CO
2
-udledning. Med strategien sender
regeringen et klart signal om, at klima- og mil-
jøvenlige produkter og ydelser er fremtiden,
og regeringen gør de offentlige indkøb til en
motor for grøn udvikling i markedet.
Side 19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0020.png
Bilag 1
Oversigt over Finanssektorens
indsats på fem initiativområder
SÆTTE MÅL FOR OG MONITORERE REDUKTION AF KUNDERNES CO
2
-AFTRYK
Indsatsområde
1
De finansielle institutioner opsætter konkrete mål for at
reducere CO
2
-aftrykket af de aktiviteter, de finansierer, og
rapporterer herom.
Status
Finans Danmark har opfordret sine medlemmer til at sætte årlige
handlingsplaner for reduktion af CO
2
på investeringer og udlån ved
fremlæggelse af årsrapporter fra hhv. 2021 og 2022. Investering
Danmark har givet tilsagn på at reducere CO
2
-aftrykket for danske
aktiefonde henvendt til private investorer med 75 pct. frem mod 2030
ift. verdensaktieindekset i 2020.
Læs mere om Finans Danmarks bæredygtige indsats
her
Forsikring & Pension har sammen med pensionsselskaberne vedtaget
en standard for rapportering om opfølgning ift. Klimapartnerskabet.
Iht. standarden skal pensionsvirksomheder oplyse om CO
2
-udledning
fra investeringsaktiver (i praksis porteføljeselskabers scope 1 og 2).
Derudover skal forsikrings- og pensionsvirksomheder oplyse om egne
scope 1- og 2-udledninger. Det er også aftalt, at virksomhederne skal
opstille 2030-mål for de pågældende udledningstal.
Iht. Standarden skal oplysningerne gives efter et “følg-eller-forklar
princip”
2
Opfølgning på finansieringsbidrag fra pensions- og forsik-
ringsselskaber, som har givet tilsagn om ekstra 350 mia. kr. til
grønne lån og investeringer i Danmark og udlandet.
Banker og realkreditinstitutter har som ambition at øge de
grønne lån med 300 mia.kr. frem mod 2030, og dermed bringe
deres samlede grønne udlån i Danmark op på 700 mia.kr.
Opfølgning på mål om reduktion af klimaaftrykket fra detail
aktiefonde
I det seneste år steg pensions- og forsikringsselskabernes grønne
investeringer med 72. mia. kr. til 248 mia. kr. Investeringerne følger
FN’s verdensmål 7 om grøn energiteknologi. Investeringer sker i fx
vindmølle- og solparker, grønne obligationer og grønne energiteknolo-
gi-virksomheder samt klimavenlige investeringer i ejendomme.
I 2020 rundede bankernes og realkreditinstitutternes bidrag til den
grønne omstilling 460 mia. kr. For banker og realkredit er bidraget
steget med 60 mia. kr. siden 2019 og er dermed godt på vej mod de
700 mia. kr., der tidligere er anslået som finanssektorens forventede
bidrag i 2030. I tallene for pensionsselskaberne er inkluderet investe-
ringer i udlandet. Af de 460 mia. kr. i dag kommer det største bidrag
fra finansiering af danskernes boliger og erhvervsejendomme med
energimærke A eller B. Herudover giver pengeinstitutterne også lån til
f.eks. solceller, vindmøller og grønne biler.
Investering Danmark har givet tilsagn om at reducere CO
2
-aftrykket
for danske aktiefonde henvendt til private investorer med 75 pct.
frem mod 2030 ift. verdensaktieindekset i 2020. Ultimo 2020 lå CO
2
-
aftrykket fra fondene 13 pct. under verdensaktieindekset.
3
Udvikling af model til at opgøre udlåns- og investeringsporte-
føljers CO
2
-aftryk og udviklingen heri
Finans Danmark og Forsikring & Pension har i 2020 udviklet en model,
som indeholder principper og metoder for, hvordan virksomheder i
finanssektoren kan udregne, hvor stort et CO
2
-aftryk de er med til at
finansiere gennem udlån og investeringer. Den giver dermed rammer-
ne for, hvordan det enkelte medlem kan indsamle og sammenregne de
bedst tilgængelige oplysninger om CO
2
-aftrykket.
Side 20
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0021.png
AKTIVT ENGAGERE SIG I KUNDER OG PROJEKTER
Indsatsområde
1
Det aktive ejerskab hos pensionsselskaber, investeringsfonde
og kapitalforvaltere vil understøtte udviklingen af klimavenli-
ge forretningsmodeller i virksomheder, hvor de er aktionærer.
Status
Investering Danmark anbefaler sine medlemmer at udøve aktivt
ejerskab i samarbejde med andre investorer for at opnå mest mulig
indflydelse på selskaberne. Det sker bl.a. i regi af Climate Action 100+
med deltagelse af investorer verden over.
Investering Danmark anbefaler, at medlemmerne ikke benytter sig af
”forklar”- muligheden i lovgivningen, men at medlemmerne i interna-
tionalt sammenhæng går forrest i forhold til aktivt ejerskab. Konkret
anbefales det at:
Der udarbejdes og offentliggøres en politik for aktivt ejerskab,
som skal beskrive, hvorledes aktivt ejerskab integreres i den
overordnede investeringsstrategi
Medlemmet udøver stemmerettigheder
Der håndteres faktiske og potentielle interessekonflikter ifm.
aktivt ejerskab
Der offentliggøres mindst én gang årligt, hvordan politik for
aktivt ejerskab er gennemført (dvs. foretagne afstemninger,
redegørelse for væsentlige afstemninger og eventuelt brug af
rådgivende stedfortrædere – såkaldte proxy advisors)
Hvis der anvendes proxy advisor, er det medlemmets ansvar
at tage stilling til, om proxy advisorens adfærds-kodeks er i
overensstemmelse med kapitalforvalterens politik for aktivt
ejerskab. Dette skal oplyses til aktionærer, investorer og an-
dre interessenter ved kapitalforvalterens/investorens årlige
offentliggørelse af, hvordan ens politik for aktivt ejerskab er
gennemført
Medlemmerne følger gældende anbefalinger fra Komit
é
en
for god selskabsledelse samt EFAMA’s stewardship code
I Forsikring & Pensions rapporteringsstandard indgår, at både for-
sikrings- og pensionsselskaberne rapporterer på udvalgte KPI’er for
aktivt engagement. Pensionsvirksomheder skal oplyse om omfanget
af dialoger med porteføljevirksomheder om håndtering af klimarela-
terede udfordringer samt om ejendomsinvesteringers bæredygtighed.
Forsikringsselskaberne skal rapportere om dialoger med kunder om
energiforbedringer i forbindelse med skadesforebyggelse. De første
data vil være klar i løbet af 2022 på baggrund af årsrapporterne fra
2021.
Begge dele baseres på “følg-eller-forklar” princippet.
2
Pensionsselskaber og andre institutionelle investorer vil
kræve høje energistandarder i ejede bygninger og forpligter
sig til, at nybyggerier er certificeret efter høje standarder for
bæredygtighed, fx høje DGNB-standarder.
I Forsikring & Pensions rapporteringsstandard opfordres pensionssel-
skaberne til at rapportere om andelen af ejendomsinvesteringer, der
lever op til EU’s bæredygtighedskriterier eller er bæredygtighedscer-
tificerede.
Der er tale om frivillig rapportering i modsætning til rapportering
baseret på “følg-eller-forklar” princippet.
Side 21
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0022.png
3
Banker og skadeforsikringsselskaber vil være mere aktive
i forhold til deres kunder ved at bruge naturlige kontakt-
punkter til en dialog om energiforbedringer, udskiftning af
varmekilder m.v.
Cirka 40 pct. af Danmarks energiforbrug kommer fra ejendomme.
Mere end hver fjerde bolig er i energimæssig dårlig stand, og langt de
fleste boliger er renoveringsparate. Derfor er energirenoveringer af
bygninger en vigtig nøgle til at nedbringe det samlede energiforbrug
– og dermed også CO
2
-udledningen. Her kan penge- og realkreditin-
stitutter spille en vigtig rolle ved at bruge de naturlige kontaktpunkter
med kunderne, fx møder i forbindelse med låneomlægninger, til at
have en dialog med boligkøberne og boligejerne om mulige energifor-
bedringer i forbindelse med valg af boligfinansiering.
Derfor har Finans Danmark indgået et samarbejde med Energistyrel-
sen om energirenoveringskampagnen ”Byg om, så det kan mærkes”.
Finans Danmark har i 2020 bidraget til at udarbejde forskellige
redskaber, som kan hjælpe bankrådgivere til at tage en dialog med
deres kunder om energirenovering. Desuden er der afholdt et virtuelt
webinar i 2021, som skal klæde bankrådgiverne bedre på til en grøn
snak med kunderne.
Desuden er der i regi af Finanssektorens Uddannelsescenter allerede
udbudt flere onlinemoduler og kurser om bæredygtighed – og mere
er på vej. Uddannelsesindsatsen i sektoren har i første omgang været
mest fokuseret på rådgiverne
Iht. Forsikring & Pensions rapporteringsstandard skal forsikrings-
selskaberne ud fra et “følg-eller-forklar” princip opgøre omfanget af
dialoger om energiforbedringer i forbindelse med skadesforebyggelse.
De første data vil være klar i løbet af 2022 på baggrund af årsrappor-
terne fra 2021.
Flere forsikringsselskaber har gjort skadeforebyggelse til et strategisk
fokusområde. Forsikringsselskaberne rådgiver typisk om energi-
forbedringer i forbindelse med skadeudbedring, men kun når det er
oplagt i forhold til skaden, jf. ovenfor. Afvejningen af, hvad medarbej-
derne skal rådgive om, herunder certificeringer og rådgiveransvar,
giver pt. en række udfordringer, som skridt for skridt skal løses. Der
arbejdes på sigt på at systematisere rådgivning om bæredygtige løs-
ninger i forsikringsselskaberne.
INTEGRERE BÆREDYGTIGHED I FORRETNINGSMODELLER
Indsatsområde
1
Penge- og realkreditinstitutterne vil udvikle og tilbyde lån, der
ansporer ejere af boliger og erhvervsbygninger til at reducere
deres energiforbrug.
Status
Otte ud af ti af Finans Danmarks medlemmer har lanceret nye bære-
dygtige produkter, og for næsten halvdelen gælder det både låne- og
investeringsprodukter målrettet et bedre klima eller sociale forhold.
Ved udgangen af 2020 tilbød godt ni ud af ti institutter bæredygtige
produkter. Mange institutter har samtidig indført særlige grønne og
bæredygtige lån til at finansiere energirenoveringer i boliger, som
gør det nemt og attraktivt at få finansieringen på plads og dermed
bidrager til, at flere danskere kommer i gang med i at energirenovere
deres boliger.
31 pct. af Finans Danmarks medlemmer har lanceret nye bæredygtige/
grønne investeringsprodukter i 2020 og der blev introduceret 33 nye
aktiefonde, hvoraf 45 pct. er betegnet som bæredygtige eller grønne.
De fleste pensionsvirksomheder tilbyder deres kunder pensionspro-
dukter, hvor ansvarlig og bæredygtig investering er integreret i valget
af konkrete investeringer.
2
De finansielle institutioner vil tilbyde investerings- og opspa-
ringsprodukter, der er målrettet investeringer i bæredygtige
aktiviteter.
Side 22
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0023.png
3
Skadesforsikringsselskaber vil fokusere på forhindring af
skader med et stort klimaaftryk, som brand, genopførelse af
bygninger m.v.
Iht. Forsikring & Pensions rapporteringsstandard skal skadesfor-
sikringsselskaber efter et “følg-eller-forklar” princip rapportere om
omfanget af udbetalinger til skadesforebyggelse.
For forsikringsselskaberne gælder et ”følg-eller-forklar” princip om
dialog om energiforbedringer i forbindelse med skadesforebyggelse.
De første data vil være klar i løbet af 2022 på baggrund af årsrappor-
terne fra 2021.
4
Finansielle institutioner øger fokus på risikohåndteringen
af aktiver, som påvirkes negativt af den grønne omstilling
og klimaforandringer, herunder mulige konsekvenser for
selskabernes aktiver som fx ejendomme som følge af stigende
vandstand eller temperaturer (fysiske risici) samt transitions-
risici for aktiver, der baserer sig på fossile brændsler, såkaldte
strandede aktiver.
Finanssektoren er begyndt at inddrage de nye klimarelaterede risici
i deres risikostyring – et helt centralt omdrejningspunkt i enhver
finansiel virksomhed. Flere institutter tager i den sammenhæng afsæt
i anbefalingerne fra Task Force on Climate-related Financial Disclosu-
res (TCFD).
Nogle institutter er begyndt at indarbejde klimarisici i sektoranaly-
ser, så klimarisici i højere grad indgår som en del af den overordnede
risikoappetit. Det tager til eksempel form af klimabaserede scenarie-
analyser inden for særligt udvalgte brancher såsom landbrug, olie, gas
og ejendomme. For den konkrete branche analyseres, hvordan både
transitionsrisici og fysiske risici påvirker den samlede finansielle risiko
for instituttet. Konkrete eksempler omfatter, hvordan fremtidige
drivhusgas-skatter kan påvirke landbrugets økonomi, eller hvordan
klimaforandringernes øgede risiko for oversvømmelser kan ramme
kystnære ejendomme. Flere institutter analyserer også, hvordan
ESG-forhold påvirker risici på udlån til store erhvervskunder. Sådanne
analyser er af nyere dato, men i stærkt fokus, og der sker en gradvis
udvidelse til flere kundesegmenter.
I pensions- og forsikringsbranchen indgår klimarelaterede risici allere-
de i stort omfang i styringen af såvel investeringer som underwriting.
5
Uddannelse af medarbejdere til at kunne gå i dialog med
kunder og partnere om bæredygtige investeringer.
De ansatte skal være godt klædt på til nye opgaver med bæredyg-
tighed i fokus – det gælder både rådgivning, risikostyring og kredit.
Den uddannelsesindsats er ca. halvdelen af medlemmerne i Finans
Danmark selv gået i gang med for deres egne medarbejdere. Finans
Danmark samarbejder også med FA, Finansforbundet og LOPI om at
få styrket uddannelsestilbuddene til ansatte i finanssektoren, blandt
andet i regi af Finanssektorens Uddannelsescenter. I marts 2021 er
der således startet et pilotprojekt op for erhvervsrådgivere. Desuden
er der i regi af Finanssektorens Uddannelsescenter allerede udbudt
flere onlinemoduler og kurser om bæredygtighed – og mere er på
vej. Uddannelsesindsatsen i sektoren har i første omgang været mest
fokuseret på rådgiverne.
Side 23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0024.png
REDUCERE UDLEDNINGER FRA FINANSSEKTOREN SELV
Indsatsområde
1
Finanssektoren vil sætte mål for egen CO
2
-udledning og
rapportere herom.
Status
Finanssektorens virksomheder vil som minimum reducere egne
drivhusgasudledninger med 70 pct. frem mod 2030. Det skønnes, at
Finans Danmarks medlemmers scope 1 og scope 2 udledninger faldt
med 6% fra 2019-2020.
Iht. Forsikring & Pensions rapporteringsstandard skal både selska-
berne sætte 2030-mål for udledning fra investeringsaktiver (pen-
sionsvirksomheder) samt for egne scope 1 og scope 2 udledninger
(pensions- og forsikringsvirksomheder).
2
Indkøb af certificeret grøn elektricitet og opvarmning.
Nogle medlemmer har opført solcelleanlæg eller vindmølle til at
dække eget elforbrug.
I Forsikring & Pensions rapporteringsstandard opfordres både pensi-
ons- og skadesforsikringsvirksomheder til at sætte mål for vedvaren-
de energiandel i indkøbt og egenproduceret energiforbrug samt for
energiforbrug i alt.
3
4
Energirenovering af virksomhedernes bygningsmasse.
Løbende udskiftning af bilparken til lavemissionsbiler.
Medlemmerne foretager løbende energirenovering af deres bygninger
både hovedsæder og filialer.
I Forsikring & Pensions rapporteringsstandard opfordres forsikrings-
og pensionsselskaberne til at opgøre kørsel i 0-emissionsbiler og
lavemissionsbiler.
FORSIKRING MED FOKUS PÅ SKADESFORE-BYGGELSE OG RÅDGIVNING
Indsatsområde
1
Øget forebyggelsesindsats
Status
Flere skadesforsikringsselskaber har gjort skadeforebyggelse til et
strategisk fokusområde. Forsikringsselskaberne rådgiver typisk om
energiforbedringer i forbindelse med skadeudbedring, men kun når
det er oplagt i forhold til skaden. Afvejningen af, hvad medarbejderne
skal rådgive om, certificeringer og rådgiveransvar giver pt. en række
udfordringer, som skridt for skridt skal løses. Der arbejdes på sigt på
at systematisere rådgivning om bæredygtige løsning i forsikringssel-
skaberne.
Som i punkt 1.
Som i punkt 1.
2
3
Udnyttelse af kontaktpunkter og bygningsfaglig ekspertise
Klimatilpasning
Side 24
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0025.png
Bilag 2
Oversigt over opfølgning på
klimapartnerskabets anbefalinger
#1 LANGSIGTEDE OG FORUDSIGELIGE RAMMEVILKÅR
Anbefaling
Reform af afgifter og tilskud tilknyttet energiforbrug herunder den
samlede bilbeskatning.
Det nuværende system er et resultat af knopskydning over årtier og
ikke målrettet en omkostningseffektiv grøn omstilling af den danske
økonomi.
Status
Aftale om grøn skattereform (december 2020)
Der nedsat en ekspertgruppe, som skal udarbejde forslag til udform-
ning af en ensartet CO
2
e-regulering, herunder se på en mere ensartet
CO
2
e-afgift. Ekspertgruppen delrapporterer senest ultimo 2021 og
skal færdiggøre sit arbejde i efteråret 2022.
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
Aftalen sikrer 775.000 grønne biler på vejene i 2030 via en omlægning
af bilafgifterne.
Revision af Energimærkningsordningen
Energimærket skal gøres mere præcist, og tilskyndelser til at få det
udbredt skal styrkes.
Klimaaftale for energi og industri (juni 2020)
Det er aftalt at videreudvikle energimærkningsordningen, herunder
forøget kvalitet gennem bedre dataanvendelse samt en udvidelse af
ordningen til også at have fokus på tiltag, der kan forbedre bygningens
indeklima. Det skal øge boligejernes motivation til at foretage renove-
ringer, der både reducerer energiforbruget og giver en sundere bolig.
Samtidig skal det styrke boligejernes tillid til ordningen.
Aftale om Finansloven 2021
Det er aftalt at lempe BoligJobordningen midlertidigt i 2021, så loftet
for serviceydelser hæves til 25.000 kr., og fradragsværdien af fradra-
get øges til ca. 35 pct. for serviceydelser. Loftet for håndværksydelser
hæves til 25.000 kr. Formålet er at støtte serviceerhvervet og fremme
private grønne investeringer. Det indgår ikke i aftalen at ændre på
de fradragsberettigede ydelser eller de generelle betingelser for at
benytte ordningen.
En mulighed for ”opsparing” af fradrag vil være i strid med almindelige
fradragsprincipper og gøre ordningen vanskeligere at administrere
og kontrollere. Det er et afgørende hensyn bag BoligJobordningen, at
den er relativt nem at administrere for borgere, virksomheder og myn-
digheder. Det bemærkes endvidere, at evt. udvidelser af ordningen vil
kræve finansiering og at aktiviteten i byggesektoren allerede er høj og
således ikke kan begrunde udvidelse af ordningen.
Videreførelse af Energispareordningen
Målrettede støtteordninger kan bidrage til at accelerere omstillingen
i små- og mellemstore virksomheder. Erfaringer fra de senere år peger
på, at Energispareordningen har været afgørende for gennemførel-
sen af en række omstillingsprojekter i produktionsvirksomheder, og
ordningen bør derfor videreføres.
Udbredelse af kravet om energisyn
Under hensyntagen til administrative byrder udvides kravet om ener-
gisyn til små og mellemstore virksomheder. Ordningen skal differen-
tieres efter størrelse.
Energiaftale (2018), Klimaaftale for energi og industri (juni 2020),
Aftale om grøn skattereform (december 2020) og Finanslov 2021.
Energispareordningen er med Energiaftale 2018 erstattet af to nye
puljer til hhv. energieffektivisering i erhverv (erhvervspuljen) og
bygninger (bygningspuljen). Puljerne er forøget med Klimaaftale
for energi og industri 2020, finanslov 2021 og med aftale om grøn
skattereform.
Der er ikke arbejdet videre med anbefalingen.
Revision af BoligJobordningen
Omstillingen af ejendomme skal understøttes ved en revision af
BoligJobordningen, så håndværkerfradraget kan akkumuleres over
en årrække til større energirenoveringer og udvides, så nedrivning af
boliger i energimæssig meget dårlig stand kan medtages som fradrags-
berettiget udgift. Udbredelsen af energimærket vil blive tilskyndet,
hvis udarbejdelse af energimærket er fradragsberettiget under
BoligJobordningen
Side 25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0026.png
Finansieringskonstruktion med Danmarks Grønne Investeringsfond
Der vil være tilfælde, hvor ejendommens værdi eller kundens økonomi
ikke kan finansiere fx udskiftning af varmekilde til en varmepumpe.
Her er det nødvendigt med andre finansieringsmodeller. Der foreslås
finansieringskonstruktion, hvor Danmarks Grønne Investeringsfond
kan finansiere selskaber, der tilbyder fuldt finansierede løsninger til in-
stallering af varmepumper i private boliger, og hvor tilbagebetalingen
sker med et beløb, der rummes inden for besparelsen. Der skal være
øget fokus på grønne investeringer i Dansk Vækstkapital 3.
Justeret lovgivning for Danmarks Grønne Investeringsfond (juni
2021)
Med en lovændring, der trådte i kraft i juni 2021, er det nu muligt
for Danmarks Grønne Investeringsfond at yde lån og garantier til
virksomheder, som tilbyder eller faciliterer finansiering af energi- og
miljømæssig renovering, herunder eksempelvis i form af energireno-
vering af private boliger.
Dansk Vækstkapital
Dansk Vækstkapital III (DVK III) blev etableret i juni 2021 som et sam-
arbejde mellem Vækstfonden, pensionskasserne ATP, PKA og Jyske
Bank. Fonden. DVK III, der investerer i andre fonde, etableres i første
omgang med 1,5 mia. kr. Vækstfonden har med sin indsats i Danmarks
Grønne Fremtidsfond et grønt investeringsfokus, men DVK III har ikke
et specifikt grønt mandat.
Udspil om vejen til 7, 1 mio. tons CO
2
e-reduktioner i 2030 (maj 2020)
Regeringens oplæg vil sikre en reduktion af drivhusgasudledningerne i
2030 med ca. 1,6 mio. ton.
I regeringens oplæg til grøn omstilling af landbruget lægges op til at
videreudvikle Dansk Landbrugskapital, så der skabes en ny finansie-
ringsløsning for landbruget, der understøtter generationsskifte og
grøn omstilling.
Konkret foreslår regeringen at indskyde 150 mio. kr. i en matchord-
ning kaldet Grøn Landbrugskapital med minimum 1:1 medfinansiering
fra business angels med erfaring fra landbrugserhvervet. Regeringen
lægger op til, at finansiering fra Grøn Landbrugskapitel vil være
betinget af et krav om en grøn forretningsplan, som indeholder en
handlingsplan for en række konkrete grønne mål.
Samtidig vil regeringen etablere et partnerskab med landbrugets
aktører og den finansielle sektor for at afsøge og konkretisere initia-
tiver, der kan adressere de strukturelle og økonomiske udfordringer i
landbrugssektoren.
Finansieringskonstruktion for landbrugsbedrifters bæredygtige
investeringer
Omstillingen mod mere bæredygtige landbrugsbedrifter dækker
bredere end energieffektiviseringer og elektrificering. Det kan støtte
omstillingen mod mere bæredygtige landbrugsbedrifter, hvis der kan
laves en simpel ordning, som understøtter landbrugeres finansiering af
bæredygtige tiltag af mindre størrelse, fx investering i gylleforsurings-
anlæg, hyppig gylleudslusning og andre staldteknologier, udstyr til
præcisionslandbrug og andet markudstyr med dokumenteret effekt
mv. Der skal ses nærmere på vækstkautioner, hvor man kan drage
på tidligere erfaringer i Vækstfonden, og der skal ses nærmere på
mulighed for straksafskrivning på bæredygtige investeringer, fx under
1 mio. kr.
Bedre muligheder for at detailinvestorer kan bidrage til
finansieringen af den grønne omstilling
Danskernes indestående på indlånskonti og andre frie midler kan i
højere grad bidrage til den grønne omstilling uden at gå på kompromis
med investorbeskyttelsen. Der skal derfor gennemføres et review af
de regulatoriske rammer for indpakning af alternative investeringer
(AIF, UCITS, MiFID II osv.) og for bankers mulighed for at mellemfinan-
siere grønne projekter (regler for accessorisk virksomhed).
Bedre regulering af el-net
Den nuværende regulering af Energinet og distributionsselskaber
skaber usikkerhed for, om den nødvendige udbygning bliver foretaget
og risikerer også, at den bliver unødvendigt dyr. Her kan OPP-løsnin-
ger være relevante, hvor finansieringen og udførelsen foretages af
private, mens ejerskabet af kritisk infrastruktur bevares på offentlige
hænder.
Rammevilkår i EU for bæredygtig finansiering
EU’s rammevilkår for långivning og investeringer skal understøtte den
bæredygtige omstilling. Taksonomien for bæredygtige aktiviteter bør
derfor understøtte overgangen til mere bæredygtighed, og dokumen-
tationskrav skal være håndterbare.
Erhvervsministeriet og Finanstilsynet har fra Finans Danmark
modtaget tre konkrete forslag til udmøntning af anbefalingen. Der er
igangsat en proces for videre dialog omkring forslagene.
Aftale om en effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur (juni 2021)
Der er gennemført ny regulering af Energinet, ligesom regeringen
sammen med et bredt flertal i Folketinget den 4. juni 2021 indgik en
aftale om en effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttel-
se af den grønne omstilling og elektrificeringen. Det skal være med til
at sikre rettidige og effektive investeringer. OPP-løsninger indgår ikke
i aftalen.
EU’s agenda om bæredygtig finansiering og European European
Green Deal
Regeringen deltager aktivt i EU’s udvikling af regulering og redskaber
inden for bæredygtig finansiering, eksempelvis EU’s taksonomi for
bæredygtige investeringer, som har til hensigt at skabe definitioner
af, hvad der er en bæredygtig investering. Dette vil gøre det lettere
for investorer at identificere bæredygtige investeringer og finansiel-
le produkter. Regeringen arbejder for, at taksonomien er ambitiøs,
evidensbaseret og brugbar mhp. at sikre hurtig og bred anvendelse i
de finansielle markeder og samtidig begrænse administrative byrder
for finansielle og ikke-finansielle virksomheder.
Side 26
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0027.png
# 2 FINANSIERING AF INNOVATION, UDVIKLING OG EKSPORT AF LAVEMISSIONSLØSNINGER
Anbefaling
Udvikling og markedsmodning af lavemissionsteknologier.
Øget brug af offentlige bevillinger og risikovillig kapital til at finansiere
udviklingsprojekter med potentiale for at reducere globale udlednin-
ger, fx udvikling af e-fuels samt fangst og lagring af CO
2
(CCS).
Status
Klimaaftale for energi og industri mv. (juni 2020)
Der er afsat en pulje til CO
2
fangst og lagring på 16 mia. kr., ligesom
regeringen i 2021 vil præsentere en strategi for fangst og lagring af
CO
2
(CCS). Der er med aftale om fremtiden for olie- og gasindvinding
i Nordsøen (december 2020) afsat 100 mio. kr. årligt i 2021 og 2022
til støtte af udviklings- og demonstrationsprojekter for CO
2
-lagring i
Nordsøen.
Principaftale om en køreplan for CO
2
-lagring
Partierne bag aftalen er enige om, at igangsætte undersøgelser af
potentielle lagringslokaliteter i den danske undergrund. Aftaleparti-
erne er enige om, at finansiering kan ske gennem forskningsreserven,
idet det er en del af udmøntningen af CCUS-missionen i den grønne
forskningsstrategi. Endelig finansiering afhænger af prioritering på
forskningsreserven, der forhandles ultimo oktober.
Der er afsat 750 mio. kr. til et PtX-udbud, ligesom der er afsat 850 mio.
kr. til danske projekter i EU’s ”Important Project of Common European
Interest” (IPCEI) på brintområdet. Regeringen vil i 2021 præsentere
en PtX-strategi. Mindst 100 mio. kr. af midlerne i 2021 til EUDP af-
sættes til at understøtte teknologiudviklingen inden for fangst, lagring
eller anvendelse af CO
2
samt Power-to-X.
Herudover aftalte regeringen med Folketingets partier ifm. aftalen om
fordeling af forskningsreserven for 2021 at afsætte i alt 700 mio. kr.
til fire grønne forskningsmissioner, herunder én mission om grønne
brændstoffer til transport og industri (Power-to-X mv.) og én mission
om fangst, anvendelse eller lagring af CO
2
(CCS).
Understøtte forskning i nye teknologier.
Universiteterne har en unik rolle i at finde nye løsninger for at nå kli-
mamålet. Der er brug for, at universiteternes bevillinger i højere grad
målrettes forskningsområder, der er med til at løse klimamålet. Sam-
tidig skal viden omsættes til forretning. Hvis viden fra universiteterne
omsættes i nye forretningssucceser, kan det bidrage væsentligt til, at
det danske samfund oplever et nyt grønt erhvervseventyr. Det kræver,
at det gøres mere enkelt for iværksættere at overtage ny viden og nye
teknologier fra universiteterne.
Regeringen har med finanslovene for 2020 og 2021 etableret et histo-
risk højt niveau for statslige investeringer i grøn forskning.
Herunder har regeringen sammen med Folketingets partier og med
afsæt i regeringens grønne forskningsstrategi ”Fremtidens grønne
løsninger” fra september 2020 blandt andet prioriteret 700 mio. kr.
til fire grønne missioner på områder, hvor der særligt er behov for at
accelerere udviklingen. Missionerne skal udmøntes af grønne forsk-
nings- og innovationspartnerskaber, som samler de relevante aktører
på tværs af værdikæden, f.eks. vidensinstitutioner og virksomheder
omkring den enkelte mission.
Herudover finansierer Uddannelses- og Forskningsministeriet og
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse klyngeprogrammet ”Innovati-
onskraft: Danske klynger for viden og erhverv 2021-2024”. Formålet
med klyngeprogrammet er at styrke virksomheders produktivitet og
konkurrenceevne gennem samarbejde om innovation og overførsel af
viden mellem virksomheder og med forsknings- og vidensmiljøer. Der
er bl.a. nedsat klyngen Copenhagen FinTech for finans- og fintechom-
rådet.
Regeringen har endvidere ifm. indgåelse af resultatkontrakter for
de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS’er) for perioden
2021-2024 lagt særligt vægt på, at GTS’erne har fokus på overførsel af
viden på det grønne område til erhvervslivet, og således understøtter
virksomhedernes bidrag til den grønne omstilling.
Innovation og iværksætteri
For at skabe vækst og arbejdspladser skal regeringen i dialog med
branchen om, hvordan man i Danmark gennem forskning og uddan-
nelsessystemet, beskatningen og erhvervsfremmesystemet fremmer
en risikovillig investeringskultur og lyst til at starte virksomheder med
nye grønne løsninger
Aftale om stimuli og grøn genopretning (december 2020)
Med aftalen er der afsat 825 mio. kr. fra EU’s genopretningsprogram
ReactEU til at styrke bl.a. den grønne omstilling i erhvervslivet. I ud-
møntningen er der bl.a. fokus på grønne iværksættere mhp. at anspore
flere til at stifte ny forretning og gribe nye vækst- og eksportmulighe-
der i den grønne omstilling.
Side 27
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0028.png
Understøtte skalering og eksport.
Øget brug af midler fra EKF til at styrke eksportpotentialet i
teknologiudvikling og hermed tilføje den nødvendige skala, der skal til
for at gøre projekterne rentable.
Aftale om genstart af dansk eksport (oktober 2020)
Der er afsat 125 mio. kr. til et kapitalindskud i EKF, som forventes at
kunne understøtte garantier i mere risikable lande for 1-1,5 mia. kr.,
hvilket samlet set skønnes at skabe basis for finansiering for 2-3 mia.
kr. i vanskelige markeder
Eksportpakke i forbindelse med finanslov 2021
Bedre finansieringsløsninger og modning af flere grønne projekter til
danske eksportører: Der er afsat yderligere 620 mio. kr. til kapitalind-
skud i EKF i perioden 2021-2023, som forventes at kunne understøtte
finansiering til danske eksportører for godt 3 mia. kr., bl.a. gennem
nye finansieringsprodukter og finansiering af nyere teknologier med
højere risikoprofil.
# 3 STANDARDISERING, DIGITALISERING OG ADGANG TIL DATA
Anbefaling
Krav om måling af virksomheders CO
2
-aftryk
Tage initiativ til at udvikle branchespecifikke standardiserede nøgletal
for bl.a. CO
2
-regnskab under hensyntagen til den administrative byrde
forbundet hermed.
Status
Handlingsplan for FN’s verdensmål (juni 2021)
Handlingsplanen for FN’s verdensmål sætter klare mål for den natio-
nale indsats for at skabe et mere bæredygtigt og lige samfund. Planen
omfatter konkrete initiativer med et fokus på de områder, hvor Dan-
mark fortsat har udfordringer. Et af initiativerne er
videreudvikling og
opdatering af Klimakompasset, så virksomheder også fremadrettet
har adgang til et tidssvarende værktøj til CO
2
-beregning samt bedre
vejledning og opdaterede emissionsfaktorer, hvor virksomheder kan
estimere såvel deres direkte udledninger og indirekte udledninger
fra værdikæden (GHG-protokollens scope 1, 2 og 3). Der er desuden
igangsat en indsats for at understøtte virksomheder i at rapportere
nøgletal og fastsætte måltal for CO
2
. Rapporteringen skal gøres ensar-
tet og tilgængelig.
EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
Regeringen har igangsat en indsats for tidlig interessevaretagelse
ifm. EU-Kommissionens forslag til Corporate Sustainability Reporting
Directive, hvorunder der udvikles europæiske standarder for afrap-
portering af bæredygtighed i virksomheder. Desuden har regeringen
tilsluttet sig anbefalingerne fra
Task Force on Climate-related Disclosures
for at styrke opmærksomheden på identificering af og rapportering på
klimarisici blandt finansielle og ikke-finansielle virksomheder.
EU’s European Single Access Point (ESAP).
Det er forventningen, at Kommissionen fremsætter et forslag i sidste
halvår 2021 til en fælles europæisk indgang til bl.a. regnskabs- og
ESG-data – det såkaldte European Single Access Point (ESAP).
Erhvervsministeriet har igangsat en indsats for tidlig interessevareta-
gelse ift. ESAP.
Klimaaftale for energi og industri (juni 2020)
Afrapportering og dokumentation er en del af arbejdet med EUs
taksonomiforordning og diverse standarder inden for grønne inve-
steringer i EU. Fsva. energirådgivere er det aftalt, at styrke Bedre-
Bolig-ordningen, som giver boligejere et samlet løsningsforslag til
energirenovering af deres bolig efter one-stop-shop tankegangen, så
ordningen også kan understøtte den finansielle sektors og kommuner-
nes rolle som initiator over for bygningsejerne.
Bidrage til udvikling af rapporteringsstandarder
Bidrage proaktivt til det igangværende europæiske arbejde med at
udvikle – ideelt set – globale standarder for rapportering inden for
klima og bæredygtighed.
Etablering af et fælles EU-dataregister
Arbejde for at etablere et fælles EU-dataregister med standardiserede
og digitaliserede data om klima og miljø, sociale og ledelsesmæssige
forhold (såkaldte ESG-data), som er frit tilgængelige for alle
Styrke certificeringen for energirådgivere.
For at imødekomme det stigende behov for uafhængige energi- og kli-
marådgivere, der kan rådgive om og udarbejde konsekvensberegnin-
ger af konkrete projekter for den enkelte virksomhed. Energirådgiver-
nes afrapporteringer og dokumentation bør samtidig standardiseres
i videst muligt omfang, så banker og investorer får et bedre og mere
objektivt grundlag for at stille finansiering til rådighed
Side 28
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 197: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 93, fra erhvervsministeren
2529313_0029.png
# 4 DEN OFFENTLIGE SEKTORS ROLLE
Anbefaling
Offentlige bygninger og anlæg
Den offentlige sektor bør både som lejer og bygherre stille krav om
certificeret og energieffektivt byggeri. Ved større anlægsarbejder skal
der være fokus på livscyklusbetragtninger samt anvendelse af de mest
klimavenlige materialer
Status
Bygningsstyrelsen stiller i dag krav til energieffektiviteten i styrelsens
egne bygninger såvel som de privatejede lejemål i henhold til cirkulæ-
re om energieffektivisering i statens institutioner. I den forbindelse
udarbejdes der inden juni 2022 energieffektivitetsplaner for samtlige
ministerområder, hvor konkrete energisparetiltag identificeres og
planlægges. Ligeledes deltager Bygningsstyrelsen i testen af den
frivillige bæredygtighedsklasse (FBK) med tre byggeprojekter. I den
forbindelse indsamler Bygningsstyrelsen erfaringer med brugen af
livscyklusvurderinger. Herudover har Bygningsstyrelsen igangsat
byggeriet af et statslige kontorknudepunkt i Odense, hvor bygningens
bærende konstruktioner skal opføres i træ. Bygningen forventes at stå
færdig i 2025.
Endeligt er der igangsat et arbejde på tværs af Transportministeriets
styrelser, der skal afdække hvordan livscyklusanalyser i endnu højere
grad kan anvendes i byggerier
Offentlig budgetstyring og indkøb.
En reform af den offentlige økonomistyring fra udgifts- til omkost-
ningsstyring med fokus på totaløkonomiske løsninger for at styrke
tilskyndelser til energieffektiviseringer. Staten og Kommunernes
Indkøbsservice (SKI) skal fastlægge en indkøbspolitik, som under-
støtter den grønne omstilling gennem klimavenlige indkøb af varer og
tjenesteydelser.
Strategi for grønne offentlige indkøb (oktober 2020)
Strategien lægger sporene til en fremtid, hvor de offentlige indkøb har
et markant lavere klimaaftryk og bidrager til de danske udledninger.
Som handling her og nu vil det blive obligatorisk for statslige instituti-
oner at have fokus på omkostninger i hele produktets livsforløb – og
ikke kun prisen på købstidspunktet – for udvalgte produktgrupper.
Det offentlige vil fremover også have fokus på energieffektivitet ved
brug af total-omkostningsværktøjer. Herudover udarbejdes der et
charter for godt og grønt indkøb. Charteret skal professionalisere
samt gøre indkøb i staten mere bæredygtige med henblik på bl.a. at
understøtte klimavenlige indkøb af varer og tjenesteydelser.
Regeringen arbejder allerede for en elektrificering af den kollektive
trafik. Letbaner, metro og en del af jernbanenettet kører på el, mens
der er planer for omstilling af øvrige dele af banenettet til eldrift.
Bustrafikken omstilles i videst muligt omfang også til eldrift, dog med
forbehold for visse busruter, hvor længden af ruten samt den teknolo-
giske udvikling på kort sigt betyder, at det ikke vil være meningsfuldt
at omstille til nulemission. Her er imidlertid andre CO
2
-neutrale løs-
ninger en mulighed. Hvis der opstår muligheder, hvor OPP-løsninger
er relevante, vil disse blive overvejet.
Transportministeriet er i gang med at forberede udbud af færgebe-
tjeningen af Bøjden-Fynshav og Ballen-Kalundborg. Der arbejdes i
den proces med en tilgang til de kommende udbud, hvor der inden for
den nuværende økonomiske ramme sikres den bedst mulige grønne
omstilling af færgernes drift. Der lægges op til, at tilbudsgiverne kom-
mer med løsningen for den grønne omstilling. I forhold til den grønne
omstilling af færgedriften, vurderes der på nuværende tidspunkt tre
primære mulige alternative drivmidler (el, HVO og bio-metanol). Det
er vurderingen, at færgedriften af Bøjden-Fynshav kan omstilles til el.
Det er omvendt usikkert, hvilke muligheder, der er for færgedriften af
Ballen-Kalundborg.
Deling af offentlige data
For at kunne finansiere den grønne omstilling er det afgørende, at
den finansielle sektor har nem og billig adgang til standardiserede og
digitale data om de virksomheder, husholdninger m.m., som har brug
for finansiering, fx oplysninger om ejendommes energimæssige stand.
Det gælder også data fra det offentlige. Adgangen til at dele offentlige
data skal derfor styrkes.
Det er aftalt at igangsætte et arbejde med at samle, udstille og evt.
fritstille data om bygninger, herunder deres energiforbrug, energi-
mæssige tilstand, BBR-oplysninger mv. gennem udviklingen af en
samlet digital platform kaldet Bygningshub.
Fra den 1. januar 2021 har store virksomheder frivilligt kunnet digitalt
opmærke deres rapportering på en række ESG-nøgletal ifm. indbe-
retning af årsrapporten, hvilket skal medvirke til nemt at give adgang
til standardiserede og digitale data om virksomheders arbejde med
bæredygtighed, herunder klima.
Udbud af kollektiv transport
Ligesom i den private sektor kræver 70 pct.-målsætningen en elektrifi-
cering af den kollektive trafik. Her kan OPP-løsninger være relevante,
hvor finansieringen og udførelsen foretages af private, mens kontrol-
len bevares på offentlige hænder.
Side 29