Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2527828_0001.png
Rejserapport for Erhvervsudvalgets delegationsrejse til
Bruxelles om EU-implementeringen af Basel III-reglerne
Tid:
Sted:
Deltagere:
23.
25. januar 2022
Bruxelles
Erhvervsudvalget: Anni Matthiesen, formand (DF), Orla Hav (S),
Torsten Schack Pedersen (V), Katrine Robsøe (RV)
Europaudvalget: Ulla Tørnæs (V) og Kim Valentin (V)
Ledsaget af:
Liza Christensen (udvalgssekretær) og Jesper Olsen
(Udvalgskonsulent)
11. februar 2022
Formål
Formålet med udvalgsrejsen var
at mødes med parlamentarikere og
embedsmænd i EU-institutioner m.fl. for at varetage danske interesser i de
igangværende forhandlinger om Kommissionens forslag til revision af EU's
kapitalkravsregler (Basel-III-regler m.v.). Kommissionens forslag har stor
betydning for Danmark, da forslagene vil få stor indflydelse på det finansielle
og økonomiske system i Danmark, herunder ikke mindst de danske lavrisiko-
realkreditinstitutter, som har en nøglerolle i dansk økonomi med at yde lån til
husholdninger og virksomheder til lave omkostninger.
J.nr.: 21-000837-12
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 27. oktober 2021 forslag til revision af EU’s
kapitalkrav til kreditinstitutter, som bl.a. har til formål at gennemføre
anbefalinger fra Basel-komitéen i EU-lovgivningen. Revisionen består
primært i en ændring af kapitalkravsforordningen (CRR) og
kapitalkravsdirektivet (CRD).
Forslagene vedrører det indre marked og behandles i den almindelige EU-
lovgivningsprocedure, hvor Rådet og Europa-Parlamentet sammen træffer
beslutning. Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal og Europa-
Parlamentet træffer beslutning med simpelt flertal.
I Kommissionens forslag indgår forslag om et kapitalgulv, som sætter en
begrænsning på, hvor lave kapitalkravene kan være, når kreditinstitutterne
beregner deres kapitalkrav ved egne risikomodeller (interne modeller).
Niveauet for kapitalkravet er 72,5 pct. af kapitalkrav under standardmetoden.
Kommissionens forslag indeholder for særlige typer af udlån en
overgangsordning, hvor kreditinstitutter kan benytte lavere kapitalkrav, når
kapitalkravet beregnes, end hvad standardmodellen ellers ville tilsige, når
Side 1 | 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Rejserapport for Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles 23.-25. januar 2022 om Europa-Kommissionens forslag om implementering af Basel III-reglerne i EU
2527828_0002.png
kreditinstitutterne benytter egne risikomodeller til at beregne deres
kapitalkrav. De særlige typer af udlån er lavrisiko boliglån (lån til
beboelsesejendomme) og lån til virksomheder uden en kreditvurdering.
Rabatten er som udgangspunkt midlertidig og kan benyttes frem til 2032,
hvorefter den vil bortfalde medmindre den forlænges. En evt. forlængelse
forudsætter et forslag fra Kommissionen, som skal besluttes af Rådet og
Europa-Parlamentet.
Væsentligste punkter fra besøget
Danske synspunkter
Delegationen fremførte under møder med
parlamentarikere og embedsmænd
i EU-institutionerne m.fl. de danske synspunkter om, at Danmark støtter en
EU-implementering af Basel-anbefalingerne, der tager højde for europæiske
forhold og dokumenterede velfungerende forretningsmodeller, herunder de
danske lavrisiko-realkreditinstitutter. Danmark støtter forslaget om at tilpasse
kapitalgulvet til særlige europæiske forhold i en overgangsordning, især på
boliglån med lav risiko, men ønsker, at løsningen skal være permanent i
stedet for midlertidig, da de lavere risikovægte også på langt sigt bedre
afspejler virkeligheden i Danmark.
Budskaber fra møderne
Fra udvalgets møder kan sammenfattende oplyses følgende
hovedbudskaber:
Der opfordres til, at der
ved siden af primærønsket om at
overgangsordningen gøres permanent - politisk arbejdes for, at den
midlertidige rabatordningen gøres permanent, men skal evalueres efter en
årrække for at afdække, om argumenterne for rabatordningen efter
evalueringsperioden fortsat er tilstede, hvorefter det vil kræve et nyt forslag
fra Kommissionen, der skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet, hvis
rabatordningen skal ophæves.
Alternativt bør der arbejdes for, at den midlertidige overgangsordning udvides
til en længere periode end til 2032
så vidt mulig min. en 30-årigperiode.
Det blev påpeget, at uden en rabatordning vil konsekvensen efter udløb af
den foreslåede midlertidige rabatordning 2032 have som konsekvens, at
lavrisikolån rammes hårdere end lån med højere risiko lån. Det er fra EU’s
side et uheldigt signal at sende, at lavrisikolån rammes hårdere end lån med
højere risiko. Dette må forventes at være svært at vinde forståelse for blandt
EU-borgerne, herunder de mange danske boligejere.
Der var opfordringer til, at udvalget overvejer en snarlig opfølgende rejse til
Berlin og - efter at det franske EU-formandskab er slut
evt. også en rejse til
Paris med henblik på at udbrede kendskab til og søge at opnå forståelse hos
navnlig disse to lande for de særlige danske forhold og synspunkter vedr.
den danske realkredit, herunder i forhold til arbejdet med at søge at opnå en
Side 2 | 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Rejserapport for Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles 23.-25. januar 2022 om Europa-Kommissionens forslag om implementering af Basel III-reglerne i EU
2527828_0003.png
permanent ordning i stedet for en midlertidig overgangsordning. Dette bl.a.
henset til, at Tyskland og Frankrig i forhold til realkreditten på mange
områder ligner og kan have tilsvarende udfordringer som Danmark.
Der kom også forslag om, at udvalget kan overveje opfølgende besøg i Prag
under det tjekkiske EU-formandskab i 2. halvår 2022 og i Stockholm under
det svenske EU-formandskab i første halvår 2023. Muligvis kan det også
være relevant at besøge Finland, Nederlandene og Luxembourg.
Sammenfattende var tilbagemeldingen fra Kommissionen, at der er gjort et
stort arbejde for at lande kapitalkravet på 72,5 pct. af kapitalkrav under
standardmetoden, og at andre medlemslande foretrak et højere niveau. Det
er Kommissionens vurdering, at der nu er fundet et afbalanceret niveau. Der
er et stort fokus på at overholde Basel-kravene, og det er umiddelbart ikke
vurderingen, at det er tilfældet, hvis overgangsordningen f.eks. gøres
permanent.
Delegationen opfordrede Finans Danmark til at udforme en pixiudgave om de
særlige forhold vedr. den danske realkredit, idet indtrykket er, at mange EU-
lande ikke har tilstrækkelig indsigt i de særlige forhold vedr. den danske
realkredit, og at en bedre indsigt heri kan have betydning i forhold til øvrige
EU-medlemsstaters forståelse for de danske synspunkter og ønsker. Det er
væsentligt at få udbredt kendskab hos øvrige medlemsstater til, at det
danske ca. 200 år gamle realkreditsystem fungerer godt, ikke har haft tab
eller konkurser som følge af finanskrisen og at derigennem har vist sin
bæredygtighed. De tab, der opstod under finanskrisen, var i
pengeinstitutsektoren og ikke i realkreditsektoren.
Status og p.t. forventet tidsprognose
Kommissionens forslag drøftes p.t i nationale parlamenter bl.a. med berørte
virksomheder.
Der er mulighed for at stille ændringsforslag til Kommissionens forslag.
Forventningen er, at Europa-Parlamentets Økonomiudvalg afgiver
betænkning omkring maj 2022.
Afstemningen i Europa-Parlamentet om forslaget forventes i efteråret 2002.
Forslaget ventes til behandling i Rådet juni i 2023.
I øvrigt
Under møderne med den danske EU-ambassadør Jonas Bering Liisberg og
erhvervsattache Lasse Lund Nielsen og fiskalattache Casper Ristorp fik
udvalget desuden en generel orientering om andre aktuelle og relevante
sager end Basel-forslaget,
herunder om den udenrigspolitiske situation, EU’s
genopretningsplan, bankunionen, produktsikkerhedsforordningen og
bæredygtig virksomhedsrapportering.
Side 3 | 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Rejserapport for Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles 23.-25. januar 2022 om Europa-Kommissionens forslag om implementering af Basel III-reglerne i EU
2527828_0004.png
Opfølgning
Udvalget har som opfølgning på delegationsrejsen besluttet at sende brev
om de danske synspunkter m.v. til Europa-Parlamentet, ordførerne på
forslaget og danske medlemmer af Europa-Parlamentet.
Udvalget undersøger endvidere, om der kan være grundlag for en
opfølgende delegationsrejse til Berlin.
Baggrundsmateriale
Program for besøget er vedlagt.
Baggrundsmateriale på sagen (interne bilag):
Håndakter fra Finansministeriet
FinansDanmarks præsentation fra mødet den 24. januar 2022
Side 4 | 5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 193: Rejserapport for Erhvervsudvalgets delegationsrejse til Bruxelles 23.-25. januar 2022 om Europa-Kommissionens forslag om implementering af Basel III-reglerne i EU
2527828_0005.png
Program
Mandag 24. januar:
Hvornår
Hvad
10.00-11.00
Møde med
Jonas Fernandez,
MEP, S&D,
rapporteur
11.30
12.30
Møde med
Claire Chérémétinski,
ministerråd,
og
Guillaume Primot,
rådgiver, den franske EU-
repræsentation
13.00-14.30
Frokostmøde med
Ulrik Nødgaard,
adm.
direktør,
Ane Arnth Jensen,
viceadm. Direktør,
og
Sinne Backs Conan,
europapolitisk direktør,
FinansDanmark
15.00
16.00
Møde med
John Berrigan,
generaldirektør, og
Martin Merlin,
vicegeneraldirektør,
Kommissionens generaldirektorat for finansiel
stabilitet, finansielle tjenesteydelser og
kapitalmarkedsunionen (DG FISMA)
19.00 -21.00
Briefing og middag med den danske EU-
ambassadør
Jonas Bering Liisberg
Tirsdag 25. januar:
Hvornår
Hvad
11.00-12.00
Briefing om aktuelle sager ved
Casper
Ristorp Thomsen,
finansattache, og
Lasse
Lund Nielsen,
erhvervsattache, den danske
EU-repræsentation
14.00-14.45
Møde med
Kim Jørgensen,
kabinetchef og
Anne Funch Jensen
medlem af kommissær
Margrethe Vestagers kabinet
15.00-15.30
Møde med
Mairead McGuinness,
kommissær
for finansielle tjenesteydelser, finansiel
stabilitet, og kapitalmarkedsunionen
Side 5 | 5