Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2525617_0001.png
Høring for Erhvervsudvalget om fremtidig lovgivning omkring
kompensation til erhvervsudvalget i forbindelse med epidemier
8. februar 2022
Talepapir - ved Tom Carstensen – bestyrelsesmedlem og
kommunikationsansvarlig i Danske Soloselvstændige
Danske Soloselvstændige kom ikke til verden af lyst. Men af nød. Ganske enkelt
fordi, der var et behov for nogen, der talte de helt små selvstændiges sag. Det
er der stadig.
Vi har ikke medbragt store udregninger. For det er ikke nødvendigt. For for
vores medlemmer er det ganske enkelt: De er blevet behandlet som
andenrangsborgere. Og bliver det fortsat.
For selvom mange politikere lader til at tro det - så er denne krise slet ikke forbi
endnu.
Der er stadig en stor risiko for en flodbølge af konkurser og andre voldsomme
konsekvenser for folk som os.
Vi er som alle selvfølgelig glade for, at de overordnede beskæftigelsestal og
nøgletal gode ud. Men det betyder ikke, vi er i mål. Der er stadig store huller at
lukke for det vi kalder det fjerde arbejdsmarked.
Der er nemlig masser af efterdønninger, der vil det stadig påvirke vores
medlemmer de kommende år. Alt er – desværre – ikke fryd og gammen.
For vi står overfor en fremtid, hvor der vil være masser af konkurser. Vi fik i går
via dialog med en række advokater indsigt i, at der er mange konkurssager på
vej. Og de er ikke selvforskyldte.
De er i stor grad en konsekvens af den gældende lovgivning, vi i dag debatterer.
Og derfor skal vi sikre, at samme fejl ikke begås i fremtiden. For vi er vist ikke
mange, der reelt tror på, at det her var sidste gang, vi stod i denne situation.
Den lovgivning, vi taler om i dag – og som jo kom til over natten – er fyldt med
fejl og mangler.
Lidt ros: Det er selvfølgelig prisværdigt, man har forstået, at hjælpen skal
defineres hurtigt ved starten af en ny epidemi.
Men problemet her er netop
det hurtige.
I teorien ser det fint ud på papiret. Men
det er bare aldrig sket i praksis.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525617_0002.png
De har sågar været tale om fremskydning og straksudbetalinger. Det er bare
aldrig sket. De er aldrig sket på under en måned. Og det har været tæt på
aldrig. Det har stort set hver gang taget meget længere tid.
Seneste eksempel er kompensationerne for december. Dem venter folk stadig
på. Det ville være interessant at forestille sig alle i det her lokale ikke få deres
løn ultimo december, hvor der skulle betales termin – og stadig ikke have fået
den i dag den 8. februar. Hvordan havde I reageret? Hvordan havde jeres bank?
Fremtidigt skal der udbetales med det samme. Og så må man lave
behandlingerne efterfølgende.
Og efter to år står vi tilbage med EN ubehagelig fornemmelse:
Forskelsbehandling
I Danmark er selvstændige – i modsætning til eksempelvis Sverige og Tyskland
– blevet behandlet markant dårligere og som andenrangsborgere, når det kom
til beløbsstørrelser.
Vi har aldrig været i nærheden af 100 procent kompensation. Funktionærer er
sikret 100 procent i Danmark – også selvom deres virksomhed er ramt og må
betale differencen (virksomhederne har fået 30.000), hvilket er meget kritisabelt
i en situation, hvor man som virksomhed ikke selv er herre over det – og jf. Den
gamle lovgivning retmæssigt var sikret fuld kompensation.
Resten har virksomhederne så skullet hænge på.
For selvstændige har det været endnu værre.
Selvstændige har kun fået 23.000. Det er ikke i nærheden af at dække taget for
de fleste.
Vi har derfor måtte konkludere, at man har valgt at operere med et a- og et b-
hold.
Det er dybt problematisk.
Og ønsker man at fortsætte med at have et stort udbud selvstændige i Danmark
– så skal man ændre dette.
Pludselig der en ide om, at forsikringsselskaberne da kunne overtage byrden fra
staten. Naturligvis er der ingen forsikringsselskaber, der har lyst til at overtage
ansvaret for det, man fra politisk side – det der var sikkerheden, vi alle havde –
smed ud med badevandet overnatten, da først loven endelig skulle bruges.
Det var politikerne, der lavede det om. Det var dem, der tog beslutningen. Det
er deres ansvar. Og det ansvar skal de være voksne. Og det skal afspejles i
fremtidig lovgivning.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525617_0003.png
Danske Soloselvstændige var glade for at opleve en udbredt enighed blandt alle kollegerne i
de øvrige erhvervsorganisationer på alle grundlæggende punkter.
Og Danske Soloselvstændige vil gerne understrege, at vi støtter op om konklusionerne i
rapporten fra Justitia og Advokatsamfundet.
Ændrer man ikke retskravet tilbage til det oprindelige, står vi i en situation, hvor
meget få vil turde blive selvstændige. For hvorfor dog tage chancen, når man
ved, at regningen ender hos en, hvis lokummet brænder igen.
Og uden de mere end 120.000 små selvstændige, vi har i Danmark, står vi med
et meget mindre fleksibelt samfund. Og det er håbløst, når man kigger på,
hvordan verden udvikler sig med mere fleksible arbejdsmarkeder. Holder man
fast i den nuværende kurs, sikrer man et meget mere ufleksibelt arbejdsmarked.
Og det bliver dyrt. Ikke kun for de selvstændige. Men for Danmark som
samfund.
-
Danske Soloselvstændige