Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2525616_0001.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0002.png
Introduktion til
arbejdsgruppens
principper
Jørgen Elmeskov, medlem af arbejdsgruppen
Præsentation ved Erhvervsudvalgets åbne høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier, 8/2 - 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0003.png
Intro
Arbejdsgruppens rapport – mine ord
Principper for hjælpepakker – ikke erstatning
I dag:
Selektiv præsentation af principper
Forhold som er relevante ved lovgivning
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0004.png
Principper 1
18 generelle principper
Epidemier og affødte restriktioner varierer
Hjælpepakker er betinget af varierende rammevilkår
Principper i 4 puljer
Udvalgte budskaber i pulje 1 om indførelse af hjælpepakker:
Pludselig, midlertidig og usædvanlig sundhedskrise vs. ”new normal”
Reel hjælp, men samtidig hjælp til selvhjælp
Ikke kompensation for underliggende strukturændringer og
konjunktursving
Konkret vurdering af restriktioner nødvendig
Samfundsøkonomisk balance er et godt udgangspunkt
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0005.png
Principper 2
Udvalgte budskaber i pulje 2 om design af hjælpepakker:
Klart, tillidsskabende signal fulgt af udfasning når det er muligt
Type af hjælpepakker afhængig af krisens karakter
Hvis kompensation, helst generelle ordninger baseret på objektive
kriterier
Gennemskuelighed, administrativ effektivitet, inddragelse og
svindelforebyggelse
Udvalgte budskaber i pulje 3 om hurtig og glat effekt:
Udvalgte budskaber i pulje 4 om reetablering af velfungerende
markeder
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0006.png
Relevante forhold for lovgivning
Vanskeligt at forudse karakter af sundhedskriser og restriktioner
Generelle ordninger har givet kompensation for en række effekter:
Direkte effekter af restriktioner
Adfærdsændringer afledt af sundhedskrisen
Værdi-kæde relationer
Restriktioner og adfærdsændringer på eksportmarkeder
Der var ikke en snæver sammenhæng mellem direkte restriktioner og
kompensation
Heller ikke grund til at skille effekter ad: økonomiske skadevirkninger
afhænger ikke af årsagen
Effekterne kan ikke skilles ad
Institutionel innovation tillod set-up for kompensation – og må forventes
at fortsætte
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0007.png
TAK
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0008.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0009.png
“Erhvervslivets
retssikkerhed under
næste pandemi"
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0010.png
Erhvervslivets retssikkerhed:
Retskrav på kompensation ved tvangsindgreb
Ny model med Erhvervsepidemikommission
Sagsbehandling som lever op til de
forvaltningsretlige standarder
Retssikkerhedsmæssigt betryggende klagesystem
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0011.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0012.png
ERHVERVSUDVALGET
Retssikkerhed,
inddragelse,
forudsigelighed
Erhvervslivets forslag til bedre pandemihåndtering
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0013.png
Seks principper til pandemi-håndtering
Retssikkerhed
Forudsigelighed og fleksibilitet
Transparens
Proportionalitet
Begrund
Inddragelse
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0014.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0015.png
GENINDFØR VIRKSOMHEDERNES RETSKRAV PÅ
ERSTATNING
Mia Amalie Holstein, vicedirektør i SMVdanmark
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0016.png
Arbejdsgruppens 18 principper
( )
( )
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0017.png
Nødvendige, men ikke tilstrækkelige
Virksomhedernes retskrav
Gennemsigtighed om kompensationsregimet
Økonomisk forudsigelighed
Samtidighed
Sagsbehandlingen
Rekurs
Nødvendighed
En fair placering af kriseregningen
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0018.png
Specifikt om retskravet
SMVdanmark støtter Justitias og Advokatsamfundets anbefalinger vedr. retsgrundlaget for erstatning og
kompensation:
”At erhvervsdrivende får et retskrav på erstatning eller kompensation for tab som følge af tvangsindgreb efter
epidemiloven, hvis størrelse fastsættes i bekendtgørelser udfærdiget af erhvervsministeren under hensyn til dels
erhvervsvirksomhedernes økonomiske situation, dels samfundsøkonomien.”
”At der nedsættes en erhvervsepidemikommission bestående af repræsentanter for erhvervslivet og regeringen,
som skal konsulteres i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelser om kompensation eller erstatning.”
”At bekendtgørelser om kompensation eller erstatning skal forelægges Folketingets epidemiudvalg til godkendelse
for at sikre parlamentarisk indflydelse.”
Kilde: Justitia og Advokatsamfundet (2021): Erhvervslivets retssikkerhed under næste pandemi
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0019.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0020.png
ERHVERVSUDVALGET
HØRING – FEBRUAR 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0021.png
RETSSIKKERHED OG SAMFUNDSKONTRAKT
Kompensation for indgreb i ejendomsretten er en vigtig diskussion.
Der skal indsættes en bestemmelse i epidemiloven, som slår fast, at
erhvervsdrivende, som lider tab som følge af tvangsindgreb med
hjemmel i loven, har ret til erstatning eller kompensation.
”Under Covid-19-pandemien er det herudover ikke vurderingen, at der
har været tale om ekspropriative indgreb over for virksomheder mv.,
som har udløst erstatning. Det er derfor også vurderingen, at staten
ikke har handlet ansvarspådragende”
Kilde: Arbejdsgruppens rapport side 7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0022.png
DANMARK SKAL VÆRE ET ATTRAKTIVT
LAND FOR ERHVERVSLIVET
Derfor har vi brug for sikkerhed for:
At omsætningsbegrænsende restriktioner udløser kompensation
At der er faste og gennemskuelige minimumsmodeller for omfanget
og størrelsen af kompensationerne - samt udstrækningen heraf
Fastsatte modeller for statsgaranterede lån og fleksibilitet i
gældsafvikling
At det fortsat er trygt at fortage investeringer i bl.a. grøn omstilling
og at det ikke får negativ effekt på kompensation for faste
omkostninger
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0023.png
FOKUS PÅ LØNKOMPENSATION
Den trepartsforhandlede lønkompensation skal ikke danne model for
en fremtidig metode til at sikre imod ledighed og holde hånden under
medarbejdernes løn.
Der skal findes en anden model.
Virksomheder skal ikke kunne afskæres adgang til lønkompensation på
grund af faglig varslet konflikt, som ikke omfatter medarbejdere på
arbejdspladsen.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0024.png
FORSLAG FRA JUSTISIA
OG ADVOKATSAMFUNDET
Forslag:
Der nedsættes en Erhvervsepidemikommission med repræsentanter
for erhvervslivet og regeringen, som skal konsulteres i forbindelse
med udarbejdelse af kompensationsbekendtgørelser, som desuden -
for at sikre parlamentarisk indflydelse - skal forelægges Folketingets
Epidemiudvalg til godkendelse.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0025.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0026.png
Krisekompensation set fra hotel -, restaurant- og
turismeerhvervet
v/ Kristian Nørgaard, politisk direktør
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0027.png
Forudsigelighed, retskrav og hastighed
Virksomheder skal have et retskrav på kompensation, når der indføres omsætningsbegrænsende restriktioner.
Selvom det er vanskeligt at spå om fremtidige epidemier og dermed kompensationsbehovet, så er det afgørende,
at der på forhånd er lavet standardmodeller, der kan tages udgangspunkt i.
Der skal under fremtidige epidemier sikres en endnu hurtigere udbetaling af den forventede kompensation.
Med restriktioner, der indføres med kort varsel og med drastiske konsekvenser, er det helt afgørende, at
virksomhederne på forhånd eller som minimum i forbindelse med indførslen af restriktioner ved, hvilken
kompensation, der rulles ud. Det er helt afgørende for at kunne tabsbegrænse og navigere i en ny virkelighed.
F.eks. omstillede mange restauranter sig til take-away i foråret 2020 med store økonomiske tab til følge, fordi der
netop ikke var klarhed over, at bare én krones omsætning i kompensationsperioden. Når tilpasningen af
forretningsmodellen ikke var lønsom medførte det store omkostninger og samtidig tabt kompensation.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0028.png
Forudsigelighed, retskrav og hastighed
Virksomheder skal have et retskrav på kompensation, når der indføres omsætningsbegrænsende restriktioner.
Selvom det er vanskeligt at spå om fremtidige epidemier og dermed kompensationsbehovet, så er det afgørende,
at der på forhånd er lavet standardmodeller, der kan tages udgangspunkt i.
Der skal under fremtidige epidemier sikres en endnu hurtigere udbetaling af den forventede kompensation.
Med restriktioner, der indføres med kort varsel og med drastiske konsekvenser, er det helt afgørende, at
virksomhederne på forhånd eller som minimum i forbindelse med indførslen af restriktioner ved, hvilken
kompensation, der rulles ud. Det er helt afgørende for at kunne tabsbegrænse og navigere i en ny virkelighed.
F.eks. omstillede mange restauranter sig til take-away i foråret 2020 med store økonomiske tab til følge, fordi der
netop ikke var klarhed over, at bare én krones omsætning i kompensationsperioden. Når tilpasningen af
forretningsmodellen ikke var lønsom medførte det store omkostninger og samtidig tabt kompensation.
Faste omkostninger 9. marts – 8 juni 2020:
OMSÆTNINGSNEDGANG
40-60 PCT.
60-80 PCT.
80-100 PCT
TVANGSLUKKET + 100 PCT
KOMPENSATION
25 PCT AF FASTE OMKOSTNINGER
50 PCT. AF FASTE OMKOSTNINGER
80 PCT AF FASTE OMKOSTNINGER
100 PCT AF FASTE OMKOSTNINGER
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0029.png
Retssikkerhed og klagemulighed
Mange virksomheder har langt fra fået den kompensation, som de reelt og juridisk er berettigede til.
Ordningerne har været mange, kompleksiteten stor og der er sket mange ændringer – også med
tilbagevirkende kraft.
Derfor skal fremtidig kompensation være mere
overskuelig,
lettere af søge og skal følges op af en
klar
klagevejledning.
Den manglende klagevejledning har gjort, at kun virksomheder der turde stille spørgsmål ved et evt.
nedslag i kompensationen har fået genoptages deres ansøgninger.
Derfor skal kompensationsafgørelser fremover kunne
påklages
og virksomheder, der efterfølgende finder
ud af, at de er berettigede til kompensation skal kunne komme ind i ordningerne. Her kan f.eks. sættes en
frist på 1 år.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0030.png
Systemerne må ikke være en begrænsning
Der er stor forskel på, hvordan virksomheder er indrettet. Store virksomheder med mange lokationer kan
have ét CVR nummer for hele virksomheden eller ét CVR nummer for hver lokation. Der bør under en
fremtidig epidemi kunne udbetales kompensation på p-nummer niveau på tværs af ordningerne. Det vil
give en mere retfærdig kompensation på tværs af virksomheder med forskellig organisering.
Tilsvarende blev de udskudte moms- og a-skattebetalinger først til virkelighed senere end hvad
erhvervslivet havde brug for i foråret 2020. Her var forklaringen bl.a., at systemet havde svært ved at
håndtere det, når noget var sat til betaling.
En del af debatten om muligheden for en midlertidig momsnedsættelse har været den lange
implementeringstid. Derfor bør det sikres, at ‘systemerne’ er på plads inden en fremtidig epidemi.
Det skal sikres, at virksomhederne kan få overblik over søgte ordninger på tværs af ministerier og styrelser.
De minimis har været særlig problematisk.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0031.png
Flere måder at kompensere på
For både at sikre virksomheder og statskasse bør det altid kunne betale sig at lave omsætning. Med
udsigten til tabt indtjening som følge af restriktioner, er selv en kompensation, der lige dækker tabet
ugunstig.
For mange virksomheder i turisme- og oplevelseserhvervet er det ofte de sidste 10-20 pct. af gæsterne, der
afgør om det er overskud eller underskud. Derfor har rigtig mange EU-lande valgt at nedsætte
momssatserne yderligere for bl.a. hoteller, restauranter og forlystelsesparker under COVID. Det har sikret,
at virksomhederne har kæmpet for hver en krones omsætning.
Der kan med fordel også udvikles modeller for målrettede stimuli-initiativer til brancher, der rammes af
restriktioner.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0032.png
Sæson- og tvangslukkede virksomheder
Når en virksomhed lukkes helt ned, er der ingen mulighed for at lave omsætning.
Derfor bør virksomheden tabsdækkes helt, selvom en tvangslukning også betyder tabt indtjening.
Derfor skal tvangslukkede virksomheder have dækket hele lønnen for hjemsendte medarbejdere. F.eks. har
nattelivet hver eneste måned betalt en del af lønnen til ansatte, selvom de var tvangslukkede på ubestemt
tid. For øvrige virksomheder på lønkompensation bør det som minimum være muligt at bruge
medarbejderne den tid, som virksomheden betaler af lønnen.
Sæsonvirksomheder skal indtænkes bedre. F.eks. Nytter det ikke meget, når man går glip af indtjeningen
mod at få dækket lidt af huslejen, når huslejen så skal betales vinteren over.
Omsætningen vender ikke tilbage natten over. Derfor skal kompensationsmodeller gælde længere end
restriktionerne.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0033.png
EU-retlige rammer skal på plads
Det har været fortvivlende og uacceptabelt, at der flere gange er lavet om i kompensationsordningerne som
følge af nye eller justerende fortolkninger af EU-retten.
Temporary Framework har netop været midlertidigt. Her har de forskellige lofter voldet udfordringer og
store virksomheder er blevet diskrimineret ved, at der på det store rammeværktøj kun kompenseres 70 pct.
af underskuddet.
Der bør sikres statsstøttemuligheder på forkant af fremtidig pandemier, så der ikke først skal afventes en
godkendelse eller udarbejdelsen af nye midlertidige rammer. Ligesom kommunikationen om forskellene på
de forskellige støttegrundlag skal være mere klar.
Samtidig bør koncernforhold afklares på forkant og der skal arbejdes for, at der ikke er et loft over, hvor
meget kompensation en virksomhed kan få.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0034.png
TAK FOR ORDET
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0035.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0036.png
Hjælpepakker – økonomiske
principper
Torben M. Andersen
Institut for Økonomi
Aarhus Universitet
Erhvervsudvalgets høring om principper for kompensationsordninger
til virksomheder ved nye epidemier
Tirsdag den 8. februar 2022
DEPARTMENT OF ECONOMICS
AND BUSINESS ECONOMICS
AARHUS UNIVERSITY
TORBEN M. ANDERSEN
26 JANUARY 2022
PROFESSOR
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0037.png
Erstatning vs. kompensation
Brug af hjælpepakker:
Rapport fra
arbejdsgruppen
1.1. Hjælpepakker bør anvendes i forbindelse med samfundskritisk
sygdom, hvor krisen udgør et pludseligt, midlertidigt og
usædvanligt stød til økonomien, og som nødvendiggør særlige
restriktioner, der i betydeligt omfang begrænser aktivitet for
virksomheder, institutioner og selvstændige mv.
Principper for
hjælpepakker
ved nye
epidemier
4 temaer (18 principper):
Brug af hjælpepakker
Design af hjælpepakker
Hurtig effekt af hjælpepakker
Reetablering af velfungerende markeder
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0038.png
Samfundskritisk sygdom: Åbner op for mange typer af restriktioner
Coronapas
?
Nedlukning, 100%
Samfunds-
kritisk
sygdom og
restriktioner
Ingen kompensation
Kompensation
Kriterier?
Hvilke restriktioner begrunder kompensation, og hvornår?
Effekter af udenlandske restriktioner, fx rejserestriktioner?
Forskel mellem midlertidige og permanente restriktioner (fx rygeloven)?
Udbredt smitte – adfærdseffekter med afledte økonomiske konsekvenser – også i
fravær af restriktioner
Argument for kompensation?
Endemisk situation: Er det et ” pludseligt, midlertidigt og usædvanligt stød”?
Begrunder en sådan situation kompensationsordninger?
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0039.png
Begrundelser
og design af
hjælpe-
pakker
Fordeling/rimelighed
Efficiens: Undgå systemiske effekter –
uhensigtsmæssigt omfang af afskedigelser,
virksomhedslukninger m.m.
Design af hjælpepakker – generelle eller målrettede?
Generelle ordninger
Administrativt enkle og nemmere at forstå
Undgår forskellige afgrænsningsproblemer (direkte vs.
indirekte effekter af restriktioner
Men sikrer det god målopfyldelse?
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0040.png
Manglende målretning – dækker alle grunde til fx fald i
omsætning – hensigtsmæssigt?
Mål-
retning?
New normal for økonomisk politik?
Fravær af tæt kobling ml. restriktioner – effekt – kompensation = Mere
udbredt forventning om ordninger rettet mod brancher/sektorer med
aktivitetsfald?
Statsfinansielle implikationer
Opbakning – opfattes ordningerne som rimelige?
Hvor effektive har hjælpepakkerne været?
Kunne de designes bedre? Hvor mange virksomheder ville
have klaret den uden fx støtte til faste omkostninger?
Stort vidensbehov
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0041.png
Hjælpepakker: Incitamenter og omstilling
Status quo bias
Mindskes med øget selvfinansiering
Forsikring
(1.6) New normal – forsikringsordninger bør undersøges
Forsikring er mange ting:
Selvforsikring
Oparbejdelse af stødpuder – forudgående opsparing/konsolidering
Låntagning – konsekvenser spredes over tid
Kontrakter – risikospredning med leverandører, udlejere,
kreditorer
Eksplicitte forsikringskontrakter (kan være vanskelig!)
Dilemma: forventning om hjælpepakker = mindre incitament til
”forsikring”= større pres/behov for hjælpepakker
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0042.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0043.png
Gennemskuelige ordninger, enkel
sagsbehandling, effektiv kontrol
v/ Thomas Krath Jørgensen
Fagchef og statsaut. revisor, FSR – danske revisorer
43
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0044.png
ENKLE
FORUDSIGELIGE
KLARE REGLER
OVERBLIK – ÉN INDGANG
GENNEMSKUELIGE ORDNINGER
FARE FOR ULIGE KONKURRENCE
SIKKERHED & STABILITET
FLEKSIBILITET
DIALOG
44
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0045.png
TILLID
VI HAR IKKE PRØVET DET
FØR. ER DET MULIGT?
LEVERET PÅ POLITISKE
UDMELDINGER
HURTIG EFFEKTIV UDBETALING
ENKEL SAGSBEHANDLING
SVÆR BALANCEGANG
FLEKSIBILITET
DIGITALISER
45
NEM ADMIN. – TIL GAVN FOR ALLE
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0046.png
ANSVAR
UNDGÅ SVINDEL
TROVÆRDIGE DATA
KONTROLFORANSTALTNINGER
EFEKTIV KONTROL
REVISOR SOM GATEKEEPER
UDNYTTE TEKNOLOGIERNE
MACHINE LEARNING
DATASAMKØRING
46
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0047.png
Revisorbranchens tre budskaber
Gennemskuelighed
og forudsigelighed
Enkel
administration
Effektiv smart
kontrol
47
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 187: Samlet præsentation fra Erhvervsudvalgets høring den 8. februar 2022 om principper for kompensationsordninger til virksomheder ved nye epidemier
2525616_0048.png
Åben høring om principper for
kompensationsordninger til virksomheder
ved nye epidemier
Dato: tirsdag den 8. februar 2022
Tidspunkt: 09.30-11.30
Sted: Landstingssalen, Christiansborg
Folketinget