1
Forslag
til
Lov om regulering af sociale medier
Kapitel 1
Indledende bestemmelser
Formål
§ 1.
Loven har til formål at fremme beskyttelsen mod ulovligt indhold og øge gennemsigtigheden
om indholdsmoderation på kommunikationsplatforme, gruppebeskedtjenester, datingtjenester, og
spil- eller gamingtjenester.
Anvendelsesområde
§ 2.
Denne lov gælder for tjenesteudbydere, der tilbyder en kommunikationsplatform med over
100.000 brugere i gennemsnit i Danmark i det forgangne kalenderår, jf. dog stk. 10.
Stk. 2.
Tjenesteudbydere som nævnt i stk. 1 er ikke omfattet af §§ 4-7, for så vidt angår lukkede
grupper, som tillader under 5000 brugere på deres kommunikationsplatforme.
Stk. 3.
Tjenesteudbydere, der tilbyder en gruppebeskedtjeneste, som tillader over 5000 brugere, er
omfattet af loven, såfremt gruppebeskedtjenesten har over 100.000 brugere i gennemsnit i Danmark
i det forgangne kalenderår, jf. dog stk. 10.
Stk. 4.
Tjenesteudbydere, der tilbyder en datingtjeneste, er omfattet af loven, såfremt tjenesten har
over 100.000 brugere i gennemsnit i Danmark i det forgangne kalenderår, jf. dog stk. 10.
Stk. 5.
Tjenesteudbydere, der tilbyder en gamingtjeneste, er omfattet af loven, såfremt tjenesten
har over 100.000 brugere i gennemsnit i Danmark i det forgangne kalenderår, jf. dog stk. 10.
Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse på følgende online tjenester:
1. Individuelle kommunikationstjenester, dog ikke i det omfang at disse tjenester udgør
datingtjenester, jf. stk. 4 eller gamingtjenester, jf. stk. 5.
2. Tjenester, der primært er beregnet til formidling eller salg af varer eller tjenesteydelser.
3. Tjenester, der primært er beregnet til formidling af boliger eller stillingsannoncer.
4. Tjenester, der primært er beregnet til anmeldelse af varer eller tjenesteydelser.
5. Tjenester, der primært er beregnet til prissammenligning.
6. Tjenester, der primært er beregnet til tilgængeliggørelsen af ikke-profitorienterede
onlineencyklopædier.
7. Tjenester, der primært er beregnet som et fagligt forum.
Stk. 7.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal træffe afgørelse om, hvorvidt en juridisk person
er omfattet af loven, når en juridisk person anmoder herom. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
indhente de nødvendige oplysninger fra den juridiske person til brug for sin afgørelse og fastsætte en
rimelig frist for modtagelsen af oplysningerne.
Stk. 8.
Indhold fra massemedier i medieansvarsloven er undtaget fra denne lov, i det omfang
massemediet og indholdet herfra er underlagt et redaktionelt ansvar i medfør af medieansvarsloven.