Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2520601_0001.png
NOTAT
10. januar 2022
2022 - 294
tineth
Status for Danmarks implementering af EU’s indre markedslovgiv-
ning (jan.
dec. 2020)
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggør årligt en resultattavle for im-
plementering af regler i det indre marked (Single
Market Score-
board).
Årets resultattavle er udvidet til tre nye politikområder og
indikatorer. Disse involverer cirkulær økonomi/grøn omstilling,
markedsovervågning og forretningsmiljø
for SMV’er.
Resultat-
tavlen skal samtidig ses i lyset af COVID-19.
Danmark er blandt de lande, der samlet set klarer sig bedst på den
seneste resultattavle. Danmark rangerer særligt højt med hensyn
til rettidig og korrekt implementering af indre markedsdirektiver.
Medlemsstaternes implementeringsunderskud og overensstem-
melsesunderskud er i 2020 steget. Tilsvarende er antallet af ver-
serende traktatkrænkelsessager steget.
Tre direktiver er i 2020 ikke implementeret rettidigt i dansk
lovgivning. Det er en stigning fra 0,2 pct. til 0,3 pct. i forhold
til 2019, mens implementeringsunderskuddet fortsat ligger un-
der EU-gennemsnittet, der er steget fra 0,6 pct. i 2019 til 1 pct.
i 2020. Danmarks implementeringsunderskud er også under
Det Europæiske Råds målsætning på 1 pct.
10 direktiver er i 2020 ikke vurderet korrekt implementeret i
dansk lovgivning, hvilket er et fald i forhold til 2019 på 0,2
procentpoint. Med et overensstemmelsesunderskud på 1 pro-
cent er Danmark stadig et stykke fra at møde Kommissionens
foreslåede målsætning om overensstemmelsesunderskud på
maksimalt 0,5 pct., men ligger under EU-gennemsnittet, som er
det højeste nogensinde på 1,4 pct.
Der er i alt 19 verserende traktatkrænkelsessager imod Dan-
mark, hvor Kommissionen vurderer, at indre markedslovgiv-
ning ikke er korrekt implementeret eller forkert anvendt. Siden
2019 er der blevet lukket seks sager og åbnet fire nye sager.
EU-gennemsnittet er på 31 verserende traktatkrænkelsessager
pr. medlemsland, og Danmark er blandt de fem medlemslande
med det laveste antal sager.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0002.png
1. Indledning
EU’s indre marked er afhængigt af, at medlemslandene implementerer og
håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når ét eller flere lande ikke
lever op til deres forpligtelser, skader det borgere og virksomheder på tværs
af EU, fordi der så gælder forskellige regler, hvor de burde være ens. For
at undgå en situation med et ufuldstændigt indre marked er der behov for
en effektiv styring af det indre marked både fra medlemslandenes og Eu-
ropa-Kommissionens side. En rettidig og korrekt implementering af indre
markedslovgivning står centralt for Kommissionens bestræbelser herom.
Siden 1997 har Kommissionen årligt offentliggjort en resultattavle
det
såkaldte
Single Market Scoreboard
over medlemslandenes implemente-
ring af
EU’s indre markedslovgivning. På
resultattavlen sætter Kommissi-
onen fokus på medlemslandenes præstationer i forhold til rettidig og kor-
rekt implementering. Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 20.
december 2021 og dækker hele 2020.
Single Market Scoreboard 2021
er
tilgængelig på Kommissionens hjemmeside, hvor der findes en række sta-
tistikker om landenes implementering i et interaktivt format.
1
Ifølge Kom-
missionen er Danmark et af de lande, der samlet set klarer sig bedst på
resultattavlen for 2020. Det skyldes fremgang i Danmarks præstation på
flere parametre, hvilket sammenlagt betyder, at Danmark igen præsterer
over EU-gennemsnittet.
Folketinget blev den 13. september 2020 orienteret om Danmarks place-
ring på resultattavlen for 2019.
2. Det totale EU-implementeringsunderskud i perioden 2019-2020
5 pct. af direktiverne
vedrørende EU’s indre marked mangler sta-
dig at blive implementeret i ét eller flere medlemslande.
Direktiver skal implementeres i national lovgivning inden for en bestemt
tidsfrist, som er nærmere specificeret i de enkelte direktiver.
Implemente-
ringsunderskuddet
omfatter den andel af direktiver vedrørende det indre
marked, som ikke er blevet implementeret inden for den fastlagte tidsfrist.
Resultattavlen viser, at 5 pct. af samtlige af
EU’s direktiver vedrørende det
indre marked, svarende til 47 ud af 1027 direktiver, fortsat ikke er imple-
menteret i ét eller flere medlemslande. Implementeringsunderskuddet er
steget fra 4 pct. i 2019. Ifølge Kommissionen kan den lille stigning skyldes
Covid-19 krisen samt et højt antal af indre markedsdirektiver, som skulle
implementeres i 2020.
1
https://single-market-scoreboard.ec.europa.eu/_en
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0003.png
Det er især i forhold til direktiver målrettet energi, forsvar og våben samt
beskatning, at den nationale implementering er mangelfuld.
Figur 1: Andel af direktiver for EU's indre marked, som ikke er implementeret i ét eller flere medlemslande i
perioden 1997-2020
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2021 over implementering. Tal fra november 1997 er EU-15,
fra november 2004 EU-25, fra maj 2007 EU-27’ fra juli 2013 EU-28 og fra februar 2020 EU-27.
3. Rettidig implementering af indre markedsdirektiver
Danmark mangler at implementere tre direktiver vedrørende det
indre marked, jf. bilag 1, svarende til en andel på 0,3 pct. Danmark
ligger hermed under Det Europæiske Råds målsætning på 1 pct.,
og når Kommissionens foreslåede mål om, at implementeringsun-
derskuddet maksimalt må være 0,5 pct.
Kommissionen har en målsætning om, at EU-landenes gennemsnitlige im-
plementeringsunderskud skal være på maksimalt 0,5 pct. af det samlede
antal af direktiver vedrørende det indre marked. Målsætningen er alene
Kommissionens, og medlemslandene har således ikke formelt bekræftet
denne. Det Europæiske Råds målsætning ligger på 1 pct.
Når et medlemsland har implementeret et direktiv i national lovgivning,
skal dette notificeres til Kommissionen. For at bestemme implementerings-
underskuddet tager Kommissionen udgangspunkt i det antal direktiver, et
medlemsland ikke har notificeret inden for den fastsatte tidsfrist.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0004.png
Ifølge resultattavlen manglede Danmark at implementere tre direktiver in-
den for den fastlagte tidsfrist i 2020, hvilket svarer til et implementerings-
underskud på 0,3 pct. Det er en lille stigning på 0,1 procentpoint fra 2018,
jf. figur 2. Det bemærkes at kun to lande (Portugal og Italien) har forbedret
deres implementeringsunderskud siden 2019. For Danmarks vedkom-
mende bemærker Kommissionen, at Danmark med sin score har det næst-
bedste resultat kun overgået af Portugal.
Figur 2 viser, at Danmarks implementeringsunderskud med undtagelse af
i 2016 og 2018 har ligget på eller under 0,5 pct. siden november 2008.
Figur 2: Andel direktiver, som Danmark ikke har implementeret rettidigt fra 1997-2020
3,5%
3,0%
2,5%
2,0%
1,5%
1,0%
0,5%
0,0%
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2021 for Danmark. Tal fra november 1997 er EU-15, fra
november 2004 EU-25, fra maj 2007 EU-27, fra juli 2013 EU-28 og fra februar 2020 EU-27.
Figur 3 viser, at Danmark befinder sig i en gruppe af 14 lande, der når
Rådets mål om et implementeringsunderskud på 1 pct. Gruppen af lande,
der overholder Rådets målsætning om implementeringsunderskud, er fal-
det fra 26 til 14 lande siden sidste års resultattavle. Dermed er antallet af
lande, der ikke overholder Rådet målsætning steget fra 2 til 13 lande. Det
højeste implementeringsunderskud for resultattavlen for 2020 er 1,9 pct.
mod 1,1 pct. i 2019.
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0005.png
Figur 3: Andel direktiver som ikke er implementeret rettidigt pr. 10. december 2020 fordelt på EU's medlems-
lande (antal direktiver i parentes)
2,00%
1,80%
1,60%
1,40%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
PT DK FR IT EE DE FI MT SE LT LV EL HU NL RO AT HR IE SK BE CZ BG SI PL CY ES LU
(1) (3) (3) (4) (5) (6) (6) (7) (7) (8) (8) (10) (10) (10) (11) (12) (12) (13) (14) (15) (15) (16) (16) (18) (20) (20) (20)
Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds mål på 1,0 procent og den stiplede linje illustrerer Kom-
missionens foreslåede mål på 0,5 procent Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2020 over imple-
mentering.
Figur 4 illustrerer det gennemsnitlige implementeringsunderskud i EU si-
den 1997. Der fremgår heraf, at medlemsstaternes gennemsnitlige imple-
menteringsunderskud er på 1 pct. i 2020, hvilket er en stigning på 0,4 pro-
centpoint siden 2019. Stigningen bryder den ellers positive trend de seneste
år, hvor gennemsnittet er faldet siden 2016.
Figur 4: EU's gennemsnitlige implementeringsunderskud i perioden 1997-2020
7,00%
6,00%
5,00%
4,00%
3,00%
2,00%
1,00%
0,00%
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2020 over implementering. Tal fra november 1997 er EU-15,
fra november 2004 EU-25, fra maj 2007 EU-27 og fra juli 2013 EU-28.
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0006.png
Den tidsmæssige forsinkelse for implementeringen af indre markedsdirek-
tiver i Danmark er i gennemsnit 7,9 måneder ifølge resultattavlen for 2020.
Dette er en stor reduktion på 24,3 måneder i forhold til seneste måling,
hvor Danmarks forsinkelse for implementeringen var 32,2 måneder. For-
bedringen bringer Danmark tæt på EU-gennemsnittet, der er på 7,4 måne-
der. Det skyldes, at Danmark har implementeret et direktiv, der havde væ-
ret forfaldent i over to år, hvilket bidrog væsentligt til den gennemsnitlige
forsinkelse ved sidste års resultattavle.
4. Korrekt implementering af indre markedsdirektiver
Danmark har 10 direktiver, der er vurderet ikke korrekt implemen-
teret, jf. bilag 2, svarende til et overensstemmelsesunderskud på 1
pct. Det er et fald fra 1,2 pct. (12 direktiver) på resultattavlen for
2019. Danmark er blandt fem lande med det laveste overensstem-
melsesunderskud, men opfylder ikke Kommissionens foreslåede
målsætning om overensstemmelsesunderskud på maksimalt 0,5
pct. Danmark ligger under EU-gennemsnittet, som i 2020 er vokset
fra 1,2 pct. til 1,4 pct, og Kommissionen bemærker, at det gennem-
snitlige overensstemmelsesunderskud aldrig har været større.
Kommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, men vurde-
rer også indholdet af de implementerede direktiver. Det betyder, at resul-
tattavlen måler antallet af direktiver vedrørende det indre marked, hvor
Kommissionen har påbegyndt en traktatkrænkelsessag som følge af, at na-
tional lovgivning eller administrativ praksis vurderes at være i modstrid
med EU-reglerne. Her er der tale om et
overensstemmelsesunderskud.
Overensstemmelsesunderskuddet udtrykker den procentdel af direktiver,
som Kommissionen finder, ikke er gennemført korrekt, og hvor der er åb-
net traktatkrænkelsessager mod det pågældende medlemsland.
2
Det er i
sidste ende dog kun Den Europæiske Unions Domstol, der kan træffe af-
gørelse om et lands manglende overensstemmelse, hvilket man skal være
opmærksom på, når man analyserer overensstemmelsesunderskuddet.
Kommissionen arbejder med en målsætning for ukorrekt gennemførelse af
indre markedsdirektiver i medlemslandene på maksimalt 0,5 pct. af alle
indre markedsdirektiver.
Ifølge resultattavlen for 2020 voksede overensstemmelsesunderskuddet for
næsten alle EU-lande og er nu på det højeste niveau, det nogensinde har
været. EU-gennemsnittet er steget fra 1,2 pct. i 2019 til 1,4 pct. i 2020. For
Danmarks vedkommende er der sket et fald fra 1,2 pct. til 1 pct. siden sidste
års resultattavle.
2
Procentdelen baseres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv
om der er åbnet flere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0007.png
5. Traktatkrænkelsessager
Danmark havde i alt 19 verserende traktatkrænkelsessager i rela-
tion til lovgivningen vedrørende det indre marked per 1. december
2020. Det gennemsnitlige antal verserende traktatkrænkelsessager
for EU’s medlemslande er
31 sager.
Det samlede antal verserende traktatkrænkelsessager er steget for
tredje år i træk fra 800 til 837 siden sidste års resultattavle. Dan-
mark er blandt kun fem lande, hvis præstation er forbedret siden
sidste år.
Traktatkrænkelsessager bliver indledt i de tilfælde, hvor Kommissionen
vurderer, at et medlemsland ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af
Traktaten. Det kan være i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret
til tiden, at direktivet ifølge Kommissionen ikke er implementeret korrekt
eller ved forkert eller utilstrækkelig håndhævelse af reglerne.
Med hensyn til indre markedslovgivning havde Danmark i alt 19 verse-
rende traktatkrænkelsessager pr. 1. december 2020. Det er to sager færre
end i 2019, idet seks sager er blevet afsluttet og fire nye åbnet. EU-gen-
nemsnittet er på 31 traktatkrænkelsessager pr. medlemsland, hvilket er en
stigning fra 29 for 2019.
Af figur 5 fremgår antallet af traktatkrænkelsessager mod Danmark siden
2003.
Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2003-2020
35
30
25
20
15
10
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
2520601_0008.png
Kilde: Kommissionens Single Market Scoreboard 2020 for Danmark.
Resultattavlen viser desuden, at det samlede antal verserende traktatkræn-
kelsessager i EU med relation til det indre marked er steget fra 800 i de-
cember 2019 til 837 i december 2020. Kommissionen forventer dog at ten-
densen vil flade ud ifm. deres nye politik ift. anvendelse af EU-Pilot ord-
ningen
3
. Danmark er blandt kun fem lande, hvis præstation er forbedret
siden sidste år. Det fremgår derudover, at Danmark er blandt de tre med-
lemslande med det laveste antal sager.
Ses der på medlemslandenes håndtering af traktatkrænkelsessager, varer
sagsbehandlingen for en traktatkrænkelsessag i gennemsnit 37,3 måneder
det vil sige fra det tidspunkt, hvor Kommissionen fremsender en formel
åbningsskrivelse til et medlemsland, til det tidspunkt hvor sagen afsluttes.
For Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de 19 sager,
der endnu ikke er indbragt for EU-Domstolen, 32,4 måneder, hvilket er en
stigning på 7,5 måneder siden sidste år. Danmark er dermed ikke længere
blandt de fem lande med den korteste sagsbehandlingstid. Danmarks gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid er dog fortsat under EU-gennemsnittet.
I forhold til efterlevelsestiden af afgørelser fra Domstolen (fx ændring af
den pågældende lovgivning) for sager, der er lukket i de seneste 5 år, er
den gennemsnitlige tid 15,8 måneder for Danmark. Det er uændret siden
sidste år. Danmark ligger stadig under både medlemsstaters tidsfrist for
efterlevelse på 18 måneder og EU-gennemsnittet på 31,7 måneder. Dan-
mark har den fjerdekorteste efterlevelsestid blandt de 24 lande, der de sid-
ste 5 år har overholdt Domstolens afgørelser.
6. Nye indikatorer: grøn omstilling og SMV’er
Danmark ligger i toppen af ranglisten for økologisk innovation
sammen med Finland, Sverige og Luxembourg.
Danmark er også blandt de lande med det bedste forretningsmiljø
for SMV’er sammen med
Nederlandene, Sverige og Finland.
Det indre markeds resultattavle er blevet udvidet til at omfatte en række
nye områder, herunder grøn omstilling og SMV’er. Ift. den grønne omstil-
ling ser resultattavlen på en række indikatorer, herunder anvendelsen af
primære og sekundære råstoffer, luftforurening, økologisk innovation, an-
hhdf
vendelsen af Ecolabels samt antallet af registreringer under EMAS (EU
3
EU Pilot-ordningen er et nyttigt redskab til indhentning af oplysninger i fasen med dialog med medlemssta-
terne forud for traktatbrudsproceduren. Kommissionens meddelelse om en langsigtet handlingsplan for det in-
dre marked fra marts 2020 har lagt op til en mere systematiseret anvendelse af ordningen.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
Eco-Management and Audit Scheme). Mens Danmark ligger under gen-
nemsnittet ift. cirkulær anvendelse af materialer, ligger Danmark i toppen
fsva. økologisk innovation kun overgået af Luxembourg.
Endnu et nyt område for resultattavlen ser på hvor gunstige forholdene er
for SMV’er på det indre marked.
Her måler Kommissionen landenes præ-
station gennem 10 indikatorer: Iværksætteri,
genskabelse, ”tænk småt
først”-princippet
i lovgivning, statsstøtte og offentlige udbud, adgang til
finansiering, indre marked, innovation, miljø, internationalisering og digi-
talisering. Danmark rangerer blandt de fire bedste lande sammen med Ne-
derlandene, Sverige og Finland og klarer sig særligt godt ift. genskabelse,
”tænk småt først”-princippet
i lovgivning, innovation, internationalisering
og digitalisering.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
Bilag 1:
Liste over direktiver vedrørende det indre marked, Danmark ikke har
implementeret inden for den fastlagte tidsramme (implementeringsunderskud)
Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016 om regler til
bekæm-
pelse af metoder til skatteundgåelse,
der direkte indvirker på det indre
markeds funktion
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2017/853 af 17. maj 2017
om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om
erhvervelse og besid-
delse af våben
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2002 af 11. december
2018 om ændring af direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 167: Orienterende notat om Danmarks placering på Europa-Kommissionens resultattavle for implementering af EUs indre markedslovgivning for 2020, fra erhvervsministeren
Bilag 2:
Liste over direktiver vedrørende det indre marked, Danmark vurderes
ikke at have implementeret korrekt (overensstemmelsesunderskud)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljø-
skader
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september
2005 om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december
2006 om
tjenesteydelser i det indre marked
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU af 22. september
2010 om
beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige formål
Rådets direktiv 2011/70/Euratom af 19. juli 2011 om fastsættelse af en
fællesskabsramme for ansvarlig og sikker håndtering af brugt nukle-
art brændsel og radioaktivt affald
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011
om
forbrugerrettigheder,
om ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF samt om ophævelse
af Rådets direktiv 85/577/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 97/7/EF
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december
2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirk-
ning på miljøet EØS-relevant tekst
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014
om
offentlige udbud
og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om
ændring af direktiv 2011/92/EU om vurdering af visse
offentlige og pri-
vate projekters indvirkning på miljøet
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/2284 af 14. december
2016 om
nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforure-
nende stoffer,
om ændring af direktiv 2003/35/EF og om ophævelse af
direktiv 2001/81/EF
11