Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2516278_0001.png
Aktstykke nr.
179
Folketinget 2021-22
179
Erhvervsministeriet.
København, den 19. januar 2022.
a.
Erhvervsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Finanstilsynet hæver sin udgifts-
og indtægtsbevilling på § 08.23.01. Finanstilsynet med 9,0 mio. kr. i 2022 til Finanstilsynets tilsyn
med bæredygtighedsområdet.
Udgifterne i 2022 er finansieret ved afgiftsstigninger, som fordeles mellem alle virksomheder under
Finanstilsynets tilsyn efter den fordelingsnøgle, som er fastsat i lov om finansiel virksomhed.
Finanstilsynet skal fra 2022 varetage en række nye tilsynsopgaver på bæredygtighedsområdet. Opga-
verne følger af hhv. ny EU-lovgivning og udførelse af nye opgaver. Nedenfor følger en gennemgang
af opgaverne:
Tilsyn med taksonomiforordningen
Taksonomiforordningen klassificerer, hvilke økonomiske aktiviteter, der kan siges at være bære-
dygtige i EU mhp. at understøtte bæredygtige investeringer. Finanstilsynet skal fra 1. januar 2022
føre tilsyn med, om udbydere af finansielle produkter oplyser korrekt og tilstrækkeligt under forord-
ningen. Udbydere af bæredygtige finansielle produkter og større finansielle virksomheder omfattet
af direktivet om ikke-finansiel rapportering skal opgøre andelen af hhv. investeringer og aktiviteter,
som udføres i overensstemmelse med taksonomiforordningens kriterier for bæredygtige økonomiske
aktiviteter. Der udvikles endvidere IT-understøttelse af tilsynsarbejdet, som også kan anvendes i
forbindelse med tilsynet med disclosureforordningen.
Tilsyn med investorbeskyttelsesreglerne samt forsikrings- og pensionsområdet
Der er vedtaget en række delegerede retsakter (MiFID, UCITS, AIFMD, IDD og Solvens II), som
integrerer bæredygtighedsfaktorer i investorbeskyttelsesreglerne og i risikostyringen på pensions- og
forsikringsområdet. Reglerne træder i kraft i 2. halvår 2022.
Finanstilsynet skal føre tilsyn med, at investeringsrådgivere afdækker investorers bæredygtigheds-
præferencer på linje med den hidtidige afdækning af investorers tidshorisont og risikovillighed. Til-
svarende skal Finanstilsynet føre tilsyn med krav om, at producenter og udbydere af investeringspro-
dukter inddrager bæredygtighedsfaktorer og -præferencer som et obligatorisk element i risikostyring,
ledelse og produktgodkendelsesprocedurer.
b.
CQ002064
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2516278_0002.png
2
Finanstilsynet skal endvidere integrere bæredygtighedsfaktorer i det prudentielle tilsyn med, at
forsikrings- og pensionssektoren overholder regler om at inddrage alle risici i deres risikostyring. Det
indebærer også tilsynsmæssigt fokus i relation til fx nye klimarelaterede forsikringsprodukter og nye
bæredygtige pensionsprodukter, samt fokus på hvordan bæredygtighed inddrages i genforsikrings-
programmer og i produkthåndteringen.
Endelig vil Finanstilsynet føre tilsyn med anvendelsen af klimaforandringsrisikoscenarier i forsik-
ringsvirksomhedernes egen risikovurderingsrapport og der ventes en løbende udvikling af forsik-
rings- og pensionsområdet, som indebærer behov for kompetenceudvikling og involvering i det
europæiske tilsynssamarbejde.
Udvikling af klimastresstest
Der igangsættes et arbejde i Finanstilsynet med klimastresstest inden for banksektoren. Det inde-
bærer, at Finanstilsynet vil få kapacitet til at indhente klimastresstest-resultater fra udvalgte banker
og realkreditinstitutter. Med klimastresstest kan Finanstilsynet undersøge modstandsdygtigheden hos
banker mv. i en række klimascenarier. Finanstilsynet vil derudover følge det internationale arbejde
med udvikling af klimastresstest i fx ECB og EBA.
Finanstilsynet er fuldt finansieret af afgifter, der betales af de virksomheder, som Finanstilsynet
fører tilsyn med,
jf. kapitel 22 i lov om finansiel virksomhed §§ 360-370.
Afgiftsstigningerne fordeles
på alle virksomheder under Finanstilsynets tilsyn efter den fordelingsnøgle, som er fastsat i lov om
finansiel virksomhed.
Der vil ligeledes være udgifter til ovenstående tilsynsopgaver fra 2023 og frem. Disse udgifter
søges indarbejdet på forslag til finanslov for 2023.
Dispositioner på lov om tillægsbevilling for 2022
Dispositioner på forslag til lov om tillægsbevilling for 2022 specificeres således:
§ 08.23.01. Finanstilsynet
(Driftbev.)
10. Almindelig virksomhed
Indtægt
13. Kontrolafgifter og gebyrer
Udgift
18. Lønninger/personaleomkostninger
22. Andre ordinære driftsomkostninger
9,0 mio. kr.
6,9 mio. kr.
2,1 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu, da tilsynsopgaverne vedrørende bæredygtighedsområdet skal
påbegyndes og varetages i 2022.
Under henvisning til ovenstående anmoder Erhvervsministeriet om tilslutning til, at Finanstilsynet i
2022 hæver sin udgifts- og indtægtsbevilling med 9,0 mio. kr. På forslag til lov om tillægsbevilling
for 2022 optages følgende:
Indtægt
Udgift
----Mio. kr.----
9,0
-9,0
e.
§ 08.23.01. Finanstilsynet
(Driftbev.)
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Nye aktstykker fra Erhvervsministeriet
2516278_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 19. januar 2022
Simon Kollerup
/ Kasper Hjortebjerg Lund
Til Finansudvalget.