Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2513257_0001.png
Præsentation af fælles anbefalinger
v. Claus Ørum Mogensen, KL og Jakob Scharff, DI
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0002.png
Intentionen med udbudsloven
En effektiv implementering af EU’s udbudsdirektiv
Skulle bidrage med juridisk klarhed og derved sikre, at man turde udnytte mulighederne i
udbudsdirektivet, fx markedsdialog
En proceslov
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0003.png
Fælles forslag til ændringer af udbudsloven
DI, DI Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, SMVdanmark, IKA, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI),
Danske Regioner, KL og SKI står bag 7 fælles ændringsforslag.
Organisationerne bag ændringsforslagene repræsenterer væsentlige parter på udbudsområdet for offentlig-privat samspil på
tværs af ordregiver og tilbudsgiver.
Forslagene skal medvirke til at reducere transaktionsomkostninger i udbudsprocessen og bidrage med klarhed og fleksibilitet i
udbudsloven og det offentlig-private samarbejde i Danmark.
Forslagene vil ligeledes kunne styrke rammerne for, at aktører i den offentlige sektor bedre kan anskaffe omkostningseffektive
og innovative løsninger fra virksomhederne.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0004.png
Fælles forslag til ændringer af udbudsloven
Forslagene er udarbejdet med udbudsjuridiske kompetencer, og er dermed forenelige med
EU’s udbudsdirektiv samt rets- og klagenævnspraksis. Forslagene er udarbejdet i lyset af de
faglige vurderinger, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver udtryk for i sin
evalueringsrapport.
Ændringsforslagene er opdelt i 7 temaer:
1. Styrket adgang for SMV’er
2. Udvidet adgang til at tilpasse udbudsmaterialet i udbudsprocessen
3. Udvidet adgang til brug af fleksible udbudsformer
4. Forenkling af sortimentsudbud
5. Indkøb under tærskelværdier for varer- og tjenesteydelser
6. Udvidet adgang til at ændre kontrakter i driftsfasen
7. Lettere dokumentationskrav
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0005.png
Jakob Scharff
Branchedirektør i DI
Ekspertmøde om udbudsloven
Erhvervsudvalget
Folketinget
|
14. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0006.png
Dansk Industri
12. januar 2022
Lukket ekspertmøde om udbudsloven for Erhvervsudvalget
Jakob Scharff
Branchedirektør, DI
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0007.png
Anbefalinger til revision af udbudsloven
DI mener, at udbudsloven er et godt udgangspunkt og sikrer større klarhed end tidligere, men
der er forbedringspotentialer, som kan løftes via denne revision.
Derudover vil der fortsat være en opgave i at ændre og vejlede indkøbsadfærd, for at fremme
fleksible og innovative udbud.
Væsentlige punkter i dag:
7 fælles anbefalinger
Hensigt med udbudsloven
Lærlinge- og arbejdsklausuler
Pålidelighed og kontrol
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0008.png
Udbudsloven er ikke en politisk kampplads
JURIDISKE RAMMER
Udbudsloven sætter rammerne og
åbner for de muligheder, der skal til for
at stille krav til offentlige indkøb
Politiske hensyn skal ikke reguleres i
loven
POLITIK OG ADFÆRD
En politisk vedtaget indkøbspolitik
skaber mandat og retning for offentlige
indkøbere
Udbudspolitiske hensyn kan reguleres
gennem krav i udbud
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0009.png
Ordnede forhold
Lærlingeklausuler
DI støtter op om at der skal uddannes flere lærlinge. Derfor er der
indgået en ambitiøs trepartsaftale.
DI mener ikke, at uddannelsesindsatser skal reguleres gennem
udbudsloven, som regeringen har foreslået.
Arbejdsklausuler til at sikre ordnede forhold, skal:
klart og tydeligt beskrive, hvad virksomheder skal leve op til
kontrollere overholdelsen af arbejdsklausulen med en
risikobaseret tilgang og rette sig imod virksomheder, der ikke har
en overenskomst.
ikke sanktionere overenskomstdækkede virksomheder, da de er
omfattet af kontrol og sanktioner i det fagretlige system.
*
Rigsrevisionen i juni 2020
Styrket opfølgning og kontrol
I dag stiller stort set alle
ordregivere krav til arbejds- og
lærlingeklausuler, men der
foretages kun sjældent kontrol*
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0010.png
Uafhængig enhed for vurdering af
pålidelighed
• I dag findes varierende praksis og uklare processer
for vurdering af virksomheders dokumentation for
self-cleaning
• Dette efterlader de offentlige ordregivere i tvivl og
tilbudsgiverne i en retssikkerhedsmæssig gråzone
• DI foreslår en uafhængig enhed til at sikre en
ensartet praksis samt forenkle udbudsarbejdet for de
enkelte ordregivende myndigheder
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0011.png
TAK FOR ORDET
Jakob Scharff
Branchedirektør
[email protected]
di.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0012.png
Morten Jung
Ekspertmøde om udbudsloven
Erhvervsudvalget
Markedschef, Dansk Erhverv
Folketinget
|
14. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0013.png
Grøn konkurrenceevne
og retssikkerhed
Morten Jung, Markedschef, Dansk Erhverv
12. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0014.png
Offentlige indkøb kan skabe markeder
Det offentlige køber ind fra private leverandører for ca. 380 mia. kr. - hvert år. Det er ca.
16% af vores BNP - hvert år.
Og det offentlig-private samarbejde har sejret af h*** til
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0015.png
Danskerne: Miljø- og klimahensyn er vigtige
når offentlige opgaver løses
84 pct. af danskerne mener, at hensyn til miljø og klima er
meget eller ret vigtigt, når private leverandører løser offentlige
opgaver (juli 2021)
Miljø- og klimahensyn har stigende betydning for befolkningen. I
2019 var tallet 67 pct
84%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, 6.
9. juli 2021.
Note: n = 1.014. Maksimal stikprøveusikkerhed: +- 3,0
procentpoint.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0016.png
Virksomhederne er klar til grønne krav i
offentlige udbud
11 pct. af Dansk Erhvervs medlemmer med salg til det offentlige svarer, at klima og
miljøhensyn spillede en større rolle i vurderingen af tilbuddet, sidst de gav tilbud på en
offentlig opgave.
75 pct. af virksomhederne mener, at klima og miljø bør spille en væsentlig rolle, når det
offentlige sender opgaver i udbud.
Krav til CO2-reduktion i offentlige udbud støttes af 52 pct. Dansk Erhvervs medlemmer
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0017.png
Kan udbud drive den grønne omstilling?
Behov
Der er behov for at sikre, at
ordregiver i forbindelse med
kravspecifikationen af den ønskede
vare eller ydelse samt ved
tilrettelæggelsen af en
udbudsproces overvejer, om det er
muligt at købe innovativt ind.
Case
Emissionsfri byggeplads i Norge
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0018.png
Forslag: Lovmæssigt initiativ
Endelig anbefaler Dansk Erhverv,
at der etableres et ”innovér-
eller
forklar”-princip
i udbudsloven.
Ordregiver vil skulle forholde sig til
dette spørgsmål med
udgangspunkt i udbudslovens
definition af ”innovation”, jf.
§ 24,
nr. 17.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0019.png
En åbenlys uretfærdighed eller
100% transaktionsomkostninger
Udfordring
Som et af udbudslovens bærende principper er gennemsigtighedsprincippet en afgørende
forudsætning for, at udbudslovens øvrige principper om ligebehandling og ikke-diskrimination kan
slå igennem. På flere punkter er der imidlertid behov for at øge gennemsigtigheden. Det gælder
navnlig i forhold til ordregivernes annullation af udbud med henblik på hjemtagning af den
udbudte opgave (pkt. 3.1) og ved udbud af rammeaftaler (pkt. 3.2). Annullation er samtidig med
til at drive transaktionsomkostninger hos både ordregiver og tilbudsgiver.
Behov
Der er behov for klare og udtrykkelige regler om ordregivers adgang til at annullere udbud. Det
skal være et krav, at annullation af udbud skal ske på sagligt grundlag på tidspunktet for
annullationen, ligesom ordregiveren skal bære bevisbyrden for, at annullationen er saglig.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0020.png
Forslag:
Lovmæssigt initiativ
Dansk Erhverv foreslår følgende
bestemmelse indsat i et nyt kapitel i
udbudsloven (kapitel 13 a) om ordregivers
adgang til at annullere udbud:
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0021.png
Tak for ordet
Morten Jung
[email protected]
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0022.png
Jeppe Rosenmejer
Chefjurist, SMVdanmark
Ekspertmøde om udbudsloven
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 14. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0023.png
SMV-venlige udbud
23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0024.png
Hvordan?
Målsætning i udbudsdirektivet:
Øget deltagelse af SMV i offentlige udbud
§ 49 – følg-eller-forklar
24
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0025.png
Hvordan er det gået?
KFST evalueringsrapport maj 2021:
Positivt: Ca. 60 % af ordregivere angiver at § 49 har øget deres fokus på om
en kontrakt opdeles.
Negativt: Dvs. ca. 40 % har § 49 ikke virket på
Konsekvens: ca. 1/3 af ikke-opdelte udbud forklares ikke
Positivt: Ca. 17 % af ordregiverne angiver, at § 49 har medvirket til, at de
oftere opdeler kontakter
Negativt: Det giver desværre ikke udslag i andelen af de samlede udbud, der
opdeles.
Uændret fra tiden før § 49: 2015: 26, 1 % til 25,8 % i 2018
25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0026.png
Forslag
Nødvendigt at skærpe begrundelseskravet i § 49
Støtter Regeringens initiativ i ”Danmark kan mere” fra sept. 2021 om
at det skal have en konsekvens for ordregiver, hvis § 49 ikke efterleves.
Desuden krav til begrundelsens indhold. Tilbudsgiver skal have
mulighed for at kunne vurdere begrundelsens rigtighed.
26
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0027.png
Hvorfor SMV-venlige udbud?
Opdeling og SMV-venlige udbud
virker!
Små virksomheder vinder
primært små kontrakter
Gør sig især gældende for
tjenesteydelser og B&A-
kontrakter
27
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0028.png
Hvorfor SMV-venlige udbud?
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Sikrer diversitet og underskov af leverandører
Sikrer virksomheder i lokalområdet
Sikrer lokale arbejdspladser
Sikrer lokale skatteindtægter
Sikrer lokale lærepladser
Sikrer lokal sammenhængskraft
28
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0029.png
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0030.png
Signe Lynggaard Madsen
Adm. Direktør, SKI
Ekspertmøde om udbudsloven
Erhvervsudvalget
Folketinget
| 14. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0031.png
Bæredygtighed, innovation,
transaktionsomkostninger og SMV’er
12. januar 2022
Signe Lynggaard Madsen
Adm. direktør
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0032.png
Staten og Kommunernes Indkøbsservice, SKI
Kernebudskaber
1.
Udbudsloven understøtter i dag bæredygtige løsninger
2.
Bedre adgang til at ændre i offentliggjorte udbudsmaterialer
og indgåede kontrakter
3.
Nemmere brug af dynamiske indkøbssystemer
32
© SKI
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0033.png
1. Udbudsloven understøtter i dag bæredygtige løsninger
Mange veje til at stille krav til produkter og ydelsers bæredygtige
profil – udbudsloven er ikke en hindring.
Udfordringer ses i praksis, hvor ordregivere mangler:
viden om og indsigt i løsningsmuligheder, eller
grundlag for sammenligning og vurdering af forskellige
typer grønne løsninger.
NB: Adfærd hos ordregiver og slutkunde er afgørende.
© Pixabay
Eksempel: Kommunernes andel af indkøbt miljømærket papir på ”50.55 Kontorartikler” siden aftalestart
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Andel FSC,EU-Blomsten og Svanemærket
% POGI
Gennemsnit
33
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0034.png
2. Bedre adgang til at ændre i offentliggjorte udbudsmaterialer og indgåede kontrakter
§§
© Colourbox
© Colourbox
Udfordring i dag
Svært at ændre i udbudsmaterialet
eller kontrakten undervejs
lav fleksibilitet
Det giver mange annullerede udbud
eller unødig lille tilpasning til
markedets input
høje transaktionsomkostninger +
svag innovation og kvalitetsudvikling
Løsning: indfør nye bestemmelser,
som tydeliggør ordregivers adgang til
at ændre dels offentliggjorte udbuds-
materiale, dels indgåede kontrakter.
Eksempel: Rollatoren
Aalborg Kommune udbød genbrugs-
hjælpemidler (rollatorer) og stillede
mindstekrav til højdeindstilling i
området 77-100 cm. På baggrund af
spørgsmål/svar tilpasser Aalborg
mindstekravet til: 77 cm +/- 3 cm og
max 100 cm +/- 0 cm.
Klagenævnet konstaterede, at
ændringen var en ændring af et
grundlæggende element og
krævede nyt udbud.
Eksempel: Yletten
Undervejs i SKI’s fødevareudbud
med mere end 1700 varelinjer udgik
en konventionel ylette generelt fra
markedet. Derfor måtte SKI
annullere hele udbuddet og
genudbyde aftalen for at kunne
fjerne yletten af udbudsmaterialet.
Annullationen gav forsinkelser og
ærgerlige omkostninger for både
ordregivere og leverandører.
34
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0035.png
3. Nemmere brug af dynamiske indkøbssystemer
?
© Pixabay
© Pixabay
§§
Eksempel: Standardsoftware
SKI har etableret et dynamisk
indkøbssystem for standard-software i
foråret 2021.
Aktuelt er +190 leverandører på
aftalen, heraf ca. 65 pct. små
virksomheder.
Dynamisk indkøbssystem
En børs eller åben markedsplads
Udfordring i dag
Dansk særregel med bureaukratisk
pligt om obligatoriske breve med
individuelle begrundelser på afslag,
som sammenligner og beskriver
kvalitet i alle modtagne tilbud.
Unødige transaktionsomkostninger
og barrierer for brug af
indkøbssystemerne.
Løsning: Regler for afslagsskrivelser
justeres, så begrundelser gives ved
anmodning fra tilbudsgivere.
35
Nem adgang for virksomheder
Velegnet til markeder med mange
leverandører, hurtigt
produktudvikling og projektkøb.
Hurtig vej til at få innovative og
bæredygtige løsninger ud til den
offentlige sektor.
SKI understøtter disse
indkøbssystemer gennem en ny
digital platform med henblik på at
gøre samhandlen lettere, hurtigere og
mindre transaktionsomkostningstung.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0036.png
Tak for jeres tid!
Signe Lynggaard Madsen
Adm. direktør, SKI A/S
[email protected]
3045 5350
Se mail med oplæg
og supperende info
Besøg ski.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0037.png
Henrik Lindved Bang
Direktør, Bygherreforeningen
Ekspertmøde om udbudsloven
Erhvervsudvalget
Folketinget | 14. januar 2022
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0038.png
Fremtidens effektive
indkøb af byggeri
Ekspertmøde med Erhvervsudvalget den 12. januar 2022
Henrik L. Bang, direktør i Bygherreforeningen
38
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0039.png
Byggeri og anlæg udgør landets
fjerdestørste branche
190.000 beskæftigede
Bygherrerne investerer årligt +100 mia.
kr. i byggeri og anlæg
Offentlige og almene bygherrer køber ind
for ca. 50 mia. kr. årligt, hvor
udbudsloven anvendes
Bygherreforeningen samler landets
største indkøbere af byggeri og anlæg
220 medlemmer fra private, almene
og offentlige organisationer – lige fra
Novo Nordisk til Samsø Kommune
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0040.png
Det private kan bygge sammenligneligt byggeri
anslået 10-15 pct. billigere uden udbudsregler
Case fra Slagterigrunden i Roskilde med KPC, FB Gruppen og Boligselskabet Sjælland
40
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0041.png
Rapport: Milliardpotentiale i forenklinger
5,9 % lavere
priser ved en
tilretning af
udbudsloven
Samfunds-
besparelse på
+3 mia. kr.
41
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0042.png
TEMA 3: Hvordan kan ordregivers og tilbudsgivers
transaktionsomkostninger reduceres?
Udfordring
Hver fjerde udbud annulleres og må gå om
frem for at blive justeret
Tilbudslov og udbudslov med separate regler
for små og store opgaver skaber forvirring
Ekstraregler fra 2019 i strid med EU-lov
Offentliggørelse af bedømmelsesmodel
To-konvolutsystemet for bedømmelse
Løsning
Justeringer skal være mulige
[kræver evt. lovændring]
De to love bør samtænkes
[tilbudslov ophæves]
Reducer kravene til evalueringsmodeller
og gør to-konvolutsystemet frivilligt
[tilbagevenden til tidligere regler]
42
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0043.png
TEMA 4: Hvordan kan der skabes øget klarhed for vurdering
af pålidelighed og kontrol?
Udfordring
Brodne kar kan byde på og vinde opgaver
pga. manglende gennemsigtighed
Løsning
Etabler platform til at håndtere
udelukkelsesgrunde
[kræver ikke lovændring]
Derfor opbakning til forslag i faktaark vedr.
”samfundskontrakten”:
Udvidet kontrol af udelukkelsesgrunde ifm.
bygge- og anlægskontrakter
Obligatorisk udelukkelse af virksomheder
ved alvorlige forsømmelser vedr. integritet
43
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0044.png
Konkrete forslag til ændringer i udbudsloven
Tema 3
Lovændring af udbudsloven så ændringsmuligheder i udbudsprocessen tydeliggøres. Det skal
præciseres, at mindstekrav ikke på forhånd formodes at være et grundlæggende element – og at det
kræver klare indikationer på konkurrencefordrejende konsekvenser af ændringer, før de anses for så
grundlæggende, at de medfører annullation.
Tilbudsloven ophæves og bygge- og anlægsydelser følger herefter de almindelige regler i udbudsloven
for indkøb under tærskelværdier. Dermed undgås forældet lovgivning og unødig bureaukratisering.
Lovændringen i 2019 om pligt til fuld offentliggørelse af evalueringsmodeller og tvungent to-
kuvertsystem rulles tilbage. Den er unødigt bureaukratiserende og formentlig i strid med EU-retten.
Tema 4
Der etableres en central enhed til håndtering af pålidelighed og integritet i form af en digital platform,
der er lukket for offentligheden, med mulighed for ordregiveres indberetning og kontrol af leverandørers
pålidelighed. Platformen skal også facilitere leverandørernes self-cleaning.
44
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0045.png
Professionalisme og godt købmandskab bør være rettesnor
Ambitiøs justering af udbudsloven for øget fleksibilitet er vejen frem
Lad den professionelle bygherrestand i Danmark gøre sit arbejde – uden unødig detailstyring
Undgå unødvendige ekstraudgifter og øg kvaliteten i byggeri og anlæg
Gør det lettere at håndtere udfordringer i samfundet som fx bæredygtighed og grøn omstilling
45
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0046.png
Tak for ordet!
46
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets lukkede ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513257_0047.png
Folketinget
| 14. januar 2022