Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2513230_0001.png
Folketinget
Att.: Erhvervsudvalgets medlemmer
AMNESTY INTERNATIONAL
DANSK AFDELING
Gammeltorv 8, 5. sal
1457 København K
T: 3345 6565
F: 3345 6566
www.amnesty.dk
[email protected]
14. januar 2022
Amnestys anbefalinger til en revision af udbudsloven
Vi vil fra Amnesty International Danmarks side gerne igen sige tak for muligheden
for at bidrage til ekspertmødet om udbudsloven, der fandt sted den 12. januar i år. Vi
vil i brevet her opsummere vores anbefalinger fra ekspertmødet. Vi håber, at
anbefalingerne vil indgå i udvalgets overvejelser om revisionen af udbudsloven.
Vi stiller meget gerne op til yderligere dialog om vores anbefalinger.
Venlig hilsen
Vibe Klarup
Generalsekretær
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Henvendelse af 14/2-22 fra Amnesty om anbefalinger til revision af udbudsloven - opfølgning på udvalgets ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513230_0002.png
Amnestys anbefalinger til en revision af udbudsloven:
Det offentlige indkøber for 380 mia. kr. om året. Det er en ikke ubetydelig motor
for bæredygtig udvikling og samfundsansvar/ansvarlig virksomhedsadfærd i det
hele taget.
Desværre ved vi ikke meget om, i hvilken retning de mange milliarder påvirker
menneskerettigheder, miljø og klima. Vi opdager det, når en vågen presse afdækker
skandaler. Når solcelleanlæg, computere og tøj er produceret af tvangsarbejdende
Uighurer i Xinjiang-provinsen i Kina, når kaffe er produceret under slavelignende
forhold i Brasilien eller når underleverandører på Metro-byggeriet underbetaler
deres ansatte. Men staten, amterne og kommunerne hører vi ikke tilstrækkeligt fra. I
Amnesty synes vi en revision af udbudsloven er en enestående mulighed for at rette
op på den og andre udeladelsessynder. I Amnesty er vi optagede af, at Danmark
påtager sig et aktivt ansvar for at fremme bæredygtig udvikling og forhindre
krænkelser af menneskerettigheder, som eksempelvis børnearbejde og
tvangsarbejde i offentlige myndigheders leverandørkæder.
Vi har følgende anbefalinger til en revision af udbudsloven, som vi gerne ser,
vinder fremme i udvalgets drøftelser:
1) Vi anbefaler at der gøres op med princippet om, at pris kan stå alene ved
tildeling af kontrakter.
EU’s udbudsdirektiv gør det muligt for medlemsstaterne at fremme mere
kvalitetsorienterede offentlige udbud ved at forbyde eller indskrænke brugen af pris
eller omkostning alene til at vurdere det økonomisk mest fordelagtige tilbud, når de
vurderer, at det er hensigtsmæssigt.
1
Herved kan der sættes mere fokus på
bæredygtighed og andre samfundsmæssige hensyn hos både ordregiver og
tilbudsgiver, og det vil gøre det nemmere også for små og mellemstore
virksomheder, der gerne vil være ansvarlige og bæredygtige, at gøre sig gældende.
Lige konkurrencevilkår bør i det hele taget vurderes i forhold til virksomheder, som
gerne vil være ansvarlige og ikke dem som ikke vil. Virksomheder der bruger
ressourcer på at leve op til internationale standarder om ansvarlig
virksomhedsadfærd, bør ikke undermineres af virksomheder der ikke vil.
2) Der bør gøres alt hvad der er muligt for at sikre, at udbudsloven sikrer
overholdelse af OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder og
FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv
Der er en stor international bevægelse i gang i disse år, der pålægger virksomheder
et større ansvar for at overholde internationale standarder for ansvarlig
virksomhedsadfærd med hensyn til arbejdstager/menneskerettigheder, miljø, klima,
ansvarlig skat og korruption/bestikkelse. Offentlige myndigheder bør gå foran.
Dette påpeges af både FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv og
1
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32014L0024
(Betragtning 90)
Side 2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Henvendelse af 14/2-22 fra Amnesty om anbefalinger til revision af udbudsloven - opfølgning på udvalgets ekspertmøde den 12. januar 2022 om udbudsloven
2513230_0003.png
OECD. OECD siger følgende, når det handler om medlemslandenes ansvar i
forhold til offentlige indkøb:
“IV. RECOMMENDS that Adherents lead by example and take measures to
promote and exemplify RBC (Responsible Business Conduct) in their role as
economic actors and in their commercial activities, by: 1. Using public
procurement as a strategic tool for RBC and including RBC in procurement
policies (regulatory and strategic frameworks), as well as promoting due
diligence for RBC in public procurement.”
2
Desuden mener vi, at det offentlige er forpligtet til at gøre sig særligt umage for at
sikre at 380 mia. kr. ikke bidrager til menneskerettighedskrænkelser eller et
uholdbart ressourceforbrug.
Vi foreslår konkret, at det i arbejdet med at revidere udbudsloven undersøges, om
det kan fremgå direkte af loven, at offentlige udbud skal indeholde due diligence
klausuler, og at due diligence dermed også bør indgå som del af en fast praksis for
kontrol af kontraktens udførsel med ordentlige sanktioner ved manglende
overholdelse. Dette bør særligt gøre sig gældende i forbindelse med indkøb af
produkter med stor risiko for negativ indflydelse på menneskerettigheder og miljø i
leverandørkæden. Vi mener, at tekstil/tøj, bomuld, solcelleanlæg, møbler og andre
trævarer, tropisk frugt, blomster, kaffe, fisk og elektronik bør være nogle af de
produkter, som skal kategoriseres som risikoprodukter.
Vi foreslår også konkret, at man opretter et centralt kontrolteam i lighed med det
som man har haft i Sverige siden 2010. Her skal leverandørerne indsende
dokumentation på, hvordan de sikrer efterlevelse af kravene om ansvarlig
virksomhedsadfærd. Oplysningerne bliver derefter vurderet af en fælles
styregruppe. Når arbejdsgruppen vurderer oplysningerne, har de specielt øje for
indkøb, der er foretaget indenfor en række risikosektorer. Der tages således også
hensyn til, hvilke brancher og lande, varerne produceret i. Hvis styregruppen ikke
er tilfreds med leverandørens egenkontrol af sine underleverandører, vil det
regionale samarbejde følge op. Kontrolteamet har fulgt op på flere varegrupper og
har blandt andet besøgt Kina og Pakistan. Et kontrolteam vil også kunne hjælpe
med generelle risikovurderinger i forhold til særlige risikoprodukter og sektorer, så
små kommuner mv. ikke skal stå med arbejdet alene. Vi anbefaler også samarbejde
mellem offentlige myndigheder om arbejdet.
3) Gør det lovpligtigt for offentlige myndigheder at rapportere om indsatsen i
forhold til at sikre bæredygtighed og samfundsansvar i offentlige udbud
– i lighed med de lovkrav, som der er til virksomheders rapportering om
samfundsansvar. Krav om rapportering vil være med til at skærpe
opmærksomheden på behovet for at arbejde mere med grøn omstilling,
bæredygtighed og ansvarlig virksomhedsadfærd som del af offentlige udbud.
Lovpligtig rapportering for offentlige myndigheder bør bl.a. have fokus på
transparens om risici og opfølgning på disse.
2
Guidelines for MNEs - Organisation for Economic Co-operation and Development (oecd.org)
Side 3