Pandemi-lovgivning efterlader
erhvervslivet i limboland
Henrik Rothe, projektleder i Justitia, adjungeret professor CBS
Da den nye epidemilov blev vedtaget i marts 2021, udskød Folketingets partier det vigtige
punkt om virksomhedernes kompensation for tab ved restriktioner til senere forhandlinger.
Regeringen nedsatte en arbejdsgruppe til at komme med et oplæg, som Folketinget kunne
tage stilling til.
Men allerede få uger efter, at arbejdsgruppen er kommet med sit udspil, ser det skidt ud med
opbakningen til forslagene. Og det er der en rigtig god grund til: Gennemføres
arbejdsgruppens forslag, vil danske virksomheder reelt være retsløse under en ny pandemi og
skal stå ”med hatten i hånden” for at få kompensation for restriktioner og begrænsninger.
Naturligvis er danske virksomheder ikke uvante med, at deres virke er underkastet regulering
på grund af overordnede samfundsmæssige hensyn. I nogle tilfælde - som f.eks.
miljøreguleringer - kan sådanne regler fastsat ved lov eller bekendtgørelser udløse betydelige
omkostninger hos virksomhederne og i et vist omfang begrænse deres muligheder for at drive
deres virksomhed, som de ønsker det.
Sådanne begrænsninger har ikke karakter af ekspropriation og accepteres i vidt omfang som
nødvendige af erhvervslivet og erhvervsorganisationerne, der kan indrette deres drift efter
generelle regler, der gælder for alle. Derfor udløser denne type indgreb heller ikke erstatning
eller kompensation.
Tvangsindgreb efter epidemiloven er imidlertid en ganske anden historie. Her er der ikke tale
om en permanent regulering, som påvirker virksomhedernes muligheder for normal drift,
men derimod en midlertidig og delvist uforudsigelig regulering i form at tvangsindgreb.
Man kan ikke sige, hvornår Danmark næste gang rammes af en samfundskritisk epidemi. Der
kan gå 100 år eller det kan ske næste vinter. Alligevel bør en kommende regulering af
virksomhedernes retsstilling, når de rammes af tvangsindgreb som påfører dem tab, indrettes
med forudsigelighed og retsgarantier.
Virksomhederne i et retssamfund skal i videst muligt omfang kunne udlede deres retsstilling
direkte af loven. Dette gælder ikke mindst, hvor loven i øvrigt hjemler alvorlige indgreb i
virksomhedernes dispositionsfrihed.
De retsgarantier er ikke at finde i arbejdsgruppens anbefalinger. Selvom gruppen ifølge dens
kommissorium skal bestå af både økonomiske og juridiske eksperter, må man konstatere, at
økonomien har vejet tungere end juraen.
1