Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2509089_0001.png
Aktiv brug af
arbejdsklausuler
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0002.png
BAT-kartellet
Indhold
3 Introduktion
3
4
4
4
3F’s klausulundersøgelse 2021
BAT-kartellets krav til arbejdsklausuler
BAT-kartellets krav til arbejdsmiljøklausuler
BAT-kartellets krav til lærlingeklausuler
5 Arbejdsklausuler
Kædeansvar
Klausuler i indkøbs- og udbudspolitik
Nej tak til en underskov af underentreprenører
Udenlandske arbejdstagere på byggepladsen
Myndighedernes kontrol på byggepladsen
Mulige sanktioner
Modelklausuler
BAT-kartellets krav til arbejdsklausuler
ved offentlige udbud
11 Københavns Kommune – det gode eksempel
5
6
6
7
7
9
11
11
14 Arbejdsmiljøklausuler
14
14
14
14
15
15
15
15
Konkurrenceforvridende at lade være
Fast del af indkøbs- og udbudspolitik
Kædeansvar
Det offentlige bør stille højere krav
end loven kræver
Best Available Technology-klausuler
Kontrol og sanktion
Incitamenter
BAT-kartellets krav til arbejdsmiljøklausuler
16 Lærlingeklausuler
17 Et rimeligt konkurrenceparameter
17 Lovkrav om lærlingeklausuler
i offentlige udbud
17 Lærlingepartnerskaber kan fungere som
supplement til klausuler
18 Kontrol af lærlingeklausuler
18 Opstartsmøder med fokus på lærepladser
18 Sanktioner ved overtrædelse af
lærlingeklausuler
18 Transparens med lærepladser
18 BAT-kartellets krav til lærlingeklausuler
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0003.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
Introduktion
I over 20 år har vi i Bygge-, Anlæg og Trækartellet opfordret kommuner,
regioner og andre offentlige bygherrer til at benytte sig af arbejdsklausuler
i forbindelse med deres udbud af bygge- og anlægskontrakter. Det har
medført, at instrumentet er taget i brug i langt størstedelen af landets
kommuner. Arbejdsklausulerne er ikke kun forblevet et offentligt
fænomen, men er også anvendt af private bygherrer.
Arbejdsklausulerne har medført, at man har hjulpet med at
løfte vilkårene i byggeriet på det danske arbejdsmarked.
Arbejdsklausulerne har medført, at entreprenører, der ikke
har haft ordnede forhold, somme tider er blevet frasorteret
i udbudsprocesserne.
Med andre ord kan man sige, at arbejdsklausulerne som
instrument har opnået succes i form af deres udbredelse
– i særdeleshed ved offentlige byggerier, men også i min-
dre omfang ved private byggerier – og i sin effekt med en
vis frasortering af entreprenører.
Alligevel ser man stadigvæk udbud gå til entreprenører, der
i forbindelse med tidligere udbud ikke har levet op til
standarderne for det danske arbejdsmarked. Og ligeledes
ser man, at mange af de problemer, som arbejdsklausulerne
skulle løse, ikke er blevet løst – for eksempel på lærlinge-
området.
Udfordringen med arbejdsklausulerne går derfor på to
ben. For det første skal arbejdsklausulerne indrettes, så
de inddrager en bredere vifte af problemstillinger. Her kan
arbejdsklausulerne eksempelvis med fordel flankeres af
håndfaste arbejdsmiljøklausuler. Og for det andet kræver
det, at de offentlige bygherrer anvender deres egne klausuler
mere aktivt i udbudsprocessen, så der ikke alene skelnes til
de billigste udbud i udvælgelsesprocessen. Derudover er
lærlingeklausuler et effektivt redskab til at sikre, at man også
i fremtiden kommer til at have udlærte håndværkere inden for
byggeriet.
BAT-kartellet har i denne pjece samlet 35 håndfaste krav
til, hvordan man kan styrke anvendelsen, kontrollen og
sanktioneringen af arbejds-, arbejdsmiljø- og lærlinge-
klausuler. Med dem i hånden kan offentlige bygherrer både
undgå social dumping, forbedre arbejdsmiljøet og sikre, at vi
ikke i fremtiden kommer til at mangle kloge hænder.
3F’s klausulundersøgelse 2021
Udfordringerne med brugen af arbejdsklausuler er desværre stadig udbredte
i Danmark, hvilket 3F’s nye klausulundersøgelse tydeligt viser.
Næsten 90 procent af kommunerne har indarbejdet arbejdsklausuler i deres
udbuds- og indkøbspolitik, men …
• … kun lidt over halvdelen af kommunerne har indarbejdet lærlingeklausuler
i udbuds- og indkøbspolitikken
• … kun 40 procent af kommunerne har besluttet, at der løbende skal føres
kontrol med, om klausulerne overholdes
• … kun 20 procent af kommunerne har en central kontrolenhed, der skal
kontrollere om klausulerne overholdes
• … kun 60 procent af kommunerne anvender arbejdsmiljøklausuler, og kun 40
procent anvender arbejdsmiljøklausuler, der er særskilte fra arbejdsklausulerne.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
BAT-kartellet
BAT-kartellets krav til arbejdsklausuler
1.
2.
3.
4.
5.
Krav om arbejdsklausuler ved alle offentlige udbud inden
for bygge- og anlægssektoren.
Arbejdsklausuler i offentlige udbud skal være gældende
i hele kæden af entreprenører.
Der skal maksimalt være ét led mellem underentreprise
og hovedentreprenør.
Entreprenører skal i budfasen angive, om de anvender
underentreprenører, hvem de er, og hvorfor de bruges.
Der skal være bestemmelser i alle offentlige udbud om,
at der ikke benyttes vikarer, bemandingsvirksomheder
eller alene-mestre på byggepladsen.
Ved brug af udenlandsk arbejdskraft skal entreprenører
kunne redegøre for kost, transport og logi.
Det skal understreges i offentlige udbud, at man ikke må
bo på byggepladsen.
Der skal stilles krav til forholdene i eventuelle skurbyer.
Dansk eller engelsk skal være byggepladsens sprog.
Der skal ved alle udbud være hyppige og synlige besøg
fra bygherrens kontrollanter, og der skal budgetteres til
disse kontrollanter.
Der skal indføres krav om id-kort på alle byggepladser.
Kommuner og regioner skal indføre centrale kontrol-
enheder.
Offentlige bygherrer bør både lave stikprøvekontroller,
kræve dokumentation fra entreprenøren samt have
kontrolgrupper for at sikre den bedst mulige kontrol.
Alle Arbejdstilsynets afgørelser på byggepladsen skal
tilgå den offentlige bygherre.
Alvorlige eller gentagne overtrædelser af arbejds-
klausuler bør føre til udelukkelse af en virksomhed fra
byggepladsen.
Offentlige bygherrer bør have så bred en palet af
sanktionsmuligheder som muligt.
Det skal være muligt at tilbageholde eller ikke at
udbetale dele af en betaling, hvis en entreprenør ikke
overholder arbejdsklausulerne.
Det skal klart angives i kontrakten, at alle parter – inklusiv
underentreprenører – anerkender det danske fagretlige
systems afgørelser, og at disse er endelige.
Der skal oprettes et nationalt register for offentlige
bygherrer, hvor virksomheder, der gentagende har
overtrådt arbejdsklausuler, kan udelukkes fra kommende
budrunder.
Der skal oprettes et forum for offentlige bygherrer, hvor
erfaringer med aktiv anvendelse af arbejdsklausuler
deles.
6.
7.
8.
9.
10.
BAT-kartellets krav til arbejdsmiljøklausuler
1. Alle offentlige udbud skal indeholde arbejdsmiljø-
klausuler.
2. Der bør på linje med arbejdsklausulerne indføres kæde-
ansvar for arbejdsmiljøklausuler.
3. Kravene i offentlige arbejdsmiljøklausuler bør som mini-
mum ligge på linje med de højeste krav i branchen.
4. Der skal indføres Best Available Technology-klausuler i alle
offentlige udbud.
5. Offentlige bygherrer skal forpligtes til hyppig kontrol med
arbejdsmiljøklausulerne.
6. Der skal oprettes et nationalt register for offentlige
bygherrer, hvor virksomheder, der gentagende har over-
trådt arbejdsmiljøloven, kan udelukkes fra kommende
budrunder.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
BAT-kartellets krav til lærlingeklausuler
1. Der skal indføres lærlingeklausuler i alle offentlige udbud.
2. Offentlige bygherrer bør indgå lærlingeklausuler i stedet
for partnerskabsaftaler.
3. Offentlige bygherrer skal forpligtes til at føre jævnlig og
synlig kontrol på byggepladsen.
4. Der bør afholdes et særligt opstartsmøde med fokus på
lærlingeklausuler.
5. Lærlingeplaner skal være fast punkt på jævnlige møder
mellem entreprenøren på byggepladsen, den offentlige
bygherre og den relevante uddannelsesinstitution.
6. Der skal indføres dokumentationskrav i forbindelse med
alle lærlingeklausuler.
7. Offentlige bygherrer bør både lave stikprøvekontroller,
kræve dokumentation fra entreprenøren samt etablere
brede kontrolgrupper for at sikre effektiv kontrol.
8. Der bør udgives årlige statistikker over antallet af
lærlingepladser i lærlingeklausulerne samt hvor mange
af stillingerne, der rent faktisk er blevet besat.
9. Tilsynet med overholdelsen af lærlingeklausuler bør føres
i samarbejde med lærlingens uddannelsessted.
18.
19.
20.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0005.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
Arbejdsklausuler
Groft sagt er arbejdsklausulerne i udbudsprocessen
garantien for, at de gode forhold på det danske
arbejdsmarked, der ikke er fastsat ved lov, stadig
overholdes. Arbejdsklausuler sikrer i store træk, at
overholdelsen af løn- og arbejdsforhold sidestilles
med overholdelsen af den danske lovgivning, som
for eksempel arbejdsmiljøloven.
Arbejdsklausuler er dog ikke blot
et juridisk instrument, men også et
værdimæssigt signal til de virksom-
heder, der ønsker at byde på en opgave.
Det er derfor vigtigt, at det skrives
klart og tydeligt i udbudsmateriale,
at den offentlige bygherre vurderer
overholdelse af kontraktens arbejds-
klausuler, lærlingeklausuler og arbejds-
miljøklausuler meget højt.
Arbejdsklausulerne er til fordel for alle
parter på det danske arbejdsmarked.
På den ene side sikrer de danske,
overenskomstdækkede virksomheder
mod unfair konkurrence fra for eksem-
pel virksomheder uden overenskomst
eller virksomheder, som ikke leverer
ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Og på
den anden side sikres arbejdstagerne
mod social dumping og løndumping fra
virksomheder, der importerer sårbar og
billig udenlandsk arbejdskraft.
I mange år var der en udfordring i, at
arbejdsklausulerne kun forpligtede
hovedentreprenøren, men man ser i høje-
re grad, at det såkaldte kædeansvar ikke
blot stiller krav til hovedentreprenøren,
men også dennes underentreprenører.
Kædeansvar er i dag afgørende for, at
klausulerne overholdes, og bør være et
minimumskrav i alle offentlige udbud.
Hovedparten af landets kommuner
og regioner benytter sig i dag af
kædeansvar i byggeriet, men det er
Kædeansvar
En arbejdsklausul er i sin enkelthed
“bare” endnu et kontraktvilkår, der skri-
ves ind i udbudsmaterialet, når eksem-
pelvis en kommune laver et udbud.
Klausulen vil ofte være udformet
således, at den forpligter entreprenøren
til at sikre, at medarbejderne på bygge-
og anlægsprojektet får løn inklusiv
ydelser, arbejdstid og arbejdsvilkår
svarende som minimum til dem, der er
sikret af overenskomsten på området.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0006.png
BAT-kartellet
afgørende, at denne praksis udbredes
til alle offentlige bygherrer, hvis klausu-
lerne for alvor skal kunne håndhæves.
Manglende betalinger og kædeansvar
Et af de steder, hvor offentlige byg-
herrer kan begynde at stramme deres
arbejdsklausuler op, er i forbindelse
med manglende betalinger efter
kendelser og afgørelser i det fagretlige
system.
Offentlige bygherrer kan med for-
del tydeliggøre i udbuddet, at det er
en entreprenørs ansvar, hvis denne
benytter sig af underentreprenører,
og at entreprenøren derfor også bør
hæfte for disses forsømmelser og eller
manglende betalinger, hvis de mod-
tager en kendelse eller en afgørelse
i det danske fagretlige system.
Det vil med andre ord sige, at hvis en
underentreprenør overtræder en af
arbejdsklausulernes bestemmelser,
dømmes til at skulle betale for over-
trædelsen og ikke gør det, så skal
den offentlige bygherre kunne gå til
entreprenøren, som har ansat den
gældende underentreprenør, og få det
skyldige beløb derfra. Herefter må det
være op til entreprenøren at få sine
penge tilbage fra underentreprenøren
efterfølgende. Sådanne bestemmelser
kan være med til at forpligte entre-
prenøren yderligere og involvere dem
aktivt i kontrollen med overholdelsen af
arbejdsklausulerne.
eksempelvis kommuner, der har indført
arbejdsklausuler i deres indkøbspolitik,
været stigende, men det samme gør
sig desværre ikke gældende i lige så høj
grad for de to andre typer klausuler.
Ved at integrere brugen af alle tre
typer klausuler i sin indkøbs- og
udbudspolitik sikrer man som offentlig
bygherre, at brugen af disse bliver en
grundlæggende forudsætning og ikke
et tilvalg, man skal overveje fra sag til
sag. Det giver en højere anvendelses-
grad af klausulerne, men sikrer samtidig
også en mere ensartet sagsbehandling
i den offentlige myndighed. Det giver
både mere erfaring til myndighe-
dens ansatte med at håndtere klau-
sulerne, men skaber også mere lige
konkurrencevilkår inden for sektoren
såvel som imellem forskellige brancher.
Denne integration i indkøbs- og
udbudspolitikken bør ikke kun gælde
for offentlige bygherrer, men også for
selvejende institutioner, som står for en
væsentlig andel af udbuddene inden
for bygge- og anlægsbranchen.
Klausuler i indkøbs- og
udbudspolitik
Brugen af både arbejds-, arbejdsmil-
jø- og lærlingeklausuler bør være en
integreret del af alle offentlige byg-
herrers indkøbs- og udbudspolitik. Over
de seneste 10 år har procentandelen af
Nej tak til en underskov af
underentreprenører
Ved offentlige udbud bør det være en
grundlæggende målsætning, at så
mange som muligt, der arbejder på
udbuddet, er ansat direkte ved entre-
priseholderen. Det skyldes, at selvom
man som offentlig myndighed sikrer
sig så meget som muligt med kædean-
svarsklausuler, så er kontrol og sanktion
med selve entrepriseholderen altid let-
tere, end når man skal ud i mange led.
For at man som offentlig myndighed
eller dennes kontrollant på byggeplad-
sen skal kunne oparbejde en vedva-
rende dialog med entreprenørerne
og underentreprenørerne samt opnå
tillidsforhold til sine ansatte, kræver
det, at man har et begrænset antal
entreprenører, man skal forholde sig til,
og at disse er de samme gennem hele
byggeprocessen. En stor udskiftning
af underentreprenører samt et meget
stort antal vikaransatte hæmmer
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
Aktiv brug af arbejdsklausuler
derimod voldsomt mulighederne for
kontrol med opfyldelsen af arbejds-
klausulerne og besværliggør dialogen
mellem udbyderen og entreprenørerne.
Derfor bør der for det første være et
krav i udbudsmaterialet om, at anven-
delse af underentreprenører skal god-
kendes af bygherren. Som følge heraf
bør det også fremgå klart og tydeligt
af entreprenørens tilbud, hvorvidt der
anvendes underentreprenører, hvem
disse er samt en begrundelse af, hvor-
for der anvendes underentreprenører.
Dertil bør der også være et krav i
udbuddet om, at der ikke er mere end
ét led i en given underentreprise fra
en totalentreprenør eller en hoved-
entreprenør. Det er et effektivt redskab
til at undgå, at et udbud svømmer til
i uigennemskuelige underentrepriser,
der i sidste ende besværliggør enhver
kontrol og overholdelse af arbejds-
klausulerne.
Vikarer og enmandsvirksomheder
Blandt gruppen af vikarer, medarbejde-
re i bemandingsvirksomheder og selv-
stændige optræder der hyppigere pro-
blemer forbundet med social dumping.
Dette kan indebære snyd med sociale
bidrag, underbetaling, moms- og skatt-
eunddragelse med mere. Derfor bør der
også indføres bestemmelser, der sikrer,
at der ikke anvendes vikarer, beman-
dingsvirksomheder og alene-mestre på
offentlige byggerier. Det bør være et
grundvilkår, at alle ansatte, der arbejder
på pladsen, skal have direkte ansæt-
telse i en virksomhed, som også har
en opgave på pladsen. Hvis det viser
sig, at der er en bydende nødvendig
omstændighed, der kræver ansættel-
sen af eksempelvis vikarer, så skal dette
godkendes af bygherren på opfordring
fra den ansvarlige entrepriseholder og
kun efter grundig, skriftlig redegørelse.
BAT-kartellet ser i denne forbindelse
derfor meget positivt på regeringens
udspil om, at selvstændige skal under-
lægges en formodningsregel, hvor
man formoder, at en enkeltperson på
en byggeplads er ansat som lønmod-
tager, medmindre vedkommende kan
godtgøre, at han eller hun reelt set er
selvstændig. Dette udspil vil forhåbent-
lig være med til at sætte en stopper
for situationer, hvor de “selvstændige”
knap nok ved, at de er selvstændige.
Udenlandske arbejdstagere på
byggepladsen
I en situation, hvor der mangler arbejds-
kraft i byggeriet, er det selvsagt, at
udenlandske arbejdstagere selvfølge-
lig er velkomne på byggepladsen, så
længe de arbejder under de samme
ordnede løn- og arbejdsforhold som
deres danske kollegaer. For at sikre
dette skal der stilles krav om, at entre-
prenøren skal kunne redegøre for kost,
transport og logi for de udenlandske
arbejdstagere. Ved på forhånd at stille
disse krav som arbejdsklausuler sikrer
man sig mod mange former for social
dumping.
Det skal dertil understreges i klau-
sulerne, at det ikke er tilladt at bo på
byggepladsen. Hvis det for byggeriet er
nødvendigt, at der opføres en såkaldt
skurby, skal der stilles håndfaste krav
til dens indretning og kvalitet, samtidig
med at det skal være klart udtrykt, at
en sådan skurby ikke må opføres på
byggepladsens område.
Fælles sprog på byggepladsen
Endelig bør der stilles krav i udbuds-
materialet om, at byggepladsens sprog
enten er dansk eller engelsk. Ved at
kræve et fælles sprog på byggepladsen
letter man ikke kun kommunikationen
på pladsen, men man garanterer også
at kontrollanter på byggepladsen kan
kommunikere med alle ansatte om
forholdene på byggepladsen.
Med andre ord sikrer et fælles sprog på
byggepladsen både produktivitet, kva-
litet, sikkerhed og ordnede forhold.
rende, at de ikke blot figurerer som
gode takter på et stykke papir, men at
de også overholdes i virkeligheden. Det
kræver løbende kontrol med hoved- og
underentreprenørerne såvel som hårde
og effektive sanktioner i de tilfælde,
hvor klausulerne ikke overholdes.
For at offentlige bygherrer effektivt
kan kontrollere, om arbejdsklausulerne
overholdes, kræver det, at den offent-
lige myndighed engagerer sig igennem
hele byggeprocessen og samtidig gør
brug af en lang række instrumenter.
Central kontrolenhed i kommuner og
regioner
Overvågning og kontrol af arbejdsklau-
suler er langt hen ad vejen et område,
der kræver stor erfaring og vedvarende
opfølgning. For at oparbejde den for-
nødne kapacitet, viden og erfaring til
effektivt at kunne vurdere klausulernes
overholdelse kan det kraftigt anbefales,
at offentlige myndigheder samler deres
kontrolenhed ét centralt sted.
Således bør alle kommuner og regioner
i udgangspunktet oprette centrale kon-
trolenheder til formålet. Hvis kontrol-
opgaverne løses ad hoc fra gang til
gang, oparbejdes den fornødne eksper-
tise og erfaring ikke, hvilket kun fører til
en svækket kontrol af klausulerne.
Kommuner kan også gå sammen med
andre kommuner eller statslige myn-
digheder om sammen at drive centrale
kontrolenheder. Det kan være en løs-
ning for eksempelvis mindre kommuner,
der ellers kan have svært ved at samle
og opretholde den fornødne ekspertise.
Synlig og hyppig tilstedeværelse på
byggepladsen
For det første er det nødvendigt med
en synlig tilstedeværelse på bygge-
pladsen. Det betyder, at bygherrernes
kontrollanter skal være til stede ofte
og regelmæssigt nok til, at medarbej-
derne kan blive opmærksomme på
kontrollanterne og bliver klar over, at de
med jævne mellemrum vender tilbage.
Derudover skal tilstedeværelsen på
byggepladserne også ske ofte nok til,
at medarbejderne på byggepladserne
Myndighedernes kontrol på
byggepladsen
For at arbejdsklausuler skal fungere
som effektive redskaber, er det afgø-
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0008.png
BAT-kartellet
har mulighed for at lære kontrollanterne
at kende. Uden regelmæssige og synlig
tilstedeværelse på byggepladserne
vil medarbejderne ikke have mulighed
for at opnå et fortrolighedsforhold til
kontrollanterne, der er grundlaget for,
at kontrollanterne kan opnå indsigt i de
reelle forhold på byggepladsen.
For at den offentlige myndighed, der
udbyder opgaven, kan kontrollere, at
arbejdsklausulerne overholdes, er det
helt afgørende, at der afsættes til-
strækkelige økonomiske ressourcer. Det
siger sig selv, at hvis myndigheden skal
have kontrollanter hyppigt og regel-
mæssigt på en byggeplads gennem
hele dens forløb, så skal der budget-
sættes penge til denne kontrol.
Københavns Kommune og Odense
Kommune har med succes benyttet
sig af en risikobaseret kontrolindsats.
Deres kontrolindsats er baseret på en
risikomodel, så deres kontrollanter
fokuserer på at kontrollere, der hvor de
vurderer at risikoen for overtrædelser er
størst. Denne tilgang sikrer, at kontrol-
lanterne bruger deres tid og energi,
hvor der er mest brug for den. Tilgan-
gen baserer sig på en høj grad af fysisk
tilstedeværelse samt tæt dialog med
de ansatte på byggepladserne. Den
risikobaserede tilgang forudsætter dog
en høj grad af ekspertise og erfaring
hos den offentlige myndighed, for at
den kan lade sig gøre.
ID-kort
For det andet skal alle tilstedeværende
på en byggeplads udstyres med
id-kort. Id-kortet skal korrespondere
med en jævnligt ajourført liste over
virksomheder såvel som medarbejdere,
der har adgang til byggepladsen. Listen
skal være tilgængelig for bygherrens
kontrollanter for at give synlighed over
alle underleverandører i kæden. Id-kor-
tet skal som minimum vise navnet på
medarbejderen, foto af vedkommende
samt arbejdsgiver, og disse skal tjekkes
ved indgang til byggepladsen. Derud-
over bør id-kortet vise den arbejds- og
ansættelseskontrakt, som arbejdstage-
ren har tegnet med virksomheden, og
hvordan vedkommende er socialt sikret.
Entreprenører og underentreprenører
skal være ansvarlige for, at deres
medarbejdere er udstyret med korrekte
id-kort, og at alle disse oplysninger
er ajourførte. For at sikre, at id-kortet
hele tiden kan holdes ajour med alle
de nødvendige oplysninger, kan dette
eksempelvis være et fysisk kort med en
QR-kode, der linker videre til en online
database, hvor alle oplysninger kan
være opdateret i realtid.
Man har fra offentligt hold igangsat
pilotprojekter og forsøgsordninger,
hvilket i BAT-kartellets optik er positivt,
men ordningen bør hurtigst muligt
indføres på alle byggepladser – private
såvel som offentlige.
Derudover kan et obligatorisk id-kort
med fordel indføres på europæisk
plan for at kunne tackle udfordringer
ved vandrende arbejdskraft. Dette vil
også være med til at imødekomme
EU-Domstolens kendelse om arbejds-
giverens pligt til objektiv registrering af
arbejdstid.
Arbejdstilsynets afgørelser skal gå til
den offentlige myndighed
For det tredje bør alle afgørelser fra
Arbejdstilsynet om den pågældende
byggeplads også gives til den offent-
lige bygherre, der har sat opgaven i
udbud. Ikke alene vil en sådan trans-
parens kunne give offentlige bygherrer
mulighed for løbende at stille krav og
følge op på overskridelser af eksem-
pelvis arbejdsmiljøloven. Viser det sig,
at den samme leverandør eller under-
leverandør gentagne gange overtræder
loven, vil dette også kunne være med
til at bringe yderlige information til
fremtidige udbudsprocesser. Dette
vil være til gavn for medarbejdernes
sikkerhed på byggepladsen og vil sikre
mere retfærdige konkurrencevilkår for
de leverandører og underleverandører,
der lever op til kravene om et sundt og
sikkert arbejdsmiljø.
Bred vifte af kontrolmekanismer
For at sikre en effektiv kontrol med
arbejdsklausulernes overholdelse
er det nødvendigt at have en række
instrumenter. Først og fremmest er det
vigtigt, at den offentlige myndighed
hyppigt og regelmæssigt tager stik-
prøvekontroller på byggepladsen, som
beskrevet ovenfor.
Dernæst er det nødvendigt, at der i
kontrakten indgås håndfaste aftaler
om, at entreprenøren og dennes under-
entreprenører ofte leverer dokumenta-
tion for, at klausulerne overholdes.
Endelig bør kontrol af byggepladser
foregå i et bredt samarbejde mellem
alle relevante parter. I praksis anbefales
det, at man etablerer kontrolgrupper,
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0009.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
hvor man har mulighed for at dele
erfaringer og observationer med hinan-
den på tværs af myndigheder og andre
interessenter. Disse kontrolgrupper kan
indeholde repræsentanter fra bygher-
ren, lokale fagforeninger og -forbund,
arbejdsgiverorganisationer, Skat og
Arbejdstilsynet.
Mulige sanktioner
For at kontrolinstansernes påbud skal
have virkning, er det vigtigt, at byg-
herrerne også har mulighed for følge
deres kontrol op med en lang række
sanktioner. Disse skal selvfølgelig
tilpasses efter situationen og påtalens
alvor. Mange situationer vil ofte kunne
klares gennem dialog og en klar og
tydelig besked om, at forholdene skal
bringes i orden. Alvorligere og/eller
gentagende overtrædelser bør kunne
føre til, at en virksomhed udelukkes fra
byggepladsen.
Flere sanktionsmuligheder
For at en offentlig myndighed effektivt
skal kunne sanktionere overtrædelser af
klausulerne, er det nødvendigt at have
et bredt udvalg af sanktionsmuligheder.
En stor del af landets kommuner har
alt for få sanktionsmuligheder i kassen.
Således ser man, at visse kommuner
kun har den blødeste sanktion – påta-
len – og den hårdeste – opsigelse af
kontrakten. Det fører til, at for mange
overtrædelser ikke sanktioneres hårdt
nok, og at de hårdere midler kun i
begrænset omfang anvendes. Sørger
man derimod fra offentligt hold at have
et bredt udvalg af sanktioner, kan man
nemmere sanktionere proportionelt,
hvilket i sidste ende fører til en højere
grad af klausuloverholdelse.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0010.png
BAT-kartellet
Eksempler på forskellige sanktions-
muligheder:
• Påtale
• Opsigelse af leverandør
• Tilbageholdelse af hele eller dele af
kontraktsummen
• Dagbøder
• Skærpet kontrol
• Ophør af fremtidigt samarbejde med
leverandør
• Bortvisning af leverandør
• Tilbagebetaling
• Midlertidig udelukkelse af leverandør
skal parterne forpligte sig til ikke at føre
sagerne videre ved andre domstole.
I forbindelse med byggerier, hvor man
ikke fra offentlig side har sikret sig med
værnetingsklausuler, har man set, at
entreprenører og underentreprenører
har taget afgørelser givet i det danske
fagretlige system og efterfølgende
genprøvet dem i for eksempel Italien og
Polen for at se, om disse domstole ville
omgøre kendelserne.
Register over problematiske
entreprenører
Ved offentlige udbud ses det ofte, at
det er de samme entreprenører og
underentreprenører, der går igen, når
det gælder manglende overholdelse
af arbejdsklausulernes bestemmelser.
Virksomheder, der eksempelvis ansæt-
ter falske selvstændige, er også ofte
dem, der ikke sikrer, at alle medarbej-
dere får udbetalt den rette løn, eller
garanterer den rette arbejdstid. Dertil
kommer, at der ofte også er en sam-
menhæng mellem de virksomheder, der
ikke overholder deres arbejdsklausuler,
og dem der har problemer i forhold til
for eksempel overholdelse af arbejds-
miljøregler, skatteindbetaling, skuffe-
selskaber og meget andet.
For at imødegå, at offentlige udbydere
gang på gang ender med at skulle
håndtere de samme problematiske
entreprenører og underentreprenører, bør
der udarbejdes et register, hvor offent-
lige bygherrer på tværs af regionale og
kommunale skel og blandt statslige
myndigheder kan registrere entreprenø-
rer og underentreprenører, der ikke har
overholdt kontraktforhold i forbindelse
med offentlige udbud. Disse skal i første
omgang gælde for brud på arbejds-,
arbejdsmiljø- og lærlingeklausuler, men
kan også udvides til at gælde øvrige
kontraktforhold. Registeret kan også
med fordel udvides til at gælde entre-
prenører, der har problemer med at over-
holde eksempelvis skatteindbetalinger.
Derudover bør registeret indeholde
data om virksomheder, der har været
forbundet med organiseret kriminalitet,
hvidvaskning, skatteunddragelse,
blacklisting af faglige aktive i Danmark
såvel som i udlandet samt tidligere
brud på overenskomster.
Viser det sig, at en virksomhed gentagne
gange er taget i problematiske forhold
i forbindelse med opfyldelsen af offent-
lige udbud, eller er der overtrædelser af
grovere karakter, bør disse kunne ligge til
grund for, at en myndighed i en udbuds-
procedure fravælger et tilbud, der invol-
verer den pågældende virksomhed.
Registeret skal være med til at sikre, at
offentlige skattekroner ikke går til virk-
somheder, der gang på gang er med til
at underminere danske løn- og arbejds-
vilkår. Det vil også skabe en positiv
konkurrencesituation, hvor virksomheder,
som sikrer ordnede forhold, ordentligt
arbejdsmiljø og varetager deres sam-
fundsansvar ved for eksempel at tage
lærlinge, ikke i samme omfang skal kon-
kurrere om udbuddene med de elemen-
ter i branchen, der snyder på vægten.
Forum for offentlige udbud
For at sørge for, at der bliver draget
tilstrækkelig nytte af registeret, bør der
også oprettes et forum for offentlige
udbud, hvor offentlige bygherrer har
mulighed for at drøfte deres erfaringer
med udbud og blive opdateret på de
seneste konklusioner fra registeret. Et
sådant forum bør i første omgang inklu-
dere repræsentanter fra statslige myn-
digheder, KL og Danske Regioner, men
skal også have mulighed for at udveksle
information med Arbejdstilsynet og
SKAT. Endelig bør arbejdsmarkedets
parter også inddrages i det omfang, det
er relevant for at kunne bidrage med
vigtig information om status for bygge-
riet på offentlige byggepladser.
Kvalitative krav i udbudsprocesser
Det bør være en bunden opgave for et
sådant forum at se på, hvordan man
kan sikre, at offentlige bygherrer bedre
kan stille kvalitative krav i forbindelse
med udbud af offentlige byggerier.
Som situationen er i dag, baserer
de fleste offentlige udbud sig på en
matematisk vurderingsmodel, hvor man
vægter forskellige dele af udbuddet
med forskellige matematiske vægte
og så tildeler point alt efter, i hvor høj
Således bør det som minimum skrives
ind i kontrakten, at entreprenøren
risikerer at miste en del af sin beta-
ling, hvis denne ikke overholder de
arbejdsklausuler, der er skrevet ind i
kontrakten. En sådan forpligtelse er
helt identisk med den måde, hvorpå en
offentlig bygherre kan tilbageholde en
del af kontraktsummen, hvis der er fejl
og mangler, når opgaven er færdiggjort.
Endelig bør der også indføres en klausul
i kontrakten, der tilsiger, at en vis andel
af byggesummen bør tilbageholdes, ind-
til alle faglige organisationer har oplyst,
at alle verserende faglige sager er blevet
afsluttet, og at eventuelle pengebeløb er
blevet udbetalt. På denne måde sikres,
at alle aktører i og omkring udbuddet
har et incitament til at få afsluttet alle
fagretlige spørgsmål i god orden og
inden for en rimelig tidshorisont.
Værnetingsklausuler
En af de helt afgørende forudsætninger
for sanktioneringen af arbejdsklausuler
er, at man ekspliciterer i udbuddet og i
kontrakten, at alle stridsspørgsmål om
opfyldelsen af arbejdsklausulerne i kon-
trakten i sidste ende skal afgøres i det
danske fagretlige system. Sådanne klau-
suler kaldes også for ’værneting’ og er et
helt almindeligt element i en kontrakt.
I klausulen skal entreprenøren såvel
som alle underentreprenører forpligte
sig til ved kontraktens indgåelse at
anerkende afgørelser foretaget i det
danske fagretlige system. Yderligere
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0011.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
grad man vurderer, at tilbuddene lever
op til de krav, der er anført i udbuds-
materialet. Problemet med disse
modeller er, at virksomheder, der ofte
byder ind på offentlige udbud, hurtigt
lærer at “game” disse matematiske
modeller.
Det kræver ofte ikke megen erfaring
med offentlige udbud eller matemati-
ske modeller at skræddersy et udbud,
så det opnår maksimalt pointantal,
uden at dette nødvendigvis garanterer,
at tilbuddet lever op til de krav og for-
ventninger, som udbyderen har. Hvis en
offentlig myndighed derfor kun baserer
sit valg af tilbud på denne pointscore,
får man en situation, hvor man ikke
nødvendigvis får det bedste tilbud.
Problemet er, at de matematiske
modeller giver et skær af objektivitet
til en udvælgelsesprocedure, som ikke
er retfærdiggjort. Et forum på tværs af
offentlige bygherrer bør derfor se på,
hvordan man sikrer, at man nemmere
kan stille kvalitative krav i udbuds-
processen, og hvordan man kan tillade,
at disse får afgørende indflydelse
i udvælgelsesprocessen.
BAT-kartellets krav til arbejds-
klausuler ved offentlige udbud
Samlet set kan arbejdsklausuler i offent-
lige udbud styrkes og bedre målrettes
ved at tage følgende redskaber i brug:
1. Krav om arbejdsklausuler ved alle
offentlige udbud inden for bygge-
og anlægssektoren.
2. Arbejdsklausuler i offentlige udbud
skal være gældende i hele kæden
af entreprenører.
3. Der skal maksimalt være ét led
mellem underentreprise og
hovedentreprenør.
4. Entreprenører skal i budfasen
angive, om de anvender under-
entreprenører, hvem de er, og
hvorfor de bruges.
5. Der skal være bestemmelser i alle
offentlige udbud om, at der ikke
benyttes vikarer, bemandings-
virksomheder eller alene-mestre
på byggepladsen.
6. Ved brug af udenlandsk arbejds-
kraft skal entreprenører kunne
redegøre for kost, transport og logi.
7. Det skal understreges i offentlige
udbud, at man ikke må bo på
byggepladsen.
8. Der skal stilles krav til forholdene
i eventuelle skurbyer.
9. Dansk eller engelsk skal være
byggepladsens sprog.
10. Der skal ved alle udbud være
hyppige og synlige besøg fra byg-
herrens kontrollanter, og der skal
budgetteres til disse kontrollanter.
11. Der skal indføres krav om id-kort
på alle byggepladser.
12. Kommuner og regioner skal indføre
centrale kontrolenheder.
13. Offentlige bygherrer bør både lave
stikprøvekontroller, kræve doku-
mentation fra entreprenøren samt
have kontrolgrupper for at sikre
den bedst mulige kontrol.
14. Alle Arbejdstilsynets afgørelser
på byggepladsen skal tilgå den
offentlige bygherre.
15. Alvorlige eller gentagne over-
trædelser af arbejdsklausuler
bør føre til udelukkelse af en
virksomhed fra byggepladsen.
16. Offentlige bygherrer bør have så
bred en pallette af sanktions-
muligheder som muligt.
17. Det skal være muligt at tilbage-
holde eller ikke at udbetale dele
af en betaling, hvis en entreprenør
ikke overholder arbejdsklausulerne.
18. Det skal klart angives i kontrakten,
at alle parter – inklusiv under-
entreprenører – anerkender
det danske fagretlige systems
afgørelser, og at disse er endelige.
19. Der skal oprettelse et nationalt
register for offentlige bygherrer,
hvor virksomheder, der gentagende
har overtrådt arbejdsklausuler, kan
udelukkes fra kommende bud-
runder.
20. Der skal oprettes et forum for
offentlige bygherrer, hvor erfaringer
med aktiv anvendelse af arbejds-
klausuler deles.
Københavns Kommune
– det gode eksempel
Københavns Kommune har i en
længere årrække aktivt arbejdet
med at udbrede brugen af klau-
suler i deres udbud samt sikre
en effektiv kontrol. Kommunen
har eksempelvis taget følgende
redskaber i brug:
• Permanent id-kort-ordning på
store byggepladser
• Bøder for underbetaling af
medarbejdere
• Krav til entreprenør af
dokumentation af løn og
arbejdsvilkår
• Bred vifte af sanktions-
muligheder
• Lærlingeklausuler i udbud
• Uddannelseskontroller under
arbejdet og ved projektets
afslutning
• Et indsatsteam mod social
dumping
• Fysisk tilstedeværelse af kon-
trollanter på byggepladserne
• Oprettelse af hotline
• Risikobaseret tilgang til
kontrolbesøg
Modelklausuler
En måde hvorpå man kan lette det
administrative arbejde for både de
offentlige myndigheder og for entre-
prenørerne, er ved at udarbejde model-
klausuler. En modelklausul er en slags
guldstandard inden for arbejdsklausuler
og skal ses som et eksempel på den
optimale arbejdsklausul, der udfylder
alle de nødvendige krav, som skal til
for at sikre, at den både efterleves,
kontrolleres og sanktioneres. Sådanne
modelklausuler kunne med fordel
udarbejdes af eksempelvis staten, KL
og Danske Regioner. På den måde ville
man lette meget af arbejdet for de
offentlige bygherrer, der skal udfærdige
klausulerne, og samtidig sikre, at de
holder vand. Det ville samtidig gøre det
nemmere for entreprenører, der ønsker
at byde på offentlige udbud, da de
i højere grad ville blive mødt af mere
ensartede krav fra udbud til udbud.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0012.png
BAT-kartellet
“ Godt
byggeri
kræver
ordnede
forhold.
BAT arbejder for overens-
komstmæssige løn- og arbejds-
vilkår, et godt arbejdsmiljø,
et tilstrækkeligt antal elev-
pladser og reelle jobs.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0013.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
BAT-kartellet
Arbejdsmiljøklausuler
Arbejdsmiljøklausuler er et redskab, der bygger oven på arbejdsklausulerne.
Hvor arbejdsklausulerne primært drejer sig om løn- og arbejdsforhold, går
arbejdsmiljøklausulerne skridtet videre. Arbejdsmiljøklausulerne ligger
fuldstændigt i tråd med det europæiske udbudsdirektiv såvel som de danske
udbudsregler og giver offentlige bygherrer en lang række redskaber til at
sikre et godt, sundt og sikkert arbejdsmiljø på byggepladserne.
Arbejdsmiljøklausuler skal i første omgang sikre, at leve-
randøren lever op til kravene i den danske arbejdsmiljø-
lovgivning. Ligesom med arbejdsklausulerne er det
afgørende, at man som offentlig bygherre også indfører
kædeansvar ved arbejdsmiljøklausulerne, så alle underleve-
randører forpligtes til at leve op til samme høje standarder.
For grundlæggende bør det ikke kunne have sin rigtighed,
at Arbejdstilsynet skal bruge så væsentlig en del af sin
tid på at kontrollere offentlige byggepladser, som de gør.
Arbejdsmiljøklausuler kan være med til at rette op på dette.
kædeansvaret ikke blot omfatter arbejdsklausulerne, men
at de også gælder arbejdsmiljøklausulerne. Da mange
overtrædelser af arbejdsmiljøklausulerne sker i forbindelse
med brug af underentreprenørerne, er det vigtigt, at disse
også forpligtes til at overholde arbejdsmiljøklausulerne.
Det offentlige bør stille højere krav
end loven kræver
Arbejdsmiljøklausuler er ikke begrænsede til kun lige
nøjagtigt at stille krav, der ligger på linje med kravene
i dansk eller europæisk lovgivning. Offentlige bygherrer
har derfor et ansvar for at vise branchen, at det er muligt
at levere et arbejdsmiljø, der er bedre end de absolutte
minimumsstandarder. Offentlige bygherrer bør derfor stille
krav i udbudsmaterialet til arbejdsmiljøet, der som minimum
ligger på linje med de ypperste inden for branchen.
Offentlige bygherrer bør således stille krav om, at entre-
prenøren og dennes underentreprenører udfører øget
egenkontrol, og at denne egenkontrols resultater løbende
kommunikeres til bygherren. Denne egenkontrol skal selv-
følgelig kun være et supplement til de stikprøvekontroller,
som den offentlige myndighed selv udfører, og kan ikke
under nogen omstændigheder stå i stedet for denne.
Derudover bør man som offentlig bygherre stille krav om,
at arbejdsmiljøkoordinatoren på byggeprojektet påtaler
problemer på hele byggepladsen – også områder, der ikke er
fællesområder.
Det er selvfølgelig afgørende, at disse krav er formuleret
præcist og på en sådan måde, at der ikke kan herske tvivl
om, hvad der forventes af virksomhederne på byggepladsen.
Gøres dette, er der til gengæld også rig mulighed for at
kunne udelukke virksomheder i udbudsrunden, der ikke kan
leve op til kravene, eller smide dem ud, der i praksis viser, at
de ikke gør det.
Konkurrenceforvridende at lade være
Som situationen er i dag, ser man, at visse virksomheder
i byggebranchen bruger arbejdsmiljø som en negativ
konkurrenceparameter. Ved at underbyde hinanden på
arbejdsmiljøstandarder kan de levere en lavere pris på
bekostning af deres medarbejderes sundhed og sikkerhed.
Det er med andre ord en konkurrenceforvridende situation.
Ved konsekvent at stille høje krav til arbejdsmiljøet gennem
arbejdsmiljøklausuler, der ligger over minimumskravene
i lovgivningen, kan offentlige bygherrer være med til at bryde
med den negative spiral mod bunden.
Fast del af indkøbs- og udbudspolitik
Offentlige bygherrer bør på linje med arbejdsklausulerne ind-
arbejde arbejdsmiljøklausuler som en integreret del af deres
indkøbs- og udbudspolitik. Ved at inkorporere dette på poli-
tisk niveau sender man samtidig et vigtigt signal til alle parter
om, at arbejdsmiljøklausulerne har politisk bevågenhed.
Kædeansvar
Inden for byggeriet er brugen af kædeansvar heldig-
vis stigende. Det er dog af afgørende betydning, at
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
Aktiv brug af arbejdsklausuler
Best Available Technology-klausuler
Et af de håndfaste krav, man som offentlig myndighed bør
stille i alle arbejdsmiljøklausuler, er kravet om, at entre-
prenøren skal benytte sig af de bedste tekniske hjælpemidler,
der findes på markedet. Med et engelsk begreb kalder man
dette for en
Best Available Technology-klausul.
Klausulen skal
sikre, at der ikke alene er de nødvendige tekniske hjælpe-
midler til rådighed på byggepladsen, men at de samtidig
også skal være de bedst tilgængelige på markedet.
Ved at det offentlige går foran med
Best Available Techno-
logy-klausuler
i deres udbud, normaliseres brugen af disse
klausuler på markedet til gavn for arbejdsmiljøet. Men som
en ekstra bonus udbredes brugen af de bedste og nyeste
tekniske hjælpemidler på danske byggepladser. Klausulerne
er altså ikke kun med til at forbedre arbejdsmiljøet på den
enkelte byggeplads, men vil også stimulere efterspørgslen på
disse hjælpemidler i den danske byggebranche.
I visse tilfælde er der eksempler på, at det enten ikke vil være
hensigtsmæssigt eller muligt for en entreprenør at benytte
sig af de nyeste tekniske hjælpemidler. I disse tilfælde bør
offentlige bygherrer benytte sig af en “følg eller forklar”-
tilgang, hvor entreprenøren udførligt skal redegøre for,
hvorfor man ikke har benyttet sig af de fremmeste tekniske
hjælpemidler.
Sanktion
Overtrædelser af arbejdsmiljøklausulerne bør ligeledes
sanktioneres konsekvent og efter overtrædelsens karakter.
På samme måde som ved arbejdsklausulerne er det der-
for vigtigt, at den offentlige bygherre har en bred vifte
af sanktionsmuligheder. På den vis kan man skræddersy
sanktionen efter overtrædelsens karakter. Dette er med til
at illustrere den vigtighed, den offentlige bygherre tillægger
arbejdsmiljøklausulerne.
Forum for offentlige udbud
Ofte ser man, at de leverandører eller underleverandører,
der bryder med kravene i arbejdsklausulerne, heller ikke har
styr på arbejdsmiljøklausulerne. Overtrædelserne bør derfor
registreres i samme register, som offentlige bygherrer vil
kunne ajourføre sig med, næste gang de skal lave offentlige
udbud.
Incitamenter
For at sikre, at entreprenøren også stræber efter det højest
tænkelige arbejdsmiljø på byggepladsen, bør offentlige
bygherrer indføre incitamentsstrukturer i arbejdsmiljø-
klausulerne, der på den ene side belønner en positiv indsats
som modstykke til de håndfaste sanktionsmuligheder. Ved
eksemplarisk håndtering af arbejdsmiljøspørgsmål kan
bygherren eller dennes arbejdsmiljøkoordinator uddele en
bonus eller frigive en del af kontraktsummen. På denne
måde er det ikke blot truslen om sanktioner, der vil motivere
entreprenøren. Incitamentsstrukturen kan også struktureres
således, at den også vil kunne belønne eventuelle under-
entreprenører.
Kontrol og sanktion
Ligesom med arbejdsklausulerne er det helt afgørende, at
den offentlige bygherre vægter synlig og jævnlig kontrol med
byggepladserne. Kontrollen skal også foregå i samarbejde
med de øvrige relevante parter på byggepladsen, herunder
arbejdsmiljøorganisationen.
Arbejdsmiljøorganisationen kan med fordel inddrages allerede
fra opstartsmødet på byggepladsen. Ved at få indtænkt og
tilrettelagt arbejdet, så det fra starten sigter mod det bedst
tænkelige arbejdsmiljø, kan man undgå mange problemer.
Det er afgørende, at den offentlige myndighed benytter sig af
flere forskellige kontrolmuligheder for at sikre overholdelsen
af arbejdsmiljøklausulerne. Der vil derfor både være behov
for hyppige kontrolbesøg, men det vil også være vigtigt med
krav til entreprenøren om, at denne dokumenterer over-
holdelsen af arbejdsklausulerne. Endelig vil en regelmæssig
dialog mellem den offentlige bygherre og arbejdsmiljø-
organisationen på byggepladsen kunne give et reelt indblik
i arbejdet med arbejdsmiljøet på byggepladsen.
Flere kommuner og regioner har en central kontrolenhed, der
varetager overvågningen og kontrollen af arbejdsklausulerne.
Denne kan med fordel tilknyttes arbejdet med at overvåge
arbejdsmiljøklausulerne også.
BAT-kartellets krav til arbejdsmiljøklausuler
Samlet set kan brugen af arbejdsmiljøklausuler styrkes og
bedre målrettes ved at tage følgende redskaber i brug:
• Alle offentlige udbud skal indeholde arbejdsmiljøklausuler.
• Der bør på linje med arbejdsklausulerne indføres
kædeansvar for arbejdsmiljøklausuler.
• Kravene i offentlige arbejdsmiljøklausuler bør som
minimum ligge på linje med de højeste krav i branchen.
• Der skal indføres Best Available Technology-klausuler i alle
offentlige udbud.
• Offentlige bygherrer skal forpligtes til hyppig kontrol med
arbejdsmiljøklausulerne.
• Der skal oprettes et nationalt register for offentlige
bygherrer, hvor virksomheder, der gentagende har over-
trådt arbejdsmiljøloven, kan udelukkes fra kommende
budrunder.
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0016.png
BAT-kartellet
Lærlingeklausuler
Et af de mest diskuterede emner i den politiske debat i efteråret
2021 er spørgsmålet om arbejdsudbud. I særdeleshed er manglen
på faglært arbejdskraft blevet et stort spørgsmål. En af de vigtigste
måder at sikre fremtidens faglærte hænder er ved at sikre, at der
er tilstrækkeligt med lærepladser til alle de unge mennesker, der
ønsker at få svendebrev inden for byggeriet.
Offentlige bygherrer har med lærlinge-
klausuler en oplagt mulighed for
i forbindelse med udbud af offentligt
byggeri at være med til at løse denne
problemstilling.
Desværre ser man, at kommuner og
regioner anvender lærlingeklausuler
i langt mindre grad end arbejdsklau-
suler. Der er derfor en oplagt mulighed
for, at man indarbejder lærlinge-
klausuler i de offentlige indkøbs- og
udbudspolitikker. På den måde sikrer
man, at lærlingeklausulerne bliver en
naturlig og integreret del af indkøbs-
og udbudsprocesserne og ikke et ad
hoc-tiltag, der kun implementeres i ny
og næ.
Hvad er en lærlingeklausul?
En lærlingeklausul er på samme måde
som arbejds- og arbejdsmiljøklausuler
en bestemmelse, der skrives ind i kon-
trakten. Lærlingeklausulen dikterer så,
hvor mange årsværk i forbindelse med
byggeriet, som skal udfyldes af lærlinge.
Antallet af årsværk, der skal udfyldes
af lærlinge, tilpasses selvfølgelig efter
opgavens størrelse og varighed, hvilken
type virksomhed der løfter opgaven,
hvilken branche eller brancher der er
tale om etc.
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0017.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
Et rimeligt
konkurrenceparameter
I byggeriet er det ikke alle virksomhe-
der, der kan siges at løfte det samme
ansvar for at tilvejebringe fremtidens
arbejdskraft. Nogle virksomheder søger
at undgå at have lærlinge i virksomhe-
den i forhåbningen om at kunne spare
for eksempel de administrative opgaver,
der er forbundet med at have lærlinge.
De virksomheder, der til gengæld løfter
det uddannelsesmæssige ansvar, det er
at have lærlinge, kan derfor på papiret
ofte blive udsat for urimelig konkur-
rence fra de virksomheder, der ikke
bidrager til at løse Danmarks arbejds-
udbudsudfordringer. Lærlingeklausuler
kan være et redskab til at rette op på
denne ubalance, der på den ene side
sikrer lige konkurrencevilkår og på den
anden side er med til at løse Danmarks
udfordringer i fremtiden.
Derudover viser sig det sig jo ofte, at
lærlinge er en stor bonus for virksom-
heden, og derfor er lærlingeklausuler til
gavn for alle parter.
partnerskaber. Det er dog afgørende,
hvordan de anvendes, og dette varierer
meget fra kommune til kommune.
Hvor lærlingeklausulerne altid er et
håndfast krav, der er indført i kontrak-
ten, og som forpligter entreprenøren på
for eksempel et bestemt antal årsværk,
der skal besættes af lærlinge, behøver
partnerskaberne ikke at være det.
Hvis et lærlingepartnerskab skal fun-
gere, skal det være en aftale indgået
enten som supplement til en lærlinge-
klausul eller som det værktøj, der skal
udmønte klausulen i virkeligheden.
Partnerskabet kan således godt være
møntet på, hvordan man sørger for, at
entreprenøren efterlever sine forplig-
telser og indeholder bedste praksisser
for, hvordan dette gøres. Det afgørende
er dog, at partnerskaberne ikke kan stå
alene.
Erfaringerne med anvendelsen af
partnerskaberne siger, at kommuner,
der udelukkende benytter sig af
Lovkrav om lærlingeklausuler
i offentlige udbud
I sit seneste udspil har Regeringen
lagt op til et lovgivningskrav om
lærlingeklausuler i offentlige udbud.
Fra BAT-kartellets side mener vi, at et
sådant lovkrav vil være til stor gavn
for den danske byggebranche. Både
fordi det på den ene side hjælper til at
afbøde den akutte mangel på arbejds-
kraft, men også fordi det medvirker til,
at de mange unge elever, der i øje-
blikket søger praktikplads, også får en
sådan.
Lærlingepartnerskaber kan
fungere som supplement til
klausuler
En lang række af landets kommuner
benytter sig af såkaldte lærlinge-
17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
BAT-kartellet
partnerskabsaftaler uden lærlingeklau-
suler, i langt lavere grad følger op på
deres efterlevelse.
Kontrol af lærlingeklausuler
Som tilfældet var for arbejds- og
arbejdsmiljøklausuler, er synlig
og jævnlig kontrol med lærlinge-
klausulerne afgørende. Desværre ser
man, at offentlige bygherrer i højere
grad kontrollerer for overholdelsen af
arbejds- og arbejdsmiljøklausuler, end
de gør for overholdelsen af lærlinge-
klausuler.
Hvor overholdelsen af de to første slags
klausuler er nemmere at observere på
byggepladsen, kan det være sværere
for kontrollanter at vurdere, om det
specifikke antal årsværk, der skal
udføres af lærlinge på byggepladsen,
bliver opfyldt. Man bør derfor fra den
offentlige myndigheds side stille krav
i lærlingeklausulerne om, at leveran-
døren og dennes underleverandører
dokumenterer løbende og hyppigt,
at de lever op til lærlingeklausulernes
forpligtelser.
Dette indebærer kontrol af, at lærlinge-
ne skal være i godkendt uddannelse. En
af de mest egnede måder at garantere
denne kontrol på er, at uddannelses-
stederne skal have adgang til at
kontrollere, at uddannelsesindholdet
i praktikperioden er i overensstemmelse
med det forudsatte. Uddannelses-
stederne er ofte egnede til at bistå
kontrollen med, om lærepladserne er
udarbejdet, så de bedst muligt lever
op til uddannelsesbekendtgørelsernes
bestemmelser. Uddannelsesstederne
bør derfor inddrages i screenings-
arbejdet.
Derudover bør den offentlige byg-
herre selv foretage stikprøvekontroller
på byggepladsen for at kontrollere, at
lærlingeklausulerne opfyldes, og at det
lovede antal årsværk også er til stede på
selve byggepladserne i praksis. I samme
ombæring bør der spørges ind til, i hvilket
omfang lærlingene er i skoleophold som
beskrevet i deres uddannelsesplaner.
Et tredje oplagt redskab til denne kon-
trol er, at lærlingeplaner regelmæssigt
skal drøftes på møder mellem entre-
prenøren og den offentlige myndighed,
der har udbudt opgaven. Ved disse
møder skal virksomheden så doku-
mentere, hvor langt de er med deres
lærlingeplaner, samt hvilke tiltag de
agter at træffe for at overholde dem.
men sørge for, at der foreligger en
færdig uddannelsesplan, der forholder
sig til hele lærlingens ansættelse ved
virksomheden, før lærlingen starter på
byggepladsen.
Sanktioner ved overtrædelse af
lærlingeklausuler
Lige som ved arbejdsklausulerne er
det af afgørende betydning, at den
offentlige bygherre har en bred vifte af
sanktionsmuligheder, hvis entreprenø-
ren eller underentreprenøren ikke lever
op til kontraktens lærlingeklausuler.
Alt efter overtrædelsens karakter og
omfang er det vigtigt, at den offent-
lige myndighed, der har sat opgaven
i udbud, kan give alt fra et påbud til
en udelukkelse af den pågældende
entreprenør. Ved ikke at have tilstræk-
keligt forskellige sanktionsværktøjer
kan den offentlige bygherre ikke i alle
tilfælde give en proportionel sanktion.
Ved derimod at have en lang række
forskellige sanktionsmuligheder har
den offentlige bygherre bedre mulig-
hed for trinvist at optrappe en konflikt,
så den ikke eskalerer til en sanktion af
groveste karakter. På denne måde kan
man nemmere få løst uoverensstem-
melser, uden at samarbejdet bringes
helt til ophør. Ved at have en vifte af
sanktionsmuligheder signalerer man
også til entreprenøren, at lærlinge-
klausulerne tages alvorligt og derfor
bør overholdes til punkt og prikke.
Opstartsmøder med fokus på
lærepladser
Opstartsmøder mellem alle aktører på
byggepladsen er et grundlæggende
element i enhver byggeproces. Disse
er mindst lige så vigtige, hvis man vil
få mest muligt ud af sine lærlinge-
klausuler.
Mange virksomheder inden for bygge-
og anlægsbranchen tager i dag lærlinge,
men for mange vil det være en ny opga-
ve. Dette gælder især for udenlandske
entreprenører eller underentreprenører
på danske byggepladser. Derfor er det
vigtigt med så bred en repræsentation
til opstartsmødet som muligt.
Til opstartsmødet bør den offentlige
bygherre klart og tydeligt gennem-
gå indholdet af, formålet med samt
sanktionsmulighederne ved lærlinge-
klausulerne. Dette vil gøre det tydeligt
for alle parter, hvem der er forpligtet til
hvad, og det vil også understrege, at
opfyldelsen af lærlingeklausulerne er af
vigtig betydning for bygherren.
Derudover vil det være oplagt, hvis
repræsentanter for de relevan-
te uddannelsesinstitutioner er til
stede ved mødet, så de kan give en
introduktion til det danske erhvervs-
uddannelsessystem. Vekslen mellem
tilstedeværelse på byggepladsen og
skoleophold vil muligvis være fremmed
for nogle aktører på byggepladsen, og
man kan således undgå mange mis-
forståelser ved at gennemgå forløbet
først i processen.
Endelig bør virksomheden, der
skal ansætte lærlingen, lærlingens
uddannelsessted og bygherren sam-
Transparens med lærepladser
For at sikre, at offentlige bygherrer
holdes op på ambitionerne om at sikre
flere lærepladser inden for byggeriet, er
det nødvendigt med en højere grad af
transparens omkring lærepladserne.
Derfor bør kommuner og regioner årligt
offentliggøre, hvor mange lærepladser
de har forpligtet entreprenører på
offentlige udbud til at oprette, samt
hvor mange lærepladser der reelt set er
blevet besat.
18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0019.png
Aktiv brug af arbejdsklausuler
Dette vil på den ene side sikre, at kravet
om lærlingeklausuler bliver anvendt
i udbudsprocesserne af de offent-
lige bygherrer, men det vil samtidig
forpligte dem til at føre løbende kontrol
med lærepladserne, således at forskel-
len mellem antallet af lærepladser i
klausulerne og antallet af lærepladser i
virkeligheden er så lille som overhove-
det mulig.
BAT-kartellets krav til
lærlingeklausuler
Samlet set kan brugen af lærlinge-
klausuler styrkes og bedre målrettes
ved at tage følgende redskaber i brug:
1. Der skal indføres lærlingeklausuler
i alle offentlige udbud.
2. Offentlige bygherrer bør indgå
lærlingeklausuler i stedet for
partnerskabsaftaler.
3. Offentlige bygherre skal forpligtes til
at føre jævnlig og synlig kontrol på
byggepladsen.
4. Der bør afholdes et særligt
opstartsmøde med fokus på
lærlingeklausuler.
5. Lærlingeplaner skal være fast punkt
på jævnlige møder mellem entre-
prenøren på byggepladsen, den
offentlige bygherre og den relevante
uddannelsesinstitution.
6. Der skal indføres dokumentations-
krav i forbindelse med alle lærlinge-
klausuler.
7. Offentlige bygherrer bør både
lave stikprøvekontroller, kræve
dokumentation fra entreprenøren
samt etablere brede kontrolgrupper
for at sikre effektiv kontrol.
8. Der bør udgives årlige statistikker
over antallet af lærlingepladser
i lærlingeklausulerne samt hvor
mange af stillingerne, der rent
faktisk er blevet besat.
9. Tilsynet med overholdelsen
af lærlingeklausuler bør føres
i samarbejde med lærlingens
uddannelsessted.
19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 125: Rapport fra BAT om aktiv brug af arbejdsklausuler
2509089_0020.png
Oktober 2021
Layout: 3F Kommunikationsafdelingen
BAT-kartellet
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 70 300 300
[email protected]