Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 384
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: EPISK
Sagsbeh.: DEPCBO
Koordineret med:
Sagsnr.: 2208912
Dok. nr.: 2396111
Dato: 15-09-2022
NOTAT
Høringsnotat
Ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for
Epidemikommissionen
1. Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse
Et udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for
Epidemikommissionen har været i offentlig høring i perioden den 11. august 2022 til den
12. september 2022 hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd (AKKS), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund, Danmarks Apotekerforening, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Psykolog Forening, Dansk Rederier, Danske Regioner, Dansk Samfundsmedicinsk
Selskab (DASAMS), Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Sygeplejeråd, Danske
SOSU-skoler, Danske Universiteter, Den Danske Dyrlægeforening, Det Etiske Råd,
Epidemikommissionen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsministeriet,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finansministeriet, Institut for
menneskerettigheder, Justitia, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Landsforeningen af Menighedsråd, Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber,
Metroselskabet, Oplysningsforbundet May Day, Rejsearrangører i Danmark (RID),
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU), Skolelederforeningen
SMV Danmark, Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed, Sundhedsstyrelsen
Ældre Sagen og Aarhus Stift (alle stifter).
Udkastet til ændringsbekendtgørelsen har desuden været offentliggjort på
Høringsportalen.
2. Høringssvar
Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Psykolog Forening, Danske Regioner, Dansk Selskab for Almen Medicin
(DSAM), Dansk Sygeplejeråd, Den Danske Dyrlægeforening, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Landsforeningen af Menighedsråd, Lægeforeningen,
Lægevidenskabelige Selskaber, Metroselskabet, Styrelsen for Patientsikkerhed og Aarhus
Stift (alle stifter).
Aarhus Stift (alle stifter), Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES), Landsforeningen af
Menighedsråd, Styrelsen for Patientsikkerhed og Metroselskabet har meddelt, at de ikke
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Orientering om den nye bekendtgørelse vedr. forretningsorden for Epidemikommissionen, høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2627085_0002.png
har bemærkninger til ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for
Epidemikommissionen.
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de
høringssvar, som har fokus på de enkelte elementer i bekendtgørelsen om ændring af
bekendtgørelse. Sundhedsministeriets kommentarer er
kursiverede.
3. Bemærkninger til udkast til ændringsbekendtgørelse og kommentarer
3.1. Generelle bemærkninger
Danske Regioner, Lægeforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund og
Dansk Folkeoplysnings Samråd oplyser, at man bakker op om de foreslåede ændringer.
Lægeforeningen finder, at udkastet til ændringsbekendtgørelsen er fornuftig og en
styrkelse af Epidemikommissionen.
Dansk Psykolog Forening oplyser, at man generelt er positiv over for udkastets hensigt om
at sikre en bredere inddragelse af sundhedsfaglige og samfundsvidenskabelige
kompetencer i Epidemikommissionens arbejde.
Dansk Erhverv er enig i værdien af en bredere inddragelse af sundhedsfaglige og
samfundsvidenskabelige kompetencer i Epidemikommissionens arbejde samt mere
åbenhed om kommissionens drøftelser af konkrete indstillinger og rådgivning.
Sundhedsministeriet har noteret sig, at der generelt er opbakning til forslaget, men at flere
høringssvar efterspørger inddragelse af yderligere faglige kompetencer i
Epidemikommissionen inden for nærmere bestemte fagområder, jf. pkt. 3.2.
3.2. Faglige eksperter
Dansk Psykolog Forening mener, at eksperter med viden om psykosociale konsekvenser
bør være repræsenteret i beslutningstagningen, da det er vigtigt at negative psykosociale
konsekvenser ved en given rådgivning også belyses. Hermed vil Epidemikommissionens
fremtidige anbefalinger, ifølge foreningen, ske på baggrund og informeret af en
psykosocial faglig vurdering, som sikrer en bedre grad af krisepsykologisk beredskab.
Dansk Psykolog Forening anfører, at psykosociale og krisepsykologiske aspekter hidtidig
været underbelyst og ikke tilstrækkeligt inddraget, og at der ses et samfundsmæssigt
efterslæb med stressproblematikker og stigende mistrivsel i store dele af befolkningen.
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund opfordrer til, at der ved
anbefalinger/påbud med væsentlig betydning for børn og unge (f.eks. de store
nedlukninger ifm. corona) også inddrages pædagogisk ekspertise tidligt i forløbet, således
at evt. afledte skadevirkninger i videst muligt omfang kan forebygges.
Dansk Folkeoplysnings Samråd finder det hensigtsmæssigt at tilføre Epidemikommissionen
kompetencer, som har en faglig indsigt i kultur- og samfundsliv. Dette med henblik på, at
der i et eventuelt nyt epidemisk udbrud i Danmark tages meget større hensyn til
samfundslivet og borgernes trivsel i forhold til nedlukninger, retningslinjer m.v.
Lægevidenskabelige Selskaber (LVS) finder det gavnligt, at der etableres en standende
baggrundsgruppe af eksperter, der kan bistå Epidemikommissionen. LVS
Side 2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Orientering om den nye bekendtgørelse vedr. forretningsorden for Epidemikommissionen, høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2627085_0003.png
noterer med tilfredshed, at det nu præciseres, at faglige eksperter med sundhedsfaglig og
samfundsvidenskabelig baggrund kan inviteres til møder i Epidemikommissionen foruden
andre relevante fagligheder.
Det er imidlertid LVS´ opfattelse, at der skal stilles krav til deltagelsen af faglige eksperter
og anbefaler derfor, at kommissionen forpligtes til dette i forretningsordenen, sådan at
stillingtagen til behovet for faglig ekspertise bliver obligatorisk og eksplicit. Samtidig
anbefaler LVS, at antallet af medlemmer med sundhedsfaglig ekspertise udvides fra tre til
fem personer inden for følgende sundhedsfaglige områder: Infektionsmedicin, almen
medicin, akut medicin, intensiv medicin (det lægelige speciale anæstesiologi og intensiv
medicin) og mikrobiologi.
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) mener, at forslaget er et skridt i den rigtige
retning, men anfører, at ændringerne ikke er tilstrækkelige. DSAM foreslår, at
kommissionen fast udvides med tre fageksperter, to med sundhedsfaglig baggrund og en
med samfundsfaglig baggrund, og at antallet af embedsmænd i kommissionen slankes.
Dansk Sygeplejeråd finder muligheden for deltagelse af faglige eksperter positiv, men
mener at det er vigtigt med bred repræsentation, og at Dansk Sygepleje Selskab derfor
også skal være med til at udpege de relevante eksperter.
Dansk Erhverv mener, at det er nødvendigt med en langt bredere inddragelse end i udkast
til ændring af bekendtgørelsen. Dansk Erhverv foreslår, at der udpeges et antal
repræsentanter fra det private erhvervsliv, der på samme vilkår som repræsentanterne
udpeget af Lægevidenskabelige Selskaber og Danske Universiteter vil blive inviteret med
til møderne i Epidemikommissionen.
Den Danske Dyrlægeforening bemærker, at zoonoser er en udfordring for folkesundheden
og påpeger, at der er et kontinuerligt behov for, at der er fokus på at begrænse
spredningen af zoonoser. Foreningen bemærker, at zoonoser er et væsentligt
kerneområde for dyrlæger og foreslår, at kommissionen tilføres en fast veterinærfaglig
kompetence.
Sundhedsministeriet bemærker, at Epidemikommissionen er en selvstændig kollegial
myndighed under Sundhedsministeriets ressort. Sundhedsministeriet stiller
sekretariatsbistand til rådighed for Epidemikommissionen i henhold til Epidemiloven.
Sundhedsministeren kan fastsætte de nærmere regler om Epidemikommissionens
virksomhed i en forretningsorden, men kommissionen står ikke i et over-
/underordnelsesforhold til Sundhedsministeriet og kan ikke modtage instruktioner herfra.
Implementeringen af den nye bekendtgørelse om forretningsorden for
Epidemikommissionen vil foregå i regi af kommissionens løbende virksomhed og under
iagttagelse af den daglige drift og arbejdsprocesser.
Sundhedsministeriet vil viderebringe høringssvar og nærværende notat til
Epidemikommissionen.
Epidemikommissionen har en rådgivende rolle. Kommissionen har derfor mulighed for at
indstille til regeringen, at der bør iværksættes tiltag, der i nogle tilfælde kan have
umiddelbare og vidtrækkende samfundsmæssige effekter. For at kunne løse denne opgave,
skal Epidemikommissionen have viden om eksempelvis smitteforebyggende tiltag,
sundhedsberedskabet og smitteopsporing samt de juridiske og samfundsøkonomiske
grundlag for at iværksætte tiltag, konsekvenserne heraf samt den
Side 3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Orientering om den nye bekendtgørelse vedr. forretningsorden for Epidemikommissionen, høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2627085_0004.png
efterfølgende praktiske håndhævelse. Epidemikommissionen er derfor sammensat af
repræsentanter for myndigheder mv. med sundhedsfaglige såvel som samfundsmæssige
og økonomiske kompetencer. De myndigheder, som er repræsenteret som medlemmer i
kommissionen, repræsenterer således også relevante faglige kompetencer på deres
konkrete myndighedsområde.
Hensigten med de foreslående ændringer er imidlertid at sikre en endnu bredere
inddragelse af sundhedsfaglige og samfundsvidenskabelige kompetencer i
Epidemikommissionens arbejde.
Med ændringen øges fokus på, at Epidemikommissionen kan invitere faglige eksperter
med henholdsvis sundhedsfaglig og samfundsvidenskabelig baggrund til at deltage i
møder.
Epidemikommissionen skal herudover fortsat inddrage særligt sagkyndige inden
kommissionen afgiver indstilling om, hvorvidt der bør fastsættes regler i medføre af en
række nærmere bestemte bestemmelser i epidemiloven.
Foruden inddragelse af særligt sagkyndige kan Epidemikommissionen også invitere andre
personer, herunder andre særligt sagkyndige og interesseorganisationer til at deltage i
kommissionens møder.
3.3. Nuanceret gengivelse af Epidemikommissionens overvejelser
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) støtter, at Epidemikommissionens indstillinger
og rådgivning skal indeholde en nuanceret gengivelse af de overvejelser, der ligger bag
men anfører, at der er behov for yderligere åbenhed.
DSAM foreslår, at alle møder og drøftelser i Epidemikommissionen, via fyldestgørende
referater, løbende gøres tilgængelige på hjemmesiden.
Sundhedsministeriet bemærker, at man med ændringer af bekendtgørelse om
forretningsorden for Epidemikommissionen i forhold til at afgive mere nuancerede
overvejelser i indstillingerne ønsker at sikre mere åbenhed om kommissionens drøftelser,
dvs. de overvejelser kommissionen kan have i forbindelse med en konkret indstilling eller
rådgivning.
Epidemikommissionen skal så vidt muligt yde rådgivning og afgive indstilling i enighed.
Hvis enighed ikke kan opnås, skal uenigheden afspejles i kommissionens rådgivning eller
indstilling. Hvis der eksempelvis er uenighed mellem sundhedsmyndighedernes
repræsentanter og repræsentanterne, der varetager samfundsøkonomiske interesser om,
hvorvidt der bør indføres restriktioner, skal en sådan uenighed afspejles i kommissionens
indstilling herom. Dette understreges yderligere med ændringen som medfører, at
Epidemikommissionens indstillinger og rådgivning skal indeholde en nuanceret gengivelse
af de overvejelser, der ligger bag.
Vedkommende minister har efter gældende regler pligt til at offentliggøre
Epidemikommissionens indstillinger om, hvorvidt der bør fastsættes regler i medfør af
epidemiloven. Epidemikommissionens møder er imidlertid ikke offentlige, idet der kan blive
drøftet forhold af fortrolig karakter.
De faste medlemmer af Epidemikommissionen og deres stedfortrædere er omfattet af
både straffelovens og forvaltningslovens regler om tavshedspligt, og
Side 4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 384: Orientering om den nye bekendtgørelse vedr. forretningsorden for Epidemikommissionen, høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
tilsvarende gælder for de medarbejdere i Sundhedsministeriet, som yder
sekretariatsbistand til Epidemikommissionen. Herudover kan personer, der inviteres til at
deltage i et møde i Epidemikommissionen, og som ikke vurderes at være underlagt
tavshedspligt i forhold til deres ansættelsesforhold, få et såkaldt tavshedspålæg med
hensyn til fortrolige oplysninger, som de kan få kendskab til i forbindelse med et møde.
Det er efter Sundhedsministeriets opfattelse afgørende at sikre, at Epidemikommissionen
også kan drøfte forhold af fortrolig karakter uden at offentligheden får kendskab til disse.
Med ændringen vedrørende en nuanceret gengivelse af de overvejelser, der ligger bag
Epidemikommissionens indstillinger og rådgivning, vil der blive skabt større åbenhed
omkring det bagvedliggende arbejde og samtidig opretholde et fortroligt arbejdsrum for
kommissionen.
Side 5