1
22/02/2022
Til Sundhedsudvalget og til Sundhedsminister Magnus Heunicke
Vi tillader os at henvende os til Sundhedsudvalget og sundhedsministeren uopfordret, fordi vi er
bekymrede for, at høringen i jan. - 2022 om den praktiske anvendelse af Epidemiloven kom til at
overskygge
revurderingen af,
om epidemiloven har den rette balance mellem nødvendige magtmidler til
staten og en rimelig opretholdelse af borgernes rettigheder under en epidemi. Dette skal især ses i lyset af,
at vedtagelsen af både den første og anden version af epidemiloven skete i hast, så politikerne ikke fik den
fornødne tid til at sætte sig ind i lovens mange problemstillinger.
Vi ønsker derfor at pege på nogle punkter i loven, hvor der er et klart misforhold mellem de to hensyn.
Kap.1, § 2, stk. 4. siger: ”Ved en samfundskritisk sygdom forstås en alment farlig sygdom, hvis udbredelse
medfører eller risikerer at medføre alvorlige forstyrrelser af vigtige samfundsfunktioner.”
Og Stk. 6. siger: ”Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke
sygdomme der omfattes af
stk. 4.”
1. Vi mener, at Stk. 6. giver en helt uforholdsmæssig stor magt til sundhedsministeren
Det er en omgåelse af folkestyret, som kan få meget alvorlige konsekvenser for samfundet, hvis én person
alene har magt til at beslutte, om en given sygdom er ”samfundskritisk,” hvilket efter epidemiloven udløser
en række vidtgående tvangsbeføjelser til både ministeren og udvalgte myndigheder uden om Folketinget.
Hertil kommer, at en sundhedsminister med så stor magt potentielt vil kunne påvirkes af lobbyister fra
medicinalindustrien til at kategorisere en given sygdom som ”samfundskritisk,” da industrien under en
pandemi tjener enorme summer på vacciner, som landene har forpligtet sig til at købe.
Vi vil derfor henstille til folketingets sundhedsudvalg og til sundhedsministeren, at Kap.1 § 2, stk.6
ændres, så vurderingen af om en sygdom er samfundskritisk fremover skal underlægges større
demokratisk kontrol, således at vurderingen skal vedtages af ministeren i samråd med Sundhedsudvalget
og en gruppe af sagkyndige sundhedseksperter.
2. Afsnittet om Epidemikommissionen i Kap. 3. § 7 giver ligeledes sundhedsministeren uforholdsmæssig
stor magt, idet han direkte eller indirekte vælger stort set alle medlemmer i Epidemikommissionen.
Langt de fleste medlemmer er ansat i ministerier i administrationen og er altså undergivet
sundhedsministeren og de øvrige ministre, hvorfor de næppe vil foreslå løsninger, der går imod deres
overordnedes ønsker! Og de øvrige medlemmer af kommissionen, Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Statens Serum Institut, Rigspolitichefen, KL og Danske Regioner, er ligeledes underlagt
Staten og Regeringen.
Vi vil derfor opfordre folketinget og sundhedsministeren til at udvide epidemikommissionen med et antal
uafhængige sundhedsfaglige eksperter med fuld stemmeret.
3. Om klageadgang ifølge epidemiloven
Kapitel. 5. ”Foranstaltninger over for enkeltpersoner,” får i særlig grad alarmklokkerne til at ringe, fordi
det sætter individets retsstilling helt ud af kraft.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan nemlig efter § 14, Stk.1
tvangsindlægge, tvangsundersøge, tvangsbehandle og tvangsisolere
en formodet smittet borger med ”en
alment farlig” eller ”samfundskritisk sygdom” i maksimalt 4 uger,” som efter stk. 2 imidlertid kan forlænges