Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 343
Offentligt
2531207_0001.png
af Max Schmeling, Statistiker / Økonom, Cand.merc.(log)
Efter at have gennemlæst og nærmere undersøgt Sundhedsministerens kommentarer til mit tidligere
fremsendte åbne brev af 14/12-2021, EPI alm. del - svar på spm. 93 (D2094704), har dette givet anledning til
følgende bemærkninger, som jeg mener vil være yderst relevante i forhold til deres behandling af
Sundhedsministerens svar.
Selv om Sundhedsministerens besvarelse muliggør en del kritik, skal jeg af hensyn til at gøre besvarelsen så
relevant så muligt alene fokusere på tre væsentlige problemstillinger: relevans, dødelighed og vurderinger af
indberetninger i besvarelsen.
Som det første bemærker jeg, at Sundhedsministerens svar med bilag reelt ikke svarer på problematikken som
beskrevet i mit åbne brev af 14/12-2021. Det anføres at man ikke har kendskab til eller grund til at antage at
der skulle være forskelle imellem antallet af indberettede bivirkninger pr. batch, eller være forskel på indholdet
mellem vaccinebatches. Imidlertid har hverken EMA, FDA eller andre meddelt at de har kunne afvise
problematikken, eller endsige undersøgt denne. Sundhedsministeren anfører derfor alene, at denne ikke har
informationer om tilstedeværelsen af problematikken, men præsenterer intet, der direkte kan afvise denne.
Undertegnedes første og andet brev gør imidlertid opmærksom på at der er grundlag for en skærpet mistanke
om at dette netop kan være tilfældet. Sundhedsministerens svar på dette punkt afviser derfor ikke, den af
undertegnede beskrevne problematik og gør den ej heller mindre sandsynlig.
Taget i betragtning hvor let en undersøgelse af problematikken vil være, kan det undre at dette ikke er
foretaget i stedet. Undertegnede venter stadig på svar vedrørende en aktindsigt hos SSI ang. størrelser på
vaccinebatches, der giver mulighed for at belyse problematikken. Indtil videre er denne ansøgning kun blevet
mødt med svar fra SSI om fristudsættelse. Jeg skal her venligt erindre om at undertegnede d. 25/1 har anmodet
Epidemiudvalget om at støtte og fremme denne anmodning om aktindsigt, samt at ventetiden har en
omkostning.
Som det andet, og ganske alvorlige problem, påstår Sundhedsministeren med tal fra Statens Serum Institut, at
der:
”i
Danmark har været en overdødelighed i løbet af 2021. Overdødeligheden ses især blandt ældre personer
på 75 år og ældre, men ikke i de yngre aldersgrupper.”
Yderligere påstås det, at:
side 1 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0002.png
”statistiske
beregninger baseret på tal for generel dødelighed (indhentet fra Danmarks Statistik), kombineret
med rapporterede dødsårsager (indhentet fra Dødsårsagsregisteret, Sundhedsdatastyrelsen) og COVID-19
smitte i Danmark (fra MIBA, SSI), viser, at den observerede overdødelighed hovedsageligt kan tilskrives smitte
med COVID-19, hvorimod andre dødsårsager (fx. hjerte-kar-sygdomme, kræftsygdomme m.m.) ikke
umiddelbart kan forklare overdødeligheden.”
Disse påstande er både misvisende og forkerte, men for at kunne forstå hvorfor, er det nødvendigt at redegøre
for opgørelsesmetoderne for dødelighed.
Som en indskydelse hertil ses det, at Sundhedsministeriet har anvendt tal fra Dødsårsagsregistret (DAR),
Sundhedsdatastyrelsen. Undertegnede har selv anmodet om aktindsigt i netop samme, for at kunne kvalificere
dødeligheden i 2021. Dette har dog kun resulteret i afslag fra SDST, med henvisning til at tidsforbruget vil være
for stort. Jeg er yderst skeptisk over hvor lang tid det kan tage, at dumpe den midlertidige DAR tabel, fra
databasen, som den ligger i og da det tilsyneladende kan lade sig gøre til sundhedsministerens svar, ser jeg
naturligvis frem til at sundhedsministeriet for undertegnede foranlediger aktindsigt i det midlertidige
dødsårsagsregister.
Undertegnede har i vedkommendes åbne breve medsendt opgørelser over overdødelighed i 2020 og 2021.
Disse er udarbejdet af undertegnede, da der ingen tilsvarende offentligt tilgængelige opgørelser fandtes.
Udarbejdelsen er lavet ud fra DODC1 tabellerne, der viser dagligt antal døde tilbage til 2007. Antallet af døde
pr måned udregnes som simpel aggregering af de daglige dødstal og sammenlignes med et månedligt
gennemsnit tilbage til 2007.
Ved at anvende de månedlige gennemsnit for de medtagne år kan der udregnes standardafvigelser for de
enkelte måneder, hvorved afvigelser kan testes for signifikans.
Dødelighed er en af de statistikker, der i udfald er mest sikker. Enten lever man eller også er man død. Derfor
er dødelighed en af de statistikker, der kan opgøres mest præcist. I det årlige antal døde bør der ingen
usikkerhed være, da alle udfald kan optælles præcist. Dette står i modsætning til flertallet af
samfundsstatistikker, hvor man ofte er nødsaget til at imputere værdier, og leve med en ikke fuldstændig
datakvalitet.
Netop fordi at dødelighed kan opgøres med fuldstændig præcision, har undertegnede valgt at vurdere
dødelighed ud fra et simpelt gennemsnit af samme over en periode, fordi at simpliciteten i metoden koblet
med en præcis opgørelse af dødeligheden, giver et robust resultat over tid.
Skulle man kritisere metoden, som beskrevet, så ville det være, at den ikke tager højde for
befolkningsudvikling. Selv om at denne unøjagtighed er relativt lille, kan man helt uden problemer korrigere
for denne ved vægtning af gennemsnittet ud fra befolkningstilvækst.
Jeg har i bilag 1. vedlagt en opdateret dødeligheds graf, hvor gennemsnittet er justeret i periode og vægtet i
forhold til folketal, så grafen er så metodisk korrekt som muligt, og som de ved selvsyn kan konstatere, ved
sammenligning med tidligere breve, er overdødeligheden næsten den samme, statistisk signifikant,
rekordsættende og vedvarende fra maj måned.
Metoden ligner i øvrigt, fuldstændig hvad lægmand ville forvente af en dødelighedsstatistik og fordi at
dødstallene kan opgøres præcist og uden usikkerhed er metoden både robust og sikker.
I modsætning til undertegnede anvender SSI en opgørelsesmetode for dødelighed, der bygger på en
modellering af forventet dødelighed. Modellen er kernen i Euromomo projektet, der måler dødelighed i
flertallet af lande i EU. Projektet er styret og organiseret af SSI selv.
SSI beskriver selv mekanismen i modellen som:
side 2 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0003.png
”Det
forventede antal døde (baseline) beregnes vha. en poisson regressionsmodel, der tager højde for
ændringer i demografi (lineær trend) og sæsonvariation.”
1
Endvidere fremgår det at:
To fit the baseline, only the period of the year when it is assumed that additional processes leading to excess
deaths are not likely to happen were chosen. In order to be adapted to most of the participating countries,
the variability of influenza and heat waves occurrences, these periods are relatively short compared to the
whole of the series and were defined as “Spring”, from week 15 to week 26 and “Autumn”, from week 36 to
week 45.”
2
Med andre ord kan man forsimplet sige, at modellen forudsiger årets forventede antal døde pr. uge ud fra
dødstal i de foregående 5 år i 11 uger i foråret og 10 uger i efteråret. Der indgår flere elementer i modellen,
men disse er mindre relevante for sammenligningen af metoderne.
Statens Serum Instituts metode til opgørelse af dødelighed, hviler altså på en underliggende model, hvilket
gør metodens resultater afhængige af modellens evne til at forudsige et korrekt forventet dødelighedsniveau.
Er dette ikke tilfældet vil niveauet af den faktiske dødelighed blive skævvredet af et forkert forventet antal
døde, altså en for høj eller for lav baseline.
Statens Serum Institut, Euromomo projektet, har telefonisk yderligere oplyst at et primært, praktisk formål
med modellen er at rense eller gøre den forventede dødelighed uafhængig af tidligere overdødelighed, hvilket
naturligvis er et gavnligt formål. Gennemsnitsberegning sigter imod samme mål ved udglatning.
Et helt naturligt spørgsmål er naturligvis hvilken metode, der er korrekt, eller måske mest korrekt. For den af
undertegnede anvendte gennemsnitsmetode, kan man anføre, at den har en historisk præcedens da det er
metoden der historisk har været anvendt. Derudover er den ekstremt robust og meget simpel, hvilket gør at
denne metode introducerer mindst usikkerhed og kompleksitet i resultaterne. Ulempemæssigt håndterer
denne metode over-/underdødelighed ved udglatning og metoden kan være påvirket forskelligt fra år til år.
Statens Serum Instituts metode, har en klar fordel i at kunne eliminere tidligere års overdødelighed, hvorved
dens estimater vil være renset for dette, samtidig giver den sammenlignelige resultater, såfremt den anvendes
i flere geografiske lokationer. Metoden lider dog af den ulempe, at den introducerer en stor kompleksitet i
beregningen, hvilket kan medføre større usikkerhed i resultaterne.
Til vurdering af dette vil et kriterie være at en metode til modellering af dødelighed, som anvendt af Statens
Serum Institut, i dens forudsigelser over tid, vil skulle kunne vises at følge den naturlige gennemsnitlige
dødelighed for at kunne betragtes som realistisk. I dette krav ligger der naturligvis en placering af en
gennemsnitsmetode som værende mere korrekt, men denne metode er reelt set også tættere på de virkelige
tal.
Nedenstående figur er samme figur, som lavet af Statens Serum Institut og brugt af Sundhedsministeren til at
besvare undertegnedes brev. Skalaen er omregnet til nominelt antal døde og den 5 års gennemsnitlige
dødelighed udregnet fra DODC1 og vægtet ift. udvikling i folketal, er yderligere vist.
Tærskel 2 z-score er det niveau, som omtrentligt svarer til et 95% signifikans niveau. Observationer over denne
linje kan siges at være signifikante, hvilket svarer til signifikant overdødelighed.
Det måske mest i
øjenfaldende ved at sammenligne SSI’s beregnede dødelighed
med et 5 årigt gennemsnit er
at SSI’s forventede antal døde fuldstændigt overskyder det 5 årige gennemsnit. Over hele 2021 udgør
forskellen mellem de to metoder 3544 dødsfald, hvilket er en enorm forskel, der fuldstændigt afskærer den af
SSI beregnede forventelige dødelighed fra at kunne betegnes som realistisk.
1
2
https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/d/overvaagning-af-doedelighed
https://www.euromomo.eu/how-it-works/methods/
side 3 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0004.png
Konsekvensen er tydelig, anvender man SSI’s forventede dødelighed
vil konklusionen være, at der først ses
vedvarende overdødelighed efter uge 45, hvorved at dødsfaldene kan klassificeres som primært COVID-19
dødsfald.
Anvender man gennemsnitsmetoden, ses der vedvarende overdødelighed fra uge 16, hvorved
overdødeligheden umuligt i sin helhed eller hovedsageligt kan klassificeres som værende COVID-19 relateret.
En ekstra observation
kan gøres i det faktum at SSI’s model, som burde være korrigeret for tidligere
overdødelighed, af den årsag netop burde ligge under gennemsnitsmetoden, specielt i perioder med højere
dødelighed, men at netop det modsatte observeres.
Endeligt er det relevant at observere, at tærskel 2 z-score linjen følger den forventede dødeligheds linje. Dette
betyder at en afvigelse skal være lige stor for at være signifikant på alle tidspunkter af året. Problemet er bare,
at variansen i dødelighed svinger voldsomt hen over året, hvilket ses tydeligt af bilag 1. Dermed skal der reelt
en meget større afvigelse til om vinteren for at afvigelsen er signifikant end om sommeren. Denne variation i
dødelighedens varians kan SSI’s model ikke tage højde for i sine forudsigelser
og derfor har modellen følgelig
sværere ved at detektere overdødelighed om sommeren. Den af undertegnede anvendte gennemsnitsmetode
håndterer den svingende varians unden nogen problemer, da variansen kendes for alle perioder.
Borer man yderligere i afvigelsen mellem de to metoder over tid, og ser på forskellen mellem den af SSI
beregnede forventede dødelighed og et gennemsnit for samme periode, ses følgende afvigelser mellem
modellerne.
side 4 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0005.png
Positive værdier betyder at SSI’s model
overskyder gennemsnitsmetoden, og grafen viser tydeligt, at afvigelsen
bliver større og større over tid. Stigningen
fra 2016 til 2021 skyldes primært at SSI’s forventede beregnede
dødelighed stiger over tid, som det ses af nedenstående graf, der viser den af SSI beregnede forventede
dødelighed for 2016 til 2021
3
.
3
https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/sygdomme-beredskab-og-
forskning/sygdomsovervaagning/momo/2022/uge6/080222_mortalitetsdata.zip?la=da
side 5 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0006.png
Den mest nærliggende mistanke ville være at stigningen repræsenterer befolkningstilvækst, men dette er ikke
tilfældet, som nedenstående graf viser.
Ovenstående graf viser tydeligt, at mens befolkningstallet er steget 2,3% fra 2016 til 2021 er den af SSI
beregnede forventede dødelighed steget 8,6%. En forskel der henstår uforklaret og som repræsenterer en
tydelig bias i SSI’s model for dødelighed.
Det bør her være helt klart at den af SSI beregnede forventede dødelighed er forskellig fra den ved gennemsnit
beregnede dødelighed og at denne forskel:
ikke lader sig forklare af plausible årsager.
ikke er konstant men er stigende over tid.
er modsat den forskel man ville forvente ud fra de to metodiker.
Eftersom at gennemsnitsberegninger ikke behøver nogen validering, for at kunne betegnes som korrekte, må
man nødvendigvis konstatere at den af Sundhedsministeren præsenterede forventede dødelighed ikke kan
betegnes som værende korrekt eller realistisk.
Dette er naturligvis yderst kritisk, når metoden anvendes til drage konklusioner omkring overdødelighed, da
det er helt tydeligt, at konklusionen i dette tilfælde er fuldstændigt forskellig afhængig af metodevalg.
Spørgsmålet står selvsagt tilbage. Er der overdødelighed i Danmark i 2021? For at besvare spørgsmålet kan vi
tage udgangspunkt i de rå tal og stille følgende spørgsmål:
side 6 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0007.png
I 2021 døde 57.158 personer, hvilket ved en middelpopulation for 2021 på 5.856.733 personer svarer til en
mortalitet på 976 døde pr. 100.000. Dette svarer til en stigning i mortalitet set i forhold til de forudgående 5
år på 5%. Stigningen er statistisk signifikant (P=0,0017). Vi ser altså overdødelighed i Danmark i 2021, svarende
til 2520 personer på årsbasis.
2021
mortalitet: 976
Stigning: 5%
P: 0,0017
Anvender vi samme metodik som ovenfor og udregner mortalitet månedsvis (angivet som årlig mortalitet) ses
følgende værdier.
Jan
mortalitet: 1118
Stigning: 10%
P: 0,0002
Feb
mortalitet: 891
Stigning: -7,5%
Mar
mortalitet: 914
Stigning: -12,1%
Apr
mortalitet: 892
Stigning: -4,7%
Maj
mortalitet: 951
Stigning: 3,9%
P: 0,0010
Jun
mortalitet: 905
Stigning: 5%
P: 0,0036
Jul
mortalitet: 944
Stigning: 6,6%
P: 0,0127
Aug
mortalitet: 977
Stigning: 10,3%
P: 0,0004
Sep
mortalitet: 938
Stigning: 8,7%
P: 0,0002
Okt
mortalitet: 1025
Stigning: 12,5%
P: 0,0000
Nov
mortalitet: 1019
Stigning: 11,5%
P: 0,0006
Dec
mortalitet: 1139
Stigning: 13,3%
P: 0,0019
Kilde:
www.dst.dk,
DODC1, FOLK1A, Forklaring: mortalitet udregnet som årlig, omregning til måned el. uge sker ved division, Rød farve
= højsignifikant overdødelighed.
Af tabellen ses det tydeligt, at på nær: februar, marts og april er der statistisk signifikant overdødelighed.
Januar skyldes ikke overraskende den naturlige vinter dødelighedspukkel, men siden maj ses statistisk
signifikant kontinuer overdødelighed, som til stadighed henstår uforklaret.
Tester man overdødelighed i inden for 5 års spænd af alle aldersgrupper ses kun signifikant overdødelighed i
forhold til de sidste 5år, for grupperne 95-99år og 100+ år. Forklaringen er for alle aldersgrupper, at der næsten
ingen signifikant overdødelighed er i februar, marts og april i 2021. Tester man i stedet overdødelighed for
gruppen 65+ år fra og med maj, ses en højsignifikant overdødelighed på 7% (P=0,0000)
Maj-Dec
+65 år
mortalitet: 2815
Stigning: 7%
P: 0,0000
Ved at se på de rå nøgne tal, sammenlignet med de forudgående 5 år, ses der altså statistisk signifikant
overdødelighed i 2021. Overdødeligheden er ikke homogen. Der ses tydelig heterogenitet i forhold til de
enkelte aldersgrupper, og i forhold til de enkelte måneder.
side 7 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0008.png
Det er med andre ord helt tydeligt, at der er statistisk signifikant overdødelighed i 2021 og at den koncentrerer
sig i månederne fra maj og fremefter samt i aldersgrupperne 65 år og ældre.
Ved indhentningen af data og tabeller fra Danmarks Statistik, blev undertegnede opmærksom på følgende
artikel:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=33178
Titlen læser: ”Uændret
antal døde pr. 100.000 i 2021”
og giver
tydeligt læseren indtrykket at der ingen
overdødelighed er i 2021. Problemet er bare at der kun vises aldersgruppen 60-90 år, artiklen tager altså ikke
de ældste borgere i betragtning. Samtidig fjernes enhver månedsvariation ved kun at sammenligne hele året
2021 mod de tidligere 3 år. Som vist ud fra de rå tal fordeler overdødeligheden sig meget forskelligt hen over
månederne i 2021, hvilket er hovedårsagen til at artiklen ingen ændringer viser.
Som fagperson inden for statistik kan det undre, at to af de største organisationer, der leverer statistisk
information til landet, begge publicerer tal og modeller, der viser ingen eller begrænset overdødelighed i 2021,
når meget simple udregninger på de rå tal helt tydeligt viser det modsatte.
Det sidste emne, jeg vil dække, drejer sig om Sundhedsministerens anvendelse af Lægemiddelstyrelsens
vurdering af indberettede bivirkninger. Således vurderer Lægemiddelstyrelsen på s. 3, at for 124 ud af 124
indberetninger om dødsfald for Comirnaty/Pfizer vaccinen, at det er mindre sandsynligt, at der er en
sammenhæng med vaccinen, og at det er overvejende sandsynligt, at dødsfaldene skyldes andre forhold.
Vurderingen er den samme for 15 ud af 16 indberetninger for Spikevax/Moderna vaccinen, hvor én
indberetning vurderes inkonklusiv.
Indberetninger om bivirkninger registreres af Lægemiddelstyrelsen i en database til formålet. Den vigtigste
egenskab ved systemet, er at dette er passivt. Det vil sige, at der ikke sker nogen automatisk indberetning.
Hvis en mulig bivirkning konstateres, skal denne indberettes af en sundhedsfaglig person, eller den
bivirkningsramte, eller en pårørende, for at der bliver registreret en indberetning. Tilsvarende
indberetningssystemer ses i de fleste andre vestlige lande og specielt i USA, hvor systemet kendes som VAERS.
De vigtigste konsekvenser ved et sådant design af indberetningssystem er for det første, at der sker en massiv
underrapportering. I VAERS antages underrapporteringen at være en faktor 20-40, men enkelte artikler ser
denne faktor til omkring 100
4
. I Danmark findes ingen estimater for dette, men det er helt åbenlyst at
problematikken også er til stede i Danmark. For det andet giver et sådant system ikke mulighed for bestemme
kausalitet. Dette fordi der blot registreres en bivirkning for en person relateret til en medicinsk substans, men
denne kunne i virkeligheden være opstået af andre grunde, og personens egen relatering af bivirkningen til en
medicinsk substans anses ikke som en gyldig relation.
Som en lidt spøjs indskydelse, skal det her nævnes, at en person oftest vil relatere en bivirkning til en substans,
hvis bivirkningen opstår i umiddelbar tidsmæssig nærhed til indtagelsen af substansen. Personen bygger altså
sin indberetning på en temporal association, hvilket netop er kriterie nr. 4 i Bradford Hill’s kriterier for
bestemmelse af kausalitet
5
. Så selvom Lægemiddelstyrelsen finder det mindre sandsynligt, at der er en relation
mellem de indberettede dødsfald og vaccination, så er indberetningerne i sig selv en indikation for kausalitet.
Indberetningssystemet medfører altså som før nævnt to meget kraftige biases:
1. Underrapportering
2. Manglende kausalitet
4
5
https://digital.ahrq.gov/sites/default/files/docs/publication/r18hs017045-lazarus-final-report-2011.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_Hill_criteria
side 8 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
Der er flere grunde til at man accepterer så kraftige biases i sådanne systemer, men den vigtigste er at
systemet er konstrueret som et early-warning system. Dette så man hurtigst muligt kan gøre sig et indtryk af
og hvilke bivirkninger en given substans der bringes i anvendelse måtte afføde. Man giver altså køb på
indrapportering og mulighed for at kunne udlede kausalitet, for at få data, der tidligt kan give indikationer om
mulige bivirkninger. Så snart en mistanke om specifikke bivirkninger er opstået kan disse undersøges på andre
måder, der kan etablere kausalitet.
Fra de indberettede bivirkninger kan man blandt andet gøre følgende observationer:
1. Af 125 indberettede dødsfald d.d. i forbindelse med Pfizer/Comirnaty vaccinen er alene 2 dødsfald
indberettet af ikke sundhedsfaglige personer. Resten er indberettet af sundhedsfagligt personale.
Spørgsmål: Hvordan kan Lægemiddelstyrelsen underkende 123 sundhedsfaglige personers
indberetninger, som alle er indberettet med formodning om en relation, når de har færre
informationer til rådighed end indberetteren?
2. Af indberetningerne om dødsfald ifm. Pfizer/Comirnaty vaccinen er én person, mand, alder mellem 10
og 19 år, vaccinebatch: FF0884, indberettet af sundhedspersonale som værende død. Organklassen
er: ”GENERAL DISORDERS AND ADMINISTRATION SITE CONDITIONS” og bivirkningen er rapporteret
som værende ”DEATH”. Et barn/teenager er altså
død efter vaccination, uden yderligere specifikation.
Mortaliteten i den aldersgruppe for 2021 er ca. 1 ud af 100.000, så dødsfald i den aldersgruppe er
sjældne, hvorfor årsagsbestemmelsen vil være langt mere sikker end ved en ældre person.
Spørgsmål: Hvis dette barn/teenagers død ikke var relateret til vaccinen, men netop begrundet i andre
forhold, ville al sandsynlighed netop tale for, at dette forhold kunne identificeres. Hvordan har
Lægemiddelstyrelsen kunnet identificere dette, når indberetter, der er sundhedsfaglig ikke har
kunnet?
3. Af samme indberetninger fremgår, at 6 personer i alderen 40-49 er blevet indberettet af
sundhedsfagligt personale, som værende døde efter vaccination. En af disse personer er blevet
indberettet med følgende bivirkninger/dødsårsager:
”Cardiac
Arrest, Pulseless Electrical Activity,
Ventricular Tachycardia, Multiple Organ Dysfunction Syndrome, Pyrexia, Fournier'S Gangrene,
Necrotising Fasciitis, Septic Shock, Hepatic Enzyme Increased, Hyperkalaemia, Depressed Level Of
Consciousness, Anuria, Renal Failure, Scrotal Erythema, Scrotal Pain, Scrotal Swelling, Hypoxia,
Respiratory Failure, Circulatory Collapse”.
Spørgsmål: Det er en sundhedsfaglig person, der har lavet indberetningen. Virker det sandsynligt at
denne person, netop ikke er død af vaccinen? Er det sandsynligt, at Lægemiddelstyrelsen har kunnet
vurdere, at ingen af ovennævnte bivirkninger har været relateret til vaccinen?
4.
Af samme indberetninger fremgår 6 indberetninger om ”Sudden Death”, 3 om ”Septic Shock”, 2 om ”
Sudden Cardiac Death”, 1 om ”Thrombotic Cerebral Infarction” og 2 om ”Thrombosis”.
Spørgsmål: Hvilken information har Lægemiddelstyrelsen, der gør dem i stand til at vurdere det
mindre sandsynligt, at disse indberetninger er relateret til Covid-19 vaccination?
5. Af indberetninger om dødsfald i forbindelse med vaccination med Spikevax/Moderna er yngste
tilfælde i aldersgruppen 20-29 år og mand. Personen er af sundhedsfagligt personale blevet
indberettet med følgende bivirkning/dødsårsag” Aortic Rupture”.
Spørgsmål: Hvilken information har Lægemiddelstyrrelsen, der gør dem i stand til at vurdere det
mindre sandsynligt, at denne indberetning er relateret til Covid-19 vaccination?
side 9 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0010.png
Jeg vil på nuværende tidspunkt opfordre læseren til selv at overveje og studere listen ovenfor, og specielt
overveje hvorledes kan det vurderes, at ovenstående udpluk af indrapporterede bivirkninger/dødsårsager kun
med mindre sandsynlighed er relateret til vaccination? Den komplette liste over dødsårsager er vedhæftet
som bilag 2.
Vedlagt som bilag 3 og 4, findes artiklen:” On COVID vaccines: why they cannot work, and irrefutable evidence
of their causative role in deaths after vaccination”,
samt bilag til denne: “Notes and recommendations for
conducting post-mortem examination (autopsy)
of persons deceased in connection with COVID vaccination”,
begge af: Prof. Dr. Arne Burkhardt, MD og Prof. Dr. Sucharit Bhakdi, MD
Artiklen og noterne beskriver obduktionsresultaterne af 15 personer, som er døde efter vaccination mod
Covid-19. Af speciel interesse er at:
før deres død havde kun 4 af 15 personer været indlagt. Flertallet døde hjemme eller andetsteds.
Ingen af de 15 dødsfald blev associeret på nogen måde med vaccination mod covid-19 af personerne
der foretog ligsyn. De to professorens efterfølgende obduktion fandt ved histopatologisk analyse en
klar sammenhæng mellem vaccination og dødsfaldene.
almindelig obduktion, fandt i ingen tilfælde nogen association mellem dødsfaldene og vaccination.
Denne fremkom først ved efterfølgende histopatologisk analyse.
De to professorer angiver i deres note bilag, at obduktioner bør fokusere på følgende overordnede områder:
“thromboembolic
events (both macro- and microthrombi), vasculitis, myocarditis, lymphocytic alveolitis,
peculiar inflammatory reactions (autoimmune reactions?),
foreign material”
Jeg vil her igen opfordre læseren til at sammenligne fundene præsenteret i de to artikler med listen på
foregående side og igen overveje hvorledes kan det vurderes, at foregående udpluk af indrapporterede
bivirkninger/dødsårsager kun med mindre sandsynlighed er relateret til vaccination, når flere af bivirkningerne
netop i artiklen relateres til vaccination mod Covid-19.
Men når jeg som fagperson netop her betvivler den af Sundhedsministeren tilsluttede vurdering, så er det slet
ikke grundet ovennævnte eksempler, som der er en del flere af i data. Det derimod grundet måden systemet
anvendes på.
Bivirkningsindberetningssystemet er netop konstrueret som et early-warning system, med de konsekvenser
og begrænsninger (ovennævnte biases) som dette indebærer og af den grund kan der ikke udledes kausalitet
af systemet. Lægemiddelstyrelsen har i bedste fald adgang til lidt færre oplysninger end den sundhedsperson,
der indberetter bivirkningen. Indberetteren har derimod adgang til den opfattelse og overvejelse, som
vedkommende har gjort sig i forbindelse med undersøgelsen af patienten og bivirkningen, såfremt det er en
sundhedsfaglig, der indberetter.
Indberetningssystemet kan som nævnt ikke etablere kausalitet, men det betyder også at systemet
modsætningsvist heller ikke kan anvendes til at afvise kausalitet. Det kan alene bruges til opdagelse af tidlige
indikationer. Når bivirkninger indberettes, indberettes de naturligvis med en positiv formodning om kausalitet,
og som et minimum med en temporal association. Når Lægemiddelstyrelsens signalassessorer efterfølgende
laver kausalvurderinger af indberetningerne, så kan de inden for faglig redelig ageren kun berige en bivirknings
indberetning med en skaleret vurdering om indberetningens evt. relation er: Sikker, Sandsynlig, Mulig,
Usandsynlig, Ikke klassificeret eller Ikke klassificerbar ud fra WHO-UMC scorings systemet
6
. Selv hvis en
kausalvurdering munder ud i en indberetning som værende usandsynlig kan denne kausalvurdering ikke
konkludere eller endsige give nogen information om reel kausalitet eller mangel på samme, fordi det
simpelthen ikke er muligt at udlede fra et system, der er designet på en måde så kausalitet ikke kan udledes,
som bivirkningsindberetningssystemet netop er.
6
https://www.who.int/medicines/areas/quality_safety/safety_efficacy/WHOcausality_assessment.pdf
side 10 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0011.png
Når Lægemiddelstyrelsen så skriver, at det er mindre sandsynligt, at der er sammenhæng med vaccination
mod Covid-19, og at det er overvejende sandsynligt, at dødsfaldene skyldes andre forhold, så er denne
vurdering fagligt aldeles værdiløs i forhold til at bedømme om der reelt er en kausal sammenhæng eller ej.
Dette følger direkte af det faktum, at systemet ikke kan anvendes hertil.
Det skal her tilføjes, at en signalassessor i Lægemiddelstyrelsen naturligvis i enkelte sager sagtens kan vurdere,
at der i den pågældende sag er en kausal sammenhæng mellem et lægemiddel og en bivirkning, men dette
kræver, at indberetningen netop indeholder al information der er nødvendig herfor, hvilket nok er tilfældet i
enkelte sager, men som oftest går langt ud over, hvad en sundhedsfaglig har mulighed for, eller tid til at
indberette. Selv om kausalitet i enkelte sager kan etableres, er dette ikke muligt på et overordnet niveau og
det er specielt problematisk at afvise kausalitet overordnet set, da denne information netop ikke
indrapporteres grundet systemets natur.
Når Lægemiddelstyrelsen underkender værdien af indberetninger fra i dette tilfælde minimum 122 og 16
sundhedsfaglige personer uden at de har yderligere information at bygge dette på, så anvender man imod
bedrevidende indberetningssystemet direkte i strid med hvad systemet er designet til. Man anvender
systemets svaghed i ikke at kunne på- eller afvise kausalitet, til at konkludere præcis det som systemet ikke
kan vise.
Når Sundhedsministeren bruger Lægemiddelstyrelsens vurdering at der er mindre sandsynlighed for
sammenhæng mellem de 124 og de 16 dødsfald og vaccination mod covid-19, til at at afvise at nogen af de
124 og 16 dødsfald kan relateres til vaccination og at der dermed ikke er en relation, så er dette altså aldeles
usagligt.
Jeg synes det er meget problematisk, at sundhedsministeren reelt set ikke svarer på det problem, som
undertegnede forsøger at gøre opmærksom på. Tværtimod forsøges det at affeje problemet med argumenter
om at der ikke ses overdødelighed, selv om at man med de simpleste metoder kan vise, at der netop er
overdødelighed i 2021, at denne overdødelighed ses fra maj og fremefter, hovedsageligt blandt 65 årige og
ældre.
Dertil synes det yderligere problematisk, at det forsøges at affeje, de i relation til Covid-19 vaccinerne,
indberettede dødsfald som ikke relateret med argumenter og vurderinger, der ud over netop kun at være
vurderinger, der ikke er endeligt konkluderende, også er metodisk og fagligt forkerte. Såfremt
sundhedsmyndighederne ønskede at kunne konkludere endeligt på dette spørgsmål, ville dette faktisk være
en mulighed og der ville være adskillige måder at opnå dette på, af hvilke nogen findes i bilag 3 og 4.
Dette skal ses i relation til at det havde været meget hurtigere og lettere at undersøge det af undertegnede
beskrevne problem.
Jeg skal venligst opfordre medlemmerne af Epidemiudvalget til at:
tage oplysningerne i mit brev i betragtning ved evalueringen af Sundhedsministerens svar.
overbringe mit ønske om aktindsigt i det midlertidige dødsårsagsregister fra d.d. og tilbage til år 2000,
til Sundhedsministeriet, som det tydeligvis har været muligt for, at få adgang til.
støtte min anmodning om aktindsigt hos SSI, vedr. batchstørrelser, covid-19 vaccinerne.
Aarhus d. 18.2.2022
Max Schmeling
Dette brev samt alle bilag kan findes på min telegram kanal:
https://t.me/SARS_CoV_STAT_DK
side 11 af 12
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 343: Henvendelse af 19/2-2022 fra Max Schmeling om besvarelse af sundhedsministerens svar til åbent brev af 14/12-2021
2531207_0012.png
Bilag 1:
Bilag 2:
Bilag 3:
Bilag 4:
Samlet dødelighed pr. måned i Danmark feb. 2022
Indberettede bivirkninger ved COVID-19 vacciner, Lægemiddelstyrelsen
On COVID vaccines: why they cannot work, and irrefutable evidence of their causative role in deaths
after vaccination
Notes and recommendations for conducting post-mortem examination (autopsy) of persons
deceased in connection with COVID vaccination
side 12 af 12