Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 291
Offentligt
2511806_0001.png
Indstilling fra Epidemikommissionen
Til:
Sundhedsministeren
Erhvervsministeren
Transportministeren
Børne- og undervisningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Kulturministeren
Kirkeministeren
Skatteministeren
Udlændinge- og integrationsministeren
Social - og ældreministeren
Indenrigs- og boligministeren
Justitsministeren
Beskæftigelsesministeren
Transportministeren
11-01-2022
Epidemikommissionen
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Tel: 7226 9000
Indstilling om videreførelse af aktuelle tiltag
Sundhedsministeren, erhvervsministeren, transportministeren, børne- og
undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren, kulturministeren,
kirkeministeren, skatteministeren, udlændinge- og integrationsministeren, social- og
ældreministeren, indenrigs- og boligministeren, justitsministeren samt
beskæftigelsesministeren har anmodet Epidemikommissionen om indstilling vedr.
Kopi:
videreførelse af de aktuelle gældende tiltag.
Epidemikommissionen indstillede hhv. den 7. og den 16. december 2021 en række aktivi-
tetsdæmpende tiltag som følge af omikron-variantens hastige vækst i Danmark. Der er vi-
dere indstillet indførelse af krav om test forud for indrejse samt krav om coronapas i træ-
ningscentre.
Grundskoler og efterskoler er genåbnet i uge 1. Langt hovedparten af de resterende
indstillede tiltag er indført med virkning til og med den 15. januar 2022.
Epidemikommissionen har den 4. januar 2022 vurderet, at de indførte tiltag sammen med
den fremrykkede revaccination har haft en afgørende effekt på den nuværende epidemisi-
tuation, herunder ved at holde indlæggelserne på et håndterbart niveau hen over julen. Det
blev i den forbindelse vurderet, at tiltagene fortsat var nødvendige og proportionale. Af
vurderingen fremgår endvidere de forskellige principper, hensyn, og afvejninger Epidemi-
kommissionen lægger til grund.
Epidemikommissionen har på bagrund af udløbet af de gældende restriktioner den 16. ja-
nuar 2022 foretaget en ny vurdering af epidemisituationen og det samlede restriktionsni-
veau, herunder hvilke restriktioner der kan lempes på nuværende tidspunkt.
Formålet med restriktionerne er at reducere aktivitetsniveauet i samfundet, særligt i situa-
tioner, hvor der er risiko for superspredningsbegivenheder samt steder, hvor mange men-
nesker er samlet og opholder sig tæt sammen. Sammen med revaccinationsindsatsen mod-
virkes derved en hurtigere og kraftigere smittestigning og heraf følgende øget stigning i ind-
læggelser med risiko for overbelastning af sygehusvæsenet.
Formålet er også at reducere den mulige påvirkning af væsentlige samfundsfunktioner ved
en voldsom smittestigning.
Sagsnr.: 2200319
Dok. nr.: 2083873
Side 1 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0002.png
Der er ligeledes en række tiltag, som skal yde en ekstra beskyttelse af ældre og sårbare
borgere. Eksempelvis skærpede opfordringer til test for medarbejdere på plejehjem og so-
ciale tilbud samt krav om coronapas og mundbind for besøgende.
Epidemien har fortsat været i vækst i starten af 2022 og er nu drevet af smittespredning
med omikron, som er estimeret til at udgøre 94,4 pct. af alle bekræftede tilfælde den 1.
januar 2022. Den samlede incidens er nationalt steget til en 7-dages incidens svarende til
2.137 tilfælde per 100.000 per 9. januar 2022, men der har de seneste dage været tegn på
en stabilisering i antallet af nye daglige tilfælde kombineret med en stabilisering i positiv-
procenten, hvilket følger efter store udsving i testaktiviteten over jule- og nytårsdagene.
Samtidig er der siden nytår tegn på fald i incidens blandt de ældre aldersgrupper, der alt
andet lige har den største risiko for alvorlige sygdomsforløb. Epidemikommissionen bemær-
ker således, at der er tegn på en positiv udvikling, men er samtidig opmærksom på, at denne
udvikling kan ændre sig i den kommende periode. Der er derfor fortsat behov for løbende
at vurdere epidemisituationen. Smitten varierer stadigvæk på tværs af landet, hvor Region
Hovedstaden fortsat er hårdest ramt med en incidens på 2.621 tilfælde per 100.000 og en
positivprocent på 15,8 pct. per 9. januar 2022.
Antallet af nyindlagte med positiv PCR-test for SARS-CoV-2 har gennem de seneste to uger
ligget på gennemsnitligt 156 nyindlagte i døgnet med et tegn på en stabil tendens siden den
27. december 2021, hvor antallet af nyindlagte har ligget mellem 160-180 dagligt. Den 10.
januar 2022 er det samlede antal indlagte patienter med positiv PCR-test for SARS-CoV-2
777. Det bemærkes, at grundet den meget udbredte samfundssmitte vil der være en større
andel af patienter indlagt med positiv PCR-test for SARS-CoV-2, som ikke er indlagt pga.
COVID-19 sygdom. Statens Seruminstitut har pba. data pr. 19. december 2021 estimeret, at
denne andel kan udgøre op mod 25 % af de indlagte. Andelen af indlagte med positiv PCR-
test for SARS-CoV-2 og ikke pga. COVID-19 sygdom må iflg. Statens Serum Institut forventes
at være højere som følge af den stigende samfundssmitte med omikron. Det samlede antal
indlagte på intensiv viser tegn på at have stabiliseret sig, og pr. 10. januar 2022 er der regi-
streret 74 patienter indlagt på intensiv med positiv PCR-test for SARS-CoV-2
Vurdering af nuværende restriktionsniveau og epidemisituation
Det er Epidemikommissionens vurdering, at den samlede risiko forbundet med epidemiens
udvikling nu er mindre end vurderet i november og december. De høje smittetal hen over
julen ser ud til nu at være aftaget, og de høje smittetal har foreløbigt ikke medført en kraftig
stigning i indlæggelserne. Denne dekobling mellem samfundssmitte og indlæggelsestal, der
er set siden efteråret, er formentlig bl.a. en følge af den øgede vaccineeffektivitet på be-
folkningsniveau. Belastningen for indlagte på intensivafdelinger har siden slutningen af
november været stabilt til let stigende, og belastningen er kun cirka halvdelen af sidste års
belastning på samme tidspunkt.
Samtidig er der usikkerhed om smitteudviklingen den kommende tid, bl.a. som følge af at
elever er kommet tilbage i skole og vil starte på andre uddannelser, hvilket må vurderes at
kunne øge smitten igen. Stigningen i smitten blandt ældre er reduceret i starten af januar,
men det er fortsat usikkert, om stigningen i smitten hen over julen vil kunne indebære flere
indlæggelser de kommende uger, og der er fortsat begrænset viden om betydningen af fak-
torer som fx alder og tiden siden vaccination i forhold til effekten af vaccination og revacci-
nation.
Epidemikommissionen anlægger samlet en helhedsvurdering i vurderingen af de nuvæ-
rende restriktioner. Heri indgår en række faktorer, herunder særligt:
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 2 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0003.png
Mere viden om alvorlighed af omikron, selvom der fortsat er ubekendte
Det vurderes, at der på nuværende tidspunkt er mindre usikkerhed i forhold til viden
om effekten af omikron sammenlignet med i december 2021, selvom der fortsat er væ-
sentlige usikkerheder i vidensgrundlaget. Der er løbende kommet mere viden om omi-
kron, og senest er der internationale analyser, der tyder på, at omikron er associeret
med en lavere risiko for indlæggelser og alvorligt sygdomsforløb end for deltavarianten.
Dette underbygges af foreløbige danske data.
Risiko for overbelastning af sygehusvæsenet er reduceret
Der er i de seneste uger set en dekobling af sammenhængen imellem smittetallene og
indlæggelser, således at de store stigninger i smitten kun i mindre grad er slået igennem
i indlæggelsestallene på nuværende tidspunkt. Denne dekobling skyldes formentlig den
øgede vaccineeffektivitet på befolkningsniveau, men muligvis også at den nu altdomi-
nerende omikron-variant er mindre sygdomsfremkaldende.
Det er på den baggrund vanskeligt at vurdere den forventede belastning på sygehusene
i de kommende uger, men grundet den faldende smitte hos de ældste aldersgrupper,
stigningen i revaccinationsdækninger, samt at omikron-varianten tilsyneladende giver
anledning til mindre alvorlig sygdom, forventer sundhedsmyndighederne ikke at antal-
let af indlagte, herunder også på intensiv afdeling, vil stige betragteligt i de kommende
uger ved det nuværende restriktionsniveau.
I den samlede vurdering af risiko for overbelastning af sygehusvæsenet skal der ligele-
des tages højde for smitterelateret personalemangel, samt risiko for højt antal indlæg-
gelser forbundet med andre smitsomme sygdomme som fx influenza. Der er endnu ikke
set indlæggelser i større omfang som følge af influenza, men der ses stigninger i eksem-
pelvis Sverige og USA. Udviklingen følges tæt i Danmark, og der vurderes fortsat risiko
for en influenzaepidemi senere på vinteren.
Epidemikommissionens
sekretariat
Risiko for ældre og sårbare
Der er over julen set en stigende smitte blandt ældre og sårbare borgere, herunder
stigende smitte på plejehjem. Denne stigning har endnu ikke markant slået igennem på
indlæggelserne, men effekten af den stigende smitte på indlæggelser vurderes endnu
ikke at være set fuldt ud. Siden nytår er incidensen blandt de ældre dog faldet igen.
Udviklingen følges tæt, og det vurderes løbende, om nuværende særlige tiltag til be-
skyttelse af ældre og sårbare vil skulle justeres.
Smitterelateret påvirkning af kritiske samfundsfunktioner
Et stort antal smittede kan have en selvstændig indvirkning på centrale samfundsfunk-
tioner og medføre problemer med at opretholde væsentlige samfundsfunktioner. Det
samme kan gøre sig gældende i det private erhvervsliv.
Der ses for nuværende smitterelateret personalemangel i bl.a. sundhedssektoren, æl-
dreplejen, dagsinstitutioner, sociale institutioner og transportsektoren.
Samtidig må der forventes en øget smittespredning blandt børn og unge, som følge af
genåbning af grundskolen og efterskoler.
Side 3 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0004.png
Større immunitet i befolkningen
Fremrykningen og udrulningen af revaccination af en stor andel af befolkningen, her-
under en særlig stor tilslutning fra ældre og sårbare, har bidraget til, at der er en stær-
kere immunitet i befolkningen, særligt ift. forebyggelse af indlæggelseskrævende infek-
tioner. Revaccination beskytter især mod alvorlige forløb.
Pr. 9. januar 2022 har 53 % af befolkningen modtaget 3. stik. For personer over 50 år
har 88 % modtaget 3. stik. Sundhedsstyrelsen vurderer for nuværende muligheden for
et 4. stik målrettet særligt sårbare grupper fx på plejehjem mv.
Sæsoneffekt
I løbet af februar vurderes det, at epidemien vil dæmpes som følge af begyndende
forår. Dette forventes alt andet lige at give en reduktion i smitten, der forventes at ville
betyde en afdæmpning af både smittetal og indlæggelser. Hvornår og hvor meget sæ-
soneffekten sætter ind er dog usikkert og afhænger bl.a. af vejret.
Epidemikommissionens samlede vurdering og indstilling
Selvom der fortsat er en række ubekendte og et højt samlet indlæggelsesniveau, vurderer
Epidemikommissionen samlet set, at der på flere områder ses en positiv udvikling:
Større viden om omikron.
Aftagende stigning i indlæggelser og halv niveau af intensivindlæggelser ift. sidste
år og dermed aftagende risiko for kritisk sygehusbelastning, dog med fortsat
usikkerhed efter stigende smitte i julen blandt den ældre befolkning.
Fortsat stigende immunitet i befolkningen som følge af fremrykket revaccination
og høj andel af særligt den ældre del af befolkningen, som har modtaget 3. stik.
Fortsat god beskyttelse af ældre og sårbare og efter nytår faldende smitte blandt
ældre.
På den baggrund er det Epidemikommissionens vurdering, at det ikke længere er nødven-
digt at videreføre samtlige restriktioner fra den 16. januar 2022. Elevernes tilbagevenden
til skole kan give en stigning i smitteudbredelsen, ligesom der fortsat er usikkerhed knyttet
til, hvorvidt smittestigningen blandt den ældre befolkning vil øge antallet af indlæggelser.
Epidemikommissionen vurderer således, at en genåbning og ophævelse af restriktioner vil
kunne påbegyndes den 16. januar 2022, men at det er nødvendigt, at det sker gradvist, jf.
indstilling nedenfor.
Epidemikommissionen har i vurderingen af genåbningens første trin lagt særligt vægt på
afvejning af:
Begrænset smitterisiko ved en stigende samfundsaktivitet udendørs.
Øget trivsel.
Lempelser på områder, som er kendetegnet ved, at smitterisikoen kan
minimeres, herunder ved tiltag der sikrer velordnede forhold, fx ved siddende
arrangementer.
Tiltag indført særligt møntet på arrangementer i julehøjtiden.
Fortsat behov for aktivitetsdæmpende tiltag i samfundet ud fra en
helhedsbetragtning, og herunder særligt i situationer, hvor der er risiko for
superspredningsbegivenheder samt steder, hvor mange mennesker er samlet og
opholder sig tæt sammen.
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 4 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0005.png
Lempelse af restriktioner
Epidemikommissionen
indstiller,
at nedlukning af følgende lokaler og lokaliteter ikke vi-
dereføres fra og med den 16. januar 2022, men at disse kan genåbnes med krav om coro-
napas (udendørs og indendørs) og krav om anvendelse af mundbind eller visir (indendørs):
Folkehøjskoler (korte og lange kurser), folkeoplysende aktiviteter (aftenskoler,
daghøjskoler og Folkeuniversitetet) mv., jf. dog nedenfor vedrørende afsnit om krav
om coronapas og mundbind eller visir.
Udendørs idrætsarrangementer med betalende tilskuere eller tilskuere, som tilbydes
billetter gratis, som sædvanligvis ville blive udbudt til salg (siddende).
Zoologiske anlæg, akvarier, forlystelsesparker og omrejsende tivolier.
Museer, videnspædagogiske aktivitetscentre og kunsthaller.
Epidemikommissionen
indstiller endvidere,
at nedlukning af følgende lokaler og lokaliteter
ikke videreføres fra og med den 16. januar 2022, men at disse kan genåbnes med krav om
coronapas (indendørs og udendørs), krav om anvendelse af mundbind eller visir (inden-
dørs) og deltagerbegrænsning på 350 personer indendørs:
Biografer (loftet gælder pr. biografsal), lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes
koncerter, scenekunstforestillinger, forevisninger, storskærmsarrangementer og
lignende, teatre, kulturhuse, lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes foredrag og
konferencer, indendørs idrætsarrangementer med betalende tilskuere eller tilskuere,
som tilbydes billetter gratis, som sædvanligvis ville blive udbudt til salg. (kun
arrangementer med publikummer mv. som i det væsentlige er siddende).
Epidemikommissionens
sekretariat
Ovenstående indebærer, at det ikke vil være tilladt at stå op de pågældende steder, lige-
som der ikke må tillades adgang for flere publikummer mv., end der er siddepladser til.
Det vil dog være muligt for publikum mv. at stå op ved ind- og udgang fra arrangementet
eller lokalet, og de vil i den forbindelse også skulle bære mundbind eller visir. Regler for
udskænkning af alkohol følger reglerne for serveringssteder mv.
Epidemikommissionen indstiller derudover, at
Arealkrav i folkekirken og andre trossamfund ikke videreføres fra og med den 16.
januar 2022.
Videreførelse af gældende restriktioner og justeringer på BUVM’s og JM’s områder
Epidemikommissionen
indstiller,
at de resterende nugældende restriktioner videreføres til
og med den 31. januar 2022.
Epidemikommissionen vil løbende vurdere mulighederne for yderligere genåbning og an-
befaler, at genåbningen forløber trinvis i takt med epidemiudviklingen, ud fra samme prin-
cipper, hensyn og afvejninger, som Epidemikommissionen har lagt til grund ved indstilling
om indførsel af restriktionerne.
I vurderingen af kommende genåbningstrin vil Epidemikommissionen i sine indstillinger
generelt lægge vægt på, at genåbningen gennemføres over få større trin, frem for flere
mindre trin.
Epidemikommissionen vurderer for nuværende, at det i næste trin vil være relevant bl.a.
at genåbne hovedparten af de øvrige aktiviteter og arrangementer på kultur- og erhvervs-
Side 5 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0006.png
området - for eksempel messer, lege- og badelande, forsamlingshuse og selskabslokaler,
lempelse af restriktioner for serveringssteder mv.
Epidemikommissionen vurderer derudover, at det snarest vil være relevant, at opfordrin-
gen angående hjemmearbejde gradvist lempes.
Epidemikommissionen vil ligeledes følge udviklingen tæt med henblik på hurtigst muligt at
kunne afgive indstilling vedr. normalisering af forholdene i grundskolen mv.
Det er samtidig Epidemikommissionens vurdering, at der forventeligt også efter næste trin
vil være behov for restriktioner for eksempelvis natteliv og større arrangementer med stå-
ende publikum (koncerter mv.), ligesom der også fortsat forventes at være behov for krav
om mundbind og coronapas.
Epidemikommissionen vil frem mod restriktionernes udløb den 31. januar 2022 vurdere,
om man kan anbefale at iværksætte næste trin fra den 31. januar 2022. Iværksættelse af
næste trin i genåbningen forudsætter en stabil udvikling i epidemien, herunder særligt i
forhold til indlæggelsesniveau og belastning på intensivpladser. Epidemikommissionen vil
samtidig foretage en vurdering af kategorisering af COVID-19 som samfundskritisk syg-
dom.
Epidemikommissionen
indstiller,
at følgende tiltag videreføres til og med den 31. januar
2022:
Lokaler og lokaliteter
Følgende lokaler og lokaliteter lukkes for offentligheden:
Lokaler og lokaliteter, hvor der drives natklub, diskotek eller lignende, samt forbud
mod indtagelse af alkohol i busser og skiltningskrav herom.
Spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, messer, samt forsamlingshuse og
selskabslokaler, der anvendes til udlejning eller lignende til selskaber såsom
bryllupper, konfirmationer, fødselsdage og andre private mærkedage.
Lokaler og lokaliteter, hvor der afholdes koncerter og andre kulturarrangementer
med stående publikum.
Serveringssteder
Epidemikommissionen
indstiller,
at følgende tiltag vedr. serveringssteder videreføres:
Serveringssteder skal ophøre med at udskænke alkohol fra kl. 22 og skal holde lukket i
perioden fra kl. 23 til kl. 5.
Generelt forbud mod salg af alkohol fra serveringssteder, butikker mv. i perioden kl.
22 til kl. 5.
Krav om coronapas, jf. nedenfor.
Krav om mundbind, jf. nedenfor.
Indendørs arealkrav på 2 m
2
pr. gæst for siddende gæster og 4 m
2
for stående gæster.
Serveringssteder skal ved indgangen til lokalerne opsætte informationsmateriale om,
hvor mange gæster m.v., der maksimalt må tillades adgang for.
Der skal være vand og sæbe eller hånddesinfektion (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder.
Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale godkendt af
Sundhedsstyrelsen.
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 6 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0007.png
Engroshandel, detailhandel mv.
Indendørs arealkrav, som gælder for engros- og detailhandlen samt på take away-
steder:
o
I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for 1
kunde pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulvarealet
under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
o
I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for
1 kunde pr. 6 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog minimum
500 kunder.
o
I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for
1 kunde pr. 8 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog minimum
833 kunder.
o
I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog
minimum 1250 kunder.
Ved indgangen til lokalerne skal der opsættes informationsmateriale om, hvor
mange kunder der maksimalt må tillades adgang for.
Der skal være vand og sæbe eller hånddesinfektion (mindst 70 pct. alkohol)
tilgængeligt for kunder.
Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale godkendt af
Sundhedsstyrelsen.
Krav om mundbind, jf. nedenfor.
De gældende undtagelser til lokalerestriktioner videreføres.
Coronapas
Epidemikommissionen
indstiller,
at der skal gælde krav om gyldigt coronapas for at få ad-
gang til følgende steder:
Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på
salgsstedet. Der vil dog ikke gælde coronapas fx ved køb af take away og på
serveringssteder på sociale tilbud mv.
Liberale personrelaterede serviceerhverv, herunder tatovør-, piercing-, spa-,
kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der
leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til
kunder og bemandede solarier.
Sprogcentre under Udlændinge- og Integrationsministeriets område.
Sociale tilbud og plejehjem (gældende for besøgende).
Svømmehaller og træningscentre.
Forberedende uddannelsestilbud, ungdomsuddannelser og voksen- og
efteruddannelser (gældende for elever, kursister, deltagere og besøgende)
Uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område,
herunder universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier samt maritime
og visse kunstneriske uddannelsesinstitutioner (gældende for elever, studerende,
besøgende samt andre personer end ansatte med tilknytning til
uddannelsesinstitutionen).
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 7 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0008.png
Gudstjenester, religiøse handlinger, herunder dåb, vielser og begravelser, samt
menighedsarrangementer, når der opholder sig 100 eller flere i lokalet eller 1.000
eller flere på lokaliteten.
Videregående uddannelsesinstitutioner på Kirkeministeriets område, hvilket
omfatter Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter og kirkemusikskolerne.
I fjernbusser, InterCity-tog og InterCityLyn-tog. Ud over kravet om coronapas
gælder der også krav om siddepladser i fjernbusser.
Ved køreprøver og køreundervisning.
Sygehuse (gældende for besøgende)
Besøgende i kriminalforsorgens institutioner.
Folkehøjskoler (korte og lange kurser): Krav om coronapas følger de øvrige
videregående uddannelser.
Folkeoplysende aktiviteter (aftenskoler, daghøjskoler og Folkeuniversitetet),
musikskoler mv.
Udendørs og indendørs idrætsarrangementer med betalende tilskuere eller
tilskuere, som tilbydes billetter gratis, som sædvanligvis ville blive udbudt til salg.
(siddende).
Zoologiske anlæg, akvarier, forlystelsesparker og omrejsende tivolier.
Museer, videnspædagogiske aktivitetscentre og kunsthaller.
Biografer, teatre, kulturhuse, foredrag, konferencer, scenekunst, koncerter og
forevisninger og storskærmsarrangementer mv. (kun arrangementer hvor
publikum mv. i det væsentligste er siddende).
Epidemikommissionens
sekretariat
De gældende undtagelser til krav om coronapas videreføres.
Epidemikommissionen
indstiller,
at der skal opsættes informationsmateriale om kravet om
coronapas, hvor dette gælder.
Krav om mundbind eller visir
Epidemikommissionen indstiller, at krav om mundbind eller visir skal gælde for følgende
lokaler:
Engroshandlen, detailhandlen, herunder i udvalgsvarebutikker,
dagligvarebutikker, indkøbscentre, stormagasiner, basarer, indendørs markeder,
arkader.
Steder, der sælger mad og drikkevarer, der ikke indtages på salgsstedet (take-
away).
Serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på
salgsstedet.
Tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og massageklinikker, frisører og
øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser, som efter deres karakter
indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, og bemandede solarier.
Fællesområder på hoteller, vandrerhjem og lignende.
Ejendomsmæglere.
Ekspeditionsområder hos pengeinstitutter og andre finansielle virksomheder.
Sprogskoler på Udlændinge- og Integrationsministeriets område.
Borgerservicecentre på Beskæftigelsesministeriets, Indenrigs- og
Boligministeriets, Skatteministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets
områder.
Sociale tilbud og plejehjem m.v. (gældende for ansatte og besøgende).
Lokaler, hvor der udøves idræts-, forenings- og kulturaktiviteter.
Side 8 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0009.png
Forberedende uddannelsestilbud, ungdomsuddannelser og voksen- og
efteruddannelser.
Jobcentre.
Videregående uddannelsesinstitutioner, når man bevæger sig rundt på og ophol-
der sig på fællesarealer (gældende for elever, studerende, ansatte og besø-
gende). Kravet gælder ikke i forbindelse med undervisning og eksamen.
Ved alle aktiviteter i folkekirken og andre trossamfund (dvs. gudstjenester,
religiøse handlinger, menighedsarrangementer) og på de videregående
uddannelsesinstitutioner på folkekirkens område.
Kollektive trafik mv., og udendørs på stationer mv.
Ved køreprøver og køreundervisning.
Følgende steder i sundhedssektoren: Offentlige og private sygehuse og klinikker,
steder hvor der foretages test for COVID-19, klinikker m.v. i praksissektoren samt
kommunale sundhedstilbud.
Folkehøjskoler (korte og lange kurser): krav om brug af mundbind for besøgende,
der ikke er ansat på skolen, dog ikke ved undervisning i klasse- og holdlokaler mv.
Krav om mundbind ved folkeoplysende aktiviteter (aftenskoler, daghøjskoler og
Folkeuniversitetet) mv., skal følge de øvrige videregående uddannelser
Ved indendørs faciliteter i tilknytning til udendørs idrætsarrangementer med
betalende tilskuere eller tilskuere, som tilbydes billetter gratis, som sædvanligvis
ville blive udbudt til salg.
Indendørs idrætsarrangementer med betalende tilskuere eller tilskuere, som
tilbydes billetter gratis, som sædvanligvis ville blive udbudt til salg.,
Zoologiske anlæg, akvarier, forlystelsesparker og omrejsende tivolier.
Museer, videnspædagogiske aktivitetscentre og kunsthaller.
Biografer, teatre, kulturhuse og lokaler, hvor der afholdes foredrag, konferencer,
scenekunst, koncerter og forevisninger og storskærmsarrangementer mv.
Epidemikommissionen
indstiller endvidere,
at retten til at bære mundbind eller
visir udvides på Børne- og Undervisningsministeriets område, således at
personale på grundskoler gives retskrav på at bære mundbind, undtagen i
undervisningen og i situationer med interaktioner med elever, så der ikke gås på
kompromis med det pædagogiske hensyn til, at elever skal kunne aflæse de
ansattes mimik.
Epidemikommissionens
sekretariat
De gældende undtagelser til krav om mundbind eller visir videreføres.
Det
indstilles
ligeledes, at der i eller ved lokalerne m.v. skal opsættes informationsmateri-
ale om kravet om at bruge mundbind eller visir.
Epidemikommissionen
indstiller
endvidere, at følgende tiltag videreføres foreløbigt frem
til og med senest den 31. januar 2022:
at jobcentre og a-kasser forsat skal have mulighed for at benytte sig af digitale
samtaler i deres kontakt med borgere, både af hensyn til at kunne arbejde
hjemme og for at mindske smittespredningen.
at byggeloven fortsat midlertidigt kan fraviges for så vidt angår faciliteter til test
og vaccination.
Side 9 af 10
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 291: Forelæggelse om videreførelse af restriktioner om forbud mod adgang til lokaler og lokaliteter, krav om coronapas og mundbind m.v. på Erhvervsministeriets område i forbindelse med håndteringen af covid-19, fra erhvervsministeren
2511806_0010.png
at der sker forlængelse af muligheden for midlertidig fravigelse af regler om
møder i kommunalbestyrelser og regionsråd.
at kriminalforsorgen fortsat skal have mulighed for hurtigt og effektivt at
iværksætte smitteforebyggende tiltag, samt at beskytte bl.a. de ansatte i
forbindelse med besøg, ledsaget udgang og tilsyns- og kontrolbesøg,
Epidemikommissionen
indstiller yderligere,
at kriminalforsorgen, ud over de eksisterende
regler, i særlige tilfælde gives mulighed for, at fysisk tilsyns- og kontrolbesøg, herunder
hjemmebesøg, i en række tilfælde erstattes af en telefonsamtale eller et videomøde, hvis
gennemførelse af et fysisk tilsynsmøde eller hjemmebesøg bliver umulig eller uforholds-
mæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som f.eks. isolationskrav.
Epidemikommissionen
indstiller endelig,
at det midlertidigt skærpede krav om test forud
for indrejse og det gældende krav om isolation i forbindelse med indrejse videreføres frem
til og med den 31. januar 2022.
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 10 af 10