Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 246
Offentligt
2506348_0001.png
Regeringen
KL
Danske Regioner
16. december 2021
Aftale om kommunal aflastning af sygehusene
Baggrund
Den stigende smitte med Omikronvarianten udgør en stigende bekymring og med
den forventede smittestigning i den kommende tid, er det sandsynligt, at Omikro-
nvarianten vil føre til en betydelig ekstra belastning af sygehusvæsenet.
I det lys er regeringen, KL og Danske Regioner enige om, at der er behov for at
forberede det scenarium, at kommunerne skal kunne modtage udskrevne patienter
endnu hurtigere end i dag.
Løsning
Parterne er enige om at etablere et beredskab på 300 midlertidige pladser i kom-
munerne, for patienter som kun er indlagt kortere tid. Pladserne kan oprettes både
efter sundhedsloven § 138 samt servicelovens § 84. Pladserne kan oprettes i alle
kommunerne forholdsmæssigt, eller man kan KKR-vis aftale, at et antal kommu-
ner opretter pladserne på alles vegne. Vedlagte bilag beskriver den nærmere model
for etablering af pladserne.
Modellen forudsætter, at der for hver region/KKR skal indgås en regional ud-
møntningsaftale, som beskriver, hvilke patientgrupper der konkret er omfattet af
aftalen, udskrivningsprocedurer, lægeligt ansvar mv. De regionale udmøntningsaf-
taler skal være indgået senest den 21. december 2021.
Det er en forudsætning for regionernes udnyttelse af pladserne, at de har et samlet
overblik over antallet af pladser. Regeringen og KL er enige om at følge udviklin-
gen herunder ift. efterspørgsel af sengepladser.
Bekendtgørelser om fravigelse af rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet
Den beskrevne opgave kan ikke løses i kommunerne, uden at andre opgaver ned-
prioriteres. Løsningen forudsætter muligheden for i et vist omfang at fravige ret-
tigheder og pligter på ældre- og sundhedsområdet. Regeringen og KL er derfor
enige om, at en aktivering af denne beredskabsaftale vil betyde, at der udstedes
be-
kendtgørelser om fravigelse af rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet,
der gør det
muligt at fravige en række kommunale forpligtelser. Det drejer sig bl.a. om fore-
byggende hjemmebesøg, forebyggende sundhedstilbud, forebyggende sundheds-
ydelser for børn og unge i den skolepligtige alder, hjemmehjælp samt en række an-
dre ydelser efter serviceloven. Formålet er at frigøre personale til drift af plad-
serne.
Økonomi
Der afsættes en ramme på 100 mio. kr. til kommunerne til initiativet. Midlerne ud-
møntes til alle kommuner ved et løft af bloktilskuddet for 2022. Midlerne skal un-
derstøtte, at den enkelte kommune kan dække udgifter i forbindelse med at stille
ekstra pladser til rådighed, herunder udgifter til etablering samt drift af pladserne.
Udmøntningen af midlerne sker ifm. midtvejsregulering af bloktilskuddet for
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 246: Orientering om aftale om kommunal aflastning af sygehusene, fra sundhedsministeren
Side 2 af 2
2022, hvorefter beløbet ekstraordinært udbetales til kommunerne pr. 1. september
2022. Regeringen og KL er enige om, at der i forbindelse med opgørelsen af kom-
munernes regnskab 2022 vil blive taget højde for en evt. udmøntning af midlerne.
Der kan ikke opkræves egenbetaling for borgere, der visiteres til tilbuddet, uanset
om pladserne oprettes efter sundhedsloven § 138 eller servicelovens § 84.
I det omfang kommuner efter aftale stiller pladser til rådighed på vegne af andre
kommuner kan én kommune afregne til en anden kommune.
Regeringen og KL er enige om at følge udviklingen herunder ift. efterspørgsel af
sengepladser og økonomi.
Aktivering af beredskabsaftalen
Aftalen kan alene aktiveres, hvis antallet af Covid-19-indlæggelser stiger ud over
det niveau, som kan håndteres på sygehusene. Aftalen aktiveres af Epidemikom-
missionen. Parterne har fælles ansvar for at bringe sagen for Epidemikommissio-
nen på baggrund af vurderinger af sygehuskapaciteten fra sundhedsmyndighe-
derne. For at aftalen kan understøttes med udstedelse af såkaldte nødbekendtgø-
relser på ældreområdet og sundhedsområdet, er det nødvendigt at bede Epidemi-
kommissionen om en indstilling ift. udstedelse af nødbekendtgørelser, inden afta-
len indgås. Der søges desuden tilslutning fra Folketingets Epidemiudvalg. Når af-
talen er aktiveret, vil nødbekendtgørelsen blive udstedt og træde i kraft. Det be-
mærkes, at nødbekendtgørelser i udgangspunktet alene kan udstedes med 4 uger
ad gangen, og at disse for at kunne opretholdes løbende skal forelægges på ny
både for Epidemikommissionen og Folketingets Epidemiudvalg.
Aftalen følger kategoriseringen af covid-19 som samfundskritisk sygdom. Aftalen
gælder derfor frem til og med 4. februar 2022.