Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 244
Offentligt
2505125_0001.png
Folketingets Epidemiudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
508439
Dato
19-12-2021
Kommunal aflastning af sygehusene og indførelse af be-
kendtgørelser, der giver kommuner og regioner mulig-
hed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og
pligter på sundheds- og ældreområdet
Omikronvarianten spreder sig hastigt i Danmark. Der er pr. 17. december fundet
11.557 tilfælde med omikron, og antallet er hastigt stigende. De nyeste data vi-
ser, at omikron fylder mere end en fjerdedel af de samlede smittetilfælde, men
grundet forsinkelse i data må det forventes, at det faktiske nuværende niveau er
væsentligt højere. Det er derfor forventningen, at omikron er dominerende frem
mod jul. Stigningen i omikron slår også igennem i de daglige smittetal. Den 1.
december havde man for første gang mere end 5.000 nye bekræftede tilfælde
på ét døgn, og den 19. december var tallet steget til 8.212 efter flere dage med
over 10.000 smittede. Det er et tal, som vi må forvente bliver større, da omikron
også i højere grad smitter blandt personer, som allerede har været smittet med
andre varianter.
Stigende indlæggelsestal i forlængelse af den udbredte smitte, som forventes
også vil ramme personalet på sygehusene, forventes at medføre en yderligere
belastning af sygehusene, som i forvejen har kapacitetsproblemer bl.a. som op-
følgning på sygeplejerskestrejke og tidligere aflyste behandlinger som følge af
covid-19.
SSI vurderer, at en massiv smittespredning vil medføre en afledt stigning i ind-
læggelser. Det vurderes, at smitteforebyggende forholdsregler og kontaktredu-
cerende tiltag kun vil mindske
men ikke forhindre
stigende smitte i den kom-
mende tid.
I lyset af den alvorlige situation med smitteudvikling som følge af omikronvarian-
ten har regeringen indgået en beredskabsaftale med KL og Danske Regioner
om aflastning af sygehusene i form af oprettelse af ekstra sengepladser i kom-
munerne i tilfælde af, at omikonvariantens udbredelse fører til stigende indlæg-
gelser på sygehusene. Dette i form af et midlertidigt beredskab på 300 senge-
pladser i kommunerne for patienter, som kun er indlagt i kortere tid, som kan
være med til at aflaste sygehusene i relevant omfang.
Kommunal aflastning af sygehusene forudsætter, at kommunerne kan allokere
kommunalt sundheds- og plejefagligt personale til varetagelse af denne opgave,
hvilket nødvendiggør en midlertidig omprioritering af visse dele af de kommunale
opgaver og forpligtelser på sundheds- og ældreområdet.
1
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Forelæggelse om kommunal aflastning af sygehusene og indførelse af bekendtgørelser, der giver kommuner og regioner mulighed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet, fra sundhedsministeren og social- og ældreministeren
2505125_0002.png
Det vil være indbygget i aftalen med KL og Danske Regioner om et midlertidigt
beredskab af sengepladser i kommunerne, at beredskabet ikke nødvendigvis
træder i kraft allerede ved aftalens indgåelse, men først når/hvis der opstår be-
hov herfor.
På den baggrund har sundhedsministeren og social- og ældreministeren den 16.
december 2021 bedt Epidemikommissionen om at afgive indstilling om indfø-
relse af tre bekendtgørelser, der under en række forudsætninger bl.a. giver kom-
munerne mulighed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og pligter på
sundheds- og ældreområdet.
I henhold til epidemilovens § 9, stk. 1, og efter indstilling fra Epidemikommissio-
nen i henhold til § 8, stk. 2, forelægges hermed en sag for Folketingets Epidemi-
udvalg om
i medfør af epidemilovens § 55, stk. 1 og 2 samt § 56
at udstede
regler, der midlertidigt giver mulighed for at fravige eller begrænse visse rettighe-
der og pligter på såvel det regionale og kommunale sundhedsområde som det
kommunale ældreområde, jf. epidemilovens § 55, stk. 1 og 2 samt § 56.
Formålet er dels at give kommunerne mulighed for at kunne omprioritere den
nødvendige personalemæssige kapacitet i forbindelse med kommunal aflastning
af sygehusene samt deraf afledt effekt ift. prioritering af de mest påtrængende
opgaver på det kommunale sundheds- og ældreområde, såfremt det måtte blive
nødvendigt.
Formålet er desuden at understøtte regionernes muligheder for bedst mulig ka-
pacitetsudnyttelse ved midlertidigt at suspendere retten til hurtig udredning og
udvidet frit sygehusvalg i det somatiske sundhedsvæsen.
Der har tidligere under håndteringen af covid-19 været udstedt midlertidige be-
kendtgørelser om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i
forbindelse med håndtering af covid-19. Bekendtgørelserne var mere omfat-
tende end det, som her forelægges for Folketingets Epidemiudvalg.
På ældreområdet lægges op til udstedelse af en bekendtgørelse, som giver
hjemmel til midlertidigt at fravige forpligtelser og rettigheder på følgende områ-
der:
Forebyggende hjemmebesøg (§ 79 a) samt plejehjemsgarantien (§ 192
a) - mulighed for midlertidigt at se bort fra tidsfrister og kadencer.
Hjemmehjælp (§ 83), rehabiliteringsforløb (§ 83 a), afløsning og aflast-
ning (§ 84) samt vedligeholdelses- og genoptræning (§ 86) - mulighed
for midlertidigt at fravige trufne afgørelser. Dvs. midlertidig hel eller del-
vis reduktion af ydelser.
På sundhedsområdet læges der op til udstedelse af to bekendtgørelser. Den ene
bekendtgørelse er om fravigelse af rettigheder og pligter på det kommunale
sundhedsområde på følgende områder:
Forebyggende sundhedsydelser for børn og unge i den skolepligtige al-
der (sundhedslovens §§ 120-126)
Genoptræning efter udskrivning fra sygehus med en genoptræningsplan
(sundhedslovens § 140)
Ligesom kommunalbestyrelsen kan beslutte at undlade at etablere eller midler-
tidigt lukke et etableret forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgere
efter sundhedslovens § 119.
2
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Forelæggelse om kommunal aflastning af sygehusene og indførelse af bekendtgørelser, der giver kommuner og regioner mulighed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet, fra sundhedsministeren og social- og ældreministeren
2505125_0003.png
For de to førnævnte bekendtgørelser, vil der, foruden kravene i epidemilovens §
55, stk. 1 og 2, og § 56, gælde følgende ift., hvornår kommunerne kan bringe
bekendtgørelserne i anvendelse:
at fravigelserne af kommunens forpligtelser skal være begrundet i
opgaven med at etablere beredskab for kommunal aflastning af
sygehusene.
at fravigelsen ikke må medføre sikkerheds- eller sundhedsmæssig risiko
for den enkelte borger eller må medføre begrænsninger i fht. akut eller
absolut hjælp,
at der skal foretages en konkret og individuel vurdering af den enkelte
borgers behov for den pågældende indsats efter serviceloven.
For de omfattede indsatser efter sundhedsloven gælder desuden, at en
eventuel ændring af indsatsen forudsætter en sundhedsfaglig vurdering
af borgeren eller patientens konkrete tilstand.
Bekendtgørelserne om fravigelse af visse rettigheder og pligter på henholdsvis
sundhedsområdet og ældreområdet vil alene finde anvendelse, såfremt den ind-
gåede aftale mellem regeringen, KL og Danske Regioner aktiveres. Aftalen kan
alene aktiveres, hvis antallet af Covid-19-indlæggelser stiger ud over det niveau,
som kan håndteres på sygehusene. Aftalen aktiveres af Epidemikommissionen,
som vil fokusere på den samlede COVID-19 belastning, herunder belastningen
af sygehusenes intensivkapacitet, som er den mest kritiske. Parterne har fælles
ansvar for at bringe sagen for Epidemikommissionen på baggrund af vurderinger
af sygehuskapaciteten fra sundhedsmyndighederne.
Den anden bekendtgørelse på sundhedsområdet omhandler regionernes mulig-
hed for at se bort fra tidsfrister vedr. retten til hurtig udredning og udvidet frit
sygehusvalg i det somatiske sundhedsvæsen. For denne bekendtgørelse vil kra-
vene i epidemilovens § 55 stk. 1 og 2 gøre sig gældende.
Formålet med bekendtgørelsen er at sikre, at der på det regionale sundhedsom-
råde kan foretages den nødvendige prioritering af den behandlings-, pleje- og
personalemæssige kapacitet i forbindelse med håndteringen af covid-19. Der
lægges op til, at regionsrådet på baggrund af en konkret vurdering af regionens
samlede behandlings- og personalekapacitet kan beslutte at udskyde planlagte
og fremtidige undersøgelser, behandlinger, indkaldelser m.v., herunder se bort
fra tidsfrister og kadencer efter følgende bestemmelser i sundhedsloven og reg-
ler fastsat i medfør heraf:
§ 82 a, stk. 1, 2. pkt., om udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med di-
agnostiske undersøgelser til brug for praktiserende læger og speciallæ-
ger.
§ 82 b om retten til hurtig udredning.
§ 87, stk. 1-3, om udvidet frit sygehusvalg.
Regionsrådet kan endvidere se bort fra følgende oplysningspligter i sundheds-
loven:
Om dato og sted for undersøgelse eller behandling, jf. § 90, stk. 1, nr. 1.
Om patienten kan tilbydes diagnostisk undersøgelse efter § 82 a, udred-
ning efter § 82 b, eller behandling efter reglerne i 87, stk. 1 og 2, inden
for den gældende frist, jf. § 90, stk. 1, nr. 2.
Om retten til udvidet frit sygehusvalg efter § 87, jf. § 90, stk. 1, nr. 3, og
stk. 2.
3
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Forelæggelse om kommunal aflastning af sygehusene og indførelse af bekendtgørelser, der giver kommuner og regioner mulighed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet, fra sundhedsministeren og social- og ældreministeren
2505125_0004.png
Om at sygehuset tilbyder at henvise patienten til et andet sygehus efter
§ 87, jf. § 90, stk. 1, nr. 6.
Suspension af retten til hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg finder ikke
anvendelse i det psykiatriske sundhedsvæsen.
Epidemikommissionen har på denne baggrund den 19. december 2021 indstillet
til sundhedsministeren og social- og ældreministeren, at der gives mulighed for
i en kortere periode, at indføre midlertidige begrænsninger af visse rettigheder
på ældreområdet samt det kommunale sundhedsområde.
Epidemikommissionen anfører i den forbindelse, at disse midlertidige begræns-
ninger kun indføres såfremt der i den kommende tid vurderes behov for at akti-
vere aftalen om oprettelse af midlertidige pladser i kommunerne til aflastning af
sygehusene.
Epidemikommissionen indstiller videre, at der gives mulighed for at indføre mid-
lertidige begrænsninger af visse rettigheder på det regionale sundhedsområde,
ved at give regionerne ret til, at se bort fra tidsfrister i regler vedrørende udred-
nings- og behandlingsretten på det somatiske område. Dette foreslås iværksat
snarest muligt.
./.
Epidemikommissionens indstilling vedlægges.
Herudover har de særligt sagkyndige den 17. december udtalt, at de kan bakke
op om begrænsninger af visse rettigheder på ældreområdet og det kommunale
og regionale sundhedsområde i forbindelse med håndtering af covid-19.
./.
De særligt sagkyndiges udtalelse vedlægges ligeledes.
På den baggrund ønsker regeringen at følge Epidemikommissionens indstilling
om, at der gives mulighed for i en kortere periode, at indføre midlertidige be-
grænsninger af visse rettigheder på ældreområdet samt det kommunale og re-
gionale sundhedsområde.
Forudsat at et flertal i Folketingets Epidemiudvalg ikke udtaler sig imod, vil So-
cial- og Ældreministeriet og Sundhedsministeriet udstede regler om bekendtgø-
relser på det kommunale område, når/hvis aftalen om et midlertidigt beredskab
om sengepladser i kommunerne, bliver aktiveret. Reglerne vil således alene
blive udstedt, hvis et forhåbentligt kommende aftalt beredskab bliver nødvendigt
at indføre. Hvis dette sker, vil reglerne blive udstedt for en periode på 4 uger ad
gangen, jf. epidemilovens § 54, og tillige begrænset af den nuværende periode,
hvor covid-19 indtil videre er kategoriseret som en samfundskritisk sygdom.
For så vidt angår regler om suspension af retten til hurtig udredning og udvidet
frit sygehusvalg i det somatiske sundhedsvæsen vil reglerne udstedes hurtigst
muligt, forudsat at et flertal i Folketingets Epidemiudvalg ikke udtaler sig imod.
Reglerne på dette område vil ligeledes bliver udstedt for en periode på 4 uger
ad gangen, jf. epidemilovens § 54, og tillige begrænset af den nuværende peri-
ode, hvor covid-19 indtil videre er kategoriseret som en samfundskritisk sygdom.
Vi skal venligst anmode om, at Folketingets Epidemiudvalg behandler denne fo-
relæggelse på møde den 20. december 2021.
4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 244: Forelæggelse om kommunal aflastning af sygehusene og indførelse af bekendtgørelser, der giver kommuner og regioner mulighed for midlertidig fravigelse af visse rettigheder og pligter på sundheds- og ældreområdet, fra sundhedsministeren og social- og ældreministeren
2505125_0005.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag og Magnus Heunicke
5