Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 214
Offentligt
2504540_0001.png
Indstilling fra Epidemikommissionen
Til:
Sundhedsministeren
Erhvervsministeren
Transportministeren
Børne- og undervisningsministeren
Uddannelses- og forskningsministeren
Kulturministeren
Kirkeministeren
Skatteministeren
Udlændinge- og integrationsministeren
Social - og ældreministeren
Indenrigs- og boligministeren
16-12-2021
Indstilling om iværksættelse af yderligere tiltag
Kopi:
Epidemikommissionen har drøftet den aktuelle smittesituation, herunder i særlig grad
udbredelsen af omikron-varianten i Danmark og betydningen heraf for COVID-19-
epidemien.
Epidemikommissionens indstilling
I forlængelse af Epidemikommissionens indstilling af 7. december 2021 vedr. iværksættelse
af yderlige tiltag
indstiller
Epidemikommissionen, at der nu iværksættes flere
aktivitetsdæmpende tiltag som følge af omikrons hastige vækst i Danmark. Formålet er
yderligere at forebygge en hurtig og kraftig smittestigning og heraf følgende stigning i
indlæggelser.
Epidemikommissionen har drøftet væsentligheden af, at foranstaltningerne anvendes ud
fra et mindstemiddelsprincip, nødvendigheds- og proportionalitetsprincip.
I relation til mindstemiddelsprincippet noterer Epidemikommissionen sig, at
myndighederne allerede har igangsat en række tiltag. Det gælder bl.a. en betydelig
opskalering og fremrykning af vaccinationsindsatsen, genindførelse af coronapas og
mundbind, restriktioner på natteliv, koncerter og serveringssteder m.m., samt
hjemsendelse af elever i grundskolen.
Epidemikommissionen lægger vægt på, at yderligere tiltag foretages efter en afvejning af
på den ene side den store usikkerhed, der fortsat er omkring omfanget af de
sundhedsmæssige konsekvenser af smittespredning med omikron-varianten, og på den
anden side et proportionalitetsprincip ift. de konsekvenser der er forbundet med yderligere
tiltag.
Epidemikommissionen noterer sig endvidere, at der fortsat er stor usikkerhed omkring den
videre udvikling af sygehusbelastningen, som følge af udbredelsen af omikron. Dette
skyldes, at der stadig er manglende viden fx i forhold til sygeligheden og effekten af
revaccination på smitteudbredelse.
Epidemikommissionen bemærker, at befolkningen i høj grad efterlever restriktioner og
anbefalinger fra myndighederne. Epidemikommissionen bemærker, at befolkningens
adfærd er af afgørende betydning for at forhindre smittespredning, og deraf følgende pres
på sundhedsvæsenet.
Epidemikommissionen
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
Tel: 7226 9000
www.epidemikommissionen.dk
Sagsnr.: 2119656
Dok. nr.: 2048869
Side 1 af 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Skriftlig forelæggelse om udstedelse af regler om anvendelse af mundbind eller visir i jobcentre som følge af covid-19 i medfør af epidemilovens § 32 og 66, stk. 3, fra beskæftigelsesministeren
2504540_0002.png
Epidemikommissionen noterer sig, at det er sundhedsmyndighedernes vurdering, at
omikron-varianten hastigt spreder sig i Danmark, og aktuelt fordobles antallet af tilfælde
cirka hver anden dag. Epidemikommissionen konstaterer, at Statens Serum Instituts
tidligere vurdering af, at smittetallene i midten af uge 50, når op på 10.000 daglige tilfælde
har været korrekt. En yderligere smittespredning i dette omfang vil også medføre en afledt
stigning i indlæggelser.
Statens Serum Institut vurderer, at smitteforebyggende forholdsregler og
kontaktreducerende tiltag kun vil mindske - ikke forhindre – stigende smitte den kommende
tid. Nye undersøgelser tyder på god effekt af 3. stik, hvorfor en hurtig udrulning af 3. stik er
afgørende for at dæmpe både smittespredning og alvorlige forløb. SSI fremhæver bl.a.
følgende:
Der er meget høj risiko for, at den voldsomme vækst i smitten vil udfordre
epidemikontrollen.
Uanset usikkerhed omkring omikrons præcise alvorlighed og smitsomhed, er der
meget høj risiko for at, der på baggrund af høj smittespredning, vil ses stigende
antal indlæggelser især blandt uvaccinerede og vaccinerede svækkede personer.
Der er høj risiko for smittespredning med omikron fra (delvist) vaccinerede
grupper, f.eks. fra personale og pårørende til særligt sårbare grupper på fx
hospitaler, i ældreplejen og på sociale tilbud.
Der er høj risiko for, at en stor del af personalet på hospitalerne i ældreplejen og
på sociale tilbud samtidigt vil blive smittede og skulle hjemsendes.
Epidemikommissionen vurderer, at der særligt er behov for at beskytte de ældre og de
sårbare, samt forebygge nyindlæggelser som følge af den voldsomme vækst i smitten.
Epidemikommissionen noterer sig, at det er sundhedsmyndighedernes vurdering, at
udbredelsen af omikron-varianten indebærer en betydelig risiko for kritisk overbelastning
af sundhedsvæsenet i Danmark. Fire ud af fem regioner melder om, at de på størstedelen
af deres hospitaler aflyser alt planlagt, ikke tidskritisk kirurgi ud fra en konkret lægefaglig
vurdering.
Det er derfor Epidemikommissionens vurdering, at der på nuværende tidspunkt er behov
for iværksættelse af yderligere tiltag for at undgå, at belastningen på sygehusene når et
mere kritisk niveau, og at usikkerheden vedr. graden af sygdom ved smitte med omikron-
varianten understreger behovet for forsigtighed. De indstillede yderligere tiltag vurderes i
dette lys at være proportionale. Epidemikommissionen vil samtidig løbende revurdere
nødvendigheden af de iværksatte tiltag mhp. indstilling om ophævelse, når de ikke længere
skønnes relevante og proportionale.
Epidemikommissionen indstiller derfor, at nedenstående tiltag indføres hurtigst muligt med
henblik på markant at reducere kontakten i samfundet. Det gælder særligt ift. situationer
med risiko for superspredningsbegivenheder og steder, hvor mange mennesker er samlet
og opholder sig tæt på hinanden.
Epidemikommissionen indstiller på baggrund af ovenstående, at følgende tiltag
iværksættes:
Lukning af udvalgte lokaler og lokaliteter
Epidemikommissionen vurderer, at der er en særlig stor risiko for smittespredning og
smitteudbrud ved begivenheder og arrangementer, hvor mange mennesker samles i
længere tid.
Epidemikommissionens
sekretariat
Side 2 af 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Skriftlig forelæggelse om udstedelse af regler om anvendelse af mundbind eller visir i jobcentre som følge af covid-19 i medfør af epidemilovens § 32 og 66, stk. 3, fra beskæftigelsesministeren
2504540_0003.png
På den baggrund indstiller kommissionen, at følgende lokaler og lokaliteter lukkes for
offentligheden:
-
-
Spillehaller, kasinoer, lege- og badelande, forlystelsesparker, tivolier, messer samt
lokaler og lokaliteter, hvor der afvikles konferencer og foredrag.
Spillesteder, teatre, biografer, museer, kunsthaller, kulturhuse, forsamlingshuse,
selskabslokaler, folkehøjskoler, zoologiske anlæg, akvarier, samt lokaler og
lokaliteter, hvor der afvikles folkeoplysende aktiviteter og idrætsarrangementer
med betalende tilskuere.
Serveringssteder
Epidemikommissionen vurderer, at der er en særlig stor risiko for smittespredning og
smitteudbrud, hvor mange mennesker samles i
længere tid indendørs, særligt hvor der er tale om socialt samvær, hvor det er svært at holde
afstand, hvor der kan opstå mange forskellige kontakter, og hvor der i forbindelse med
alkoholindtagelse er risiko for dårlig efterlevelse af smitteforebyggende råd, kontroltab m.v.
På den baggrund indstiller kommissionen, at følgende tiltag iværksættes:
-
-
-
-
-
Serveringssteder skal ophøre med at udskænke alkohol fra kl. 22 og skal holde
lukket i perioden fra kl 23 til kl. 5.
Generelt forbud mod salg af alkohol fra serveringssteder, butikker mv. i perioden
kl. 22 til kl. 5.
Indendørs arealkrav på 2 m2 pr. gæst for siddende gæster og 4 m2 for stående
gæster samt skiltning om hvor mange gæster, der må tillades adgang for.
Krav om mundbind eller visir for personale med kundekontakt, uanset om de kan
forevise coronapas, jf. nedenfor.
Krav om opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen samt krav om
håndsprit mv.
Epidemikommissionens
sekretariat
Det vurderes, at der fortsat bør være mulighed for take-away i lukkeperioden, og at
serveringssteder, der er tilknyttet sociale tilbud, undtages. Serveringssteder skal således i
lukkeperioden også holde lukket for private selskaber.
Detailhandlen
Epidemikommissionen indstiller, at følgende tiltag iværksættes:
-
Indendørs arealkrav samt skiltning om hvor mange kunder, der må tillades
adgang for, i hele detailhandlen efter følgende ”trappestige”:
o
I lokaler mellem 0 og 1.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for 1
kunde pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang. Er gulvarealet
under 4 m2, må der uanset 1. pkt. tillades adgang for 1 kunde.
o
I lokaler mellem 2.000 og 4.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for
1 kunde pr. 6 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog minimum
500 kunder.
o
I lokaler mellem 5.000 og 9.999 m2 må der maksimalt tillades adgang for
1 kunde pr. 8 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog minimum
833 kunder.
Side 3 af 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Skriftlig forelæggelse om udstedelse af regler om anvendelse af mundbind eller visir i jobcentre som følge af covid-19 i medfør af epidemilovens § 32 og 66, stk. 3, fra beskæftigelsesministeren
2504540_0004.png
-
-
-
I lokaler på 10.000 m2 eller derover må der maksimalt tillades adgang
for 1 kunde pr. 10 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang, dog
minimum 1250 kunder.
Krav om mundbind eller visir for personale med kundekontakt, uanset om de kan
forevise coronapas, jf. nedenfor.
Krav om opsætning af informationsmateriale fra Sundhedsstyrelsen samt krav om
håndsprit mv.
Opfordring om, at detailhandlen gør, hvad der er muligt for at undgå
sammenstimling og minimering af kødannelse, herunder eksempelvis ved at
tilpasse indretning og åbningstider, undlade køtilbud samt forlænge byttefrist for
julegaver.
o
Arbejdspladser
Epidemikommissionen vurderer, at det vil have en aktivitetsdæmpende effekt både på
arbejdspladser og i den kollektive transport, hvis en større del af arbejdsstyrken arbejder
hjemmefra i en periode. Epidemikommissionen bemærker dog, at hjemmearbejde ikke
skal medvirke til lukning af arbejdspladser.
På den bagrund indstiller kommissionen, at følgende opfordringer udmeldes:
-
Offentlige og private arbejdsgivere opfordres kraftigt til at sikre, at
medarbejdere, der har mulighed for at varetage deres arbejde uden fysisk
fremmøde på arbejdspladsen, gør dette.
Epidemikommissionens
sekretariat
Indendørs gudstjenester og religiøse handlinger, herunder dåb, vielser og begravelser
Epidemikommissionen indstiller, at følgende tiltag iværksættes:
-
Arealkrav på 2 m2 pr. siddende deltager og 4 m2 pr. stående deltager samt
skiltning om hvor mange deltagere, der må tillades adgang for.
Kollektiv transport
Epidemikommissionen
indstiller,
at følgende tiltag iværksættes:
-
Krav om pladsbillet og coronapas i intercity- og intercitylyntog således, at
rejsehjemmel (periodekort, rejsekort eller enkeltbillet) ikke er gyldig uden en
pladsbillet og coronapas samt skiltning herom.
Krav om siddeplads og coronapas i fjernbusser samt skiltning herom.
-
Epidemikommissionen bemærker, at det med opfordringen om øget hjemmearbejde, jf.
ovenfor, og øvrige aktivitetsbegrænsninger må forventes, at passagertallet i den kollektive
transport reduceret væsentligt. Der er endvidere yderligere fald i juleferien. Tog- og
busoperatørerne, herunder metroen, bør opfordres til ikke at reducere kørslen
tilsvarende, men fastholde eller øge kørslen, så der bliver mere plads til passagererne. I
fjerntrafikken (intercity og intercitylyn) er der øget passagertal i julen.
Mundbind eller visir
Epidemikommissionen indstiller, at følgende tiltag iværksættes:
Side 4 af 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Skriftlig forelæggelse om udstedelse af regler om anvendelse af mundbind eller visir i jobcentre som følge af covid-19 i medfør af epidemilovens § 32 og 66, stk. 3, fra beskæftigelsesministeren
2504540_0005.png
-
-
-
-
Krav om mundbind eller visir udvides til de lokaler på kultur- og erhvervsområdet,
hvor der er offentlig adgang, herunder de steder, hvor gælder om coronapas, og
som ikke lukkes, jf. ovenfor.
Krav om mundbind eller visir på alle take-awaysteder, køreskoler, køreprøver, ved
gudstjenester og religiøse handlinger, biblioteker, arkiver, træningscentre,
fællesområder på hoteller, borgerservicecentre på Beskæftigelsesministeriets,
Indenrigs- og Boligministeriets, Skatteministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets områder.
Krav om mundbind eller visir for forældre og besøgende i dagtilbud og grundskole
samt krav om mundbind eller visir for forældre, besøgende og elever og ansatte på
ungdomsuddannelsesinstitutioner, når de bevæger sig rundt på og opholder sig på
fællesarealer – ikke i forbindelse med undervisning og eksamen. Ret til at bære
visir for medarbejdere i dagtilbud og grundskoler, og ret til at bære visir eller
mundbind for medarbejdere på ungdoms- og voksenuddannelser samt på
folkehøjskoler i folkeoplysningen mv.
Krav om mundbind eller visir for elever, studerende, ansatte og besøgende på de
videregående uddannelsesinstitutioner, når de bevæger sig rundt på og opholder
sig på fællesarealer – ikke i forbindelse med undervisning og eksamen.
Epidemikommissionens
sekretariat
De hidtil gældende undtagelser, herunder for siddende personer mv., vil finde anvendelse.
Opfordringer om sociale kontakter i juleferien mv.
Epidemikommissionen indstiller, at relevante myndigheder udmelder følgende:
-
-
Opfordring om at begrænse sine sociale kontakter i juleferien til familie og
nærmeste bekendte.
Opfordring om at så vidt muligt undgå steder, hvor der er mange mennesker
samlet, herunder at foretage indkøb og ombytning af julegaver i perioder med
færre mennesker i detailhandlen.
Opfordring om ikke at deltage i indendørs aktiviteter i foreningslivet i juleferien.
Opfordringen gælder indtil den 5. januar 2022, hvor grundskolerne genåbner.
Opfordring om smitteforebyggende tiltag ved afvikling af gudstjenester
juleaftensdag.
-
-
Opfordringer og skærpet kommunikation vedrørende mundbind og visir
Epidemikommissionen indstiller, at relevante myndigheder udmelder følgende:
-
Opfordring om at bruge godkendte mundbind med dokumenteret høj
filtreringsgrad. Dette gælder særligt, hvis man har kontakt til særligt sårbare
personer.
Tydelig kommunikation af, at såfremt man af helbredsmæssige årsager ikke kan
bruge mundbind, skal man i stedet for bruge visir. Det kan med fordel præciseres
i bekendtgørelserne, at man alene er fuldt ud undtaget, hvis man hverken kan
bære mundbind eller visir.
-
Side 5 af 6
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 214: Skriftlig forelæggelse om udstedelse af regler om anvendelse af mundbind eller visir i jobcentre som følge af covid-19 i medfør af epidemilovens § 32 og 66, stk. 3, fra beskæftigelsesministeren
2504540_0006.png
Ungdoms- og voksenuddannelser samt videregående uddannelser
Epidemikommissionen indstiller, at følgende gælder fra primo januar 2022, når
uddannelserne er tilbage efter juleferien:
-
Ungdoms- og voksenuddannelser omfattes af retningslinjer svarende til de
retningslinjer, der er meldt ud for genåbning af grundskoler, herunder 2 ugentlige
screeningstest for elever og medarbejdere, anbefalinger om organisering af
undervisning i faste hold (i det omfang at det er foreneligt med almindelig
undervisning mv), afstand mellem medarbejdere, aflysning af større sociale
arrangementer, rengøring, udluftning og hygiejne mv.
Afstand mellem medarbejdere, rengøring, udluftning, og hygiejne mv. på de
videregående uddannelsesinstitutioner.
Opfordring til organisering af undervisning i faste hold på de videregående
uddannelser, hvor det er muligt i forhold til den praktiske gennemførsel af
undervisning.
Opfordring til omlægning af eksamener, hvor praktisk muligt.
Krav om mundbind eller visir på uddannelsesinstitutioner fremgår ovenfor.
-
-
-
-
Epidemikommissionens
sekretariat
Generelt bemærkes det, at politiet, som tilfældet var med de hidtil gældende regler – hvis
det skønnes, at en fysisk eller juridisk person har overtrådt restriktioner for lokaler i form af
arealkrav, skiltning, håndsprit og forbud mod salg af alkohol, og der ikke er udsigt til, at den
pågældende fremover vil overholde regler – bør have mulighed for at påbyde den
pågældende at holde lokalet eller lokaliteten lukket for offentligheden i en nærmere
bestemt periode.
Epidemikommissionen indstiller derudover, at de allerede gældende restriktioner
forlænges i fire uger regnet fra det tidspunkt, hvor ovennævnte nye restriktioner træder i
kraft, med undtagelse af hjemsendelse af børn i grundskolen.
Side 6 af 6