Epidemiudvalget 2021-22
EPI Alm.del Bilag 117
Offentligt
2492878_0001.png
Folketinget
Epidemiudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2020-10-0520
Dok.:
2231837
Dato:
Kontor:
Indførelse af yderligere smitteforebyggende tiltag på kriminalforsor-
gens område som følge af covid-19
1. Forelæggelse for Folketingets Epidemiudvalg
Til brug for forelæggelse for Epidemiudvalget i medfør af epidemilovens §
9, stk. 1, om udmøntning af regler efter bl.a. epidemilovens § 56 om fravi-
gelse af rettigheder og forpligtelser for at forebygge eller inddæmme udbre-
delse af covid-19 på kriminalforsorgens område, fremsendes hermed Justits-
ministeriets anmodning til Epidemikommissionen af 1. december 2021 om
afgivelse af indstilling i medfør af epidemilovens § 8, stk. 2, samt Epidemi-
kommissionens indstilling af 2. december 2021. Derudover fremsendes ved-
lagte korte beskrivelse af inddragelsen af de særligt sagkyndige, jf. epide-
milovens § 8, stk. 2, 3. pkt.
Det indstilles, at sagen behandles skriftligt af Epidemiudvalget så hurtigt
som muligt og senest den 3. december 2021 kl. 16.00.
2. Indførelse af yderligere smitteforebyggende tiltag på kriminalforsor-
gens område som følge af covid-19
På baggrund af Epidemikommissionens indstilling af 8. november 2021
blev der den 10. november 2021 udstedt en bekendtgørelse, som indfører
krav om coronapas for besøgende i kriminalforsorgens fængsler og arrest-
huse. Denne bekendtgørelse er fortsat gældende med de justeringer af co-
ronapasset, som trådte i kraft den 29. november 2021.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Skriftlig forelæggelse om indførelse af yderligere smitteforebyggende tiltag på kriminalforsorgens område som følge af covid-19, fra justitsministeren
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der vurderes at være et be-
hov for indførelsen af yderligere smitteforebyggende tiltag i kriminalforsor-
gen. Direktoratet henviser til den stigende smitte i samfundet og i kriminal-
forsorgens institutioner, herunder aktuelle smitteudbrud i bl.a. Storstrøm
Fængsel og Vestre Fængsel, samt den store kontaktflade både ud af og ind i
kriminalforsorgens institutioner, f.eks. i forbindelse med udgang og besøg.
Desuden oplyser Direktoratet for Kriminalforsorgen, at vaccinationstilslut-
ningen blandt de indsatte skønnes at være på omkring 50 pct., ligesom der
løbende konstateres smitte blandt ansatte og indsatte.
Straffuldbyrdelseslovens § 63, stk. 1, nr. 2, giver mulighed for, at kriminal-
forsorgen kan udelukke en indsat fra fællesskab med andre indsatte, hvis det
er nødvendigt for at forebygge smittefare. Denne hjemmel bliver anvendt til
at isolere smittede, nære kontakter og indsatte med symptomer på smitte fra
andre indsatte. Der er dog ikke mulighed for at fastsætte begrænsninger for
andre rettigheder som f.eks. besøg og udgang med hjemmel i denne bestem-
melse.
Bl.a. på baggrund af erfaringerne fra det aktuelle smitteudbrud i Storstrøm
Fængsel, samt af hensyn til beskyttelsen af de ansatte i kriminalforsorgens
institutioner, herunder i forbindelse med ledsagelse, visitationer, mv., vur-
derer Direktoratet for Kriminalforsorgen, at der bør indføres regler, hvoref-
ter der gives kriminalforsorgen adgang til at afskære udgang og besøg, så-
fremt dette er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af
covid-19 i kriminalforsorgens institutioner. Der vil være tale om samme per-
songruppe, som kan isoleres fra fællesskab efter straffuldbyrdelsesloven, jf.
ovenfor, således at der bliver mulighed for at afskære udgang og besøg for
indsatte, der er smittede med covid-19, har symptomer på covid-19 eller som
har været nær kontakt til en person, der er smittet med covid-19.
Derudover foreslår direktoratet, at der fastsættes regler, hvorefter kriminal-
forsorgen kan fastsætte som vilkår for ledsaget udgang, at personer, som er
til stede i forbindelse med besøg i en indsats hjem, skal kunne forevise co-
ronapas. Det samme gør sig gældende i forhold til tilstedeværende personer
i forbindelse med tilsyns- og kontrolbesøg.
Endelig ønsker direktoratet at få hjemmel til at afholde tilsyns- og kontrol-
besøg telefonisk i stedet for fysisk, såfremt det er nødvendigt for at fore-
bygge eller inddæmme udbredelsen af covid-19 i kriminalforsorgens insti-
tutioner.
Side 2/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Skriftlig forelæggelse om indførelse af yderligere smitteforebyggende tiltag på kriminalforsorgens område som følge af covid-19, fra justitsministeren
Direktoratet for Kriminalforsorgen bemærker afslutningsvis, at det i den ak-
tuelle situation er af afgørende betydning for grunddriften i kriminalforsor-
gen, at der skabes de fornødne rammer for at hindre yderligere smittespred-
ning i kriminalforsorgens institutioner og tages de fornødne skridt til at for-
hindre smittespredning blandt kriminalforsorgens personale.
På baggrund af kriminalforsorgens oplysninger lægger Justitsministeriet op
til, at der fastsættes følgende regler:
(1) At kriminalforsorgen får mulighed for hel eller delvis afskæring af ud-
gang og besøg for indsatte, som er smittede med covid-19, har symptomer
på covid-19, eller som har været nær kontakt med en person, der er smittet
med covid-19.
(2) At kriminalforsorgen får mulighed for, som betingelse for ledsaget ud-
gang, at fastsætte krav om coronapas for personer, som i forbindelse med
ledsaget udgang er til stede ved besøg på udgangsadressen.
(3) At kriminalforsorgen ved fysiske tilsynsbesøg og kontrolbesøg kan stille
krav om coronapas over for tilsynsklienter, herunder fodlænkeafsonere, og
andre tilstedeværende i forbindelse med tilsynsbesøg på bopælen.
(4) At kriminalforsorgen får mulighed for at gennemføre tilsyn telefonisk
eller som et videomøde for tilsynsklienter og fodlænkeafsonere, som er
smittede med covid-19, har symptomer på covid-19, eller som har været nær
kontakt med en person, der er smittet med covid-19, eller hvor tilstedevæ-
rende ikke kan vise coronapas, jf. under (3).
(5) At ungekriminalforsorgen får mulighed for at gennemføre tilsyn telefo-
nisk eller som et videomøde og uden deltagelse af en repræsentant for den
ansvarlige kommune, hvis barnet eller den unge er smittet med covid-19,
har symptomer på covid-19, eller har været nær kontakt med en person, der
er smittet med covid-19.
Reglerne vil blive fastsat i medfør af epidemilovens § 56 med en gyldighed
til og med den 6. januar 2022 og der lægges op til, at anvendelsen af foran-
staltningerne skal ske så skånsomt som muligt og ikke kan ske ud over, hvad
der er nødvendigt for at opnå formålet, ligesom foranstaltningerne snarest
muligt skal ophøre.
Side 3/4
EPI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Skriftlig forelæggelse om indførelse af yderligere smitteforebyggende tiltag på kriminalforsorgens område som følge af covid-19, fra justitsministeren
3. Om forlængelse af reglerne om krav om coronapas for besøgende
Der lægges endvidere op til, at de gældende regler om krav om coronapas
for besøgende i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse videreføres som
en del af denne nye bekendtgørelse og således tilsvarende forlænges til og
med den 6. januar 2022.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for varigheden af bekendtgørelsen
til og med den 6. januar 2022, at Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr.
2025 af 9. november 2021 om kategorisering af covid-19 som en samfunds-
kritisk sygdom, som p.t. ophæves den 11. december 2021, forlænges.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 6. december 2021.
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Side 4/4