GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til rådshenstilling om individuelle læ-
ringskonti
Februar 2022
J.nr. 2021 - 8626
CALI
KOM-nr. (2021) 773 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionens forslag til rådshenstilling af 10. december 2021 fastlægger en ko-
ordineret EU-tilgang til individuelle læringskonti. Forslaget anbefaler medlems-
staterne at oprette individuelle læringskonti sammen med en befordrende ramme
herfor. I rammen indgår et nationalt register over uddannelsesmuligheder; karrie-
revejledning og validering; en national digital portal for de individuelle lærings-
konti og mulighed for betalt uddannelsesorlov. Medlemsstaterne opfordres til at fo-
relægge Kommissionen en national handlingsplan, så national gennemførelse kan
monitoreres på EU-niveau via det europæiske semester. På en række punkter er det
op til medlemsstaterne at fastlægge designet, herunder omkring finansiering, støt-
teberettigede uddannelsesmulighederne, særlige målgrupper i fokus mv. Forslaget
anbefaler endvidere nationale oplysningskampagner og en mekanisme for national
overvågning og evaluering. Det franske EU-formandskab stiler mod vedtagelse på
EPSCO-Rådsmødet juni 2022.Dansk sprogversion er modtaget den 21. december
2021.
Rådshenstillingen er ikke bindende
og
har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige eller økonomiske konsekvenser. Skulle Kommissionens forslag udmøntes i
dansk regi, må der forudses såvel lovgivningsmæssige, som stats- og erhvervsfi-
nansielle konsekvenser, jf. nedenfor under pkt. 7.
Dagsordenen om færdigheder og livslang læring er vigtig for at ruste Danmark og
Europa til fremtidens udfordringer. Regeringen anerkender udfordringerne og må-
lene for alle medlemsstater i denne dagsorden, særligt med at sikre tilstrækkelig fi-
nansiering til større deltagelse i uddannelse samt at styrke det fælles ansvar for
livslang læring. Individuelle læringskonti kan være en blandt mange tilgange her-
til, men regeringen finder umiddelbart, at der bør anlægges en bredere tilgang til
at adressere udfordringen med uddannelse frem for at promovere én specifik model
for finansiering af uddannelse til alle medlemslande. I Danmark reguleres retten til
efteruddannelse for den enkelte typisk gennem partssystemet og overenskomsterne
med udgangspunkt i fælles forståelse af udfordringer og behov, herunder også ved
at arbejdsmarkedets parter afsætter betydelige puljer til videreuddannelse via de
kollektive forhandlinger. Regeringens holdning er, at vi allerede har et eksiste-