Den 2. februar 2022
Kære Undervisningsudvalg (sformand)
I forlængelse af den politiske aftale ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden”
fra 2018
https://www.regeringen.dk/media/5958/fra-folkeskole-til-faglaert-erhvervsuddannelser-til-
fremtiden.pdf
og den generelle bekendtgørelse om
erhvervsuddannelser
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1619
vil vi gerne anmode om et
foretræde for undervisningsudvalget, hvor vi kan fortælle om netop gennemførte analyser af
”iværksætteri i erhvervsuddannelserne”
https://ffefonden.dk/viden/vidensbank/ivaerksaetteri-pa-
erhvervsuddannelserne-analyserapporter/.
Herunder om de ambitioner og udfordringer, der fortsat, trods lovgivning, entusiastiske lærere,
forskning og masser af aktiviteter findes i erhvervsuddannelseslandskabet.
Baggrund
Ved udgangen af 2021 kunne DEA og Fonden for entreprenørskab sammen med Industriens Fond
præsentere en dybdegående analyse af iværksætteri i erhvervsuddannelserne.
Den viser, at der på trods af, at iværksætteri er en del af formålet for alle erhvervsuddannelser, er
meget store forskelle på, hvor meget iværksætteri fylder både på de enkelte uddannelser, men også
på de enkelte skoler. Generelt kan man sige at indsatserne er tilfældige, og at mange elever går
gennem en erhvervsuddannelse uden at møde iværksætteri i undervisningen.
Lov om erhvervsuddannelser §1, stk 2
Erhvervsuddannelser, eud, er
rettet mod udvikling af elevens erhvervsfaglige,
studieforberedende og personlige kompetencer og skal samtidig imødekomme
arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige kvalifikationer.
Dette uddannelsessystem skal tilrettelægges således, at det i videst muligt omfang er
egnet til at
1) motivere til uddannelse og sikre, at alle, der ønsker en erhvervsuddannelse, får
reelle
muligheder herfor og for at vælge inden for en større flerhed af uddannelser,
2) give uddannelsessøgende en uddannelse, der giver grundlag for deres fremtidige
arbejdsliv,
herunder etablering af selvstændig virksomhed,
3) bidrage til at udvikle de
uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv
medvirken i et demokratisk samfund og bidrage til deres personlige udvikling,
karakterdannelse og faglige stolthed,
4) imødekomme arbejdsmarkedets behov for erhvervsfaglige og generelle
kvalifikationer vurderet under hensyn til den erhvervsmæssige og samfundsmæssige
udvikling, herunder udviklingen i erhvervsstruktur, arbejdsmarkedsforhold,
arbejdspladsorganisation og teknologi, samt for en innovativ og kreativ arbejdsstyrke
og
5) give de uddannelsessøgende
viden om internationale forhold og viden som grundlag
for arbejde og uddannelse i udlandet.
Entreprenørskab – Fra ABC til ph.d.