Udfordringer i understøttelse af børn i
udsatte positioner
En national undersøgelse blandt dagtilbudschefer
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har undersøgt, hvilke udfordringer dagtilbudschefer og chefer for Pædagogisk
Psykologisk Rådgivning (PPR) oplever ift. at understøtte børn i udsatte positioner i almene dagtilbud.
Undersøgelsen viser et udfordringsbilledet som i høj grad består af en række strukturelle udfordringer, som ikke kun
kan løses i den enkelte kommune, men som også kalder på løsninger og opmærksomhed på nationalt niveau, fx fokus
på rekruttering samt at styrke pædagoguddannelsen og efter- og videreuddannelsesindsatser i forhold til grundlæg-
gende pædagogiske og specialpædagogiske kompetencer.
Læs flere resultater i rapporten, som notatet bygger på, her:
https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/udfordringer-under-
stoettelse-boern-udsatte-positioner
Fem udfordringsområder i arbejdet med børn i udsatte positioner
På baggrund af undersøgelsen kan vi konkludere, at udfordringerne i arbejdet med børn i udsatte positioner i dagtilbud falder
inden for fem udfordringsområder, som illustreret i figuren nedenfor:
1