Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2521902_0001.png
Børn i udsatte positioner i dagtilbud
En national kortlægning af kommuners understøttende
arbejde
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har undersøgt, hvordan kommuner understøtter børn i udsatte positioner i al-
mene dagtilbud, herunder hvad der kendetegner kommunernes forskellige former for understøttelse, samt dagtil-
budschefernes vurdering af kommunens arbejde med børn i udsatte positioner.
Dagtilbudschefer i alle kommuner oplever i en eller anden grad, at deres udbud af understøttelse er utilstrækkeligt,
og at der er behov for at udvikle praksis. Der er således ikke tale om enkeltstående lokale udfordringer. Det er en så
udbredt vurdering, som derfor peger på relevansen af en bred national opmærksomhed.
Læs flere resultater i rapporten, som notatet bygger op, her:
https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kommuners-under-
stoettende-arbejde-boern-udsatte-positioner-dagtilbud
Dagtilbudscheferne vurderer, at der er udfordringer i arbejdet med børn i
udsatte positioner
Alle dagtilbudschefer oplever i en eller anden grad, at der er børn i udsatte positioner, som ikke får
den hjælp, de har brug for. 7 % af dagtilbudscheferne oplever i høj grad, at der er børn, som ikke får
den hjælp, de har brug for. 49 % oplever det i nogen grad, mens 44 % i mindre grad oplever, at der
er børn i udsatte positioner, som ikke får den hjælp, de har brug for.
41 % af dagtilbudscheferne oplever, at børn i udsatte positioner i høj grad er en politisk prioritet i
deres kommune. 43 % svarer i nogen grad, og 16 % vurderer i mindre grad, at børn i udsatte positi-
oner er en politisk prioritet i deres kommune.
Størstedelen (77%) af dagtilbudscheferne vurderer, at deres kommunes nuværende udbud af un-
derstøttelsesformer kun i nogen grad er tilstrækkeligt til at understøtte børn i udsatte positioner i
de almene dagtilbud. 13 % af dagtilbudscheferne oplever, at udbuddet i høj grad er tilstrækkeligt,
mens 9 % oplever, at udbuddet i mindre grad er tilstrækkeligt.
33 % af dagtilbudscheferne vurderer, at der i høj grad er behov for at udvikle deres praksis med un-
derstøttelsen af børn i udsatte positioner. 60 % svarer, at det i nogen grad gør sig gældende, mens
7 % svarer, at der i mindre grad er behov for at udvikle kommunens praksis med understøttelse af
børn i udsatte positioner.
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Henvendelse af 2/2-22 fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om to nye rapporter, der kortlægger 1) hvordan kommuner understøtter børn i udsatte positioner i almene dagtilbud og 2) hvilke centrale udfordringer kommunerne støder på i det understøttende arbejde.
2521902_0002.png
Kommunerne har en række forskellige understøttelsesformer
På tværs af kommunernes forskellige former for understøttelse af børn i udsatte positioner i al-
mene dagtilbud kan identificeres fem hovedkategorier af støtte:
Pædagogisk støtte: Støtte inden for denne kategori er kendetegnet ved at være monofaglig pæda-
gogisk støtte til at udvikle og tilpasse det pædagogiske arbejde med ét barn eller en børnegruppe,
fx via ressourcepædagoger, inklusionspædagoger mv.
Tværfaglig støtte: Støtte inden for denne kategori er kendetegnet ved at inddrage specialiseret vi-
den og fagpersoner fra andre fagområder end det pædagogiske område, fx via samarbejde med
psykologer, audiologopæder, socialrådgivere, sundhedsplejerske mv.
Støtte til systematik: Støtte inden for denne kategori er kendetegnet ved forskellige redskaber og
tilgange, der støtter systematik i arbejdet med børn i udsatte positioner, fx redskaber, der vurderer
børns trivsel og udvikling med henblik på at kunne få øje på børn i udsatte positioner tidligt og
følge op med støtte eller brug af redskaber til udvikling og tilpasning af det pædagogiske lærings-
miljø.
Strukturel støtte: Støtte inden for denne kategori er kendetegnet ved tiltag, der styrker de struktu-
relle rammer om barnet og børnegruppen. Det kan fx være tildeling af særlige midler, kompetence-
udvikling af personale eller særlige pladser og grupper.
Anden støtte: Ud over det allerede nævnte så gør kommunerne også andre ting for at understøtte
børn i udsatte positioner i dagtilbud, og disse ting har vi samlet i denne kategori. Kategorien inde-
holder bl.a. familierettede indsatser, understøttende materialer mv.
Forebyggende støtte er udbredt, men opleves i lidt mindre grad at matche børn i
udsatte positioners behov
Kommunernes udbud af forskellige former for understøttelse spænder over forskellige formål og indsatsniveauer:
forebyggende, foregribende og indgribende, og forebyggende støtte er mest udbredt. Undersøgelsen giver særligt
anledning til at se nærmere på at styrke og forbedre det forebyggende arbejde. Selvom der er tale om små forskelle,
så er det understøttelsesformer med et forebyggende formål, som dagtilbudscheferne oplever i mindre grad mat-
cher målgruppens behov sammenlignet med understøttelsesformer med foregribende eller indgribende formål.
Samtidig er det forebyggende arbejde det allervigtigste at få hånd om, hvis vi skal kunne hjælpe og forebygge det
stigende antal børn, der oplever at komme i en udsat position, og på sigt bryde tendensen til en stigning i mistrivsel
blandt de yngste børn.
Hvem er de udsatte børn?
I Danmark er det ca. 20 % af alle børn, der på et tidspunkt i løbet af deres barndom vil være i en udsat position. Det
betyder, at de vokser op i omstændigheder, der både kan gå ud over deres trivsel, læring og udvikling nu og her samt
gøre det vanskeligt for dem at klare sig i uddannelsessystemet og på længere sigt.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Henvendelse af 2/2-22 fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om to nye rapporter, der kortlægger 1) hvordan kommuner understøtter børn i udsatte positioner i almene dagtilbud og 2) hvilke centrale udfordringer kommunerne støder på i det understøttende arbejde.
2521902_0003.png
Det kan bl.a. handle om at have en social og/eller økonomisk udsat familiebaggrund, medfødte sygdomme, sprog-
vanskeligheder, psykiske og fysiske funktionsnedsættelser samt børn der er i risiko for at stå uden for fællesskabet i
dagtilbuddet.
Datagrundlaget
Undersøgelsen er en national kortlægning, der bygger på en interview og spørgeskemaundersøgelse blandt dagtil-
budschefer/forvaltningsmedarbejdere i 80 kommuner. Svarprocent for deltagelse i interview er på 82 % mens svar-
procent på spørgeskemaundersøgelsen er 74 % .
3