Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
26. januar 2022
Sags nr.: 21/22301
Foreløbige erfaringer med de større skriftlige opgaver i
gymnasiet efter gymnasiereformen
De større skriftlige opgaver på stx, hhx og htx
Med gymnasiereformen, som trådte i kraft i 2017, blev der foretaget en
række ændringer i rammerne for de større skriftlige opgaver på de tre-
årige gymnasiale uddannelser: studieretningsprojektet (SRP) på stx og
studieområdeprojektet (SOP) på hhx og htx.
De væsentligste ændringer er:
indførelse af en mundtlig prøve på baggrund af det skriftlige pro-
dukt,
flere muligheder for valg af fag, som kan indgå i de større skriftlige
opgaver, herunder fag på C-niveau,
fast timenorm per elev på 20 timer til vejledning og andre aktiviteter
i forbindelse med udarbejdelsen af det skriftlige produkt med tilste-
deværelse af relevante lærere,
øget fokus på metoder og videnskabsteori, der indgår som obligato-
risk element i samtalen ved den mundtlige prøve,
indførelse af et antal undervisningsforløb i løbet af uddannelsen
som optakt til udarbejdelsen af det skriftlige produkt i 3.g,
forstærket elevinddragelse gennem elevens egen problemformule-
ring som udgangspunkt for det skriftlige produkt,
øget mulighed for at skrive opgave i ét fag på stx,
mulighed for at opgaven kan indeholde udarbejdelse af et innovativt
løsningsforslag på stx.