Projekt: Generation Klima &
Det Globale Spisekammer
*Klima * Klode * Spisekammer * Skole
Formål med besøget:
At fremlægge projektet for udvalget med henblik på at få udvalget kommentarer og forslag til
rammer indenfor hvilke hvordan det kan implementeres, evaluereres samt op-skaleres i en
skolesammenhæng.
Sammendrag af projektideen
Hvad er problemet?
Klimakrisen er en af vor tids største samfundsudfordringer. Det er blevet tydeligt for alle - ikke
mindst under Corona krisen - at vores klode og dens økosystem er skrøbeligt og at en effektiv indsats
for at nå verdens målene kræver en helt ny og bedre måde at omgås naturen og dens ressourcerne
på. Og nye løsninger for natur & økosystemer. Skal kloden kunne brødføde en hastigt voksende
befolkning samtidig med at klimamålene nås, er der brug for nytænkning engagement og læring. Og
det skal starte blandt de unge og i skolen. Børn og unge og folkeskolen kan ikke redde verden alene,
men de er en vigtig del af løsningen.
Et bidrag til løsning
Skal vi se unge med handlekompetence, der kan skabe løsninger, være med til at designe løsninger,
skabe entreprenørskab og iværksætteri og kunne give et bidrag til vidensproduktion inden for de
grønne fag, så er der brug for engagement og læring baseret på en solid forståelse af naturvidenskab
& teknologi. Vi vil udvikle, evaluere og sprede viden om en natur- & sciencebaseret
kompetenceudvikling for lærere med fokus på teknologi, digitalitet & naturvidenskab i relation til
det kredsløb der udgøres af natur, kultur, fødevareproduktion og- forbrug. Udbyttet vil være nye
fagfællesskaber, der styrker STEM undervisningen baseret på en projektorienteret tilgang, der dels
er med til at skabe læring og dels er med til at forberede de unge til et ”projektificeret” arbejdsliv.
Hvad er formålet med projektet?
En helt ny mobilisering blandt børn og unge omkring klimamålene har set dagen lys. Den unge
generation har sat spørgsmålstegn ved og har udfordret de eksisterende rammer og antagelser om
viden og magt på klimaområdet. Fødevarer, landbrug og natur har en central plads. Det er målet
med projektet at omsætte dette engagement i en helt ny projektbaseret lærings form, der skal
udfolde sig i STEM og madkundskabsfagene og som er baseret på en bred teknologiforståelse. Vores
vision er at opnå at unge bliver en del af løsningen på klimaudfordringen ved at de lærer om
konsekvenserne, men også deres egen sundhed, i forhold til klimamålene.
Sådan vil vi gøre i praksis
I projektet har vi udpeget 9 spydspidsskoler fordelt over hele landet der alle har truffet beslutning
om at ville deltage. På disse skoler udvikles læringsformen, den testes og effektvurderes, der
udvikles læremidler og datadeling via en digital platform og der gennemføres og evalueres et
kompetence kursus for lærere. Derpå kan erfaringerne stilles til rådighed for alle landets skoler.
Kontaktpersoner:
Lis Zacho,
matematiklærer, Lindevangskolen, foredragsholder, leder af Coding
Pirates Frederiksberg,
Kirsten Vestergaard Hansen,
madkundskabslærer, leder af FoodLab i
Læringshuset Nærheden, Høje Taastrup Kommune;
Bent Egberg Mikkelsen,
Professor, Københavns
Universitet, Grundlægger af Young Minds Foodlab.