Danmark som internationalt foregangsland for
holistisk børnesyn og uddannelse
-
Lysten til at lære og plads til legens kvaliteter som
pejlemærker for OECD Education 2030
Hvorfor?
Vi har brug for en balanceret, sammenhængende og holistisk tilgang til børns
læring og udvikling i en kompleks verden, der er under hastig forandring.
At skabe sig en ny forestilling om læring og skabe et uddannelsessystem, som
forbereder børnene på fremtiden, er ikke enkelt; men vi er til hver en tid forpligtede
på at sikre så tidssvarende og kvalitetsfyldt uddannelse som muligt.
Uddannelsessystemets fornemste opgave må være at sikre de kommende
generationer et afbalanceret sæt af viden, kompetencer og færdigheder, som
sætter dem i stand til at navigere i en stadig mere kompleks verden og træffe
velbegrundede valg med hensyn til deres egen læring og videre udvikling.
I 2022 befinder vi os i en situation, hvor:
1. Forskning i stigende grad henviser til udviklingen af brugbare pædagogiske
tilgange, der understøtter engagerende og aktiv læring i et holistisk
perspektiv.
2. Der er et stigende behov for at adressere udfordringer, der vedrører
mental sundhed og socialt- og emotionelt velbefindende, samtidig med at
et stigende behov for kreativitet, adaptivt engagement og kritisk tænkning
gør sig gældende.
3. Der har udviklet sig et mylder af netværk, formålsbestemte organisationer,
sammenslutninger, meningsdannere og forskere tilbyder partnerskab og
samarbejde i en global forandring af uddannelse.
Sat på spidsen er det overordnede formål med at drive skoler:
1. At udstyre den næste generation med det, de behøver for, at de oplever
livskvalitet, glæder, lyst til at bidrage samt at de kan udnytte mulighederne
i den aktuelle situation på arbejdsmarkedet og i forretningslivet og dermed
bidrage til samfundsøkonomien.
2. Fremme social sammenhængskraft og styrke tilliden til demokratiet.
3. At sikre den næste generations velbefindende.