Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
Rådet for Voksen
og Efteruddannelse (VEU-rådet)
Rådet for Voksen
og
Efteruddannelse (VEU-rådet)
Til Børne- og Undervisningsministeren
Pernille Rosenkrantz-Theil
Sekretariat:
Undervisningsministeriet
Fr. Holms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5085
E-mail [email protected]
19.
oktober 2021
VEU-rådets udtalelse om basale færdigheder
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet) havde på rådsmøde
den 15. september 2021 en temadrøftelse om voksne danskeres mangel-
fulde almene kompetencer i dansk, matematik, engelsk og det digitale.
Seneste PIAAC-rapport fra 2012 viser, at knap 600.000 danskere har
mindre gode læse- og skrivefærdigheder, at næsten lige så mange har
mindre gode regnefærdigheder, og at ca. 1 mio. voksne danskere har util-
strækkelige digitale færdigheder. Det er meget bekymrende tal, idet
mange jobs og opkvalificeringstilbud som minimum kræver tilstrækkelige
basale færdigheder.
VEU-rådet vurderer, at der er risiko for at tabe de voksne, der ikke har
de nødvendige basale færdigheder, og at det forringer deres muligheder
på det danske arbejdsmarked nu og på sigt. Der er derfor behov for poli-
tisk handling og investeringer. Det gælder både forebyggende i forhold til
folkeskolen, hvor alt for mange forlader skolen uden at kunne læse,
skrive og regne, og i ungdomsuddannelsessystemet. Men her og nu er
der behov for konkrete tiltag i voksen- og efteruddannelsessystemet.
AOF Danmark, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier samt Danske HF
og VUC har taget initiativ til uddannelsesvisionen
”alle.med.nu”,
som
blev drøftet på rådsmødet i september. På baggrund af oplægget, og de
heraf affødte drøftelser i rådet, råder VEU-rådet børne- og undervis-
ningsministeren til at tage initiativ til etablering af mindre bureaukratiske
regler og mere hensigtsmæssige rammer for drift og finansiering af de al-
mene VEU-tilbud til den voksne målgruppe, jf. følgende konkrete initia-
tiver:
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Materiale til AOF Danmarks foretræde om de tiltagende udfordringer med voksne, der har mangelfulde almenfaglige kompetencer
2
VEU-rådet opfordrer børne- og undervisningsministeren til at
gennemføre en national screeningsindsats mhp. at afdække,
hvilke voksne der kan have behov for at styrke deres almene fær-
digheder. Fx kan der etableres et tilbud om hurtigscreening af
alle, der deltager i almen eller erhvervsrettet VEU.
VEU-rådet opfordrer børne- og undervisningsministeren til at
tage initiativ til etablering af mere hensigtsmæssige rammer for
drift og finansiering af OBU, fx via hævet undervisningstaxame-
ter på OBU samt ensretning af tælleprincipperne for OBU og
FVU.
Rådet anbefaler, at der undersøges muligheder for lettere adgang
til kompenserende hjælpemidler (f.eks. tekst-til-tale-teknologi), så
meget udfordrede voksne kan få et rygstød, der kan bringe dem
tættere på uddannelsessystemet og bedre forankret på arbejds-
markedet.
Rådet opfordrer ministeren til at permanentgøre muligheden for
FVU-digital og FVU-engelsk for alle uanset målgruppe.
Rådet mener ikke, det er velbegrundet med et generelt lavere ta-
xameter ved fjernundervisning sammenlignet med ordinær un-
dervisning. Samtidig ydes der ikke bygningstaxameter til fjernun-
dervisning. Der er således behov for at etablere en finansierings-
model for fjernundervisning, som afspejler omkostningsstruktu-
ren, så fjernundervisning ikke stilles økonomisk ringere end an-
dre læringsformer.
Rådet opfordrer ministeren til at hæve tillægstaxameteret til virk-
somhedsrettede FVU- og OBU-forløb. Forslaget skal under-
støtte, at uddannelsesudbyderne kan hjælpe virksomhederne med
det administrative arbejde med at ansøge om SVU til virksom-
hedsrettede FVU- og OBU-forløb.
Rådet opfordrer ministeren til at indføre et screeningstaxameter
til FVU-engelsk og FVU-digital. Ved at indføre et screeningstaxa-
meter vil FVU-udbyderne blive kompenseret for arbejdet med
uddannelsesguiden, så fagene sidestilles med FVU-dansk og
FVU-matematik.
Rådet opfordrer ministeren til at gøre det muligt at foretage
OBU-udredninger og FVU-screeninger online, ligesom det var
muligt under corona-nedlukningerne. Rådet vurderer, at man ved
at gøre denne mulighed permanent, vil kunne effektivisere scree-
ningsprocessen og nå bredere ud til flere med utilstrækkelige al-
mene færdigheder.
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Materiale til AOF Danmarks foretræde om de tiltagende udfordringer med voksne, der har mangelfulde almenfaglige kompetencer
3
Rådet opfordrer ministeren til at skabe gennemsigtighed om mu-
ligheden for, at tosprogede med en videregående uddannelse kan at
deltage i FVU- undervisning.
Med venlig hilsen
Kjeld Møller Pedersen
Formand
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Materiale til AOF Danmarks foretræde om de tiltagende udfordringer med voksne, der har mangelfulde almenfaglige kompetencer
4