alle.med.nu
Oktober 2021
18 konkrete forslag til styrket almen voksen- og efteruddannelse
Målsætning 1:
Gruppen af danskere med mangelfulde basale færdigheder skal halveres i 2030
1.
Lav konkrete handleplaner for at halvere gruppen af danskere med mangelfulde basale færdig-
heder i 2030.
Hvis vi som samfund skal i mål med det store efteruddannelsesefterslæb af voksne med mang-
lende basale færdigheder, er der behov for konkrete måltal for almen opkvalificering. Disse måltal
skal være operationelle med en konkret handleplan, som inddrager uddannelsesinstitutionerne,
regeringen og arbejdsmarkedets parter.
Lav en model, som forpligter arbejdsgiver og arbejdstager til systematisk uddannelsesplanlæg-
ning.
Den relativt begrænsede opkvalificering af voksne med basale færdigheder bliver ofte gjort til et
udbudsproblem. Der er dog mere strukturelle problemstillinger, som gør det svært for den enkelte
uddannelsesinstitution at løfte denne opgave tilfredsstillende ift. det store behov. Der mangler en
systematisk planlægning af efteruddannelse på de enkelte virksomheder.
Indfør en national screeningsindsats.
Der er behov for at screene mange flere voksne end i dag for manglende basale færdigheder. Der-
for anbefales det, at der nedsættes en statslig tastforce, eksempelvis funderet i STAR, som kan
tage ud på virksomheder og jobcentre og foretage screeninger. Uddannelsesinstitutioner kan godt
stille medarbejdere til rådighed for dette og tilbyde eventuelle OBU- og FVU-fag efterfølgende.
Herudover kunne man f.eks. indføre en obligatorisk screening af ledige.
Hæv undervisningstaxameteret til OBU, så det er økonomisk rentabelt at udbyde OBU på hold
med mindre end 6 kursister.
I forbindelse med EUD-reformen i 2014 blev undervisningstaxameteret til ordinær ordblindeun-
dervisning for voksne sænket med ca. 32 pct. fra 2017. Det betyder, at det kun er økonomisk ren-
tabelt at udbyde OBU, hvis holdet er fyldt, hvilket tvinger økonomisk pressede uddannelsesinstitu-
tioner til først at udbyde OBU, når der er 6 tilmeldte. Det betyder, at voksne med ordblindhed får
begrænset deres muligheder for ordblindeundervisning. Fra 2013 til 2018 er aktiviteten på OBU
således gået fra 1.017 årselever til 549 årselever. Dette er næsten en halvering af aktiviteten. I
2021 forventes aktiviteten at være faldet til 411 årselever. Den faldende aktivitet af ordblindeun-
dervisning for voksne er bekymrende i lyset af at ca. 7 procent af befolkningen er ordblinde. Ord-
blindhed er særligt en udfordring blandt den ufaglærte del af den voksne befolkning.
2.
3.
4.