Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2510555_0001.png
Kortlægning af sene
skoledage i 2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
Indledning og sammenfatning
Sene skoledage i indskolingen
Sene skoledage på mellemtrinnet
Side 3
Side 8
Side 13
4.
5.
6.
6.a
Sene skoledage i udskolingen
Udviklingen i sene skoledage fra 2019 til 2021
Skolernes anvendelse af muligheder for at afkorte skoledagens længde
Anvendelse af udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022
Side 18
Side 23
Side 30
Side 32
6.b
6.c
7.
8.
9.
2
Anvendelse af folkeskolelovens § 16 b
Anvendelse af folkeskolelovens § 16 d
Skolebestyrelsens involvering i skolernes skemaer
Prioritering af midler til kvalitetsløft af understøttende undervisning
Metode og repræsentativitet
Side 36
Side 44
Side 49
Side 52
Side 55
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0003.png
1. Indledning og
sammenfatning
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0004.png
Indledning
Med folkeskolereformen fik elever på alle klassetrin en længere og mere
varieret skoledag med øget undervisningstid
samt
nye og mere varierede
undervisningsformer. Den længere skoledag giver plads til nye elementer,
der skal styrke elevernes læring og trivsel.
Regler for minimumstal af undervisningstimer
Med indførelsen af de længere og mere varierede skoledage skete der
ændringer i antallet af vejledende undervisningstimer for størstedelen af
folkeskolens fag, og eleverne skulle sikres et minimum af undervisnings-
timer. Regler for minimumstal omfatter undervisningstimer i fagene dansk,
matematik og historie, samt regler om mindste varighed af undervisnings-
tiden. Undervisningstidens samlede varighed er henholdsvis 1.110 timer i
indskolingen, 1.320 timer på mellemtrinnet, og 1.400 timer i udskolingen.
Regler for tilrettelæggelse af skoledagen
Undervisningstidens samlede varighed består af den fagopdelte undervisning,
den understøttende undervisning og pauser. Inden for denne ramme er det
op til skolerne og kommunerne at beslutte, hvordan undervisningen skal
tilrettelægges, herunder hvor mange og hvor lange skoledage eleverne skal
have. Undervisningen bør dog foregå på hverdage mellem cirka kl. 8.00 og
16.00, undtagen i forbindelse med særlige arrangementer.
Ved folkeskolereformens implementering var det som udgangspunkt
intentionen, at skoledagene ikke skulle vare til senere end kl. 14.00 i
indskolingen, 14.30 for mellemtrinnet og 15.00 i udskolingen.
Muligheder for at afkorte skoledagens længde
Folkeskolelovens §§ 16 b
og 16 d giver blandt andet hjemmel til at afkorte
skoledagens længde med henblik på yderligere faglig støtte og
undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp af ekstra
personale i klassen eller særlige talent- og turboforløb.
I skoleåret 2021/2022 er det muligt at konvertere hele den understøttende
undervisning til andre aktiviteter, der indebærer et tilsvarende
personaleforbrug for skolen i undervisningen. Denne udvidede frihedsgrad i
skoleåret 2021/2022 er indført i kølvandet på skolenedlukninger i forbindelse
med Covid-19-pandemien.
Frihedsgraden blev indført på baggrund af en politisk aftale fra 2021 om
udvidede frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af
Covid-19.
Frihedsgraden fremgår af bekendtgørelse nr. 1350 fra 22. juni 2021 om
håndtering af faglige udfordringer hos elever i folkeskolen i forbindelse med
foranstaltninger mod covid-19 i skoleåret 2021/22.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0005.png
Om denne undersøgelse
Denne rapport præsenterer resultaterne fra den årlige kortlægning af sene
skoledage i 1.-9. klasse blandt landets folkeskoler. Kortlægningen har
tidligere haft titlen ”Kortlægning af skoledagens længde”. Titlen er ændret i
år til ”Kortlægning af sene skoledage”, da det er mere præcist i forhold til
undersøgelsens indhold. Ligesom de forrige års undersøgelser, måler
undersøgelsen hvornår eleverne senest har fri i uge 35.
Hvordan opgøres sene skoledage i denne undersøgelse?
Undersøgelsen kortlægger udbredelse af og årsager til, at skoledagene er
længere end henholdsvis kl. 14.00 i indskolingen, 14.30 for mellemtrinnet og
15.00 i udskolingen på nogle af landets skoler. Kortlægningen omfatter alene
den almindelige skemalagte undervisning i uge 35 i skoleåret 2021/22.
Dertil afdækker denne undersøgelse skolernes brug af mulighederne for at
afkorte skoledagens længde på et eller flere klassetrin. I skoleåret
2021/2022 kan dette enten gøres ved at benytte
folkeskolelovens §§ 16 b og
16 d eller ved at benytte de udvidede frihedsgrader, jf. side
4.
Undersøgelsens datagrundlag
Resultaterne er baseret på spørgeskemabesvarelser fra 840 skoler (72
procent af landets folkeskoler). Undersøgelsen er geografisk repræsentativ,
og der indgår besvarelser fra alle landets kommuner. Data er indsamlet af
Styrelsen for It og Læring, og afrapporteringen er
udarbejdet i et samarbejde
mellem Styrelsen for It og Læring og Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet.
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0006.png
Sammenfatning
Kortlægningens centrale resultater
Skolernes skemaer i uge 35
Andelen af skoler med sene skoledage er faldet på mellemtrinnet og i
udskolingen. Det største fald ses på mellemtrinnet (11-15 procentpoint) fra
2020 til 2021.
10-12 procent
af skolerne har klasser i
indskolingen
(1.-3. klasse) med
undervisning efter kl. 14.00 mindst én dag i uge 35. I 2020 var det 11-14
procent i uge 43.
53-64 procent
af skolerne har klasser på
mellemtrinnet
(4.-6. klasse)
med undervisning efter kl. 14.30 mindst én dag i uge 35. I 2020 var det 68-
75 procent i uge 43.
Anvendelse af udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022
30 procent
af skolerne har
anvendt de udvidede frihedsgrader
til at
afkorte skoledagens længde. Heriblandt har størstedelen af skolerne afkortet
skoledagen på mellemtrinnet og i udskolingen, mens godt halvdelen har
afkortet skoledagen i indskolingen.
Anvendelse af folkeskolelovens § 16 b
54 procent af skolerne
har benyttet muligheden i folkeskolelovens
§ 16 b
til at afkorte skoledagens længde på ét eller flere klassetrin i indskolingen i
skoleåret 2021/22. Andelen
af skoler, som bruger § 16 b til at afkorte
skoledagens længde, er dermed faldet betydeligt siden 2020, hvor 65
procent af skolerne anvendte § 16 b.
38-40 procent
af skolerne har klasser i
udskolingen
(7.-9. klasse) med
undervisning efter kl. 15.00 mindst én dag i uge 35. I 2020 var det 45-47
procent i uge 43.
De
hyppigste årsager
til, at eleverne får sent fri, er følgende:
Indskolingen:
Eleverne møder senere end kl. 08.00 og skemaerne tager
højde for transport.
Blandt de skoler, der
ikke
har benyttet sig af folkeskolelovens § 16 b til at
afkorte skoledagen i indskolingen, svarer
cirka hver fjerde skole,
at de
i
stedet har benyttet de udvidede frihedsgrader
til at afkorte skoledagens
længde.
Anvendelse af folkeskolelovens § 16 d
54 procent af skolerne
benytter muligheden i folkeskolelovens
§ 16 d
til at
afkorte skoledagens længde på ét eller flere klassetrin på mellemtrinnet og i
udskolingen i
skoleåret 2021/22.
Ligesom for § 16 b, er der sket et fald i andelen af skoler, der har benyttet §
16 d sammenlignet med tidligere år (fx benyttede 79 procent af skolerne §
16 d i 2020). Faldet kan skyldes, at skolerne i stedet har anvendt
mulighederne i indeværende skoleår for at afkorte skoledagen ved hjælp af
de udvidede frihedsgrader. Det er skolerne dog ikke blevet spurgt om.
Mellemtrinnet:
Fleksibelt skoleskema, hvor eleverne kompenseres med
kortere skoledage på andre tidspunkter, samt skematekniske årsager.
Udskolingen:
Fleksibelt skoleskema, hvor eleverne kompenseres med
kortere skoledage på andre tidspunkter, samt skematekniske årsager.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0007.png
Sammenfatning
Kortlægningens centrale resultater
Skolebestyrelsens involvering i skolernes skemaer
Siden 2017 har skolelederen skullet forelægge det kommende års skemaer
for skolebestyrelsen med henblik på, at skolebestyrelsen kan afgive en
udtalelse herom (jf. folkeskolelovens § 45, stk. 4).
80 procent af skolerne angiver, at skolebestyrelsen har været inddraget i
udformningen af skoleskemaerne for skoleåret 2021/22 i enten meget stort
omfang, stort omfang eller i mindre omfang. Det er samme niveau som i
2020 (79 procent).
Prioritering af midler til kvalitetsløft af understøttende undervisning
Med den politiske aftale fra januar 2019 om justeringer af folkeskolen er der
tilført nye midler til et kvalitetsløft af den understøttende undervisning. 96
procent af skolerne svarer i skoleåret 2021/22, at de har fået tilført midler til
kvalitetsløft. Til sammenligning svarede 90 procent af skolerne det samme i
skoleåret 2020/21.
Midlerne til kvalitetsløft kan anvendes til et eller flere tiltag på skolerne.
Blandt de skoler, der har fået tilført midler til kvalitetsløft, angiver
størstedelen (87 procent) i 2021, at midlerne er blevet brugt til to-
voksenundervisning, hvilket er 12 procentpoint højere end i år 2020.
55
procent af skolerne angiver, at de har brugt midlerne til
holddannelse, og 37
procent har brugt midlerne til
undervisning, der er tilpasset
de enkelte
elevers faglige udvikling.
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0008.png
2. Sene skoledage i
indskolingen
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0009.png
FÅ SKOLER HAR INDSKOLINGSKLASSER MED
TIMER EFTER KL. 14
Typisk slutter de skemalagte timer senest kl. 14.30
Omtrent 10-12 procent af skolerne har mindst én klasse per klassetrin i
indskolingen, som har undervisning efter kl. 14.00 mindst én dag i uge
35, jf. tabel 1.
Tabel 1
viser hvor mange skoler, der har mindst én klasse, som har timer
efter kl. 14.00 mindst én dag fordelt på de enkelte klassetrin. Det vil sige,
at hvis en skole angiver, at én 1. klasse har timer efter kl. 14.00 mindst
én dag i uge 35, så er det ikke ensbetydende med, at det gælder for alle
1. klasser på den pågældende skole.
Tabel 1. Andel skoler med mindst én klasse med timer efter kl. 14 mindst
én dag fordelt på klassetrin
Klassetrin
Skoler med klasse(r)
med timer efter kl. 14
Figur 1
viser, hvornår de seneste skemalagte timer slutter på et tilfældigt
udsnit af de skoler, som har angivet, at de har timer efter kl. 14.00 i
indskolingen. Blandt de få skoler, som indgår i figuren, angiver
størstedelen af skolerne (93-96 procent), at de fleste af de skemalagte
timer senest slutter mellem kl. 14.01-14.30.
Figur 1. Sluttidspunkt for seneste skemalagte timer på et udsnit af skoler,
som har timer efter kl. 14.00
14.01-14.30
12
14.31-15.00
12
Efter kl. 15.00
12
11
10
9
1
2
3
9
8
10
11
1
2
3
10
11
1
2
3
9
8
7
6
5
Antal skoler i alt
8
7
6
5
4
4
7
6
5
4
1. klasse
2. klasse
3. klasse
(86 skoler)
(90 skoler)
(99 skoler)
10 %
11 %
12 %
822 skoler
1. klasse (n=28)
96 % (27 skoler)
93 % (27 skoler)
4 % (1 skole)
7 % (2 skoler)
3 % (1 skole)
0 % (0 skoler)
0 % (0 skoler)
3 % (1 skole)
821 skoler
820 skoler
2. klasse (n=29)
3. klasse (n=34)
94 % (32 skoler)
Note:
I figur 1 indgår kun skoler, der har svaret, at de har mindst én klasse med timer efter kl. 14.00. Derudover
svarer skolerne kun på uddybende spørgsmål om skoledagens længde på ét tilfældigt udvalgt klassetrin i
henholdsvis indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Derfor er n i figur 1 betydeligt mindre end antallet af
skoler, som indgår i tabel 1.
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0010.png
REGION NORDJYLLAND HAR DEN STØRSTE
ANDEL SKOLER MED UNDERVISNING EFTER
KL. 14 I INDSKOLINGEN
Kortlægningen viser, at der er mindre regionale forskelle, hvad angår sene
skoledage i indskolingen.
Figur 2
viser, at
der er en tendens til, at Region Nordjylland har den
største andel af skoler med klasser i indskolingen, der har undervisning
efter kl. 14.00 (15-16 procent), hvorimod Region Hovedstaden har den
mindste andel af skoler,
der har klasser med undervisningsdage, som
slutter efter kl. 14.00 (5-7 procent).
Figur 2. Skoler med klasser i indskolingen, der har timer efter kl. 14
fordelt på regioner
Region Midtjylland
1. klasse
10 %
(n=223)
2. klasse
12 %
(n=223)
3. klasse
13 %
(n=223)
Region Nordjylland
1. klasse
15 %
(n=112)
2. Klasse
16 %
(n=112)
3. klasse
15 %
(n=112)
Region Hovedstaden
1. klasse
5 %
(n=158)
2. klasse
5 %
(n=157)
3. klasse
7 %
(n=157)
Region Syddanmark
1. klasse
13 %
(n=202)
2. klasse
12 %
(n=202)
3. klasse
15 %
(n=202)
Region Sjælland
1. klasse
9 %
(n=127)
2. klasse
10 %
(n=127)
3. klasse
10 %
(n=126)
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0011.png
MINDRE SKOLER HAR OFTERE UNDERVISNING
EFTER KL. 14 I INDSKOLINGEN END STØRRE
SKOLER
Når sene skoledage opgøres på tværs af skolestørrelser, er der en
tendens til, at de større skoler (med 20 eller flere klasser på hele skolen)
i lavere grad har klasser med dage, som slutter efter kl. 14.00,
sammenlignet med de mindre skoler, jf.
figur 3.
Figur 3. Andel af skoler, der har klasser i indskolingen, som slutter efter kl. 14 fordelt på skolestørrelse (2021)
Skoler med over 30 klasser
Skoler med 1-9 klasser
Skoler med 10-19 klasser
Skoler med 20-29 klasser
1. klasse
11 %
(n=206)
2. klasse
12 %
(n=205)
3. klasse
14 %
(n=203)
1. klasse
14 %
(n=275)
2. klasse
15 %
(n=275)
3. klasse
15 %
(n=275)
1. klasse
8 %
(n=257)
2. klasse
7 %
(n=257)
3. klasse
9 %
(n=258)
1. klasse
5 %
(n=84)
2. klasse
7 %
(n=84)
3. klasse
7 %
(n=84)
Note:
Respondenterne svarer i spørgeskemaet på, hvor mange klasser deres skole har på hvert klassetrin.
Dette er udgangspunktet for opgørelserne af skolestørrelse.
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0012.png
UNDERVISNING EFTER KL. 14 I
INDSKOLINGEN SKYLDES OFTE, AT ELEVERNE
MØDER SENERE END KL. 8
Der kan være forskellige årsager til, at skolerne har klasser i
indskolingen, som har undervisning efter kl. 14. Som led i kortlægningen
af skoledagens længde er de skoler, der har angivet, at de har klasser i
indskolingen med timer efter kl. 14, blevet bedt om at angive årsagerne
hertil. Skolerne har kunnet angive mere end én årsag.
De hyppigste årsager til, at undervisningen slutter efter kl. 14, er ifølge
skolerne, at eleverne møder senere end kl. 8 (56 procent), og at
skemaerne skal tage højde for skolebus/transport (53 procent af
skolerne), jf.
figur 4.
En tredjedel af skolerne (33 procent) angiver fleksibelt skoleskema som
årsag til undervisning efter kl. 14. Det fleksible skoleskema betyder, at
eleverne kompenseres med kortere skoledage på andre dage, uger eller
måneder i løbet af skoleåret.
Figur 4. Årsager til, at nogle klasser i indskolingen har timer efter kl. 14.00 (mulighed for flere svar)
56 %
53 %
33 %
25 %
21 %
13 %
3%
Mødetid efter kl. 8
Hensyn til
skolebus/transport
Fleksibelt skoleskema
Skematekniske årsager
Længere pauser
Andre årsager (se note)
Møder eller kurser for
ansatte
3%
Tema-/udflugtsdage
12
N = 99.
Note:
Spørgsmålet er stillet til de skoler, der har angivet, at en eller flere klasser i indskolingen har undervisning efter kl. 14 i uge 35.
Andre årsager inkluderer:
”Samlæste klasser” og ”deltagelse i projekter”.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0013.png
3. Sene skoledage på
mellemtrinnet
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0014.png
HALVDELEN AF SKOLERNE HAR KLASSER MED
TIMER EFTER KL. 14.30 PÅ MELLEMTRINNET
Typisk slutter
de skemalagte
timer senest kl. 15.00
Cirka halvdelen af skolerne (53 procent) angiver, at mindst én af deres 4.
klasser har skemalagte timer efter kl. 14.30 i uge 35, mens det
tilsvarende gælder for 63 procent og 64 procent af skolerne for 5. og 6.
klassetrin.
Tabel 2
viser hvor mange skoler, der har mindst én klasse, som har timer
efter kl. 14.30 mindst én dag fordelt på de enkelte klassetrin. Det vil sige,
at hvis en skole angiver, at én 6. klasse har timer efter kl. 14.30 mindst
én dag i uge 35, så er det ikke ensbetydende med, at det gælder for alle
6. klasser på den pågældende skole.
Figur 5
viser, hvornår de seneste skemalagte timer slutter på et tilfældigt
udsnit af de skoler, som har angivet, at de har timer efter kl. 14.30 på
mellemtrinnet. Det er mest hyppigt, at de skemalagte timer slutter senest
kl. 15. De adspurgte skoler angiver kun sjældent, at de seneste
skemalagte timer slutter efter kl. 15.00.
Figur 5. Sluttidspunkt for seneste skemalagte timer på et udsnit af skoler,
der har angivet, at nogle klasser på mellemtrinnet har timer efter kl. 14.30
14.31-14.45
12
14.46-15.00
12
Efter kl. 15.00
12
11
10
1
2
3
9
8
11
10
1
2
3
4
9
8
10
11
1
2
3
Tabel 2. Andel skoler med mindst én klasse med timer efter kl. 14.30
mindst én dag fordelt på klassetrin
Klassetrin
Skoler med klasse(r) med
timer efter kl. 14.30
Antal skoler i alt
9
8
7
6
4
4
7
6
5
5
7
6
5
4. klasse
5. klasse
6. klasse
14
(431 skoler)
(517 skoler)
(528 skoler)
53 %
63 %
64 %
819 skoler
820 skoler
821 skoler
4. klasse (n=135)
5. klasse (n=194)
6. klasse (n=157)
40 % (54 skoler)
37 % (71 skoler)
32 % (51 skoler)
45 % (61 skoler)
49 % (96 skoler)
48 % (76 skoler)
15 % (20 skoler)
14 % (27 skoler)
20 % (30 skoler)
Note:
I figur 5 indgår kun skoler, der har svaret, at de har mindst én klasse med timer efter kl. 14.30. Derudover
svarer skolerne kun på uddybende spørgsmål om skoledagens længde på ét tilfældigt udvalgt klassetrin i
henholdsvis indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Derfor er n i figur 5 betydeligt mindre end antallet af
skoler, som indgår i tabel 2.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0015.png
REGION HOVEDSTADEN OG REGION MIDT-
JYLLAND HAR FLEST SKOLER MED TIMER
EFTER KL. 14.30 PÅ MELLEMTRINNET
Kortlægningen viser, at der er mindre regionale forskelle, hvad angår
sene skoledage på mellemtrinnet.
Som
figur 6
viser, er der en tendens til, at klasser på mellemtrinnet på
skoler i Region Hovedstaden og Region Midtjylland i højere grad har timer
efter kl. 14.30 sammenlignet med de øvrige regioner.
En tendens der går på tværs af alle regioner er, at 4. klassetrin har færre
undervisningstimer efter kl. 14.30 sammenlignet med 5. og 6. klassetrin.
Region Midtjylland
4. klasse
53 %
(n=223)
5. klasse
68 %
(n=223)
6. klasse
69 %
(n=222)
Figur 6. Skoler med klasser på mellemtrinnet, der har timer efter kl. 14.30
fordelt på regioner
Region Nordjylland
4. klasse
51 %
(n=112)
5. Klasse
62 %
(n=112)
6. klasse
63 %
(n=112)
Region Hovedstaden
4. klasse
56 %
(n=157)
5. klasse
69 %
(n=157)
6. klasse
72 %
(n=158)
Region Syddanmark
4. klasse
51 %
(n=202)
5. klasse
56 %
(n=202)
6. klasse
56 %
(n=202)
Region Sjælland
4. klasse
50 %
(n=125)
5. klasse
58 %
(n=126)
6. klasse
61 %
(n=127)
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0016.png
INGEN VÆSENTLIGE FORSKELLE I
SKOLEDAGENS LÆNGDE PÅ MELLEMTRINNET
PÅ TVÆRS AF SMÅ OG STORE SKOLER
Når skolerne opdeles efter skolestørrelse, er der ikke væsentlige forskelle i,
hvorvidt skolerne har klasser med dage, hvor der er undervisning efter kl.
14.30 på mellemtrinnet.
Figur 7. Andel af skoler, der har klasser på mellemtrinnet, som slutter efter kl. 14.30 fordelt på skolestørrelse
Skoler med over 30 klasser
Skoler med 1-9 klasser
Skoler med 10-19 klasser
Skoler med 20-29 klasser
4. klasse
51 %
(n=201)
5. klasse
59 %
(n=202)
6. klasse
60 %
(n=201)
4. klasse
53 %
(n=276)
5. klasse
66 %
(n=276)
6. klasse
67 %
(n=278)
4. klasse
55 %
(n=258)
5. klasse
64 %
(n=258)
6. klasse
66 %
(n=258)
4. klasse
51 %
(n=84)
5. klasse
61 %
(n=84)
6. klasse
63 %
(n=84)
Note:
Respondenterne svarer i spørgeskemaet på, hvor mange klasser deres skole har på hvert klassetrin.
Dette er udgangspunktet for opgørelserne over skolestørrelse.
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0017.png
UNDERVISNING EFTER KL. 14.30 PÅ
MELLEMTRINNET SKYLDES TYPISK
SKEMATEKNIK
De hyppigste årsager til, at undervisningen slutter efter kl. 14.30, er
ifølge skolerne skematiske årsager (38 procent) og fleksibelt skoleskema
(37 procent), jf.
figur 8.
Fleksibelt skoleskema kan dække over, at eleverne har kortere skoledage
på andre tidspunkter i løbet af året, hvilket også er en af de hyppigste
årsager i resultaterne for indskolingen. Cirka hver tredje skole angiver
enten, at skemaerne tager højde for skolebusser og transport (30
procent), eller at eleverne kompenseres ved længere pauser (30
procent).
Figur 8. Årsager til, at nogle klasser på mellemtrinnet har timer efter kl. 14.30
38 %
37 %
30 %
30 %
18 %
14 %
3%
3%
1%
Konfirmations-
forberedelse
Skematekniske
årsager
Fleksibelt skoleskema
Længere pauser
Hensyn til
skolebus/transport
Mødetidspunkt efter kl.
8
Andre årsager (se
note)
Tema-/udflugtsdage
Møder eller kurser for
ansatte
17
N = 542.
Note:
Spørgsmålet er stillet til de skoler, der har angivet, at en eller flere klasser på mellemtrinnet har undervisning efter kl. 14.30 i uge 35.
Andre årsager inkluderer ”ønske om variation i skoledagens længde”, ”svømning” og ”valgfagsudbud”.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0018.png
4. Sene skoledage i
udskolingen
18
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0019.png
40 PROCENT AF SKOLERNE HAR KLASSER MED
TIMER EFTER KL. 15.00 I UDSKOLINGEN
Typisk slutter de skemalagte timer senest kl. 15.30
Mellem 38-40 procent af skolerne angiver, at de har undervisning efter kl.
15.00 for mindst én af klasserne på hvert af de tre klassetrin i
udskolingen i uge 35.
Tabel 3
viser hvor mange skoler, der har mindst én klasse, som har timer
efter kl. 15 mindst én dag fordelt på de enkelte klassetrin. Det vil sige, at
hvis en skole angiver, at én 7. klasse har timer efter kl. 15 mindst én dag
i uge 35, er det ikke ensbetydende med, at det gælder for alle 7. klasser
på den pågældende skole.
Tabel 3. Andel skoler med mindst én klasse med timer efter kl. 15.00
mindst én dag fordelt på klassetrin
Klassetrin
Figur 9
viser, hvornår de seneste skemalagte timer slutter på et tilfældigt
udsnit af de skoler, som har angivet, at de har timer efter kl. 15.00 i
udskolingen. Blandt de udvalgte skoler, som indgår i figuren, angiver
størstedelen (84-91 procent), at de seneste skemalagte timer slutter
senest kl. 15.30. Der er ingen skemalagte timer efter kl. 16.00 i
udskolingen for de udvalgte skoler.
Figur 9. Sluttidspunkt for seneste skemalagte timer på et udsnit af skoler
med klasser i udskolingen med timer efter kl. 15.00
15.01-15.30
12
15.31-16.00
12
Efter kl. 16.00
12
11
10
9
8
7
1
2
3
4
9
8
10
11
1
2
3
4
9
8
10
11
1
2
3
4
Skoler med klasse(r) med
timer efter kl. 15.00
Antal skoler i alt
7. klasse
8. klasse
9. klasse
38 %
(239 skoler)
40 %
(248 skoler)
625 skoler
620 skoler
617 skoler
7. klasse (n=66)
6
5
7
6
5
7
6
5
91 % (60 skoler)
9 % (6 skoler)
0 % (0 skoler)
8. klasse (n=82)
9. klasse (n=94)
84 % (69 skoler)
91 % (86 skoler)
16 % (13 skoler)
9 % (8 skoler)
0 % (0 skoler)
0 % (0 skoler)
40 %
(245 skoler)
Note:
I figur 9 indgår kun skoler, der har svaret, at de har mindst én klasse med timer efter kl. 15.00. Derudover
svarer skolerne kun på uddybende spørgsmål om skoledagens længde på ét tilfældigt udvalgt klassetrin i
henholdsvis indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Derfor er n i figur 9 betydeligt mindre end antallet af
skoler, som indgår i tabel 3.
19
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0020.png
REGION
HOVEDSTADEN HAR DEN STØRSTE
ANDEL AF SKOLER
MED TIMER EFTER KL. 15 I
UDSKOLINGEN
Kortlægningen viser, at der er væsentlige regionale forskelle, hvad angår
sene skoledage i udskolingen.
Figur 10
viser, at 56-60 procent af skolerne i Region Hovedstaden
angiver, at de har klasser med undervisning efter kl. 15.00 i udskolingen,
mens det samme gælder for 41-44
procent af skolerne i Region Sjælland.
For de øvrige regioner angiver cirka hver tredje
skole, at de har
undervisning efter kl. 15.00 på udskolingens klassetrin i uge 35.
Figur 10. Skoler med klasser i udskolingen, der har timer efter kl. 15
fordelt på regioner
Region Midtjylland
7. klasse
31 %
(n=157)
8. klasse
33 %
(n=153)
9. klasse
32 %
(n=153)
Region Nordjylland
7. klasse
32 %
(n=77)
8. Klasse
34 %
(n=77)
9. klasse
35 %
(n=77)
Region Hovedstaden
7. klasse
56 %
(n=153)
8. klasse
60 %
(n=152)
9. klasse
58 %
(n=151)
Region Syddanmark
7. klasse
29 %
(n=143)
8. klasse
27 %
(n=143)
9. klasse
28 %
(n=142)
Region Sjælland
7. klasse
41 %
(n=95)
8. klasse
44 %
(n=95)
9. klasse
44 %
(n=94)
20
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0021.png
STØRRE SKOLER HAR OFTERE KLASSER MED
TIMER EFTER KL. 15 I UDSKOLINGEN
Som det fremgår af
figur 11,
stiger andelen af skoler med timer efter kl.
15.00 i udskolingen gradvist med skolernes størrelse.
Særligt på skoler med 30 eller flere klasser har en større andel skoler
udskolingsklasser med undervisning efter kl. 15.00. Blandt disse store
skoler angiver cirka halvdelen, at de har klasser med undervisning efter
kl. 15.00 i udskolingen. Det samme gælder for cirka hver tredje af de
mindre skoler.
Figur 11. Andel af skoler, der har klasser i udskolingen, som slutter efter kl. 15 fordelt på skolestørrelse
Skoler med over 30 klasser
Skoler med 1-9 klasser
Skoler med 10-19 klasser
Skoler med 20-29 klasser
7. klasse
28 %
(n=39)
8. klasse
29 %
(n=35)
9. klasse
31 %
(n=35)
7. klasse
34 %
(n=244)
8. klasse
35 %
(n=244)
9. klasse
36 %
(n=242)
7. Klasse
40 %
(n=258)
8. klasse
41 %
(n=257)
9. klasse
40 %
(n=256)
7. klasse
50 %
(n=84)
8. klasse
55 %
(n=84)
9. klasse
52 %
(n=84)
Note:
Respondenterne svarer i spørgeskemaet på, hvor mange klasser deres skole har på hvert klassetrin.
Dette er udgangspunktet for opgørelserne over skolestørrelse.
21
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0022.png
UNDERVISNING EFTER KL. 15 I UDSKOLINGEN
SKYLDES TYPISK SKEMATEKNIK OG VALGFAG
De hyppigste årsager til, at undervisningen slutter efter kl. 15, er ifølge
skolerne skematekniske årsager (43 procent), fleksibelt skoleskema (38
procent), og at valgfag er placeret sent på dagen (36 procent), jf.
figur
12.
Af de knap så hyppige årsager gælder det, som for de øvrige klassetrin, at
møder og kurser for ansatte samt temadage/udflugtsdage giver anledning
til længere skoledage.
Figur 12. Årsager til, at nogle klasser i udskolingen har timer efter kl. 15.00
43 %
38 %
36 %
24 %
17 %
17 %
16 %
14 %
6%
3%
Tema-/
udflugtsdage
Skematekniske
årsager
Fleksibelt
skoleskema
Sene valgfag
Mødetidspunkt efter
Hensyn til
kl. 8
skolebus/transport
Konfirmations-
forberedelse
Længere pauser
Andre årsager
(se note)
Møder eller kurser
for ansatte
N = 268.
Note:
Spørgsmålet er stillet til de skoler, der har angivet, at en eller flere klasser i udskolingen har undervisning efter kl. 15 i uge 35.
Andre årsager inkluderer ”valgfagsudbud” og ”variation i skoledagens længde”.
22
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0023.png
5.
UDVIKLINGEN I
SENE SKOLEDAGE FRA 2019-
2021
23
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0024.png
STABILITET I ANDELEN AF SKOLER MED
KLASSER MED TIMER EFTER KL. 14 I
INDSKOLINGEN
Udvikling i indskolingen fra 2019 – 2021
Sammenlignet med de to forudgående år, er andelen af skoler, der har
klasser i indskolingen med timer efter kl. 14, stort set uændret.
Som det fremgår af
figur 13,
angiver cirka 10-12 procent af skolerne i
2021, at de har mindst én klasse på tværs af indskolingens klassetrin, som
har undervisning efter kl. 14. I 2019 var det tilsvarende 12-14 procent, og
i 2020 var det 11-14 procent.
14 %
14 %
12 %
12 %
11 %
12 %
11 %
10 %
Figur 13. Skoler der har klasser i indskolingen med timer efter kl. 14
mindst én dag i uge 35, 2019-2021 (procent)
3. klasse
2. klasse
1. klasse
2019
2020
(Uge 43)
2021
N i 2021: 822 for 1. klasse, 821 for 2. klasse og 820 for 3. klasse.
N i 2020: 799 for 1. og 2. klasse og 798 for 3. klasse.
N i 2019: 662 for 1. klasse, 666 for 2. klasse og 669 for 3. klasse.
24
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0025.png
INDSKOLINGSKLASSER MED TIMER EFTER KL.
14 HAR FORTSAT TYPISK FRI SENEST KL. 14.30
Udvikling i indskolingen fra 2019 – 2021
Figur 14, 15 og 16
viser seneste sluttidspunkt for indskolingsklasser på et
mindre udsnit af de skoler, der har klasser med timer efter kl. 14 i perioden
2019-2021. Opgørelserne er baseret på et tilfældigt udsnit blandt skolerne.
Blandt de skoler, som har indskolingsklasser med timer efter kl. 14, slutter
skoledagen senest kl. 14.30 for hovedparten (93-96 procent) på tværs af
klassetrinnene i indskolingen i 2021.
Der er særligt sket en ændring for 3. klasser i perioden, hvor en større andel
af skolerne angiver seneste sluttidspunkt mellem 14.01-14.30 i 2021 (94
procent) sammenlignet med 2019 (78 procent) og 2020 (79 procent).
Figur 14. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
1. klasser har timer efter kl. 14.00, 2019-2021
Figur 15. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
2. klasser har timer efter kl. 14.00, 2019-2021
Figur 16. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
3. klasser har timer efter kl. 14.00, 2019-2021
1. klasser
Kl. 14.01-14.30
Kl. 14.31-15.00
Efter kl. 15
2021
(n=28)
2020
(n=35)
2019
(n=27)
93 %
94 %
89 %
7%
6…
11 %
0%
0%
0%
2. klasser
Kl. 14.01-14.30
Kl. 14.31-15.00
Efter kl. 15
2021
(n=29)
2020
(n=36)
2019
(n=22)
96 %
97 %
91 %
4%
0%
9%
0%
3%
0%
3. klasser
Kl. 14.01-14.30
2021
(n=34)
2020
(n=28)
2019
(n=40)
94 %
79 %
78 %
Kl. 14.31-15.00
3%
21 %
20 %
Efter kl. 15
3%
0%
3%
25
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0026.png
ANDEL SKOLER MED KLASSER MED TIMER
EFTER KL. 14.30 PÅ MELLEMTRINNET ER
FALDENDE OVER TID
Udvikling på mellemtrinnet fra 2019 – 2021
Sammenligningen på tværs af tid viser, at der er sket et fald i andelen af
skoler, der har klasser på mellemtrinnet med timer efter kl. 14.30.
Som det fremgår af
figur 17,
angiver cirka 53-64 procent af skolerne i
2021, at de har mindst én klasse per klassetrin, som har undervisning efter
kl. 14.30 på mellemtrinnet. Det svarer til et fald på 11-15 procentpoint
sammenlignet med 2020.
Figur 17. Skoler, der har klasser på mellemtrinnet med timer efter kl.
14.30 mindst én dag i uge 35, 2019-2021 (procent)
79 %
77 %
72 %
75 %
74 %
68 %
64 %
63 %
6. klasse
5. klasse
53 %
4. klasse
2019
2020
(Uge 43)
2021
N i 2021: 819 for 4. klasse, 820 for 5. klasse og 821 for 6. klasse.
N i 2020: 799 for 4. klasse, 797 for 5. klasse og 795 for 6. klasse.
N i 2019: 666 for 4. klasse, 665 for 5. klasse og 660 for 6. klasse.
26
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0027.png
EN STØRRE ANDEL AF KLASSER PÅ
MELLEMTRINNET MED TIMER EFTER KL. 14.30
HAR SENEST FRI KL. 14.45
Udvikling på mellemtrinnet fra 2019 – 2021
Figur 18, 19 og 20
viser sluttidspunktet for de seneste skemalagte timer
på mellemtrinnet over tid. Opgørelserne er baseret på et tilfældigt udsnit
blandt skoler, der har angivet, at de har timer efter kl. 14.30 på
mellemtrinnet i uge 35.
I 2021 er der en større andel af klasserne på mellemtrinnet, som har
skemalagte timer, der slutter senest kl. 14.45 (32-40 procent)
sammenlignet med de forudgående år (fx 25-28 procent i 2019).
Samtidig har en lavere andel af klasserne i 2021 skemalagte timer, der
slutter kl. 15 eller senere.
Samlet set indikerer resultaterne, at de klasser som har timer efter kl. 14.30
på mellemtrinnet i uge 35, har lidt tidligere fri sammenlignet med de
forudgående år.
Figur 18. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
4. klasser har timer efter kl. 14.30, 2019-2021
Figur 19. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
5. klasser har timer efter kl. 14.30, 2019-2021
Figur 20. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
6. klasser har timer efter kl. 14.30, 2019-2021
4. klasser
Kl. 14.30-14.45
Kl. 14.46-15
2021 (n=135)
40 %
45 %
Efter kl. 15
15 %
5. klasser
Kl. 14.30-14.45
Kl. 14.46-15
2021 (n=194)
37 %
49 %
Efter kl. 15
14 %
6. klasser
Kl. 14.30-14.45
Kl. 14.46-15
2021 (n=157)
32 %
48 %
Efter kl. 15
19 %
2020 (n=182)
35 %
48 %
17 %
2020 (n=206)
25 %
55 %
20 %
2020 (n=186)
28 %
52 %
19 %
2019 (n=159)
28 %
55 %
17 %
2019 (n=174)
25 %
57 %
18 %
2019 (n=172)
25 %
48 %
28 %
27
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0028.png
FÆRRE SKOLER HAR KLASSER I UDSKOLINGEN
MED TIMER EFTER KL. 15
Udvikling i udskolingen fra 2019 – 2021
Sammenligningen på tværs af tid viser ikke en entydig tendens i andelen af
skoler, der har klasser i udskolingen med timer efter kl. 15 i perioden fra
2019-2021. Samlet set er der dog sket et fald i perioden.
Som det fremgår af
figur 21,
angiver cirka 38-40 procent af skolerne i
2021, at de har mindst én klasse per klassetrin, som har undervisning efter
kl. 15 i udskolingen. Der skete en lille stigning fra 2019 til 2020, hvorefter
andelen af skoler med klasser med timer efter kl. 15 i udskolingen er
faldet.
I 2019 havde 42-44 procent skemalagte timer efter kl. 15 i udskolingen, og
det gjaldt for 45-47 procent i 2020.
Figur 21. Skoler, der har klasser i udskolingen med timer efter kl. 15
mindst én dag i uge 35, 2019-2021 (procent)
47 %
44 %
43 %
42 %
46 %
45 %
8. klasse
40 %
9. klasse
38 %
7. klasse
2019
2020
(Uge 43)
2021
N i 2021: 625 for 7. klasse, 620 for 8. klasse og 617 for 9. klasse.
N i 2020: 602 for 7. klasse, 594 for 8. klasse og 590 for 9. klasse.
N i 2019: 516 for 7. klasse, 511 for 8. klasse og 511 for 9. klasse.
28
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0029.png
EN LIDT
STØRRE ANDEL AF KLASSER I
UDSKOLINGEN
MED TIMER EFTER KL. 15 HAR
SENEST FRI KL. 15.30
Udvikling i udskolingen fra 2019 – 2021
Figur 22, 23 og 24
viser sluttidspunktet for de seneste skemalagte timer i
udskolingen over tid. Dette er med udgangspunkt i et tilfældigt udsnit af
skoler, der har timer efter kl. 15.00 i uge 35.
7. og 9. klasserne, som har timer efter kl. 15.00, har i lidt lavere grad
timer til efter kl. 15.30 i 2021 (9 procent) sammenlignet med tidligere år
(fx 13-19 procent i 2019).
16 procent af 8. klasserne med timer efter kl. 15.00 har timer efter kl.
15.30 i 2021. Der er begrænset udvikling i sluttidspunktet blandt 8.
klasserne med timer efter kl. 15.00 fra 2019 til 2021.
Figur 22. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
7. klasser har timer efter kl. 15, 2019-2021
Figur 23. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
8. klasser har timer efter kl. 15, 2019-2021
Figur 24. Sluttidspunkt på et udsnit af skoler, hvor
9. klasser har timer efter kl. 15, 2019-2021
7. klasser
Kl. 15.01-15.30
Kl. 15.31-16
Efter kl. 16
2021 (n=66)
91 %
9%
0%
8. klasser
Kl. 15.01-15.30
Kl. 15.31-16
2021 (n=82)
84 %
16 %
Efter kl. 16
0%
9. klasser
Kl. 15.01-15.30
Kl. 15.31-16
Efter kl. 16
2021 (n=94)
91 %
9%
0%
2020 (n=86)
85 %
15 %
0%
2020 (n=98)
87 %
13 %
0%
2020 (n=87)
87 %
13 %
0%
2019 (n=71)
86 %
13 %
1%
2019 (n=75)
84 %
16 %
0%
2019 (n=73)
81 %
19 %
0%
29
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0030.png
6. SKOLERNES ANVENDELSE AF MULIGHEDER
FOR AT AFKORTE SKOLEDAGENS LÆNGDE
30
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0031.png
FORSKELLIGE MULIGHEDER FOR AT AFKORTE
SKOLEDAGENS LÆNGDE
Folkeskoler kan afkorte skoledagens længde ved at konvertere under-
støttende undervisning til andre aktiviteter, der indebærer et tilsvarende
personaleforbrug for skolen i undervisningen. Det kan i skoleåret
2021/2022 gøres med afsæt i disse regler:
1.
2.
Udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022 (kan bruges på alle
klassetrin)
§ 16 b (kan bruges i indskoling eller i helt særlige tilfælde på
mellemtrinnet eller i udskolingen for specialklasser eller
specialskoler)
§ 16 d (kan bruges på mellemtrinnet og i udskolingen)
Skolerne er indledningsvist blevet spurgt om, hvorvidt de har afkortet
skoledagen ved at konvertere understøttende undervisning til andre
aktiviteter, der indebærer et tilsvarende personaleforbrug for skolen i
undervisningen.
I alt har
84 skoler svaret, at de ikke har afkortet skoledagens
længde i skoleåret 2021/2022.
Det svarer til 10 procent af de
deltagende skoler.
Blandt de skoler, der har afkortet skoledagen, indgår 34 skoler (4 procent
af de deltagende skoler) fra Holbæk Kommune og Esbjerg Kommune, som
har angivet, at de ikke har brugt nogen af de tre nævnte muligheder. Dette
skyldes, at skolerne i disse to kommuner er fritaget fra hovedparten af den
statslige og kommunale regulering på folkeskoleområdet i forbindelse med
Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
3.
De følgende tre afsnit (kapitel 6.a-6.c) handler om omfanget af og
årsagerne til skolernes brug af ovenstående tre muligheder.
Kortlægningen viser, at alle ovennævnte muligheder blev brugt i skoleåret
2021/2022, selvom de udvidede frihedsgrader giver mulighed for at
konvertere hele den understøttende undervisning. Kommunalbestyrelserne
blev den 25. juni 2021 orienteret om eksisterende og udvidede
frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer, herunder muligheden
for at konvertere hele den understøttende undervisning. På dette tidspunkt
må det formodes, at mange skoler allerede havde planlagt skoleskemaet
for skoleåret 2021/2022, herunder fået godkendelse til at bruge § 16 b og
§ 16 d til at afkorte skoledagens længde.
31
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0032.png
6.a ANVENDELSE AF UDVIDEDE
FRIHEDSGRADER I SKOLEÅRET 2021/22
32
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0033.png
30 PROCENT AF SKOLERNE HAR ANVENDT DE
UDVIDEDE FRIHEDSGRADER TIL AT AFKORTE
SKOLEDAGENS LÆNGDE
I skoleåret 2021/2022 har det været muligt for skolerne at afkorte
skoledagen med hjemmel i de udvidede frihedsgrader, der gør det muligt at
konvertere hele den understøttende undervisning til andre aktiviteter, der
indebærer et tilsvarende personaleforbrug for skolen i undervisningen. De
udvidede frihedsgrader er indført i kølvandet på skolenedlukninger i
forbindelse med Covid-19-pandemien.
30 procent af skolerne (254 skoler)
har angivet, at de har afkortet
skoledagens længde med hjemmel i de udvidede frihedsgrader i
indeværende skoleår (ikke vist i figur).
Figur 25
viser, at blandt de skoler, som benytter de udvidede
frihedsgrader til at afkorte skoledagens længde, benytter over 80 procent
af skolerne denne hjemmel på tværs af alle klassetrin på mellemtrinnet og
udskolingen. Godt halvdelen af de skoler, som benytter de udvidede
frihedsgrader, benytter hjemlen til at afkorte skoledagen for klasser i
indskolingen.
Figur 25. Klassetrin som de udvidede frihedsgrader er brugt på (blandt skoler som har angivet, at de har brugt de
udvidede frihedsgrader) (2021)
88 %
53 %
52 %
52 %
84 %
85 %
86 %
83 %
84 %
1. klasse
(n=249)
33
2. klasse
(n=249)
Indskoling
3. klasse
(n=248)
4. klasse
(n=247)
5. klasse
(n=247)
Mellemtrin
6. klasse
(n=247)
7. klasse
(n=207)
8. klasse
(n=206)
Udskoling
9. klasse
(n=205)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0034.png
DET VARIERER, HVOR MEGET UNDER-
STØTTENDE UNDERVISNING, SKOLERNE
AFKORTER MED UDVIDEDE FRIHEDSGRADER
Figur 26
viser, hvor stor en andel af den understøttende undervisning,
skolerne afkorter ved hjælp af de udvidede frihedsgrader, fordelt på
klassetrin. Det fremgår af figuren, at der er begrænset variation på tværs
af klassetrin i forhold til, hvor meget den understøttende undervisning
afkortes.
Figuren viser også, at cirka en fjerdedel af skolerne konverterer 0-19
procent af den understøttende undervisning, mens cirka samme andel af
skolerne konverterer 80 procent eller mere af den understøttende
undervisning ved hjælp af de udvidede frihedsgrader. Der er stor variation
i, hvor stor en andel af understøttende undervisning, skolerne konverterer
ved hjælp af de udvidede frihedsgrader.
Figur 26: Andel af den understøttende undervisning som afkortes vha. de udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/2022
Ved ikke
80 % eller derover af den
understøttende undervisning
60-79 % af den
understøttende undervisning
40-59 % af den
understøttende undervisning
20-39 % af den
understøttende undervisning
0-19 % af den
understøttende undervisning
10 %
25 %
10 %
24 %
10 %
13 %
14 %
10 %
27 %
8%
10 %
15 %
10 %
23 %
8%
16 %
14 %
11 %
24 %
7%
16 %
16 %
11 %
25 %
10 %
12 %
22 %
8%
17 %
20 %
12 %
20 %
9%
17 %
17 %
22 %
8%
17 %
18 %
8%
12 %
6%
17 %
14 %
14 %
30 %
29 %
30 %
28 %
25 %
27 %
25 %
22 %
24 %
1. klasse (n=132) 2. klasse (n=129) 3. klasse (n=130) 4. klasse (n=218) 5. klasse (n=208) 6. klasse (n=209) 7. klasse (n=178) 8. klasse (n=172) 9. klasse (n=172)
34
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0035.png
DE UDVIDEDE FRIHEDSGRADER BRUGES
TYPISK TIL TO-VOKSENUNDERVISNING
Figur 27
viser, at størstedelen af skolerne benytter den konverterede tid
fra udvidede frihedsgrader til to-voksenundervisning (94-96 procent) på
tværs af indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen. Turboforløb og
særlige talentforløb gennemføres i højere grad på mellemtrinet end i
indskolingen, og i særlig høj grad i udskolingen.
Derimod anvendes yderligere pædagog- og lærerressourcer til
bevægelsesaktiviteter mest i indskolingen. Blandt de skoler, som svarer
”andet” for indskolingen, nævnes blandt andet trivselsforløb, co-teaching
og AKT-undervisning. Kun meget få skoler har svaret ”andet” for
mellemtrinnet og udskolingen.
Figur 27. Aktiviteter som gennemføres på skolen som følge af den tid, der er konverteret i forbindelse med anvendelsen af de udvidede frihedsgrader
(2021)
96 %
96 %
94 %
31 %
15 %
20 %
6%
To-voksenundervisning
Turboforløb
8%
16 %
21 %
15 %
24 %
10 %
13 %
10 %
9%
9%
9%
Særlige talentforløb
Yderligere pædagog- og
lærerressourcer til
bevægelsesaktiviteter
Mellemtrinnet
(n=228)
Udskolingen
(n=186)
Yderligere pædagog- og
lærerressourcer til åben skole
Andet/Ved ikke/Ingen af
ovenstående
Indskolingen
(n=136)
35
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0036.png
6.b ANVENDELSE AF FOLKESKOLELOVENS § 16 b
36
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0037.png
FÆRRE SKOLER BRUGER
§
16 b TIL AT
AFKORTE SKOLEDAGEN
Folkeskolelovens § 16 b giver kommunerne mulighed for at afkorte
skoledagen på 1.-3. klassetrin med henblik på at skabe yderligere faglig
støtte og undervisningsdifferentiering ved at konvertere den
understøttende undervisning til eksempelvis flere voksne i undervisningen.
§ 16 b kan i helt særlige tilfælde anvendes på mellemtrinnet og i
udskolingen for specialklasser eller specialskoler for børn.
Der er ikke faste regler for, hvor meget den understøttende undervisning
må reduceres ved hjælp af § 16 b, men den må ikke bortskaffes helt.
I
figur 28
fremgår det, at andelen af skoler, som bruger § 16 b til at
afkorte skoledagens længde, er
faldet med 11 procentpoint
i 2021
sammenlignet med 2020.
I 2021 benytter 54 procent af skolerne § 16 b til at afkorte skoledagens
længde på ét eller flere klassetrin. Faldet kan skyldes, at skolerne i stedet
har anvendt de udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/22 til at afkorte
skoledagens længde, jf.
figur 35.
Figur 28. Andel skoler, der har benyttet folkeskolelovens § 16 b til at
afkorte skoledagens længde på et eller flere klassetrin i indeværende
skoleår (2019-2021)
64 %
65 %
54 %
2019
(n=591)
2020
(n=801)
2021
(n=840)
37
Note:
Skolerne er ikke blevet bedt om at angive, om § 16 b er blevet anvendt i specialklasser.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0038.png
SKOLER, SOM BRUGER
§
16 b, AFKORTER
SKOLEDAGEN FOR BÅDE 1., 2. OG 3. KLASSE
Blandt de skoler, som bruger § 16 b til at afkorte skoledagen, afkorter 72
procent af skolerne i 2021 skoledagens længde for mindst én klasse på
henholdsvis 1., 2. eller 3. klassetrin, jf.
figur 29.
Dette ligger på niveau med andelen i år 2020 (71-72 procent). Brugen af §
16 b er i alle år jævnt fordelt mellem 1., 2. og 3. klassetrin.
Figur 29. Andel skoler, der benytter § 16 b til at afkorte skoledagens længde for mindst én klasse i på 1.-3.
klassetrin (2019-2021)
67 %
71 %
72 %
67 %
71 %
72 %
67 %
72 %
72 %
1. Klasse
2019
Note:
§ 16 b kan primært benyttes i indskolingen, hvorfor der kun er opdaterede tal for disse klassetrin. Skolerne har
ikke angivet, om § 16 b bruges i specialklasser.
2. klasse
2020
2021
3. Klasse
38
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0039.png
SKOLERNE AFKORTER EN STØRRE DEL AF DEN
UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING I 2021
VHA.
§
16 b
Figur 30. Den gennemsnittelige afkortning af den understøttende
undervisning pr. uge, blandt de skoler, der anvender § 16 b i
skoleåret (2019-2021)
Figur 30
viser, hvor stor en andel af den understøttende undervisning, der
i gennemsnit bliver afkortet pr. uge blandt de skoler, der anvender § 16 b.
Som det fremgår af figuren, afkorter 29 procent af de skoler, som benytter
§ 16 b, i gennemsnit den understøttende undervisning med 0-19 procent
pr. uge i 2021.
19 procent af skolerne afkorter i gennemsnit den understøttende
undervisning med 40-59 procent pr. uge. Dette er en stigning på 10
procentpoint fra 2020.
Sammenlignet med de foregående år, er der samlet set en tendens til, at
skolerne afkorter en større del af den understøttende undervisning ved
brug af § 16 b.
Andelen af skoler, der svarer, at de ikke ved, hvor meget de i gennemsnit
har afkortet den understøttende undervisning, er fra 2019 til 2021 faldet
med 17 procentpoint. Dog svarer 19 procent af skolerne fortsat ”ved ikke”.
19 %
28 %
36 %
11%
5%
5%
14 %
5%
Ved ikke
80 % eller
derover
60-79 %
6%
4%
9%
19 %
14 %
14 %
18 %
40-59 %
35 %
31 %
29 %
20-39 %
2019
(n=378)
39
2020
(n=524)
2021
(n=451)
0-19 %
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0040.png
KOMMUNALBESTYRELSEN BESLUTTER
OFTERE SELV, OM SKOLERNE MÅ BRUGE
§16
b
SAMMENLIGNET MED TIDLIGERE ÅR
Kommunalbestyrelsen kan enten godkende, at skolerne anvender
§ 16 b,
eller give kompetencen til godkendelse til anden side.
I
2021 angiver 59 procent af skolerne, at kommunalbestyrelsen har
godkendt brugen af
§ 16 b, jf.
figur 31.
Dette er en stigning på
22
procentpoint sammenlignet med 2020.
Tilsvarende angiver færre skoler, at
kommunalbestyrelsen har givet kompetencen til godkendelse til anden side
i dette skoleår (31 procent i 2021 sammenlignet med 48 procent i 2020).
Figur 31. Godkendelse af anvendelsen af § 16 b til at afkorte
skoledagens længde
Kommunalbe-
styrelsen har
givet
kompetencen til
godkendelse til
anden side
Kommunalbe-
styrelsen har
godkendt
anvendelsen af
§ 16 b
Ved ikke
Figur 32
viser, at blandt de skoler, hvor kommunalbestyrelsen har givet
kompetencen til at godkende anvendelsen af § 16 b til anden side, giver
knap halvdelen af skolerne kompetencen til skolelederen og/eller
skolebestyrelsen i 2021.
Figur 32. Hvem kommunalbestyrelsen har givet kompetencen til at
godkende anvendelsen af § 16 b til (2021, mulighed for flere svar)
49 %
57 %
48 %
35 %
46 %
33 %
59 %
37 %
31 %
4%
15 %
7%
10 %
Den enkelte
skolebestyrelse
Den enkelte
skoleleder
Den kommunale
forvaltning
Et udvalg under
kommunalbestyrelsen
40
2019
(n=378)
2020
(n=524)
2021
(n=451)
N =267. Note: Figur 32 er baseret på respondenter, der har svaret ‘Kommunalbestyrelsen har givet kompetencen til
godkendelse til anden side i figur 31.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0041.png
SKOLERNE ANVENDER I HØJERE GRAD
§16
b
TIL AT UNDERSTØTTE LÆRING OG TRIVSEL
SAMMENLIGNET MED TIDLIGERE
Skolernes hyppigste årsag til at anvende § 16 b i 2021 er at understøtte
elevernes faglige udvikling ved yderligere differentieret undervisning (78
procent af skolerne angiver dette).
Sammenlignet med de foregående år, angiver 14-17 procentpoint flere
skoler i 2021, at de anvender § 16 b for at sikre klassens trivsel.
En større andel skoler tilkendegiver også i år, at formålet er at understøtte
elevernes generelle faglige udvikling. I 2021 gælder det for 75 procent af
skolerne, og i 2020 var det 65 procent af skolerne.
34 procent af skolerne angiver i år, at brugen af paragraffen giver
skolernes mulighed for at løse specifikke problemstillinger, som fx
mobning, fordi de kan have flere voksne i klassen.
Dette er på niveau med
det foregående år.
Blandt de fem procent, der har svaret ”andet”, nævnes blandt andet
understøttelse af nyere fag, flere to-lærer timer og mindre
sammenlæsning.
Figur 33. Formålet med at anvende § 16 b til at afkorte skoledagens længde (2019-2021) (mulighed for flere svar)
78 %
2019
(n=378)
2020
(n=524)
2021
(n=451)
69 %
68 %
59 %
65 %
75 %
55 %
56 %
72 %
37 %
35 %
34 %
8%
3%
Andet
5%
Understøtte elevernes faglige
udvikling ved yderligere
differentieret undervisning
Understøtte elevernes generelle
faglige udvikling
Sikre klassens trivsel
Understøtte løsning af specifikke
problemstillinger
41
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0042.png
SKOLERNE BRUGER FORTSAT BÅDE LÆRERE OG
PÆDAGOGER TIL TO-VOKSENUNDERVISNING
§ 16 b kan bruges til at skabe yderligere faglig støtte og undervisnings-
differentiering ved at konvertere den understøttende undervisning til
eksempelvis flere voksne i undervisningen.
Figur 34
viser hvilke personalegrupper, der hyppigst anvendes ved
bemanding af flere voksne i klassen.
Størstedelen af de skoler, som benytter sig af § 16 b til at afkorte
skoledagens længde, angiver, at de
både
anvender lærere og pædagoger
ved bemanding med flere voksne i klassen. Det gælder 62 procent i 2021.
I 2021 angiver 21 procent af skolerne, at de udelukkende anvender lærere,
mens fire procent angiver, at de udelukkende anvender pædagoger til
bemanding af flere voksne i klassen.
Figur 34. Personalegrupper, der anvendes ved bemanding af flere voksne i klassen, når der er sket en afkortning af skoledagens længde på baggrund af §
16 b (2019-2021)
64 %
54 %
2019
(n=378)
2020
(n=524)
2021
(n=451)
Både lærere og pædagoger
Udelukkende lærere
62 %
27 %
21 %
21 %
8%
8%
8%
5%
2%
4%
6%
6%
Andet
5%
Både lærere, pædagoger og andet
personale med relevante
kvalifikationer
Udelukkende pædagoger
Note:
Andet-kategorien dækker over følgende svarmuligheder: ”Udelukkende andet personale med relevante kvalifikationer”, ” Både lærere og andet personale med relevante kvalifikationer”, ” Både pædagoger og andet personale med
relevante kvalifikationer” og ”Ved ikke”
42
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0043.png
HVER FJERDE SKOLE ANGIVER UDVIDEDE
FRIHEDSGRADER SOM ÅRSAG TIL IKKE AT
BENYTTE § 16 b
Blandt de skoler, der ikke har benyttet sig af folkeskolelovens § 16 b til at
afkorte skoledagen, svarer størstedelen (58 procent) i 2021, at det ikke
har været relevant for dem, jf.
figur 35.
Dette er et fald på 26
procentpoint sammenlignet med
2020.
Faldet kan skyldes, at skolerne i skoleåret 2021/2022 har haft mulighed
for
at afkorte skoledagen ved hjælp af de udvidede frihedsgrader. I alt
angiver
26 procent af de skoler, der ikke har benyttet sig af folkeskolelovens § 16
b, at de i stedet har benyttet udvidede frihedsgrader.
Figur 35. Årsager til at § 16 b ikke er benyttet til at afkorte skoledagens længde (2019-2021)
89 %
84 %
58 %
2019
(n=213)
2020
(n=277)
2021
(n=337)
Skolen har i stedet benyttet de
udvidede frihedsgrader til at afkorte
skoledagens længde
26 %
3%
Det har ikke været relevant for skolen
at benytte § 16 b
3%
1%
8%
13 %
15 %
Skolen har fået afslag på at benytte §
16 b
Ved ikke
43
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0044.png
6.c ANVENDELSE AF FOLKESKOLELOVENS § 16 d
44
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0045.png
FÆRRE SKOLER ANVENDER
§
16 d TIL AT
AFKORTE SKOLEDAGENS LÆNGDE
Med skoleåret 2019/20 trådte folkeskolelovens § 16 d i kraft. Den giver
mulighed for at forkorte skoledagens længde på 4.-9. klassetrin med
henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende
personaleforbrug i undervisningen eller til at give plads til
konfirmationsforberedelser. Undervisningen kan forkortes med op til to
ugentlige undervisningstimer.
Figur 36. Andel skoler, der har benyttet folkeskolelovens § 16 d til at
afkorte skoledagens længde på et eller flere klassetrin (2019-2021)
Figur 36
viser, at 54 procent af skolerne har benyttet muligheden i
folkeskolelovens § 16 d til at afkorte skoledagens længde på mindst et
klassetrin i 2021. Dette er en mindre andel af skolerne end i 2020, hvor 79
procent af skolerne benyttede § 16 d. Dette fald kan skyldes, at skolerne i
stedet har anvendt de udvidede frihedsgrader i skoleåret 2021/22 til at
afkorte skoledagens længde, jf. kapitel 6.a.
74 %
79 %
54 %
2019
(n=591)
45
2020
(n=801)
2021
(n=840)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0046.png
SKOLER, SOM BRUGER
§
16 d, AFKORTER
FORTSAT SKOLEDAGEN FOR ALLE KLASSETRIN
PÅ MELLEMTRINNET OG I UDSKOLINGEN
Figur 37
viser på hvilke klassetrin, skolerne har benyttet § 16 d til at
afkorte skoledagens længde.
Blandt de skoler, der har valgt at benytte § 16 d, har 94-96 procent mindst
én klasse på 4.-9. klassetrin, som har fået afkortet skoledagen i 2021.
Dette er samme andel som i 2020.
Som det fremgår af figuren, gør skoler, som benytter § 16 d til at afkorte
skoledagens længde, det ofte på tværs af alle klassetrin på mellemtrinnet
og udskolingen.
Figur 37. Klassetrin som skoler benytter § 16 d til at afkorte skoledagens længde (angivet for mindst én klasse
på hvert klassetrin)
93 %
97 % 97 %
92 %
96 % 96 %
90 %
95 %
95 %
72 %
94 % 95 %
70 %
93 % 94 %
68 %
93 %
94 %
4. klasse
5. klasse
6. klasse
2019
2020
7. klasse
2021
8. klasse
9. klasse
46
Note:
N (2021): 440 for 4. klasse, 441 for 5. klasse, 441 for 6. klasse, 357 for 7. klasse, 356 for 8. klasse, 354 for 9. klasse
N (2020): 434-638 for mellemtrin, 480-487 for udskoling
N (2019): 434 for mellemtrin, 433 for udskoling
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0047.png
SKOLERNE AFKORTER EN LIGE STOR ANDEL AF
DEN UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING PÅ
TVÆRS AF KLASSETRIN MED
§
16 d
§ 16 d giver mulighed for at forkorte skoledagens længde med op til to
ugentlige undervisningstimer på 4.-9. klassetrin, svarende til 80 timer over
hele skoleåret, hvis skoleåret udgør 40 uger.
Figur 38
viser, at 35-39 procent af skolerne har afkortet mellem 61 og 80
timer over hele skoleåret ved hjælp af § 16 d, svarende til lidt under 2
timer pr. uge.
Cirka 10 procent af skolerne har afkortet mere end 80 timer over hele
skoleåret ved hjælp af § 16 d. Det kan skyldes, at nogle skoler har et
skoleår på mere end 40 uger.
Figur 38: Gennemsnitligt antal af timer som skoledagens afkortes med ved hjælp af § 16 d i skoleåret 2021/2022
39 %
37 %
37 %
38 %
35 %36 %
31 % 32 % 30 %
29 %
29 %
29 %
21 %
20 % 21 %
19 %
18 %
16 %
1 %2 %1 %1 %
1 %
2 %
1-20 timer over hele
skoleåret
21-40 timer over hele
skoleåret
41-60 timer over hele
skoleåret
10 %
11 %
11 %
10 %
8 %7 %
2 %3 %3 %3 %2 %2 %
Ved ikke
61-80 timer over hele
skoleåret
Mere end 80 timer over
hele skoleåret
4. klasse (n=425)
5. klasse (n=423)
6. klasse (n=418)
7. klasse (n=339)
8. klasse (n=335)
9. klasse (n=334)
Eksempel:
Hvis skolen i gennemsnit har afkortet den understøttende undervisning med 1 time pr. uge, svarer det til cirka 40 timer over hele skoleåret, hvis skoleåret udgør 40 uger.
47
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0048.png
SKOLERNE KONVERTERER FORTSAT TIMERNE
TIL TO-VOKSENUNDERVISNING
Igen i 2021 benytter størstedelen af skolerne den konverterede tid fra § 16
d til to-voksenundervisning, jf.
figur 39.
Det gælder for 95 procent af
skolerne i 2021. 30 procent af skolerne konverterer en del af tiden til
konfirmationsforberedelse i 2021, hvilket er en stigning på ni procentpoint
siden 2020.
I 2021 konverterer 22 procent af skolerne tiden til turboforløb, hvilket er
på niveau med tidligere år.
Blandt de otte procent, der svarer ”andet”, nævnes blandt andet co-
teaching, elevsamtaler, fagdage og samlæsning.
Figur 39. Aktiviteter som gennemføres på skolen, som følge af den tid der er konvertereret i forbindelse med anvendelse af § 16 d (mulighed for flere
svar)
94 % 94 % 95 %
28 %
21 %
30 %
20 % 21 % 22 %
10 % 9 % 11 %
Yderligere pædagog- og
lærerressourcer til
bevægelsesaktiviteter
2019
(n=434)
2020
(n=646)
11 % 11 % 10 %
Yderligere pædagog- og
lærerressourcer til åben
skole
14 %
12 %
10 %
Særlige talentforløb
11 % 11 % 8 %
Andet
To-voksenundervisning
Konfirmationsforberedelse
Turboforløb
48
2021
(n=453)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0049.png
7. SKOLEBESTYRELSENS INVOLVERING I
SKOLERNES SKEMAER
49
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0050.png
80 PROCENT AF SKOLEBESTYRELSERNE HAR
VÆRET INVOLVERET I SKOLESKEMAER I 2021
Siden 2017 har skolelederen skullet forelægge det kommende års skemaer
for skolebestyrelsen med henblik på, at skolebestyrelsen kan afgive en
udtalelse herom (jf. folkeskolelovens § 45, stk. 4).
Figur 40
viser, at 80 procent af skolerne angiver, at skolebestyrelsen har
været inddraget i udformningen af skoleskemaerne for skoleåret 2021/22 i
enten meget stort omfang, stort omfang eller i mindre omfang. Det er
samme niveau som i 2020 (79 procent).
23 procent af skolerne vurderer i 2021, at skolebestyrelsen i stort omfang
har været inddraget i skoleskemaernes udformning, hvilket er fem
procentpoint flere end i 2020. Derimod angiver 17 procent, at
skolebestyrelsen slet ikke har været inddraget.
Det må derfor formodes, at knap hvert femte skole ikke får inddraget
skolebestyrelsen i skemalægningen af undervisningen, hvilket skolelederen
er forpligtet til at gøre.
Figur 40. Inddragelse af skolebestyrelsen i udformningen af skole-
skemaerne i dette skoleår
57 %
56 %
53 %
24 % 23 %
18 %
5 %3 %4 %
I meget stort
omfang
I stort omfang
I mindre omfang
2020
(n=814)
17 %
17 %
13 %
2 %5 %2 %
Slet ikke
2021
(n= 840)
Ved ikke
2019
(n=588)
50
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0051.png
SKOLEBESTYRELSENS INDDRAGELSE GIVER I
VARIERENDE OMFANG ANLEDNING TIL
ÆNDRINGER I SKEMAER
Blandt de 80 procent af skolerne, hvor skolebestyrelsen indgår i
udformningen af skoleskemaerne, angiver 37 procent i 2021, at
inddragelsen af skolebestyrelsen i varierende omfang har givet anledning til
ændringer i skemaerne, jf.
figur 41.
Sammenlignet med 2020 svarer fem procentpoint flere af skolerne i 2021,
at inddragelsen af skolebestyrelsen ”i meget stort omfang” og ”stort
omfang” har givet anledning til ændring af skemaerne.
Figur 41. Omfanget af ændringer i skemaerne, som følge af
skolebestyrelsen inddragelse
66 %
63 %
59 %
32 %
28 % 27 %
6 %4 %8 %
I stort omfang I mindre omfang
2019
(n=497)
2020
(n=640)
Slet ikke
2021
(n=675)
2 %1 %2 %
I meget stort
omfang
0 %2 %1 %
Ved ikke
51
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0052.png
8. PRIORITERING AF MIDLER TIL
KVALITETSLØFT AF UNDERSTØTTENDE
UNDERVISNING
52
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0053.png
KVALITETSLØFT AF UNDERSTØTTENDE
UNDERVISNING PRIORITERES FORTSAT TIL
VARIATION I UNDERVISNINGSMETODER
Den politiske aftale fra januar 2019 om ”Folkets skole: Faglighed, dannelse
og frihed justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole”
tilførte nye midler til et kvalitetsløft af den understøttende undervisning.
Figur 42
viser, at skolerne i 2021 oftest prioriterede midlerne til større
variation i undervisningsmetoder, styrkelse af lektiehjælp og faglig
fordybelse samt bedre sammenhæng mellem fag og obligatoriske emner.
Disse områder blev også prioriteret højest i 2020, men 7 procentpoint flere
har prioriteret større variation i undervisningsmetoder i 2021 end i 2020.
Skolerne, som har svaret ”andet”, angiver blandt andet, at midlerne er
prioriteret til co-teaching, holddannelse, støtte til elever med særlige
behov, trivselsindsats og læseløft.
Fire procent af skolerne svarer i 2021, at de ikke har fået tilført midler til
kvalitetsløft. Til sammenligning svarede 10 procent af skolerne det samme
i 2020.
Figur 42. Prioriterede områder i forhold til de tilførte midler til kvalitetsløft af den understøttende undervisning (muligt at vælge flere svar)
47 %
40 %
28 %
20 %
29 %
34 %
28 %
33 %
31 %
25 %
18 %
32 %
30 %
20 % 22 %
15 % 14 %
8%
21 %
14 %
7%
10 %
4%
Skolen har ikke fået
tilført midler til
kvalitetsløft
29 %
Større variation i de
anvendte
undervisningsmetoder
Styrkelse af
lektiehjælp og faglig
fordybelse
Bedre sammenhæng
Øget fokus på
med fagene og de
bevægelsesaktiviteter.
obligatoriske emner
2019
(n=591)
Styrket samarbejde
omkring åben skole
2021
(n=840)
Andet
Ved ikke
53
2020
(n=814)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0054.png
KVALITETSLØFT AF UNDERSTØTTENDE
UNDERVISNING UDMØNTES FORTSAT MEST
TIL TO-VOKSENUNDERVISNING
Figur 43
viser, at blandt de skoler, der har fået tilført midler til
kvalitetsløft af den understøttende undervisning, angiver størstedelen (87
procent) i 2021, at midlerne er brugt til to-voksenundervisning. Dette er 12
procentpoint flere end i 2020.
55 procent af skolerne har brugt midlerne til
holddannelse, og 37 procent
til undervisning tilpasset de enkelte elevers faglige udvikling.
Skolerne som har svaret ”andet”, angiver blandt andet, at skolen har
udmøntet midlerne til individuelle elevudviklingssamtaler, større udbud af
valgfag, længere bevægelsesbånd og trivselsfremmende aktiviteter.
Figur 43. Skolernes udmøntning af midlerne til kvalitetsløft af den understøttende undervisning (muligt at vælge flere svar)
87 %
70 %
75 %
55 %
49 %
51 %
34 % 34 % 37 %
14 %
8 % 12 %
To-voksenundervisning
Holddannelse
Undervisning tilpasset de
enkelte elevers forskellige
faglige udvikling mv
Færre elever pr.
underviser
8% 4% 6%
Øget tid til planlægning af
og opfølgning på den
understøttende
undervisning
9% 9%
4%
5% 4% 3%
Andet
Ved ikke
54
2019
(n=422)
2020
(n=736)
2021
(n=804)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0055.png
9. METODE OG REPRÆSENTATIVITET
55
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0056.png
METODE
Dataindsamling
Populationen omfatter
alle danske folkeskoler med undervisning på
1.–9. klassetrin,
svarende til 1.167 skoler og skoleafdelinger. I 2021 og
2020 er data indsamlet fra hver enkelt skoleafdeling, mens data blev
indsamlet på hovedskoleniveau i de forudgående undersøgelsesår. En
skoleafdeling er en institution underlagt en juridisk enhed (en hovedskole)
med mindst én anden afdeling. Ved tidligere undersøgelser kan der være
en risiko for, at forskellig praksis mellem afdelinger ikke er afspejlet i
besvarelsen fra hovedskolen. Da der er tale om få besvarelser i den
samlede mængde, vurderes det ikke at påvirke sammenligneligheden på
tværs af undersøgelsesårene.
Oplysningerne om, hvornår skoledagen slutter for de enkelte klasser, er
indsamlet i
perioden den 30. august-22. september 2021
med
udgangspunkt i klasseskemaer for uge 35. Data er indsamlet via et
webbaseret spørgeskema, som alle skoler blev inviteret til at deltage i, via
en e-mail til skolens hovedpostkasse. Spørgeskemaerne er besvaret af en
repræsentant fra skolens ledelse, en administrativ medarbejder eller andre,
der har overblik over skolens undervisningstid.
Dataindsamlingen er i 2021 gennemført af Styrelsen for It og Læring.
Rapporten er udarbejdet i samarbejde mellem Styrelsen for It og Læring og
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Datagrundlag
Datagrundlaget består af
besvarelser fra 840 skoler,
som har besvaret
det fulde spørgeskema, svarende til
72 procent af populationen.
For at reducere skolernes besvarelsestid, blev der i spørgeskemaet alene
stillet uddybende spørgsmål til sene skoledage på i alt tre klassetrin på
skolen (én i hhv. indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen).
56
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0057.png
BESKRIVELSE AF SKOLERNE OG DERES
REPRÆSENTATIVITET
Der indgår 840 skoler fra alle landets kommuner i årets undersøgelse.
Tabel 4
viser skolernes fordeling på de fem regioner. Som det fremgår,
svarer fordelingen i meget høj grad til skolernes faktiske fordeling i landet.
Tabel 5
viser størrelsen på de deltagende skoler, opgjort på antal klasser på
hele skolen. Der er en svag tendens til, at relativt mindre skoler er lidt
overrepræsenteret.
Den anvendte fremgangsmåde og den høje svarprocent giver alt i alt
grundlag til at formode, at undersøgelsens resultater er repræsentative for
alle landets folkeskoler med undervisning på 1.-9. klassetrin.
Tabel 4. Folkeskoler opdelt på region
Region
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
Total
Stikprøve – Stikprøve – Population –
Antal skoler
Procent Antal skoler
164
225
114
130
207
840
20%
27%
14%
15%
25%
100%
246
304
147
190
277
1167
Population Difference -
- Procent procentpoint
21%
26%
13%
16%
24%
100%
-1%
1%
1%
-1%
1%
Tabel 5. Folkeskoler opdelt
skolestørrelse
Antal
klasser, 1.-
9. klassetrin
1-9 klasser
10-19 klasser
20-29 klasser
30 klasser
eller flere
Total
Stikprøve –
Antal skoler
208
286
262
84
840
Stikprøve – Population –
Procent Antal skoler
25%
34%
31%
10%
100%
264
285
409
213
1171
Population - Difference -
Procent procentpoint
23%
24%
35%
18%
100%
2%
9%
-4%
-8%
Note:
Populationen af skoler er baseret på Styrelsen for It og Lærings Institutionsregister fra august 2021.
57
Note:
Populationen af skoler er baseret på Danmarks Statistiks Elevregister 2020, og opgørelsen over klassetal er
behæftet med en vis usikkerhed.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 76: Orientering om rapport om kortlægning af sene skoledage i 2021, fra børne- og undervisningsministeren. (Fortrolig indtil onsdag den 12. januar, hvor rapporten og nyheden offentliggøres)
2510555_0058.png
SJÆLDNE SKEMASKIFT UNDERSTØTTER
DATAVALIDITET
På grund af skolernes håndtering af Covid-19
blev kortlægningen i 2020
gennemført i uge 43,
mens den de øvrige år er gennemført i uge 35.
Grundet den tidsmæssige forskel og skolernes fortsatte håndtering af
Covid-19, skal det bemærkes, at sammenligninger over tid er behæftet
med usikkerheder. Det gælder særligt de steder, hvor spørgsmålene
handler om skolens skemalægning i den pågældende uge.
Som det fremgår af
tabel 6,
har de fleste skoler dog det samme skema
hele året, og kun en mindre andel får nye skemaer oftere end hvert halve
år. Dette indikerer, at undersøgelsens resultater formentlig ikke vil ændre
sig afgørende, alt efter hvornår på skoleåret undersøgelsen gennemføres.
At over halvdelen af skolerne har samme skema hele året og yderligere lidt
over hver femte kun skifter skema en gang om året vidner om, at
skoleskemaerne generelt ikke varierer meget i løbet af året. Det er dermed
kun for de 17 procent af skolerne, som skifter skoleskema mere end en
gang om året, at det kan have betydning for billedet af skoledagen på den
enkelte skole og det enkelte klassetrin på skolen, hvornår på året
kortlægningen af skoledagens længde gennemføres.
På et aggregeret niveau har sådanne udsving dog tendens til at udligne sig,
og det kan derfor med rimelighed forventes, at hvis nogle skoler skifter
skema, så eleverne får en lidt kortere uge vil andre skoler skifte skema, så
eleverne på disse skoler får en lidt længere uge.
Tabel
6.
Hyppighed af skemaskift
Procent 2021
(n= 840)
Procent 2020
(n= 814)
Procent 2019
(n=588)
Hyppighed for nye skemaer
Klasserne har det samme skema hele
skoleåret
Klasserne får nyt skema hvert halve år
Klasserne får nyt skema tre-fire gange
om året
Klasserne får nyt skema hver måned
Klasserne får nyt skema hver uge / de
følger ét skema i lige uger og et andet
skema i ulige uger
Andet
Total
64%
20%
7%
0%
62%
22%
6%
1%
62%
22%
7%
0%
2%
1%
2%
8%
100%
7%
100%
8%
100%
58