Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2504061_0001.png
Sammenligning af tilskud i alt til stx og hhx
(Baseret på FFL22)
9. december 2021
1. Baggrund
Notatet er udarbejdet af partner og seniorrådgiver Hjarn v. Zernichow Borberg fra rådgivnings- og
videnshuset Cphfacilitation med henblik på at sammenligne tilskuddet til den almengymnasiale ud-
dannelse stx med tilskuddet med den erhvervsgymnasiale uddannelse hhx på baggrund af FFL22.
Analysen tager udgangspunkt i §20.42, herunder §20.42.02 og §20.41, herunder §20.41.01. Derefter
er der også set på §20.42.05 versus §20.41.05 samt §20.48.02.10-§20.48.02.20 versus §20.38.02.15
og §20.38.02.25
2. Konklusion
Forskellen mellem STX og HHX er 9.105 kr pr. årselev
(76.130 kr. – 67.025 kr., jævnfør FFL22).
o
Forskellen i tilskud pr. årselev svarer til 13,6 %
o
Forskellen i tilskud pr. årselev er øget fra 2020 til 2022
o
Et ensartet taxameter for STX og HHX ville være 73.650 kr. pr. årselev - alternativt skal der
findes ca. 150 mio kr årligt til at udligne forskellen
o
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 71: Henvendelse af 17/12-21 fra Niels Brock, Aarhus Business College og IBC Kolding om uligheden i gymnasiers økonomiske rammevilkår
2504061_0002.png
3. Analyse
Først er der set på de store beløb til de henførebare udgifter til henholdsvis i §20.42.02 (stx) og i
§20.41.01 (hhx). Derefter er der også set på særtilskud i §20.42.05 og §20.41.05 samt grundtilskud
og udkantstilskud i §20.48.02.10-§20.48.02.20 og i §20.38.02.15 samt i §20.38.02.25.
Sammenligning af henførebare tilskud til stx og hhx
Tabel 1 viser, at der på FFL22 er en forskel i tilskuddet til den erhvervsgymnasiale uddannelse hhx
og den almengymnasiale uddannelse stx på 9.105 kr. pr. årselev (76.130 kr. – 67.025 kr.). Forskellen
på 9.105 kr. svarer til 13,6 procent. En sammenligning med R2020 (regnskab) med FFL2022 (Forslag
til Finanslov) viser, at forskellen i tilskud pr. årselev er øget fra 10,9 procent i 2020 til 13,6 procent i
2022.
Tabel 1 Tilskud til stx og hhx i FFL2022 og forskellen i tilskud i faktiske kroner og i procent
FFL2022
2022-pl
Tilskud i kr.
Årselever
Tilskud pr. årselev i kr.
Forskel i procent
§20.42.02
stx
5.683.900.000
74.660
76.130
§20.41.01
hhx
1.874.100.000
27.961
67.025
Forskel
9.105
13,6
R2020
§20.42.02
2022-pl
stx
Tilskud i kr.
5.716.700.000
Årselever
77.590
Tilskud pr. årselev i kr.
73.678
Forskel i procent
Kilde: FFL22, §20.41.01, side 155 og §20.42.02, side 159-160.
§20.41.01
hhx
1.847.500.000
27.807
66.440
Forskel
7.238
10,9
Tabel 2 viser, hvilke udgiftsområder som er omfattet af §20.42.02 og i §20.41.01. Som det ses af tabel
2, så er langt de fleste udgiftsområder dækket under begge paragraffer, eksempelvis undervisnings-
udgifterne. Omvendt er der også forskelle, eksempelvis tilskud til A-fag. Udgangspunktet for analy-
sen er, at udgifter i alt under §20.42.02 sammenlignes 1:1 med udgifter i alt under §20.41.01.
Tabel 2 Hvad er inkluderet i §20.42.02 og i §20.41.01?
§20.42.02 (stx)
§20.41.01 (hhx)
Taxameter undervisningsudgifter
Taxameter undervisningsudgifter
Taxametertilskud fællesudgifter
Taxametertilskud fællesudgifter
Aktivitetsbestemt bygningstaxameter
Aktivitetsbestemt bygningstaxameter
Færdiggørelsestaxameter
Færdiggørelsestaxameter
Socialt taxameter
Socialt taxameter
Henvisningstaxameter
Henvisningstaxameter
Tilskud til A-fag (Fysik, kemi, biologi, bioteknologi,
geovidenskab og musik)
Regionaliseringsfaktor
Regionaliseringsfaktor
Momstillægsfaktor
Momstillægsfaktor
Studieretning græsk/latin Sorø Akademis Skole
Kilde: FFL22, §20.41.01, side 154-157 og §20.42.02, side 158-162.
1
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 71: Henvendelse af 17/12-21 fra Niels Brock, Aarhus Business College og IBC Kolding om uligheden i gymnasiers økonomiske rammevilkår
2504061_0003.png
Tabel 3 viser beregningen af et ensartet tilskud for stx og hhx baseret på udgifterne til tilskud og
årselever i FFL22 vedrørende §20.42.02 og §20.41.01, jævnfør tabel 1. Beregningen giver et ensartet
tilskud på 73.650 kr. pr. årselev.
Tabel 3 Beregning af ensartet tilskud for stx og hhx
FFL2022
Samlet tilskud i kr. stx og hhx fra tabel 1
Samlet antal årselever stx og hhx fra tabel 1
Tilskud pr. årselev i kr.
Kilde: Tabel 1.
2022-pl
7.558.000.000
102.621
73.650
Særtilskud
Baggrunden for at medtage disse paragraffer i analysen er, at de fremgår af samme hovedparagraffer
§20.42 og §20.41. §20.42.05.10 og §20.41.05.10 omhandler særtilskud til henholdsvis de almengym-
nasiale uddannelser og erhvervsgymnasiale uddannelser. For førstnævnte paragraf indgår også tilskud
til eksempelvis hf, Dertil kommer, at tilskuddet kun udgør henholdsvis 21,3 mio.kr. og 2 mio.kr.,
jævnfør FFL22. På baggrund af ovenstående ses der bort fra disse tilskud i sammenligningen af til-
skuddene.
Selvom disse tilskud ikke er omfattet af selve sammenligningen af tilskud i alt, så bør det
ikke
afholde
fra at harmonisere disse tilskud til de to skoleformer.
Grundtilskud og udkantstilskud
§20.48.02.10-§20.48.02.20 omhandler grundtilskud og udkantstilskud til institutioner med almen-
gymnasiale uddannelser. Tilskuddene er henholdsvis 455,2 mio.kr. og 84,3 mio.kr., jævnfør FFL22.
§20.38.02.15 og §20.38.02.25 omhandler grundtilskud og udkantstilskud til institutioner med er-
hvervsrettet uddannelser. Tilskuddene er henholdsvis 338,4 mio.kr. og 39,4 mio.kr., jævnfør FFL22.
Med visse forbehold for, at antallet af årselever kan variere mellem institutionerne både inden for stx
og hhx og således også mellem de to skoleformer, og som gavner mindre skoler og skoler i udkants-
områder, så ligger minimumstilskud, eksempelvis geografisk grundtilskud på 1 mio.kr., og maksi-
mumsbeløb pr. årselev, mellem 11.060 kr. (almen) – 11.290 kr. (erhvervsrettet), tæt på hinanden.
Dertil kommer, at tilskuddene automatisk også tilgår andre uddannelsesretninger på de samme insti-
tutioner, og grundtilskud og udkantstilskud til stx og hhx ikke kan isoleres. På baggrund af ovenstå-
ende ses der bort fra disse tilskud i sammenligningen af tilskuddene.
Der kan være mindre beløb, eksempelvis §20.38.02.60, tilskud til små erhvervsskoler, hvor man kan
argumentere for, at et sådan beløb bør indgå i sammenligningen. I lyset af, at der også ses bort fra
grundtilskud og udkantstilskud ses der bort fra disse tilskud i sammenligningen af tilskuddene.
Selvom disse tilskud ikke er omfattet af selve sammenligningen af tilskud i alt, så bør det
ikke
afholde
fra at harmonisere disse tilskud til de to skoleformer.
2