Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2497250_0001.png
LEDERSAMRÅDET.DK
-for STU & VSU i Danmark
VSU i Danmark
Til Undervisningsministeren, uddannelsesordførere og undervisningsordførere
Vedr. revision af lov om ungdomsuddannelse til unge med særlige behov (STU) – december 2021
Vi henvender os på vegne af Det Kommunale Ledersamråd for STU og VSU i Danmark, som
repræsentant for de offentlige udbydere af STU.
Samrådet består af ledere ved kommunale institutioner, der varetager specialundervisning for unge
og voksne i henhold til lov om specialundervisning for voksne (VSU) og/eller lov om
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU).
Lederne i samrådet repræsenterer: kontinuitet indenfor - omfattende viden om - og stor indsigt i -
specialundervisningsområdet gennem 40 år med voksenspecialundervisning og snart 15 år med Den
Særlig Tilrettelagte Ungdomsuddannelse, tidligere forankret på de amtskommunale skoler, nu på de
kommunale specialundervisningscentre / specialundervisnings-institutioner.
Det kommunale Ledersamråd ser følgende muligheder i en reform af STU lovgivningen.
1. Vi ønsker en understregning af retskravet.
Unge i målgruppen til STU skal have samme ret og tilgængelighed til uddannelse i alle
kommuner, som andre unge på en ungdomsuddannelse.
Vi ønsker, at der er en forpligtigelse til oplysning om STU tilbud til unge i målgruppen samt
levering af uddannelsen til de, der ønsker det. Dette kan ikke erstattes af et tilbud efter SEL
§103, SEL §104 eller anden beskæftigelse.
Der er ingen nederste grænse for målgruppen til STU. Alle skal have adgang til uddannelse.
2. Vi ønsker en kommunalt forankret STU med mulighed for driftsoverenskomster
Unge på STU (og deres forældre) skal opleve en sammenhængende indsats og mærke
intentionen i den kommunale ungeindsats (KUI). I en kommunalt forankret STU er vi tæt på og
har let adgang til relevante samarbejdsparter i familiecenter, jobcenter, misbrugsbehandling og
myndighedsafdeling m.m.
Vi har som kommunal STU også en nem adgang til at trække på kompetencer i forhold til tale,
høre, synsproblematikker eller teknologiske løsninger (f.eks. inden for Alternativ Supplerende
Kommunikation – ASK) i gennem de kommunale kommunikationscentre. Dertil let adgang til
kompetencer hentet i voksenspecialundervisningen.
På målgruppens vegne ønsker vi høj grad af læringsudbytte og kompetenceudvikling – så langt
som de unge overhovedet kan nå – gennem deres 3 år på ungdomsuddannelse.
Dersom en kommune ikke selv har et STU tilbud, skal det være muligt for kommunen at indgå
driftsoverenskomst med eksterne udbyder (kommunale eller private) efter nærmere specificeret
krav.
3. For målgruppen til STU ønsker vi fokus på ungdomsliv og dannelse
De unges liv er ikke kun ungdomsuddannelse. Det er også fritidsliv, foreningsliv og socialt liv.
For at sikre at denne målgruppe af unge har et netværk efter endt uddannelse, kræver det en
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Henvendelse af 9/12-21 fra det Kommunale Ledersamråd om revision af STU lovgivningen
2497250_0002.png
nærhed i uddannelse – at de skaber netværket der, hvor de bor. En opmærksomhed på den
unges hele liv – og på de handlemuligheder det giver efter endt uddannelse.
En STU skal have størrelse og indhold til at kunne opfylde alle fire elementer i uddannelsen:
personlig, social og faglig udvikling og en mulighed for praktik. Der skal være et forpligtende
ungemiljø på uddannelse, hvor de unge kan spejle sig i hinanden. Se ligheder og forskelligheder
og se nye muligheder i mangfoldigheden.
4. Vi ønsker fokus på brobygning (før og efter STU) og afklaring undervejs til livet efter
uddannelse
Kvalificeret overgang fra grundskole via samarbejde med den afgivende skole så udvikling og
kontinuitet sikres. Vi har i kommunerne mulighed for et kontinuerligt og tæt samarbejde med
specialklasser og -skoler.
Målrettet kompetenceudvikling i henhold til forløbsplan. Dette i et tæt samarbejde med UU
vejledningen.
STU er en uddannelse, som er individuelt tilrettelagt i forhold til den enkeltes målsætninger.
Der skal arbejdes progressivt med målsætninger gennem evaluering med den unge, evt.
forældre og UU vejledning.
På tredje årgang af uddannelse ønsker vi en sikring af den unges videre liv gennem et
forpligtende samarbejde omkring afklaringen af forsørgelsesgrundlag og beskæftigelse,
bosituation og muligheder for forenings- og fritidsaktiviteter.
Endvidere støtter vi muligheden for en overbygning til STU, for de unge, som har brug for
længere tid til udvikling.
Med venlig hilsen
Forretningsudvalget for Det Kommunale Ledersamråd for STU og VSU i Danmark
Jesper Bøgild, formand, CSV Vejle
Klaus Munch, næstformand, CKU Vendsyssel
Peer R. Sjørslev, CSU Holbæk
Helle Munk, Uddannelsescenter UIU København
Anna Mette Bonde Pedersen, Ungdomscenter Knudmosen, Herning
Christen Seerup, CSV Odense
Kasper Bøg Meszaros, CSV Odense
Dorthe Kirkeby Bæhrenz, Job og AKTIV Faaborg-Midtfyn
Info: www.ledersamrådet.dk
Kontakt: Formand Jesper Bøgild / mail: [email protected] / tlf: 2114 0259