Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2467661_0001.png
Åben høring om chikane,
trusler om vold
og fysisk vold i grundskolen
Børne- og Undervisningsudvalget
27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0002.png
Lars Peter Andersen,
seniorforsker ved Arbejdsmedicin, Regionshospitalet
Herning og NFA (Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø)
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0003.png
Hyppighed af chikane, trusler og vold i
Folkeskolen
Oplæg 27/10 2021 ved Lars Peter Andersen,
seniorforsker Arbejdsmedicin, Regionshospitalet
Herning og NFA
1 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0004.png
Disposition
Udbredelse af chikane, trusler og vold mod
undervisere i den danske folkeskole
Risiko situationer
Ledere og underviseres bud på forebyggelse
af vold og trusler i Folkeskolen
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0005.png
Kilder til belysning af omfanget af
chikane, trusler og vold i Folkeskolen
Arbejde og Helbred 2012-2018 (NFA)
Undersøgelse af chikane, trusler om vold og
fysisk vold rettet mod undervisningspersonale
i udvalgte folkeskoler (NFA 2018)
Chikane, trusler og vold mod undervisere i
den danske folkeskole (Arbejdsmedicin
Herning, 2021)
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0006.png
Arbejde og Helbred (NFA)
Udsat for trusler eller vold indenfor det seneste år.
Perioden 2012-2018
25
22,8
20,6
20,9
20
15,9
15
19,3
17,7
20,2
13
10
5
0
2012
2014
2016
2018
Trusler
Vold
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0007.png
NFA Undersøgelse i 2018
Deltagelse fra 18 Folkeskoler
særlige udvælgelseskriterier
Data indsamlet sidst i 2017.
Spørgeskema sendt til 1.198 undervisere
632 besvarelser (53 %)
En måling – nemlig 2017.
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0008.png
NFA undersøgelse 2018: Andel i procent
som har været udsat for chikane, trusler
eller vold mindst en gang indenfor det
seneste år
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Chikane
Trusler
Vold
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk
70,2
55
51
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0009.png
Deltagelse fra 105 Folkeskoler
Tilstræbt at være repræsentativt
To målinger: Data indsamlet i efteråret
2018/19 og 2019/20
Spørgeskema sendt 4.935 lærere.
2334 udfyldte spørgeskemaet (svarprocent
47,3%).
Ligeledes indgår 230 ledere
I dag præsenteres resultater fra første måling.
Undersøgelse fra Arbejdsmedicin
(AMK), Herning, 2021
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0010.png
Udsat for chikane, digital chikane,
trusler eller vold mindst en gang
indenfor de seneste år
Underviser
100
90
80
70
60
86,3
82
Leder
50
40
30
20
11,2
10
0
Chikane
Digital chikane
29,4
44,5
38,4
45,2
30,4
Trusler
Vold
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0011.png
Hyppighed i procent af vold og trusler i
3 undersøgelse??
Vold
60
55
51
50
45,2
40
44,5
Trusler
30
20,2
20
20,9
10
0
AH
NFA
AMK
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0012.png
Hyppigst forekomne typer af chikane
indenfor det seneste år
Vedvarende chikane/forstyrrelse i
undervisningen rettet mod dig som
lærer/pædagog
18,2
2,1
5
4,6
Elev har truet med at udtale sig negativt
omkring dig til andre (fx til forældre, andre
undervisere m fl.)
Blive kaldt nedværdige ting (fx luder,
kælling, idiot)
0
Sjældnere
0,5
5,8
4,9
19,7
3,3
5
10
10,6
10,9
15
Dagligt
20
25
28
30
Månedligt
Ugentlig
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0013.png
Hyppigst forekomne typer af digital
chikane
Blive gjort opmærksom på, at du omtales
negativt i lukkede grupper på sociale
medier af forældre
Blive gjort opmærksom på, at du omtales
negativt i lukkede grupper på sociale
medier af elever
Mod din vilje blevet filmet i timerne eller
andre steder på skolen og udstillet på
social medier
0
Sjældnere
Månedligt
4,2
0,3
0,1
0,2
0,2
2,4
0,4
0,2
4,4
1
Ugentlig
2
Dagligt
3
4
5
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0014.png
Hyppigst forekomne trusler indenfor det
seneste år
13,8
4,4
2,9
0,3
25,2
At blive truet med genstande (fx saks,
pegepind,blyant)
At blive råbt ad/ skældt ud på en truende facon
1
8
6,3
9,2
At blive truet med bank
0,3
0
Sjældnere
Månedligt
2,7
2,3
10
Ugentlig
Dagligt
20
30
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0015.png
Hyppigst forekomne typer af vold
20,1
At blive skubbet til
0,4
4,8
2,2
At blive sparket
0,2
4,8
2
20,1
At blive slået
0,4
5,6
2,9
20
0
Sjældnere
5
10
Månedligt
Ugentlig
15
Dagligt
20
25
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0016.png
Opsamling
Mange undervisere er udsat for chikane,
trusler og vold mindst en gang i løbet af et år.
Især er hyppigheden af chikane høj.
De færreste udsættes dog dagligt/ugentlig
for vold og trusler.
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0017.png
Hvilke type skolestørrelse
0-200
50
45,3
201-400
401-600
600-
40
37,4
37,2
30,6
30
23
20
16,4
19,1
17,4
18,5
22,1
19,2
17,1
10
4,3
5,4
4,3
4,7
0
Chikane
Digital chikane
Trusler
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk
Vold
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0018.png
Hvilke aldersgruppe?
Chikane, trusler og vold forekommer hyppigst i....
50
45
40
35
30
25
20
15
10
10,7
24,6
19,8
45
5
0
Indskoling
Mellemtrin
Udskoling
Ingen vold
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0019.png
På hvilket tidspunkt?
Chikane, vold og trusler forekommer hyppigst...
40
35,7
30
21,2
20
15,2
10
13,2
14,7
0
Om formiddagen i
undervisningen
Om formiddagen i
frikvarter (eller
lign)
Om eftermiddagen i Om eftermiddagen i Der er ikke vold,
undervisningen
frikvarter (eller trusler eller chikane
lign.)
på min skole
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0020.png
Hvilke situationer?
Situationer hvor der opstår udadreagerende adfærd
(1-5)
Undervisning i fag, hvor det er vanskeligere at
skabe en struktur (fx idræt, billedkunst,…
Elever har svært ved at falde til ro igen efter
frikvarter/pause/ikke-undervisning
Konflikter fra frikvarteret fortsætter i timen
Underviseren afslår et ønske fra eleven
Underviseren kommer ikke med det samme,
når eleven kalder
Undervisren bliver involveret i en konflikt
mellem eleverne
Underviseren sætter grænser for elevens
adfærd
Underviseren stiller krav til eleven
1
1,5
2
2,5
2,2
2,6
2,6
2,1
1,7
2,5
2,9
2,9
3
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0021.png
Forebyggelse – undervisere og lederes
bud
Hvad synes du som er vigtigst for at forebygge vold og trusler i
Folkeskolen?
40
37,2
35
28,7
30
20
14,9
16,6
8,1 7,4
2,1
9,3
14,9
7,4
3,2
2,9 3,2
5,9
10
3,2
0
Undervisere
Ledere
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0022.png
Opsamling
Chikane, trusler forekommer oftest i
indskolingen
Chikane, trusler forekommer oftest i
undervisningen om eftermiddagen
Chikane, trusler forekommer oftest når
underviseren sætter grænser eller stiller krav
til eleven
Både undervisere og ledere mener at
kompetencer og voldsforebyggelsesklima er
vigtigt til at forebygge chikane, trusler og vold
i Folkeskolen.
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0023.png
Hvis I vil vide mere
....så skriv til
[email protected]
Tak for i dag
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0024.png
Per Fibæk Laursen,
professor ved Center for Grundskoleforskning, DPU
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0025.png
LÆRERNES AUTORITET
FOLKETINGS-HØRING
27. OKTOBER 2021
PER FIBÆK LAURSEN
DPU - DANMARKS INSTITUT FOR PÆDAGOGIK OG UDDANNELSE
7. OKTOBER 2021
AARHUS UNIVERSITET
PER FIBÆK LAURSEN
PROFESSOR
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0026.png
MIN ANTAGELSE
Lærernes (mangel på) autoritet i forhold til børnene afspejler reduceret professionel
autoritet i samfundet.
Problemet skal derfor også løses ved, at skoleledelse, forældre, kommune, ministerium
og Folketing i højere grad behandler læreren som autoritet.
DPU - DANMARKS INSTITUT FOR PÆDAGOGIK OG UDDANNELSE
7. OKTOBER 2021
AARHUS UNIVERSITET
PER FIBÆK LAURSEN
PROFESSOR
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0027.png
AUTORITETEN ER BLEVET FORRINGET
Den lokale foregangsmand er reduceret til servicemedarbejder i en
velfærdsinstitution
Lærernes uddannelsesmæssige forspring i forhold til den gennemsnitlige
forælder er forsvundet
Lærerrådet blev nedlagt i 1990
Ledelsesretten udvidet med lovindgrebet efter lockouten i 2013
Overvågningen intensiveret med nationale tests, PISA m.m.
Flere uuddannede lærere i skolen
Flere elever med psykiske og adfærdsmæssige udfordringer i normal-
klasserne
DPU - DANMARKS INSTITUT FOR PÆDAGOGIK OG UDDANNELSE
7. OKTOBER 2021
AARHUS UNIVERSITET
PER FIBÆK LAURSEN
PROFESSOR
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0028.png
SÅDAN KAN LÆRERAUTORITETEN STYRKES
Læreruddannelsen gøres til kandidatuddannelse
Ingen uuddannede lærere i skolen
Lærerråd eller lignende med formel beslutningsret genetableres
Styringen og overvågningen af lærerne reduceres
Snævrere grænser for forældrenes interventioner
Grænser for inklusion
DPU - DANMARKS INSTITUT FOR PÆDAGOGIK OG UDDANNELSE
7. OKTOBER 2021
AARHUS UNIVERSITET
PER FIBÆK LAURSEN
PROFESSOR
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0029.png
AARHUS
UNIVERSITET
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0030.png
Christina Poulsen,
lektor og ph.d. på UC Syd
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0031.png
Jørn Vestergaard,
professor emeritus i strafferet ved Københavns
Universitet
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0032.png
Foranstaltninger til fremme af
god orden i grundskolen
– den juridiske ramme
Jørn Vestergaard
professor emeritus
Det Juridiske Fakultet
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0033.png
”fremme af god orden”
undervisningsministeren fastsætter
”almindelige regler” om foranstaltninger
[fsl. § 52; bkg. 1951, 2020]
skolebestyrelsen fastsætter
”ordensregler og værdiregelsæt”
[fsl. § 44, stk. 4; temahæfte 5, UVM 2006]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0034.png
pligt til information og dialog
”Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler,
værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god
opførsel, skal årsagen hertil søges afklaret gennem
samtaler
med eleven og forældrene med henblik på at
bibringe forståelse for nødvendigheden af at overholde
ordensreglerne mv.”
[Bkg. 1951, 2020 § 2]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0035.png
foranstaltningerne
eftersidning i op til 1 time
overførsel til anden undervisning
hjemsendelse
udelukkelse i op til 10 skoledage
overflytning til en anden klasse
overflytning til en anden skole
udskrivning på 10. klassetrin
[Bkg. 1951, 2020 §§ 5 og 6]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0036.png
iværksættelse af foranstaltninger
”samlet vurdering af de konkrete
omstændigheder”.
rimeligt forhold til elevens forseelse
grovhed, elevens alder, forudgående samtale,
påtale og advarsel, forsætligt eller uagtsomt, mv.
[Bkg. 1951, 2020 § 4, stk. 1]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0037.png
afgrænsning af foranstaltningerne
bekendtgørelsen fastsætter ”de øvre rammer”
[Bkg. 1951, 2020 § 4, stk. 2]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0038.png
ulovlige magtmidler
”Legemlig afstraffelse og nedværdigende
behandling er ikke tilladt.”
[Bkg. 1951, 2020 § 17, 2. pkt.]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0039.png
ulovlige magtmidler
korporlig afstraffelse (slag, anden vold mv.)
nedværdigende behandling:
(utilbørlige trusler, grov sarkasme, hån, skældsord,
fornærmende tiltale, nedsættende ytringer,
nedladende talemåder, systematisk ignoreren,
chikane, intimiderende råben, ”verbal vold”, truende
kropssprog, ydmygende instrukser)
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0040.png
fysiske magtmidler
”For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller
andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der
anvendes magt i fornødent omfang.
Underviseren kan på stedet udelukke eleven.
[Bkg. 1951, 2020 § 17, 3. pkt., og § 9, stk. 2]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0041.png
fysiske magtmidler
I øvrigt gælder lovgivningens almindelige regler om
nødværge, nødret og lovlig retshåndhævelse.
[Bkg. 1951, 2020 § 17, 1. pkt.]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0042.png
grænser for magtanvendelsen
ingen særlig eller udvidet adgang til anvendelse af
fysisk magt!
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0043.png
tilladt ”guiding”
foranstaltninger over for
generende eller chikanøs adfærd
ulovbestemte regler
forældes substitut
”anstaltsforholdet”
[cf. lov om voksenansvar § 6]
[”guiding” defineres ikke som ”magtanvendelse”]
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
12
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0044.png
tilladt ”guiding”
et løst greb om håndled,
et blidt tag i armen,
et let puf, et lille skub,
et tjat,
at tvinge tilbage ved selv at gå fremad,
let fastholdelse af hoved eller krop
flytning uden uforholdsmæssig magt
(???)
13
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0045.png
registrering og indberetning
lovlige indgreb
ensartede retningslinjer
standardiserede skemaer
ulovlige indgreb
udredning, opfølgning
kopi til kommunen, periodevise rapporter
udvikling af faglig bevidsthed og god praksis
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0046.png
anbefalet læsning
Jørn Vestergaard: “Magtanvendelse i folkeskolen – den juridiske
ramme”, temanummer af
Unge Pædagoger
3/2014.
Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
15
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0047.png
TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN!
Jørn Vestergaard
[email protected]
www.jura.ku.dk/jv
16
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0048.png
Heidi Johannesen, juridisk
specialkonsulent ved Dansk Center for
Undervisningsmiljø, DCUM
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0049.png
Mobning
Høring om vold i grundskolen
27. oktober 2021
Ved juridisk ansvarlig Heidi Johannesen
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0050.png
Dansk Center for Undervisningsmiljø,
DCUM
Statsligt videncenter, ligger i Randers siden 2002
Arbejder for det gode undervisningsmiljø og det gode børnemiljø
Rådgivning af skoler, kommuner, forældre
Tilsyn med undervisningsmiljøet
Den Nationale Klageinstans mod Mobning, NKMM
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0051.png
Hvor kommer vores viden fra?
Rådgivningssamtaler med skoler, kommuner, forældre
Samarbejde med forskere på området
DCUMs tilsynsopgave
Data fra NKMM
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0052.png
Vold i sager om mobning
I 52 % af NKMM’s sager indgår en form for fysisk udadreageren
Ikke kun ”offeret” men også ”mobberen” oplever problemer i det psykiske undervisningsmiljø
De fysiske udslag kan have rod i udelukkelse fra fællesskabet/mobning
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0053.png
Koblingen mellem vold og mobning
Paradigme 1:
- Psykologisk- og individbaseret syn på mobning.
- Skyld, skam og straf.
Dansk forskning – anerkendt over hele verden (ExBus)
Paradigme 2:
- Det fællesskabsorienterede mobbesyn
- Frygt for udelukkelse fører til nedgørelse af andre.
Paradigmeskift i opfattelsen af
årsagerne
til mobning
– og dermed til hvad vi skal gøre for at standse mobning!
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0054.png
► Lovgivning om håndtering af mobbeprocesser
Skolens handlepligter – den daglige, lokale løsning
”hændelser”
Konstateret
problem
ANTIMOBBESTRATEGI
10 dage
er det
mobning el.
lignende?
midlertidig
indsats
handlingsplan
Informering
hvad handler
det (egentlig) om?
Klagemulighed til Den Nationale Klageinstans mod Mobning (i DCUM)
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0055.png
► Potentiale nummer 1
Reagér allerede ved ”forstadier” til mobning
”hændelser”
Konstateret
problem
ANTIMOBBESTRATEGI
10 dage
er det
mobning el.
lignende?
midlertidig
indsats
handlingsplan
Informering
hvad handler
det (egentlig) om?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0056.png
Potentiale 1:
Reager ved forstadier til mobning
Danske regler siger ”mobning eller lignende”
Tidligere reaktion, dvs. ved ”forstadier” til mobning
Fordi vi ved fra forskning, at det virker
I 72 % af sagerne siger skolerne NEJ – NKMM medhold i de sager: 13 %
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0057.png
► Potentiale nummer 2
En handlingsplan for det trygge fællesskab uden eksklusion
”hændelser”
Konstateret
problem
ANTIMOBBESTRATEGI
10 dage
er det
mobning el.
lignende?
midlertidig
indsats
handlingsplan
Informering
hvad handler
det (egentlig) om?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0058.png
Potentiale 2:
En handlingsplan uden individfokus
Det fællesskabsorienterede mobbesyn
I 42 % af sager ser vi, at skolens tilgang til sagen er, at børnene selv er problemet
Systematisk arbejde med handlingsplan
Mange skoler fortæller, at de først indser opgaven til fulde, når NKMM vejleder efter en klage
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0059.png
► Potentiale nummer 3
Noteringer/notatpligt er et pædagogisk redskab til at reagere relevant og i tide
”hændelser”
Konstateret
problem
ANTIMOBBESTRATEGI
10 dage
er det
mobning el.
lignende?
midlertidig
indsats
handlingsplan
Informering
hvad handler
det (egentlig) om?
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0060.png
Potentiale 3:
Noteringer sikrer pædagogiske indsatser
Viden forsvinder over tid og med udskiftning i personale
Utryghed starter i det små
Skriftlighed vil give viden i tide og på tværs af timer og personer.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0061.png
Opsummering
• At skabe stærke fællesskaber med plads til alle elever er essentielt for at have
en god skole, hvor alle elever får de samme muligheder.
• Tidlig reaktion kan forhindre udstødelse og dermed forebygge og mindske
antallet af de mange hårde konflikter
• En handlingsplan skal arbejde med kulturen i klassen. – og på skolen?
• Skriftlighed er ikke jura men et vigtigt pædagogisk redskab
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0062.png
Konstaterede fokuspunkter
1 Det kræver et vidensløft på alle niveauer om det fællesskabsorienterede
mobbesyn og antimobbebestemmelserne - hvad er der af pædagogisk potentiale
i dem.
2 Skolerne (og kommunerne) kan med fordel lave et kulturtjek med sig selv.
Understøtter vores kommunes/skoles kultur de nye antimobbebestemmelser?
3 Der er et stort potentiale i at få samarbejde mellem skole og PPR udviklet
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0063.png
Tak for nu!
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0064.png
Pause i 15. minutter
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0065.png
Thomas Gaarde-Johansen,
skoleleder, Hvidovre heldagsskole
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0066.png
Claus Hjortdal,
Formand for Skolelederforeningen
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0067.png
Dorte Lange,
næstformand for Danmarks Lærerforening, DLF
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0068.png
26. oktober 2021
VOLD OG
TRUSLER I
SKOLEN
Er der tilstrækkelige
handlemuligheder til håndtering?
Dorte Lange, næstformand i Danmarks
Lærerforening
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0069.png
Handlemuligheder
Forebyggelse
Før en volds- eller trusselshændelse
ELLER
Sanktioner
Efter en volds- eller trusselshændelse
2
26. oktober 2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0070.png
Forebyggelse på skolen
Voldspolitik indeholdende identifikation, forebyggelse og håndtering
Få talt om risici: Elevtype, forældre og handlemuligheder (PPR)
Kig på fysiske rammer og kompetencer
Samarbejde på skolen: Italesæt vold og trusler jævnligt på
personalemøder så alle ved, hvordan der forebygges og hvordan det
håndteres, hvis det sker (fx hav styr på krisehjælp)
Instruktion i fx ”nænsom nødværge”, videndeling og opbakning
Samarbejde med skolebestyrelsen ”0-tolerance” også ift verbale angreb
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0071.png
Magtanvendelse
Lærerne
skal
gribe ind,
for at afværge, at:
Eleven øver vold mod sig selv.
Eleven øver vold mod andre.
Eleven ødelægger eller beskadiger ting.
Det er problematisk, at lærere som kan være nødt til at anvende magt i
fornødent omfang/nænsom nødværge risikerer at blive anklaget for at
have handlet forkert.
Det kalder på flere, tydelige retningslinjer og kurser i nænsom
nødværge
4
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen
26. oktober 2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0072.png
Der er yderligere behov for:
Der er behov for yderligere bistand i form af:
Bedre organisering af arbejdet med inklusionselever
Kortere skoledag og midler til to-lærer ordninger
Tilstrækkelige støtteforanstaltninger
Bedre visitering
Tidlig hjælp til inklusionselever
Midler til kompetenceudvikling
Lokaler til at trække elever ud af klassen
5
26. oktober 2021
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0073.png
Monica Lendal Jørgensen,
næstformand for Frie Skolers Lærerforening
Folketinget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0074.png
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0075.png
Frie Skolers Lærerforenings bidrag til …
Åben høring i Børne- og Undervisningsudvalget om
chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen
Næstformand Monica Lendal Jørgensen
Tidligere lærer og tillidsrepræsentant på Vor Frue Skole i Næstved
Frie Skolers Lærerforening – fagforening for lærere på frie grundskoler,
kostskoler, efterskoler og højskoler
Kontakt:
[email protected]
// +45 27 58 13 84
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0076.png
Chikane, trusler om vold og fysisk
vold i skolen
Vi oplever ikke, at der i dag er tilstrækkelige handlemuligheder til at kunne tage
hånd om chikane, trusler om vold og fysisk vold i skolen
Det er usikkert, hvilke handlemuligheder lærerne har i den enkelte situation –
der er brug for klare retningslinjer
Lærerne har brug for flere handlemuligheder og pædagogisk frihed til at vælge i
den konkrete situation –
lad skolerne definere retningslinjer inden for en given
ramme
Lærerne har brug for, at chikane, trusler og vold bliver et fokusområde for
skolen, så det ikke bliver den enkelte lærers problem –
skolerne bør forpligtes
på at forholde sig til chikane, trusler om vold og fysisk vold – f.eks. i
samarbejdsudvalget
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 6: Program og oplæg for høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen onsdag den 27. oktober 2021 kl. 9.00 – 12.00 i Landstingssalen på Christiansborg
2467661_0077.png
Pernille Rosenkrantz-Theil,
Børne- og undervisningsminister
Folketinget