Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2494941_0001.png
NOTAT
Til
Sagsbehandler
Børne- og undervisningsministeren, Børne- og undervisningsudvalget,
undervisningsordførere
Kopi
Fra
Sara Jørgensen
Direkte telefon
Dato
22 56 36 49
6. december 2021
Sagsnummer
Sara Jørgensen
Emne
21-026359
Henvendelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune angående elevfordelingsaftalen og
tilhørende økonomi
Henvendelse fra Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringkjøbing Gymnasium, VGT,
det Kristne Gymnasium og UCRS angående elevfordelingsaftalen og tilknyttet
økonomi
Ringkøbing-Skjern Kommune og kommunens ungdomsuddannelser ønsker at gøre ministeren, Børne- og
Undervisningsudvalget samt undervisningsordførere opmærksomme på de udfordringer og ønsker til
løsninger, som vi ser for os, når elevfordelingsaftalen og tilknyttet økonomi skal besluttes og føres ud i livet.
Vores iagttagelser knytter sig til det at drive ungdomsuddannelse i et geografisk stort område, der samtidig
oplever faldende ungdomsårgange.
Hovedpointer
I forhold til den indgåede aftale om elevfordeling og en kommende aftale om taxameter system, har vi
følgende pointer:
- Den aftalte minimumskapacitet på 84 elever bør være pr. uddannelsesretning ikke pr. matrikel eller
pr. institution.
- Der skal udvikles en løsning som sikrer økonomi og kvalitet for de skoler som i en kortere periode
IKKE kan komme op på minimumsgrænsen på 84 elever.
- Regionsgrænser skal ikke begrænse, hvor elever kan komme fra.
Udfordringen
Ringkøbing-Skjern er Danmarks geografisk største kommune. Vi oplever, at vi i dag har en tilfredsstillende
dækning af ungdomsuddannelser. Her er et STX gymnasium i nord og et i syd, her inkl. HF. HHX og HTX er
placeret i hhv. nord og syd og er en del af en større organisation, hvor også erhvervsuddannelserne indgår.
Herudover er der et privat gymnasium i kommunen, som primært tiltrækker elever fra andre dele af landet.
Kigger vi frem i tiden, ved vi, at vi frem mod 2030 vil opleve et fald på 22,7% i unge mellem 16-19 år. Det
betyder eksempelvis, at vi går fra 224 ansøgere til de to STX gymnasier i 2021 til en prognose på forventet
155 ansøgere, der skal fordeles på de to STX gymnasier i 2028.
I elevfordelingsaftalen er lagt op til, at eleverne skal fordeles, sådan at hvert gymnasium som minimum har
84 elever pr. årgang. I vores tilfælde er udfordringen, at der ikke er nogen elever at fordele af. Mod syd
oplever gymnasierne samme udfordringer med elevtal, som her i kommunen. Mod nord og øst kan hentes
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Henvendelse af 6/12-21 fra Ringkøbing-Skjern Kommune angående elevfordelingsaftalen og tilhørende økonomi
2494941_0002.png
Side 2 af 3
få elever. Mod vest ligger havet. Vi forudser altså, at det i en periode ikke vil være praktisk muligt opnå et
elevantal på 84 elever pr. gymnasie.
Vores gymnasier i syd trækker elever fra den anden side af kommune og regionsgrænsen. Hvis
elevfordelingsaftalen betyder, at man holder eleverne indenfor egen region, vil det betyde en betydelig
nedgang i elevtallet for de pågældende gymnasier og altså forøge problematikken med faldende antal
unge.
Løsninger
Fra 2030 og frem kan vi se ind i en lille stigning i ungdomsårgangene. Derfor, og for at sikre også vores unge
gode uddannelsesmuligheder, er det vigtigt at give de ungdomsuddannelser, vi har i dag, et godt
eksistensgrundlag, nu og fremover.
Vi har derfor et ønske om, at minimumsantallet indebærer, at de uddannelsesretninger som i dag optager
over 84 elever, fremadrettet er garanteret en økonomi svarende til minimum 84 elever, også selvom det
reelle antal elever i en periode er mindre.
Vi opfordrer også stærkt til, at minimumsantallet gælder pr. uddannelsesretning og ikke pr. matrikel eller
pr. institution. På nogle uddannelsesretninger fx HHX og HTX kan få fag samlæses. Men det kan man ikke på
fx STX og HF. Hvis udvalget ønsker, at gymnasierne i vores del af landet også fremover er
uddannelsestilbud, hvor eleverne har gode muligheder for at vælge forskellige studieretninger og fag, er
det absolut nødvendigt, at der tilføres en økonomi, som gør, at de kan driftes og udvikles som de
selvstændige uddannelsesretninger, de er.
Vi ønsker, at elevernes frit-valgs muligheder fortsat sikres, også selvom de vælger på tværs af kommune og
regionsgrænser. Dog med hensyntagen til, om de derved bringer minimumsantallet i fare på tilsvarende
uddannelsesretninger i deres hjemkommune.
Samlet set er det vigtigt, at man laver en gennemtænkt økonomisk model, som muliggør, at de mindre
gymnasier kan lave et tilbud af høj kvalitet, når de udfordres af årgange, som bliver tiltagende små.
Vi vil gerne være en del af løsningen
Vi indgår gerne i dialog om ovenstående udfordringer og løsninger. Vores private gymnasium, det Kristne
Gymnasium, ønsker også at indgå som proaktiv medspiller og en del af løsningen.
Med venlig hilsen
Hans Østergaard, borgmester, Ringkøbing-Skjern Kommune
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Henvendelse af 6/12-21 fra Ringkøbing-Skjern Kommune angående elevfordelingsaftalen og tilhørende økonomi
2494941_0003.png
Side 3 af 3
Lars Roesen, rektor, Ringkjøbing Gymnasium
Jacob Daniel Leinum, rektor, det Kristne Gymnasium