Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2493265_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
UDKAST 11/21
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af lov om elevers og studerendes un-
dervisningsmiljø og lov om folkeskolen
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§1
I lov nr. 311 af 4. april 2017 om ændring af lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om antimobbestrategi,
handlingsplan ved problemer med det psykiske undervisningsmiljø, opret-
telse af klageinstans, tilsyn, genindførelse af kommunalbestyrelsens be-
handling af skolelederens beslutninger m.v.) foretages følgende ændring:
1.
I
§ 3, stk. 2,
ændres »2022« til: »2023«.
§2
Loven træder i kraft den dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
UDKAST 11/21
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at udskyde solnedgangsklausulen i tilknytning
til undervisningsmiljølovens bestemmelser vedrørende klage over mob-
ning og dertilhørende klageinstans med et år.
Med lovforslaget foreslås det således, at udskyde den solnedgangsklausul,
som ellers ville indebære, at disse ordninger automatisk ophører den 31.
juli 2022.
Hensigten med udskydelsen af solnedgangsklausulen er at sikre tid til en
drøftelse af reglerne om mobning og klageinstansen med de relevante par-
ter, der var inddraget i forbindelse med indførelsen af bestemmelserne i
2017, inden en endelig lovændring gennemføres. Det er håbet, at proces-
sen vil kunne sikre ro omkring det videre arbejde med psykiske undervis-
ningsmiljø mv.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausul vedrørende klageordning i
mobbesager
2.1.1. Gældende ret
Bestemmelserne om antimobning, klage, klageinstans og tilsyn blev ind-
ført i undervisningsmiljøloven i 2017, jf. lov nr. 311 af 4. april 2017 om
ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om
folkeskolen (Krav om antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer
med det psykiske undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af skolelederens be-
slutninger m.v.).
Bestemmelserne om klage og klageinstans i mobbesager for elever m.v. og
med hensyn til mindreårige forældremyndighedsindehavere blev med lov
nr. 311 af 4. april 2017 indsat som undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c.
Med § 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april 2017 blev de nævnte bestemmelser
samtidig underlagt en solnedgangsklausul, som indebærer, at klageordnin-
gen automatisk ophører den 31. juli 2022.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0003.png
De øvrige bestemmelser om antimobbestrategi, handlingsplan m.v. blev
ikke berørt ikke af solnedgangsklausulen.
Solnedgangsklausulen betyder, at klagesagsbehandlingen hos DCUM skal
ophøre senest den 31. juli 2022, medmindre Folketinget vurderer, at klage-
adgangen skal opretholdes, og inden da vedtager dette ved lov. Som følge
heraf vil eventuelle klagesager, der ikke er færdigbehandlet den 31. juli
2022, ikke blive færdigbehandlet (henlagt).
Det fremgik af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 5, at Under-
visningsministeriet som led i lovovervågningen senest 2 år efter lovens
ikrafttræden ville gennemføre en undersøgelse med det formål at vurdere,
om lovens bestemmelser om antimobning og tilsyn har haft den tilsigtede
virkning.
Klageordningen gælder for sager omfattet af undervisningsmiljølovens
kapitel 1 a (lovens §§ 1 a - 1 c), som regulerer uddannelsessteders pligt til
tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø. Kapitel § 1
a gælder for grundskoleundervisning, herunder 10. klasse, og ungdomsud-
dannelser. Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) efter lov
om ungdomsuddannelse til unge med særlige behov er også omfattet, i det
omfang undervisningen finder sted på de førnævnte uddannelsessteder.
Med vedtagelsen af lov om forberedende grunduddannelse blev det derud-
over forudsat, at undervisningsmiljøloven også skulle finde anvendelse for
institutioner for forberedende grunduddannelse. Videregående uddannelse
og voksenuddannelse, uanset hvor den finder sted, er ikke omfattet.
Lovens § 7 a giver elever m.v. eller forældremyndighedsindehavere mu-
lighed for at klage til Dansk Center for Undervisningsmiljø over den myn-
dighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedets op-
gaver efter lovens § 1 b, stk. 1 og 2, og over uddannelsesstedets ledelses
opgaver efterlovens § 1 c. Det er således Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø, som er klagemyndighed. Sagsgangen er dog den, at klagen
sendes til uddannelsesstedet af eleven m.v. eller forældremyndighedsinde-
haverene. Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at den øverste ansvarlige
instans for uddannelsesstedet ser klagen og foretager en vurdering af, om
sagen bør håndteres på en anden måde end sket eller foreslået. Fastholder
den øverste instans uddannelsesstedets ledelses beslutning i sagen, sendes
klagen videre til Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Der kan klages over manglende overholdelse af de handlepligter, som ud-
dannelsesstedets ledelse henholdsvis øverste myndighed har med hensyn
til at fastsætte en antimobbestrategi, udarbejde en handlingsplan i tilfælde
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0004.png
af mobning og foretage de nødvendige midlertidige foranstaltninger, gen-
nemføre foranstaltningerne mv. En klage kan både vedrøre manglende
fastsættelse af fx en handlingsplan, et utilstrækkeligt indhold i en fastsat
handlingsplan eller manglende gennemførelse af handlingsplanen. Klagen
skal være begrundet. Da loven ikke fastsætter krav til indholdet af en an-
timobbestrategi, skal der ved vurderingen af, om en udarbejdet strategi er
utilstrækkelig, lægges vægt på, om den med det givne indhold med rime-
lighed kan forventes at indfri eller medvirke til at indfri formålet. Tilsva-
rende gælder med hensyn til vurderingen af, om en fastsat handlingsplan er
tilstrækkelig. I forhold til vurderingen af en manglende eller utilstrækkelig
gennemførelse af en handlingsplan, skal der lægges vægt på, om uddannel-
sesstedets ledelse har gjort, hvad der inden for ledelsens kompetence er
muligt for at gennemføre foranstaltningerne i handlingsplanen.
Der er ikke fastsat en frist for en klagens indgivelse. Klagen skal dog have
en sådan aktualitet, at klagesagen kan behandles uden uforholdsmæssigt
besvær i forhold til at skaffe fornødent oplysningsgrundlag for bedømmel-
se af klagesagen. En klage indgives til uddannelsesstedet. Den myndighed,
bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, skal vurdere,
om der er grundlag for at give klager helt eller delvist medhold. Gives der
ikke fuldt ud medhold i en klage, skal den myndighed, bestyrelse eller per-
son, der har ansvar for uddannelsesstedet, sende klagen og en begrundelse
for afgørelsen og vurderingen videre til Dansk Center for Undervisnings-
miljø. I udtrykket »fuldt ud medhold« ligger, at klager eller forældremyn-
dighedsindehavere mundtligt eller skriftligt erklærer sig tilfredse med re-
sultatet af vurderingen af sagen.
Klager eller forældremyndighedsindehavere har på et hvert tidspunkt mu-
lighed for at trække en klage tilbage, hvis der efter dialog med uddannel-
sesstedets ledelse eller øverste instans er opnået enighed om en frem-
gangsmåde til håndtering af problemet.
Dansk Center for Undervisningsmiljø skal ikke vurdere eller påtale sags-
behandlingsregler, god forvaltningsskik m.v., medmindre det har fået be-
tydning for sagens udfald. Sagsbehandlingen sker i øvrigt på skriftligt
grundlag.
Børne- og undervisningsministeren har i medfør af bemyndigelsen i § 7 a,
stk. 3, fastsat nærmere regler om behandlingen af klagesager, herunder
regler om tidsfrister for vurdering og videresendelse af klager. Dette er
sket med bekendtgørelse nr. 255 af 6. april 2018 om behandling af klager
til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og lignende.
4
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0005.png
Lovens § 7 b fastsætter, at Dansk Center for Undervisningsmiljøs daglige
leder træffer afgørelse i klagesager indgivet efter § 7 a. Det følger af lo-
vens § 3, stk. 5, at Dansk Center for Undervisningsmiljøs bestyrelse har
den overordnede ledelse af centret og fastlægger centrets virksomhed, og
af § 3, stk. 6, 1. pkt., at bestyrelsen ansætter og afskediger centrets daglige
leder efter børne- og undervisningsministerens godkendelse. Centrets dag-
lige leder er dermed underlagt bestyrelsens instruktion. § 7 b udgør således
en undtagelse fra denne hovedregel, idet den daglige leder i sin behandling
og afgørelse af klagesager ikke er underlagt bestyrelsens instruktion. Det
følger i øvrigt af bestemmelsen, at afgørelser i klagesager ikke kan ind-
bringes for anden administrativ myndighed.
Lovens § 7 c, stk. 1, giver Dansk Center for Undervisningsmiljø mulighed
for at påbyde en myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for et
uddannelsessted, at opfylde en handlepligt efter lovens § 1 b, stk. 1 og 2,
og § 1 c inden for en rimelig frist. Der kan være tale om et påbud både i
tilfælde, hvor der ikke er handlet, og hvor handlingerne vurderes utilstræk-
kelige. I udtrykket »rimelig frist« ligger, at centret skal tage problemernes
kompleksitet og omfang i betragtning. For kommunale uddannelsessteder
rettes et påbud mod kommunalbestyrelsen. For selvejende og statslige ud-
dannelsessteder rettes et påbud mod bestyrelsen for uddannelsesstedet.
§ 7 c, stk. 2 og 3, regulerer endelig kommunale tilsynsmyndigheders tilsyn
med, at vedkommende kommunalbestyrelse efterlever et udstedt påbud, og
børne- og undervisningsministerens mulighed for at tilbageholde tilskud
eller lade tilskud bortfalde for et selvejende uddannelsessted, som ikke har
efterlevet et udstedt påbud.
Stk. 2 indeholder en særligt fastsat kompetence for de kommunale til-
synsmyndigheder til efter anmodning fra Dansk Center for Undervis-
ningsmiljø at påse, at kommunalbestyrelser efterlever påbud udstedt efter §
7 c, stk. 1, om opfyldelse af en handlepligt efter lovens § 1 b, stk. 1 og 2,
og § 1 c. Træffer Dansk Center for Undervisningsmiljø afgørelse om et
påbud, som ikke efterleves af en kommunalbestyrelse, giver bestemmelsen
de kommunale tilsynsmyndigheder mulighed for at anvende tvangsbøder
eller trussel herom over for de ansvarlige kommunalbestyrelsesmedlem-
mer med henblik på bringe ikke-efterlevelsen til ophør.
Stk. 3 giver børne- og undervisningsministeren mulighed for efter anmod-
ning fra Dansk Center for Undervisningsmiljø at tilbageholde tilskud til et
selvejende uddannelsessted, som ikke har efterlevet et udstedt påbud, indtil
dette er efterlevet, eller at lade tilskud helt bortfalde. Centrets bindende
5
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0006.png
afgørelse skal til grund, medmindre afgørelsen er behæftet med en åbenbar
og væsentlig mangel. Særligt for Sorø Akademis Skole, som modtager
bevilling og ikke tilskud, gælder, at ministeren har og kan udøve en direkte
instruktionsbeføjelse over for skolen frem for bevillingssanktioner.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre
”2022” til ”2023” i
§ 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april
2017 ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov
om folkeskolen (Krav om antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer
med det psykiske undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af skolelederens be-
slutninger m.v.).
Børne- og undervisningsministeren har den 22. december 2020 afgivet en
lovovervågningsredegørelse vedrørende bestemmelserne om antimobning,
klage, klageinstans og tilsyn til Folketingets Børne- og Undervisningsud-
valg. Lovovervågningsredegørelsen havde baggrund i en evaluering gen-
nemført af Epinion for Børne- og Undervisningsministeriet i foråret 2020.
Lovovervågningsredegørelsen og evalueringen viser, at bestemmelserne
om antimobning, klage, klageinstans og tilsyn grundlæggende har været til
gavn for det konkrete arbejde mod mobning på uddannelsesstederne, og at
der således fortsat er behov for en klageordning og en klageinstans.
Lovovervågningsredegørelsens indeholder på den baggrund en anbefaling
om, at solnedgangsklausulen ophæves, og at bestemmelserne om klage og
klageinstans derved gøres permanente på linje med bestemmelserne om
antimobning og tilsyn.
En række centrale parter, herunder KL, Skolelederforeningen og DLF, er
dog i henhold til lovovervågningsredegørelsen og evalueringen kritiske
over for klageinstansen i sin nuværende udformning.
Det foreslås på denne baggrund, at ændre § 3, stk. 2, således at »2022«
ændres til »2023«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at klagerordningen vedrørende mob-
besager i undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c videreføres uændret indtil
den 31. juli 2023, jf. herved beskrivelsen heraf ovenfor under gældende
ret.
6
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0007.png
Forslaget betyder, at klagesagsbehandlingen hos DCUM skal ophøre se-
nest den 31. juli 2023, medmindre Folketinget vurderer, at klageadgangen
skal opretholdes, og inden da vedtager dette ved lov. Som følge heraf vil
eventuelle klagesager, der ikke er færdigbehandlet den 31. juli 2023, ikke
blive færdigbehandlet (henlagt).
Den foreslåede udskydelse af solnedgangsklausulen har sammenhæng med
den rejste kritik fra enkelte parter i lovovervågningsredegørelsen og evalu-
eringen, og skal sikre en inddragende proces før en eventuel permanentgø-
relse af klageinstansen.
I forlængelse af fremsættelsen af dette lovforslag vil ministeriet derfor
iværksætte en proces i regi af
Sammen om skolen
med henblik på en drøf-
telse af forslag til ændring af antimobbebestemmelserne, herunder klagein-
stans og rammer for klageadgang.
Sammen om skolen
er et forum som er etableret af børne- og under-
visningsministeren i samarbejde med folkeskolens parter. Det er et natio-
nale samtale- og udviklingsprogram etableret med ønsket om at udvikle
folkeskolen i et samarbejde. Ambitionen er, at
Sammen om skolen
skal
understøtte den nationale og lokale skoleudvikling i et samarbejde præget
af tillid og ejerskab på alle niveauer.
Sammen om Skolen
består af KL, Skolelederforeningen Danmarks Lærer-
forening, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skole og Forældre,
Danske Skoleelever, regeringen samt folkeskoleforligskredsen.
Hensigten med at inddrage
Sammen om skolen
i processen om udformnin-
gen af de endelige antimobbebestemmelserne, herunder klageinstans og
rammer for klageadgang, er et ønske om, at sektoren bliver reelt inddraget,
inden en endelig lovændring gennemføres. Det er håbet, at processen vil
kunne sikre ro omkring det videre arbejde med psykiske arbejdsmiljø mv.
Der er i forbindelse med høring og evaluering fremkommet en række øn-
sker fra parter og organisationer til justeringer af antimobbebestemmelser-
ne som ved en forlængelse af solnedgangsklausulen kan indgå i processen
i
Sammen om skolen
forud for en eventuelt permanentgørelse af klagein-
stansen og øvrige revisioner af antimobbebestemmelserne. Det handler
bl.a. om selve klageadgangen, hvordan sagerne undersøges af skolerne og
om at fremme elevperspektivet.
7
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0008.png
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget har til formål at udskyde solnedgangsklausulen i tilknytning
til undervisningsmiljølovens bestemmelser vedrørende klage over mob-
ning og dertilhørende klageinstans med et år.
Målgruppen for lovforslaget er alle elever m.v. i uddannelsessektoren bort-
set fra videregående uddannelser og voksenuddannelser. Lovforslaget be-
finder sig således som udgangspunkt inden for det tema i FN’s verdens-
mål, der vedrører kvalitetsuddannelse (verdensmål 4), herunder navnlig
delmål 4.a, hvorefter uddannelsesinstitutioner skal bygges og opgraderes,
så de tager hensyn til barnets tarv, handicap og køn, og så de skaber et
sikkert, ikkevoldeligt, inkluderende og effektivt læringsmiljø for alle.
Klageordningen findes at udgøre et væsentligt bidrag i den samlede indsats
mod mobning på de omfattede uddannelser og uddannelsesinstitutioner.
Uanset, at der er tale om en et årig forlængelse af en eksisterende ordning,
og at lovinitiativets effekter med hensyn til opfyldelsen af verdensmålenes
delmål 4.a i et vist omfang allerede er indtrådt, vurderes den foreslåede
forlængelse af klageordningen således alt andet lige at kunne medvirke til
at fastholde et sikkert, ikkevoldeligt, inkluderende og effektivt læringsmil-
jø, herunder at flere børn og unge dermed vil få bedre mulighed for at op-
timere deres uddannelsesmæssige kompetencer.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Udgifterne i forbindelse med den foreslåede udskydelse af solnedgangs-
klausulen i et år vil blive afholdt inden for de allerede eksisterende øko-
nomiske rammer herfor, idet såvel kommunale som statslige merudgifter i
forbindelse med. lov nr. 311 af 7 juli 2017 blev givet permanent.
Der er tale om en forlængelse af eksisterende ordninger, og lovforslaget
vurderes således ikke at have implementeringskonsekvenser for det offent-
lige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have konsekvenser for erhvervslivet. Prin-
cipperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke relevante for lov-
forslaget.
8
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0009.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er tale om en forlængelse af eksisterende ordninger, og lovforslaget
vurderes således ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den X. december 2021 til den 5.
januar 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskolerne, Børne- og Kultur-
chefforeningen (BKF), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for
Digital dannelse, Center for digital pædagogik, Center for rummelighed,
Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Evalueringsin-
stitut, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks Pri-
vatskoleforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Musikpæ-
dagogisk Forening, Dansk Musikskolesammenslutning, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler og -
Gymnasier
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Le-
derne, Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Landbrugsskoler, Danske
Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoleledere, Danske Professi-
onshøjskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever, Danske SOSU-
skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet,
De private sociale tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd, Det Kriminal-
præventive Råd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
DGI, Dokumentations- og Rådgivningscentret for Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes Elevorganisation, FOA - Fag og
Arbejde, Fobu, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af
Frie Fagskoler, Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen
af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Forenin-
9
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0010.png
gen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark Forenin-
gen af tekniske og administrative tjenestemænd, Foreningen for Forældre
til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forstan-
derkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskoler, Frie kostsko-
lers fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasi-
eskolernes Lærerforening (GL), Handelsskolernes Lærerforening, Indvan-
dreNET, Institut for Menneskerettigheder, Kidsandmedia.dk, KL, Land-
boUngdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Lands-
elevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10.
klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af forældre til børn i dagtilbud
(FOLA), Landsforeningen af produktionsskoleledere, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssam-
menslutningen af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Højsko-
lernes Elevforeninger, Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler, Lærernes Centralorganisation (LC),
Lærerstuderendes Landskreds, MaryFonden, Medierådet for Børn&Unge,
Netværket respektrum, Private Gymnasier og Studenterkurser, Produkti-
onsskoleforeningen, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Pædagog-
studerendes Studieorganisation, Red Barnet, Rektorkollegiet ved de lange
videregående uddannelser, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for digital sik-
kerhed, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbachelorud-
dannelser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Ungdomsuddannelser,
Sammenslutningen af Danske socialrådgiverstuderende, Sex og Samfund,
Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsfor-
bund, SOSU-Lederforeningen, SSP samrådet, Studierådet for Ingeniørstu-
derende i Danmark, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Lands-
sammenslutning, Uddannelsesforbundet, Ungdommens Røde Kors, Ung-
domsringen, Ungdomsskoleforeningen, Unicef og VUC Bestyrelsesfor-
eningen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
ser/mindreudgifter (hvis ja, ser/merudgifter (hvis ja, an-
angiv omfang/Hvis nej, anfør giv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Ingen
10
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0011.png
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø- og naturmæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
11
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0012.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c indeholder regler om en klagerord-
ning vedrørende mobning af elever m.v. i uddannelsessektoren bortset fra
videregående uddannelser og voksenuddannelser. For en nærmere beskri-
velse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget.
Efter § 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april 2017 om ændring af lov om ele-
vers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om
antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske under-
visningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn, genindførelse af kommu-
nalbestyrelsens behandling af skolelederens beslutninger m.v.) ophæves §§
7 a - 7 c den 31. juli 2022.
Solnedgangsklausulen betyder, at klagesagsbehandlingen hos DCUM skal
ophøre senest den 31. juli 2022, medmindre Folketinget vurderer, at klage-
adgangen skal opretholdes, og inden da vedtager dette ved lov. Som følge
heraf vil eventuelle klagesager, der ikke er færdigbehandlet den 31. juli
2022, ikke blive færdigbehandlet (henlagt).
Det fremgik af de almindelige bemærkninger afsnit 5 i lovforslag L 123 af
26. januar 2017, at Undervisningsministeriet som led i lovovervågningen
senest 2 år efter lovens ikrafttræden ville gennemføre en undersøgelse med
det formål at vurdere, om lovens bestemmelser om antimobning og tilsyn
har haft den tilsigtede virkning.
Lovovervågningsredegørelsen blev afleveret til Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg den 22. december 2020. For en nærmere beskrivelse
heraf henvises til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Lovovervågningsredegørelsen viste generelt opbakning til selve klageor-
ganet. En række centrale parter, herunder KL, Skolelederforeningen og
DLF, var dog kritiske over for klageinstansen i sin nuværende udformning.
Det foreslås på denne baggrund, at ændre § 3, stk. 2, således at »2022«
ændres til »2023«.
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0013.png
UDKAST
Formålet med forslaget er at udskyde den i lov nr. 311 af 4. april 2017
indsatte solnedgangsklausul fra 31. juli 2022 til 31. juli 2023.
Den foreslåede udskydelse af solnedgangsklausulen har sammenhæng med
den rejste kritik fra enkelte parter i lovovervågningsredegørelsen, og skal
sikre en inddragende proces før en eventuel permanentgørelse af klagein-
stansen.
I forlængelse af fremsættelsen af dette lovforslag vil ministeriet derfor
iværksætte en proces i regi af
Sammen om skolen
med henblik på en drøf-
telse af forslag til ændring af antimobbebestemmelserne, herunder klagein-
stans og rammer for klageadgang.
Sammen om skolen
er et forum som er etableret af børne- og under-
visningsministeren i samarbejde med folkeskolens parter. Det er et natio-
nale samtale- og udviklingsprogram etableret med ønsket om at udvikle
folkeskolen i et samarbejde. Ambitionen er, at
Sammen om skolen
skal
understøtte den nationale og lokale skoleudvikling i et samarbejde præget
af tillid og ejerskab på alle niveauer.
Sammen om Skolen består af KL, Skolelederforeningen Danmarks Lærer-
forening, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skole og Forældre,
Danske Skoleelever, regeringen samt folkeskoleforligskredsen.
Hensigten med at inddrage
Sammen om skolen
i processen om udformnin-
gen af de endelige antimobbebestemmelserne, herunder klageinstans og
rammer for klageadgang, er et ønske om, at sektoren bliver reelt inddraget,
inden en endelig lovændring gennemføres. Det er håbet, at processen vil
kunne sikre ro omkring det videre arbejde med psykiske undervisningsmil-
jø mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lov-
tidende med henblik på at sikre, at både Dansk Center for Undervisnings-
miljø, kommuner og de berørte dele af undervisningssektoren tidligst mu-
ligt kan indstille sig på den foreslåede forlængelse af undervisningsmiljø-
lovens klageordning vedrørende mobbesager.
13
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0014.png
UDKAST
Det følger af undervisningsmiljølovens § 9, at loven ikke gælder for Færø-
erne og/eller Grønland og heller ikke administrativt kan sættes i kraft for
Færøerne og/eller Grønland, idet bestemmelsen ikke indeholder en anord-
ningshjemmel. Da hovedloven således ikke gælder for Færøerne og/eller
Grønland, vil nærværende ændringslov heller ikke gælde for Færøerne
og/eller Grønland.
14
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Lovudkast til lovforslag om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Udskydelse af solnedgangsklausul), fra børne- og undervisningsministeren
2493265_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 311 af 4. april 2017 æn-
dring af lov om elevers og stude-
rendes undervisningsmiljø og lov
om folkeskolen (Krav om anti-
mobbestrategi, handlingsplan ved
problemer med det psykiske un-
dervisningsmiljø, oprettelse af
klageinstans, tilsyn, genindførelse
af kommunalbestyrelsens behand-
ling af skolelederens beslutninger
m.v.) foretages følgende ændring:
§ 3.
---.
Stk. 2.
§§ 7 a-7 c i lov om elevers
1.
I
§ 3, stk. 2,
ændres ”2022”: til
og studerendes undervisningsmiljø
”2023”.
som affattet ved denne lovs § 1, nr.
6, ophæves den 31. juli 2022.
Stk. 3-4. ---.
15