Praktisk læring i folkeskolen
20. september
2021
SHP/KBP
Dok ID: 184392
Mere praksisfaglighed i folkeskolen og øget sam-
arbejde med lokale virksomheder
Skoleelever lærer på forskellige måder. Nogle er gode til at visualisere, og andre lærer bedst
ved at se en praktisk kobling mellem lærestof og virkelighed. Generelt har alle elever dog gavn
af varieret og differentieret undervisning, som de kan bruge i virkelighedens verden.
Folkeskolen er over årene blevet mere og mere akademiseret. Samtidig er den praktiske læring
blevet stærkt begrænset. Det giver et skel i folkeskolen, hvor undervisningen tilgodeser de ele-
ver, der er trænede i boglig læring, mens det giver en stigende ulempe for elever, der lærer
bedst via praksisfaglighed. Det bidrager til en udvikling, hvor gymnasiet forekommer et mere
naturligt uddannelsesvalg end erhvervsuddannelserne. Og det bidrager til en udvikling, hvor
for mange elever afslutter grundskolen uden de basale kompetencer og færdigheder i f.eks.
dansk og matematik.
En ny analyse fra DA viser, at det særligt er drenge og børn af forældre uden en erhvervskom-
petencegivende uddannelse, der er overrepræsenterede i gruppen af elever, der afslutter
grundskolen uden at have forudsætningerne for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Der-
udover er der en særskilt udfordring med drenge med anden etnisk herkomst end dansk. Fol-
keskolen er tilsyneladende ikke tilstrækkelig god til at bryde de sociale skel i samfundet.
Elevernes udbytte kan øges markant via andre læringsformer, herunder praktisk undervis-
ning. Det vil styrke læringen hos de elever, der i dag har vanskeligt ved at honorere de boglige
krav, men den differentierede undervisning vil også udfordre og dygtiggøre de elever, der
trives med de eksisterede læringsformer.
VIVE’s evaluering af folkeskolereformen er trist læsning,
for reformen har ikke formået at ind-
fri de mål, der blev opstillet. Overraskende nok er Åben Skole et af de reformelementer, som
skolerne har prioriteret mindst. Det er en skam, idet Åben Skole er en mulighed for, at eleverne
kan få mere viden om arbejdsmarkedet, og se, hvordan den læring de får i folkeskolen, også
kan blive brugt i virkelighedens verden.
DA vil gerne melde klart ud: Virksomhederne er klar til at bidrage til, at ambitionerne i Åben
Skole realiseres. Børn og unge skal opleve, at den viden, som de tilegner sig i folkeskolen, er
vigtig og kan anvendes i praksis.
DA mener, at der samlet set er behov for en ny retning med bedre balance i folkeskolens læ-
ringsformer. Hvor den praksisfaglige læring integreres i alle fag. Og hvor folkeskolen fremover