Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
2456368_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Styrkede økonomiske incitamenter for erhvervsskolerne til tidlig
indgåelse af lærepladsaftaler
Baggrund og formål
Det er en central målsætning i
Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt
ansvar
at fremrykke aftaleindgåelsen for lærepladser, så aftaler bliver ind-
gået tidligere end i dag, dvs. inden afslutningen af grundforløbet. Dette
skyldes særligt, at der opleves et betydeligt frafald i overgangen mellem
grund- og hovedforløb, som i en vis udstrækning kan tilskrives, at elever
ikke har en læreplads ved afslutning af grundforløbet. En fremrykning af
aftaleindgåelsen skal dermed fremme gennemførelsen af påbegyndte er-
hvervsuddannelser og vil samtidig medføre, at færre er nødsaget til at
have en periode i skolepraktik, før de får en læreplads.
Det fremgår på den baggrund af trepartsaftalen, at der skal foretages en
udgiftsneutral omlægning af tilskud til erhvervsskoler, der styrker skoler-
nes økonomiske incitament til at arbejde for, at flere elever har en lære-
plads ved grundforløbets afslutning, og at færre elever optages i skole-
praktik. For at udmønte denne del af trepartsaftalen foretages en omlæg-
ning af tilskuddene til erhvervsuddannelsernes grundforløb, praktikplads-
taxameteret og tilskuddene til skolepraktik. Omlægningen rummer føl-
gende elementer:
Omfordeling fra færdiggørelsestaxameter på grundforløb og generelt praktikpladstaxa-
meter til bonus for lærepladser indgået under grundforløb
1. Færdiggørelsestaxameteret på erhvervsuddannelsernes grundforløb
afskaffes. Dette indebærer et provenu på ca. 150 mio. kr. årligt.
2. De generelle praktikpladstaxametertilskud reduceres med 10 pct.
svarende til et provenu på ca. 25 mio. kr. årligt.
3. Bonus for aftaler indgået under grundforløbet forhøjes fra ca. 2.500
kr. til ca. 14.260 kr. for SOSU/PAU (dog ikke SOSU-assistentelever
på 25 år eller derover) og ca. 28.500 kr. for øvrige uddannelser, sva-
rende til en merudgift på ca. 175 mio. kr. årligt.
1. oktober 2021
Sagsnr.: 21/19730
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud, fra børne- og undervisningsministeren
2456368_0002.png
Omfordeling af tilskud til skolepraktik
fra taxametertilskud til grundtilskud
4. De aktivitetsbestemte takster til skolepraktik nedsættes med 20 pct.
Det indebærer et provenu på ca. 61,1 mio. kr. årligt.
5. Grundtilskud til skolepraktik forhøjes med ca. 113 pct. svarende til
ca. 61,1 mio. kr. ekstra årligt.
Nedenstående tabel rummer en samlet oversigt over hhv. den nuværende
model og den foreslåede model.
Tabel 1
Sammenligning af nuværende model og ny model, 2022
Tilskud
Nuværende model
Kr. pr. elev
1. Færdiggørelsestaxameter på eud-
grundforløb
2. Generelt praktikpladstaxameter
- lav takst
-
høj takst
3. Bonus for aftaler under grundforløbet
- SOSU-assistenter over 25 år
- Øvrige SOSU/PAU
- Øvrige
4. Aktivitetsafhængige tilskud til skole-
praktik
5. Grundtilskud til skolepraktik
2.520
2.520
2.520
70.100
305,7
54,2
7.710
15.430
18,8
0
14.260*
28.510*
56.100
244,6
115,3
5.600
Mio. kr. i alt
152,0
255,7
6.940
13.890
196,4
Ny model
Kr. pr. elev
0
Mio. kr. i alt
0
230,1
Anm.: Bonustaksterne er skønnede på baggrund af en antagelse om vækst i antallet af lærepladsaftaler, der
indgås under grundforløbet. Taksterne fastsættes endeligt primo 2022 på baggrund af den økonomiske
ramme og antallet bonus-udløsende aftaler i 2021.
Overvejelser bag omlægning af færdiggørelsestaxameter, praktikpladstaxametertilskud
og betydelig forhøjelse af bonus for lærepladser indgået under grundforløb
I dag modtager skolerne et færdiggørelsestaxametertilskud, når en elev
afslutter et grundforløb
uanset om eleverne har fået en læreplads eller
ej. Herudover får skolerne et praktikpladstaxametertilskud pr. indgået af-
tale om læreplads, uanset hvornår aftalen er indgået.
Formålet med omlægningen er således at fremrykke skolernes indsats for
at få eleverne i lærepladser ved økonomisk at understøtte, at skolerne
ikke alene skal få elever til at gennemføre grundforløbet, men også at få
eleverne i lære. Derfor afskaffes færdiggørelsestaxameteret efter grund-
forløb til fordel for en mærkbar forhøjelse af bonustilskud til skoler, når
elever får en læreplads under grundforløbet. Bonussen forhøjes for de
fleste uddannelser fra ca. 2.500 kr. til ca. 28.500 kr. i 2022.
En tidligere indgåelse af lærepladsaftaler kræver, at offentlige og private
arbejdsgivere er villige til at indgå lærepladsaftaler med elever under
grundforløbet. Formålet med omlægningen er således at styrke skolernes
tilskyndelse til at yde en ekstra indsats for at matche elever og arbejdsgi-
vere under grundforløbet. Når elever får en læreplads under grundforløb,
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud, fra børne- og undervisningsministeren
2456368_0003.png
giver det dem sikkerhed for deres videre uddannelsesforløb efter grund-
forløbet, hvilket styrker gennemførelsen.
Overvejelser bag omlægning af tilskud til skolepraktik
Det foreslås derudover at omlægge 20 pct. af det aktivitetsafhængige til-
skud til skolepraktik til grundtilskud. Dermed sænkes det marginale øko-
nomisk incitament til at optage elever i skolepraktik, hvormed det vil give
en relativt større økonomisk gevinst at få eleverne tidligt i lærepladsaftale
som følge af den markante forhøjelse af bonus for aftaler indgået under
grundforløb, jf. ovenfor. Samlet set vil der dog være en uændret øko-
nomi til skolepraktik, og når grundtilskud kommer til at udgøre en tredje-
del af det samlede tilskud til skolepraktik, vil det også reducere skolernes
sårbarhed over for udsving i elevtallet på skolepraktik.
Ny tilskudsmodel for bonus-tilskuddet
Trepartsaftalen indeholder en målsætning om, at 80 pct. af eleverne skal
have en lærepladsaftale inden afslutningen af grundforløbet. I dag er
dette tilfældet for ca. 35 pct. En markant forhøjelse af bonus-taksten
samtidig med en forventning om en markant stigning af antallet af bo-
nusser medfører en risiko for, at udgifterne stiger betydeligt. Omvendt er
der risiko for, at de økonomiske midler ikke anvendes fuldt ud, såfremt
der budgetteres med fuld opfyldelse af målsætninger. Bonus-tilskuddene
vil derfor overgå til en ny model, hvor den økonomiske ramme til formå-
let er fast. Bonus pr. elev fastsættes herefter på baggrund af en fast årlig
ramme, som fordeles til institutionerne på baggrund af antallet af til-
skudsudløsende aftaler i det foregående finansår. Det sikrer fuldt udnyt-
telse af de afsatte midler og giver skolerne tidligt på året sikkerhed for
deres samlede tilskud til indsatsen.
Særligt om bonus på social- og sundhedsuddannelserne
For social- og sundhedsuddannelserne er der indgået dimensioneringsaf-
taler, der forpligter de offentlige arbejdsgivere til at tilvejebringe et mini-
mumsniveau af lærepladser. Opgaven med at få elever i lærepladser på
disse uddannelser har således en anden karakter end for de øvrige er-
hvervsuddannelser. Det foreslås på den baggrund at bonus-satsen kun
udgør 50 pct. af den almindelige bonus-sats, dvs. ca. 14.260 kr. i 2022.
Idet det er aftalt i
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejds-
marked
fra 2020, at kommunerne forpligtes til at ansætte elever på social-
og sundhedsassistentuddannelse på 25 år eller derover direkte på grund-
forløbet, foreslås det, at disse elever ikke skal udløse bonus til skolerne.
Disse bonus-modeller for social- og sundhedsuddannelserne medvirker
også til at sikre, at der ikke sker en betydelig omfordeling fra øvrige er-
hvervsskoler til social- og sundhedsskoler.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud, fra børne- og undervisningsministeren
2456368_0004.png
Omfordelingsmæssige konsekvenser
Omlægningen vil resultere i en vis omfordeling mellem institutionerne.
Tilskudsomlægningen tilgodeser primært de mindre skoler, og det er ho-
vedsageligt de store erhvervsskoler med tekniske uddannelser, der mister
ved omlægningen.
For størstedelen af institutionerne er omlægningen dog af begrænset om-
fang. For 8 ud af 10 institutioner vil omlægningen betyde en gevinst eller
et tab på højst +/- 1 pct. Den institution, der taber mest ved omlægnin-
gen, vil miste ca. 1,5 pct. af den samlede omsætning. Det er dog baseret
på seneste kendte tal. Såfremt skoler har succes med at få matchet elever
med en læreplads under grundforløbet, vil det forbedre skolens øko-
nomi, herunder også som følge af et lavere elev-frafald.
Implementering
Omlægningen vil blive indarbejdet på ændringsforslagene til finansloven
for 2022 med henblik på, at de nye tilskudsvilkår træder i kraft 1. januar
2022.
4