Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 29
Offentligt
2472094_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Styrkede økonomiske incitamenter for erhvervsskolerne til tidlig
indgåelse af lærepladsaftaler
Baggrund og formål
Det er en central målsætning i
Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt
ansvar
at fremrykke aftaleindgåelsen for lærepladser, så aftaler bliver ind-
gået tidligere. Dette skyldes særligt, at der opleves et betydeligt frafald i
overgangen mellem grund- og hovedforløb, som i en vis udstrækning
kan tilskrives, at elever ikke har en læreplads ved afslutning af grundfor-
løbet. En fremrykning af aftaleindgåelsen skal dermed fremme gennem-
førelsen af påbegyndte erhvervsuddannelser og vil samtidig medføre, at
færre er nødsaget til at have en periode i skolepraktik, før de får en lære-
plads.
Det fremgår på den baggrund af trepartsaftalen, at der skal foretages en
udgiftsneutral omlægning af tilskud til erhvervsskoler, der styrker skoler-
nes økonomiske incitament til at arbejde for, at flere elever har en lære-
plads ved grundforløbets afslutning, og at færre elever optages i skole-
praktik. For at udmønte denne del af trepartsaftalen foretages en omlæg-
ning af tilskuddene til erhvervsuddannelsernes grundforløb, praktikplads-
taxameteret og tilskuddene til skolepraktik. Omlægningen rummer føl-
gende elementer:
Omfordeling fra færdiggørelsestaxameter på grundforløb og generelt praktikpladstaxa-
meter til bonus for lærepladser indgået under grundforløb
1. Færdiggørelsestaxameteret på erhvervsuddannelsernes grundforløb
afskaffes. Dette indebærer et provenu på ca. 150 mio. kr. årligt.
2. De generelle praktikpladstaxametertilskud reduceres med 10 pct.
svarende til et provenu på ca. 25 mio. kr. årligt.
3. Bonus for aftaler indgået under grundforløbet forhøjes fra ca. 2.500
kr. til ca. 16.900 kr. for SOSU/PAU (dog ikke SOSU-assistentelever
på 25 år eller derover) og ca. 27.500 kr. for øvrige uddannelser, sva-
rende til en merudgift på ca. 175 mio. kr. årligt.
2. november 2021
Sagsnr.: 21/19730
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om en udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud til styrkelse af de økonomiske incitamenter til tidligere indgåelse af lærepladsaftaler, fra børne- og undervisningsministeren
2472094_0002.png
Omfordeling af tilskud til skolepraktik – fra taxametertilskud til grundtilskud
4. De aktivitetsbestemte takster til skolepraktik nedsættes med 20 pct.
Det indebærer et provenu på ca. 61,1 mio. kr. årligt.
5. Grundtilskud til skolepraktik forhøjes med ca. 113 pct. svarende til
ca. 61,1 mio. kr. ekstra årligt.
Nedenstående tabel rummer en samlet oversigt over hhv. den nuværende
model og den nye model.
Tabel 1
Sammenligning af nuværende model og ny model, 2022
Tilskud
Nuværende model
Kr. pr. elev
1. Færdiggørelsestaxameter på eud-
grundforløb
2. Generelt praktikpladstaxameter
- lav takst
-
høj takst
3. Bonus for aftaler under grundforløbet
- SOSU-assistenter over 25 år
- Øvrige SOSU/PAU
- Øvrige
4. Aktivitetsafhængige tilskud til skole-
praktik
5. Grundtilskud til skolepraktik
2.520
2.520
2.520
70.100
305,7
54,2
7.710
15.430
18,8
0
16.900*
27.470*
56.100
244,6
115,3
5.600
Mio. kr. i alt
152,0
255,7
6.940
13.890
196,4
Ny model
Kr. pr. elev
0
Mio. kr. i alt
0
230,1
*Bonustaksterne er skønnede på baggrund af en antagelse om vækst i antallet af lærepladsaftaler, der indgås
under grundforløbet. Taksterne fastsættes endeligt primo 2022 på baggrund af den økonomiske ramme og
antallet bonus-udløsende aftaler i 2021.
Overvejelser bag omlægning af færdiggørelsestaxameter, praktikpladstaxametertilskud
og betydelig forhøjelse af bonus for lærepladser indgået under grundforløb
I dag modtager skolerne et færdiggørelsestaxametertilskud, når en elev
afslutter et grundforløb – uanset om eleverne har fået en læreplads eller
ej. Herudover får skolerne et praktikpladstaxametertilskud pr. indgået af-
tale om læreplads, uanset hvornår aftalen er indgået.
Formålet med omlægningen er således at fremrykke skolernes indsats for
at få eleverne i lærepladser ved økonomisk at understøtte, at skolerne
ikke alene skal få elever til at gennemføre grundforløbet, men også at få
eleverne i lære. Derfor afskaffes færdiggørelsestaxameteret efter grund-
forløb til fordel for en mærkbar forhøjelse af bonustilskud til skoler, når
elever får en læreplads under grundforløbet. Bonussen forhøjes for de
fleste uddannelser fra ca. 2.500 kr. til ca. 27.500 kr. i 2022.
En tidligere indgåelse af lærepladsaftaler kræver, at offentlige og private
arbejdsgivere er villige til at indgå lærepladsaftaler med elever under
grundforløbet. Formålet med omlægningen er således at styrke skolernes
tilskyndelse til at yde en ekstra indsats for at matche elever og arbejdsgi-
vere under grundforløbet. Når elever får en læreplads under grundforløb,
2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om en udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud til styrkelse af de økonomiske incitamenter til tidligere indgåelse af lærepladsaftaler, fra børne- og undervisningsministeren
2472094_0003.png
giver det dem sikkerhed for deres videre uddannelsesforløb efter grund-
forløbet, hvilket styrker gennemførelsen.
Overvejelser bag omlægning af tilskud til skolepraktik
Der sker derudover en omlægning af 20 pct. af det aktivitetsafhængige
tilskud til skolepraktik til grundtilskud. Dermed sænkes det marginale
økonomisk incitament til at optage elever i skolepraktik, hvormed det vil
give en relativt større økonomisk gevinst at få eleverne tidligt i læreplads-
aftale som følge af den markante forhøjelse af bonus for aftaler indgået
under grundforløb, jf. ovenfor. Samlet set vil der dog være en uændret
økonomi til skolepraktik, og når grundtilskud kommer til at udgøre en
tredjedel af det samlede tilskud til skolepraktik, vil det også reducere sko-
lernes sårbarhed over for udsving i elevtallet på skolepraktik.
Ny tilskudsmodel for bonus-tilskuddet
Trepartsaftalen indeholder en målsætning om, at 80 pct. af eleverne skal
have en lærepladsaftale inden afslutningen af grundforløbet. I dag er
dette tilfældet for ca. 35 pct. En markant forhøjelse af bonus-taksten
samtidig med en forventning om en markant stigning af antallet af bo-
nusser medfører en risiko for betydelige merudgifter for staten. Bonus-
serne vil derfor overgå til at være rammestyret, hvorefter bonus-takstfast-
sættelsen sker på baggrund af en fast årlig ramme, som fordeles til insti-
tutionerne på baggrund af antallet af tilskudsudløsende aftaler i det fore-
gående finansår.
For social- og sundhedsuddannelserne er der indgået dimensioneringsaf-
taler, der forpligter de offentlige arbejdsgivere til at tilvejebringe et mini-
mumsniveau af lærepladser. Dette betyder, at opgaven med lærepladsop-
søgende arbejde på SOSU/PAU-området adskiller sig fra de øvrige ud-
dannelser. Det betyder ligeledes, at der forventes en væsentligt forskellig
udvikling i antallet af tilskudsudløsende aftaler på SOSU/PAU-området,
som kan lede til en risiko for væsentligt omfordeling mellem SOSU/
PAU-området og de øvrige uddannelser. For at håndtere denne risiko
opdeles opdeles denne økonomiske ramme i to: Én for ramme for
SOSU/PAU-området og én ramme for de øvrige erhvervsuddannelser.
Rammerne baseres på de respektive uddannelsers andel i 2020 af de til-
skud, der omlægges.
Særligt om bonus på social- og sundhedsuddannelserne
Idet det er aftalt i
Trepartsaftale om styrket rekruttering til det offentlige arbejds-
marked
fra 2020, at kommunerne forpligtes til at ansætte elever på social-
og sundhedsassistentuddannelse på 25 år eller derover direkte på grund-
forløbet, vil disse elever ikke udløse bonus til skolerne.
3
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om en udgiftsneutral omlægning af erhvervsskolernes tilskud til styrkelse af de økonomiske incitamenter til tidligere indgåelse af lærepladsaftaler, fra børne- og undervisningsministeren
2472094_0004.png
Omfordelingsmæssige konsekvenser
Omlægningen vil resultere i en vis omfordeling mellem institutionerne.
Tilskudsomlægningen tilgodeser primært de mindre skoler, og det er ho-
vedsageligt de store erhvervsskoler med tekniske uddannelser, der mister
ved omlægningen.
For størstedelen af institutionerne er omlægningen dog af begrænset om-
fang. For 8 ud af 10 institutioner vil omlægningen betyde en gevinst eller
et tab på højst +/- 1 pct. Den institution, der taber mest ved omlægnin-
gen, vil miste ca. 1,7 pct. af den samlede omsætning. Dette er dog baseret
på seneste kendte aktivitetstal. Såfremt skoler har succes med at få mat-
chet elever med en læreplads under grundforløbet, vil det forbedre sko-
lens økonomi, herunder også som følge af et lavere elev-frafald.
Implementering
Omlægningen vil blive indarbejdet på ændringsforslagene til finansloven
for 2022 med henblik på, at de nye tilskudsvilkår træder i kraft 1. januar
2022.
4