Høring i Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget 27-10-2021
Jørn Vestergaard
Foranstaltninger til fremme af god orden i grundskolen
– den juridiske ramme
Høring om chikane, trusler om vold og fysisk vold i grundskolen,
Børne og Undervisningsudvalget, Folketinget, Landstingssalen den 27. oktober 2021.
Jørn Vestergaard,
professor emeritus i strafferet,
Det Juridiske Fakultet,
København Universitet
1.
For at imødegå de problemer, som er emnet for høringen, kan det i nogle tilfælde være
nødvendigt at sætte særlige grænser for den enkelte elevs udfoldelsesmuligheder. Som værn om
retssikkerheden for de 660.000 elever og de 60.000 lærere og pædagoger i grundskolen kræver
sådanne indgreb en mere eller mindre klar hjemmel, dvs. et lovgrundlag.
Afgrænsningen af de tilladelige foranstaltninger må fornuftigvis ske med udgangspunkt i de
efterhånden relativt ambitiøse formål, som er angivet i lovgivningen,
1
og som selvsagt forudsætter
en vis orden og disciplin.
Reglerne om orden og samvær afspejler, at der står en forgrenet flerhed af handle- og
sanktionsmuligheder til rådighed. De er samtidig udtryk for, at der ikke er nogen særlig eller
udvidet adgang til anvendelse af fysisk magt over for eleverne.
2.
På folkeskolens område har ministeren i en bekendtgørelse fastsat almindelige regler om
fremme
af god orden.
2
Inden for denne ramme fastsætter den lokale skolebestyrelse ordensregler og
værdiregelsæt for den enkelte skole.
3
Problemer med hensyn til god opførsel skal så vidt muligt løses gennem oplysning og dialog.
4
Over for en elev, der trods forudgående samtale, påtale eller advarsel m.v. ikke overholder skolens
ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder bringe
1
2
Se nærmere folkeskolelovens § 1.
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, bkg. 1951 af 11. december 2020. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i
folkeskolelovens § 52. Den fastsætter de øvre rammer for foranstaltninger, der kan iværksættes over for elever, der overtræder
skolens ordensregler. Skolebestyrelsen fastsætter skolens ordensregler og værdiregelsæt og kan tillige fastsætte principper for
anvendelse af foranstaltninger over for elever, der ikke overholder ordensreglerne, værdiregelsættet eller i øvrigt almindelige normer
for god opførsel, herunder anvendelse af foranstaltninger i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for skolen, hvis adfærden har
haft en direkte indflydelse på god orden i skolen. Beslutning om iværksættelse af foranstaltninger over for en elev træffes af skolens
leder. Se i det hele bekendtgørelsens § 1 og § 3.
3
Se folkeskolelovens § 44, stk. 4.
4
Se nærmere bekendtgørelsen om fremme af god orden § 2.
1