Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2631891_0001.png
Ministeren
Kære ordførere
I foråret havde vi som bekendt en proces om beslutningsforslaget B 110 om en
psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger.
Vi havde i den forbindelse nogle rigtig gode drøftelser om, hvad lærere og
pædagoger skal kunne i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), hvordan vi
bedst muligt får klædt dem på til at varetage de komplekse opgaver, der blandt
andet ligger i PPR, og hvordan vi får skabt nogle attraktive karriereveje for lærere
og pædagoger.
Som opfølgning herpå har Uddannelses- og Forskningsstyrelsen som aftalt
igangsat et udviklingsarbejde, som skal komme med anbefalinger til en
psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger.
Jeg vil med denne orientering give jer en status på arbejdet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har nedsat en dialoggruppe, der skal
bidrage med kvalificering af forslag til modeller. I dialoggruppen deltager KL,
BUPL, BUPL’s lederforening,
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks
Lærerforening, PPR chefernes landsråd, Dansk Psykolog Forening, Pædagogiske
Psykologers Forening, Socialpædagogernes Landsforbund, Skolelederforeningen
samt BUVM. Herudover inddrager Uddannelses- og Forskningsstyrelsen de
relevante uddannelsesinstitutioner og
–miljøer
i udviklingsarbejdet.
Der har nu været afholdt to møder i dialoggruppen. Første møde blev afholdt den
17. august og andet møde blev afholdt den 6. september. Herudover er der
indkaldt til et tredje møde den 27. oktober.
På det første møde i dialoggruppen var der bl.a. en dialog om udfordringsbilledet
med dialoggruppens deltagere samt en drøftelse af potentialer for en
psykologfaglig overbygningsuddannelse, særligt i forhold til øget praksiserfaring
blandt de studerende samt tættere kobling mellem uddannelse og praksis.
På det andet møde blev der drøftet skitser for mulige uddannelsesmodeller med
fokus på fordele og ulemper set fra deltagernes perspektiver. Disse modeller vil
blive drøftet videre på dialoggruppens tredje møde med henblik på en uddybning
af det nærmere indhold, struktur, målgruppe etc.
3. oktober 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
347656
Side 1/2
BUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 252: Status på udviklingsarbejde om psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger, fra uddannelses- og forskningsministeren
2631891_0002.png
På baggrund af dialoggruppens input og dialog med relevante
uddannelsesinstitutioner vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen udarbejde et
samlet oplæg om mulige modeller for en psykologfaglig overbygningsuddannelse
til lærere og pædagoger. Oplægget vil herefter blive oversendt til udvalget.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2